Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router Review

Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router (Testpanel)

Een zeer goede router die flinke snelheden kan behalen en een groot bereik heeft met een vrij fors formaat en veel antennes. Voldoende aansluitingen dubbel zoveel als een "reguliere" router. De prijs is wel heel erg stevig maar dan haal je wel een beest van een apparaat in huis

Pluspunten

• Voldoende netwerk poorten
  • MU-MIMO
  • Vol opties
  • Bereik van een klein dorp
  • Media Prioriteit
  • ouderlijk toezicht met https

Minpunten

• Vrij fors
  • Gaan muurbevestiging

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Met de actie om de Linksys EA9500 te mogen testen ben ik als gelukkige uit de bus gekomen en heb het hele pakket thuisgestuurd gekregen. Tijd om te testen dus, helaas niet zonder problemen in mijn geval waardoor ik een in mijn ogen slechts een matige review kan afleveren, maar dat doet niks af aan het apparaat zelf.

De EA9500

Eerste impressie
Hij is groot zwaar en bevat veel antennes, waardoor het apparaat wat weg heeft van een ruimteschip of vreemde hele grote dooie spin op zijn rug :P wanneer de antennes zijn uitgevouwen.
Hij zit in ieder geval goed ingepakt in de doos die er eigenlijk uit ziet als de meeste dozen van dergelijke apparatuur, wat uitleg en specs op de buitenkant en al het benodigde binnenin.
Verder kijkend naar de router zien we op de achterkant een veelvoud aan poorten 8 stuks, ja je leest het goed 8 stuks plus een gebruikelijke WAN poort ten opzichte van de over het algemeen gebruikelijke 4 plus een WAN poort. De enige router die ik ken met zoveel poorten is de eveneens high end router Asus RT-AC88U. Dit vind ik persoonlijk een welkome uitbreiding van dergelijke apparaten want steeds maar een switch erbij plaatsen geeft uiteindelijk ook meer rommel en ik wil toch nog best wat apparaten bedraad aansluiten ondanks dat WiFi steeds beter en sneller wordt.
Aan de zijkant vinden we tenslotte een WPS en Wifi disable knop om vanaf de router het Wifi netwerk direct uit te schakelen of een nieuw apparaat doormiddel van WPS te koppelen.
Wat de router echter mist is een muurbevestiging, hiermee wordt je eigenlijk gedwongen het apparaat ergens op een kast of vergelijkbaars te plaatsen en hierdoor in het zicht te hebben. Dit zal zeker gezien de omvang en het uiterlijk van de router niet iedereen bevallen.
Specificaties en featureset
De router bied de volgende functies out of the box.
Van de site van Linksys zijn bovenstaande specificaties te vinden met de balengrijkste dingen even opgesomd
  • 8 Gigabit netwerk poorten
  • Alle draadloos netwerk standaarden ondersteund
  • Extere opslag (Versimpelde NAS functie)
  • Media Prioriteit, hierdoor moeten bijvoorbeeld Netflix en Youtube altijd voorrang krijgen op de bandbreedte.
  • 4x4 AC MU-MIMO oftewel Multi User Multiple-Input Multiple-Output. Wat deze techniek doet is meerdere banden bundelen rekening houdend met het aantal gebruikers en apparaten wat aangesloten is. Dit zorgt voor een betere benutting van het beschikbare spectrum en snellere en stabielere verbindingen.
  • App beheer, beheer via een app. Ook buitenshuis
Wat ook opvalt is een Dual Core 1.4Ghz processor in een router. Dat belooft flinke prestaties, maar ook best wat warmte, dat was te merken door na intensief gebruik de hand op de router te leggen waarbij deze goed warm was. Ventileren is dus geen overbodige luxe en inbouwen zou ik niet 123 aanraden.
Featureset
De router bied de volgende functies out of the box.
  • 8 Gigabit netwerk poorten
  • Extere opslag (Versimpelde NAS functie)
  • Ouderlijk toezicht, vanuit de router websites blokkeren voor kinderen. Ook https waar andere routers nog wel eens moeite mee hebben.
  • MU-MIMO oftewel Multi User Multiple-Input Multiple-Output. Wat deze techniek doet is meerdere banden bundelen rekening houdend met het aantal gebruikers en apparaten wat aangesloten is. Dit zorgt voor een betere benutting van het beschikbare spectrum en snellere en stabielere verbindingen.
  • App beheer, beheer via een app. Ook buitenshuis
Eerste keer instellen
Hier begonnen voor mij eigenlijk een beetje de problemen maar dat ligt aan mijn provider (Vodafone)
Omdat ik een Glasvezel verbinding heb en Vodafone deze dmv een SFP module via het modem overgaat naar UTP voor de rest van de woning is hij niet zomaar te vervangen voor een andere modem/router. Ik heb er een TP-Link achter zitten die alles regelt en voor zover mogelijk de modem van Vodafone enkel als doorgeefluik maar echt bridge ondersteund hij niet.
Helaas lukte het niet om de Linksys voor de eerste keer in te stellen achter mijn Vodafone modem, ik kwam niet verder dan het inlogscherm waarna er een foutmelding gegeven werd betreffende internet verbinding en mogelijkheid tot inloggen en eerste keer instellen. Nu kon ik de SFP module in een converter doen en op die manier proberen alles werkend te krijgen maar dat werd teveel gedoe en dan zou ik in tijdnood komen omdat de converter nog besteld in ingesteld moest worden, dus is uitwijken naar een vriend de enige oplossing.

