Specificaties Max. 25.000 producten (Multi prot.) + app - Bekijk alle specificaties

Athom Homey Review

Gapert86 31 augustus 2016, laatste update op 30 januari 2017, 2.887 views

Athom Homey

2017: inmiddels een beter functionerend apparaat dan tijdens de beta. Nog niet helemaal consumentenproof wat mij betreft, maar de basis staat en ik heb vrijwel mijn hele huis geautomatiseerd. Aan de andere kant: de interface werkt maar half (en niet in Edge) en de stemherkenning hapert.

Pluspunten

• Vorm is leuk
  • Combinatie van de verschillende protocollen werkt goed
  • Steeds meer apps die er op werken

Minpunten

• Geen backups van flows mogelijk (nog steeds niet!)
  • KaKu en Z-wave bereik valt tegen vergeleken met alternatieven
  • Spraakherkenning werkt alleen binnen enkele meters afstand

Kwaliteit Score: 3
Inmiddels is het 2017, tijd om deze review wat bij te schaven. Oorspronkelijk was ik namelijk vrij negatief, naar mijn mening overigens nog steeds terecht. Maar inmiddels zijn er echter een aantal grote updates geweest die me best wel wat positiever stemmen.

First of all: de ontwikkelaars van en rondom Athom zijn nogal eigenwijs. Bijvoorbeeld:
  • Browsers worden niet meer ondersteunt. Je leest het goed. Vanaf nu moet je alles via een App doen, oftewel een echte stap terug. In Edge werkt de interface bijvoorbeeld niet. In plaats van zich gewoon aan de HTML5 standaard te houden vinden de mensen achter de Homey dat het niet erg is om jou als gebruiker te beperken in hoe je de Homey moet benaderen.
  • Apps vallen regelmatig ineens uit door foute updates, waardoor hardware niet meer werkt. In de praktijk betekend dat dat delen van je set-up ineens niet meer werken. Het meest gehoorde antwoord is dan dat je je Homey maar aan een CLI interface moet hangen en via Github een beta versie moet downloaden. Oftewel, als je dat niet kunt, heb je pech en zit je een tijdje met een niet-werkende set-up. Erg gebruiksonvriendelijk.
Verder:
Mijn Homey draait nu al enkele maanden non-stop zonder hardware-falen en ook de software is vrij stabiel. Over het algemeen moet ik hem elke paar weken eens opnieuw herstarten. Dat klink nog steeds niet goed, aan de andere kant is bijna mijn hele huis door Homey geautomatiseerd. Met Z-wave bewegings- en deursensoren in de tuin, KaKu in de keuken/woonkamer/hal/slaapkamer, Philips Hue in diverse ruimtes en een gekoppelde Logitech afstandsbediening die mijn hele multimedia bedient, heeft de Homey het redelijk druk. Ik wordt gealarmeerd als er iets beweegt in de tuin, lampen gaan automatisch aan op de juiste scenes, ik schakel met mijn stem de Playstation of TV in en als ik van huis ga krijgt ik een pushbericht als de voordeur, achterdeur of schuurdeur open gaan. Dan gaan zelfs alle Philips Hue lampen rood knipperen en deurbellen gaan af, om eventuele inbrekers maar weg te jagen, terwijl Homey blijft roepen "De politie is gebeld".

Ik zou graag zien dat het KaKu bereik vergroot wordt (dat is kennelijk nog softwarematig te verbeteren) evenals het zeer matige Z-wave bereik, en het aantal apps dat ondersteuning biedt voor extra hardware. Dat mag wat mij betreft voorrang krijgen op het mediagedeelte wat ze aan het bouwen zijn, dat doe ik nu immers toch via de iPad. Ook de Android en iOS apps zijn nog matig zonder bijvoorbeeld de mogelijkheid om snel flows te activeren, maar dat zal nog wel komen in de toekomst. Je merkt namelijk aan alles dat Athom steeds meer software op orde brengt en hard bezig is om van Homey alsnog een succes te maken.

Zou ik hem aanraden? Niet voor de huis-tuin en keuken gebruiker. Maar als het je gaaf lijkt om voor ¤300,- het brein van een huis van de toekomst in huis te halen en je bent technisch aangelegd, dan wel. En het is een veel flexibeler apparaat dan de concurrenten van o.a. Google en Amazon.

P.S. tip: maak een flow die, wanneer 'oke homey' gedetecteerd wordt, je muziek of TV 100% mute. Dat kan via infrarood of via de Harmony afstandsbediening. Dan verstaat de Homey je iets beter. Na het spreken zet de Homey, als je dat programmeert, het geluid weer aan.

Originele review:
====================================
Een tijdje geleden kocht in mijn Homey: rechtstreeks bij Athom. De Homey was inmiddels gewoon te verkrijgen. Na de bestelling kreeg ik een mail met de mededeling dat de Homey toch nog niet klaar was, maar dat ik hem wel kon ontvangen als ik voor lief nam dat er soms iets niet werkte. Prima, dat is niet zo erg.