Uitwijken dus naar iemand anders om daar het internet en thuis WiFi even te ontregelen en alles overhoop te gooien. Gelukkig wel iemand met een snelle verbinding en achter het modem net als mijzelf een Archer C7 van TP-Link als router. Helaas is de review dus wel wat gematigder omdat steeds heen en weer rijden ook zo'n gedoe is en ik niet makkelijk alles kan testen wat ik wil.
Mocht ik hem ooit weer thuis in bezit krijgen en aan de praat krijgen zal hij opnieuw aan de tand gevoeld worden.
Prestaties
Na instellen met een modem wat direct mee werkt en vervolgens erg gemakkelijk ging was het tijd om wat tests te doen.

De prestaties van de Linksys EA9500 zijn zonder meer goed te noemen, hij behaalt een behoorlijke snelheid. In ieder geval lijkt hij met gemak de 100/100 verbinding vol te trekken met speedtests. Ook draadloos zijn er geen problemen met de snelheid, dit heb ik getest door een 4K film af te spelen op laptop 1 en op laptop 2 en beide apparaten kwamen zonder haperingen de film door ook met doorspoelen en zoeken binnen de film had de ander geen last van haperingen.
Media prioriteit
Met media prioriteit kan je desgewenst 1 of meerdere apparaten voorkeur geven op de bandbreedte, zo is bijvoorbeeld een HTPC of media server ten alle tijden voorang te geven op een telefoon om zo ongehinderd te kunnen genieten van het kijken van bijvoorbeeld films of series via Netflix.
Bedraad bestanden delen ging zonder problemen en erg snel, de beperkende factor was hierbij eerder de HDD van een van de laptops dan de EA9500 voor zover ik kon merken.
Bestanden overzetten via Wifi liep iets achter op draad, maar alsnog behoorlijk wat rapper dan zowel ik als degene wiens netwerk in even mocht ontregelen gewend was.
Draadloos bereik
Dit had ik dus het liefst echt thuis uitgetest want daar heb ik een tuin van 10 meter diep met vanaf ongeveer halverwege slecht bereik (met name op de 5Ghz band) en op de 2.4Ghz zoveel storing dat de snelheid helemaal wegvalt. De router staat hierbij in de kamer die grenst aan de tuin.
Helaas beschikte ik nu enkel over een balkon en woning met muren.
De test met films heb ik zowel in dezelfde kamer met laptops naast elkaar als met beide laptops aan andere eind van de woning gedaan en zonder problemen.
Ook met een wifi scanner zie je door de gehele woning eigenlijk een stabiel bereik wat in mijn geval niet onder de 3 streepjes uit kwam het verst van de router af. Hierbij stond de router helemaal vooraan het huis en stond ik achteraan op het balkon met de telefoon over het randje gehouden.
Zou ik deze afstand vertalen naar mijn woning zou het in ieder geval betekenen dat waar ik nu mijn verbinding zal verliezen in de tuin, ik met de EA9500 nog twee tot drie streepjes zou moeten hebben en met gemak de achterkant van de tuin zal halen. Helemaal als de router op eenzelfde plek zou komen te staan waar de huidige router ook staat, namelijk het midden van de woning. Ook aan de straatkant zou ik aan de overkant kunnen staan werken op mijn eigen Wifi.Dit is echter helaas allemaal geschat op basis van afstand en houdt geen rekening met verschil in stoorzenders van beide woningen.
De router heeft dus genoeg vermogen om een klein dorp met weinig stoorzenders van Wifi te voorzien O-).
Betrouwbaarheid & Stabiliteit
Gedurende de gehele test periode heb ik geen enkel probleem gehad met de stabiliteit, snelheidsschommelingen, uitvallen Wifi, etc.
Hiermee is dus enkel constateren dat de router erg stabiel presteert en betrouwbaar genoemd kan worden.
Bij het versturen van grote bestanden via de Wifi en bedraad geen grote fluctuaties in snelheden te bemerken of andere haperingen. Ook de overige verbonden apparaten hebben er geen last van en lijken nog op eenzelfde snelheid door te werken. Wanneer er een film gekeken werd op de ene laptop en vervolgens op de andere een game online gespeeld werd en vervolgens met meerdere telefoons en tablets wat op internet gedaan werd en Youtube filmpjes bekeken werden snorde de EA9500 tevreden door en voorzag iedereen van internet zonder grote problemen.
Beheer
Wat betreft de beheer kom je in de al wat bekendere interface terecht van Linksys en hier zijn dan ook weinig verrassingen te vinden voor de mensen die er mee bekend zijn. Sommige dingen staan uiteraard weer op andere plaatsen dan bij andere routers, maar dat heb je eigenlijk altijd met verschillende merken.
Het kan dus voor nieuwe gebruikers even zoeken zijn, maar persoonlijk vind ik het erg overzichtelijk in vergelijking met bijvoorbeeld TP-Link, Draytek en routers draaiende op DD-WRT of Open-WRT.
Wat deze router meer biedt ten opzichte van de concurrentie is ouderlijk toezicht, nu zul je zeggen dat hebben veel routers toch? Klopt maar de EA9500 is de enige die ik ben tegen gekomen die ook https out of the box goed ondersteund. In theorie kan je dus voor de kids heel Facebook onbereikbaar maken }>.
Een welkome toevoeging voor de paranoïde ouder die zijn kroost ten koste van alles wil beschermen van de boze buitenwereld.
Linksys Smart Wifi
Linksys bied naast de interface van de webpagina ook een App die nagenoeg hetzelfde kan alleen na aanmaken van een account er ook voor zorgt dat je buitenshuis ook instellingen kan wijzigen. Je kan hiermee bijvoorbeeld zien wie er verbonden zijn en op welke manier.
Dit heeft wel als nadeel dat je instelling gegevens dus ergens op de server van Linksys staan, maar voor wie daar geen problemen mee heeft is het een welkome uitbreiding wat betreft beheersbaarheid van de router.
Zoals te zien is op bovenstaande afbeeldingen heb je een snel Dashboard overzicht met het aantal verbonden apparaten en of de router verbinding heeft met het internet. Daarnaast zijn er wat andere dingen te zien betreffende de Wifi netwerken ouderlijk toezicht en apparaat prioriteit.
Via de apparaten lijst kan je in één oogopslag zien welke apparaten er aangesloten zijn en ook direct wat instellingen van het apparaat aanpassen zoals DHCP reservering, ouderlijk toezicht en prioriteit.
Via de Wifi instellingen zijn makkelijk wachtwoorden en Wifi naam aan te passen en bij gast toegang is uiteraard het gast netwerk aan en uit te zetten en verder in te stellen net als op het dashboard.
De prijs is behoorlijk stevig te noemen voor een router zo rond de ¤450,- is hij niet voor iedereen zomaar aan te schaffen.
Waar je een gemiddelde router voor onder de ¤100 aan kan schaffen en dat voor velen ook wel een beetje het maximum is wat men er aan uit wilt geven, al lijkt deze trend wat te doorbreken gezien er meer en meer gebruik van wordt gemaakt en mensen ook steeds vaker Acces Points gaan inzetten in woningen.
De mensen die deze router aanschaffen en de prijs gerechtigd vinden zijn dan ook degene die echt voluit gebruik willen maken van de functies en snelheden die deze router biedt of beschikken over een groot huis en tuin en geen zin hebben in meerdere Acces Points maar het eigenlijk met 1 apparaat af willen doen.