In eerste instantie werkte de Homey. Een half uurtje wel te verstaan, want toen begon de LED ring kuren te vertonen. De Homey is toen teruggestuurd en twee weekjes later stond er een gerepareerde Homey. Die deed het! Een half uurtje, want weer begaf de LED ring het. Wederom teruggestuurd, nu kreeg ik een nieuwe Homey.

Die bleef het wel doen. Althans: als je niet veel verwacht. De complexiteit van de flows, waarmee je programmeert, is nog steeds vrij beperkt en om iets voor elkaar te krijgen moet je vaak meerdere flows ontwerpen die elkaar aanroepen.

Bij mij is de Homey gekoppeld aan KaKu, Zwave en Philips Hue. Tenminste...

- KaKu heeft gewerkt tot software versie 0.9.3, na de update doet niets van KaKu het meer.
- Zwave doet het, maar alleen als er voor het merk van je apparaat een app is. Aangezien er nog zeer weinig apps zijn is ook Zwave nu nog waardeloos in de praktijk.
- Philips Hue doet het wel. Elke week moet je wel even de Homey PTP'en omdat anders de lampen niet meer reageren: een term die ik middels de Homey heb leren kennen die staat voor Pull The Plug. Homey is kennelijk niet zo goed in langer dan een week aan staan.

Athom, het bedrijf achter Homey, verkondigd keer op keer dat de problemen snel verholpen zullen zijn. Zo zou Zwave in de afgelopen update meer apparaten ondersteunen. Echter, steeds worden genoemde termijnen niet gehaald, bevatten updates nauwelijks nieuwe toevoegingen volgens de changelogs, en werken zo nu en dan ineens functies niet meer zoals in mijn geval KaKu. De support van Athom is vriendelijk maar kan niet helpen en op het forum kunnen ze niet zo goed tegen kritiek, alleen halleluja geroep wordt daar gewaardeerd.

Kortom: begin er niet aan tenzij je het wel leuk vind om soms thuis te komen in je geautomatiseerde huis om er achter te komen dat de Homey weer geupdate is en niks meer werkt.

Aanvulling: ook update 0.10.0 heeft er niet voor gezorgd dat nu alles wel werkt. Bewegingssensoren van KaKu werken niet en voor Zwave zijn nog steeds bijster weinig apps aanwezig. Koop je een Amerikaans Zwave product (dat zijn de meeste producten) dan moet de fabrikant een app publiceren in de Homey appstore. Je kunt je wel bedenken hoe weinig fabrikanten dat gaan doen maar dat ligt niet perse aan Athom. Dat KaKu nog steeds zo brak is, en de Android app zo niet-intuītief werkt en de aanwezigheidsdetectie brak is, wel.

Heb jij ook een Athom Homey?

Een eerlijk verhaal als je het mij vraagt. Ik denk dat je er goed aan doet om je Homey terug te sturen en je geld terug te vragen. Je hebt immers niet gekregen waar je wel voor betaald hebt en afgaande op het forum ben je niet de enige.
Inmiddels is het product gelukkig een hoop verbeterd. Als ze de komende maanden in dit tempo bezig blijven en het apparaat wat stabieler wordt en het bereik van KaKu en Z-wave verbeterd worden, ben ik alsnog hartstikke tevreden :).
Dit hoor ik al sinds de lancering. Helaas is het waar voor een aantal backers, maar zelf herken ik me er absoluut niet ik. Ik heb juist veel meer gekregen dan waarvoor ik betaald heb. Homey is niet alleen een prima platform, maar een heel stuk krachtiger en uitgebreider dan ik in eerste instantie had gedacht.

Op het ogenblik ben ik bezig om Homey te leren om een beslissing te maken op basis van verschillende gewogen factoren. Als ik in de buurt ben kan Homey zelf vragen of ik het eens ben met de beslissing:
Homey: "Ik zie dat je vandaag thuis bent op een doordeweekse dag. Zal ik de verwarming hoog houden vandaag?"
Ik: "OK Homey: Ja graag!"

Er zijn een aantal onderdelen die nog steeds niet werken zoals verwacht. Zigbee wordt nog niet direct ondersteund en de nieuwe media komt pas deze maand uit. Daarnaast moet je de flows zelf configureren. Dat is niet moeilijk, maar misschien niet zo automagisch als sommige backers hadden gehoopt.

Ik begrijp goed dat Homey niet aan iedereens verwachtingen voldoet. Gelukkig voor die backers geeft Athom zelf maanden later nog een 100% refund. Zelf zou ik mijn Homey voor geen goud in willen leveren. Het is een geweldig speeltje voor een smarthome tweaker en z'n geld dubbel en dwars waard.