Persoonlijk zou ik niet zomaar even dit bedrag neerleggen voor een router, maar na het testen is het toch een gevalletje geworden van :9~ :9~, hebben hebben hebben. En het was ook wel jammer om terug te keren naar een goede, maar toch beduidend langzamere TP-Link Archer C7.

Bonus!! RE7000

Bij de EA9500 zat ook nog een RE7000 Range extender als cadeautje, bedankt Tweakers en Linksys O-).
Deze is natuurlijk ook getest in combinatie met de EA9500 evenals de TP-Link Archer C7
Eerste impressie
Wederom een flinke jongen en dat zal niet voor niks zijn, want het moet een zeer degelijke extender zijn die zowel 2.4Ghz als de 5Ghz band moet kunnen verlengen en als acces point moet kunnen dienen mits hij bedraad wordt aangesloten.
extender
Om de extender te gebruiken met de EA9500 is de setup doodenvoudig. Stop de extender in een stopcontact, het liefst dicht bij de router want verplaatsen gebeurt pas later. Verbind met de WPS knop en 2.4Ghz wordt verlengd met dezelfde netwerknaam plus _ext erachter. Doe vervolgens dezelfde stap nogmaals en 5Ghz wordt ook gedeeld.
Hierna kan via de interface van de extender, die te bereiken is door verbinding te maken met zijn netwerk of naar een speciale pagina te gaan zo ingesteld worden dat de _ext verdwijnt en er gebruik wordt gemaakt van identieke netwerk instellingen, dit betekend geen omschakelingen van Wifi netwerk meer en voor het gevoel gewoon verder bereik. Het blijft dan echter een extender en dat zal invloed hebben op de bandbreedte die beschikbaar is, gezien er een deel wordt weggesnoept.

Vervolgens kan de extender uit het stopcontact verwijderd worden en verplaatst naar een nieuw contact om zo het bereik daadwerkelijk te vergroten. Linksys heeft hiervoor in de user interface van de extender een mooie instelling zitten die aangeeft of de extender op een positie hangt om het signaal goed te versterken of dat hij ofwel te ver weg of te dichtbij de router hangt.
Na wat stopcontacten geprobeerd te hebben zag het er bij mij als volgt uit.
Als acces point
Hiervoor is iets meer voorwerk nodig, namelijk een draad trekken vanaf de router naar waar extender (in dit geval dus Acces Point) komt te hangen.Daarna is het een kwestie van inpluggen naar de interface gaan en de setup doorlopen om je netwerk simpel uit te breiden.
Dit geniet mits mogelijk uiteraard de voorkeur omdat je geen bandbreedte verliest wat met een extender altijd het geval is.
Prestaties
Ik heb met het gebruik van de RE7000 geen grote verschillen gemerkt in prestaties of fluctuaties in de netwerk snelheden of gebruik en kan na een korte test periode ook alleen maar concluderen dat het een prima range extender, danwel acces point is.
De EA9500 is een beest van een router zowel in omvang prestaties als instel mogelijkheden.
Met de 8 Gbit netwerk poorten kunnen switches overbodiger worden en door de uitstekende draadloze prestaties en bereik zal een extender of acces point ook minder nodig zijn. Dit blijft echter afhankelijk van de situatie betreft storingen aantal netwerken in de buurt etc.
Via een overzichtelijk dashboard is de router volledig in te stellen naar wens, al zal het misschien naar sommige instellingen even zoeken zijn als je geen Linksys gewend bent.
Hij kan helaas niet aan de muur bevestigd worden en zal dus een gezien onderdeel moeten zijn van het huis, zie het als een kunst object wat is te vervormen door de antennes et draaien en daarnaast ook nog een schermpje heeft en wat warmte verzorgt. Niet iedereen zal echter het uiterlijk en de grootte van het apparaat kunnen waarderen.
Aan dit alles hangt natuurlijk ook een flink prijskaartje aan wat voor de meeste mensen toch echt een stap te ver zal zijn, maar wil je alles uit je netwerk halen en het liefst bij je provider zeuren dat je 500/500 verbinding toch echt te langzaam is voor je router ben je met deze jongen aan het juiste adres.

De RE7000 is een prima Extender en Acces point mits bedraad aangesloten. Ook dit is niet een van de kleinsten, maar maakt dit goed door uitstekende prestaties en instelgemak.

Heb jij ook een Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router?