Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Toshiba 40L1533DG Zwart Review

Bliksem B 31 augustus 2016, laatste update op 23 september 2016, 1.039 views

Toshiba 40L1533DG Zwart

Deze TV van Toshiba is een prima product voor wat ik ervoor betaald heb (250,- via de Mediamarkt). De TV voelt wel goedkoop aan: met name door de voet en afstandsbediening. Contrast is prima, alleen inputlag is relatief hoog met 70ms.

Pluspunten

• Geen PWM (geen flikkerend beeld)
  • Contrast
  • Goede kijkhoeken
  • Geen compressie technologie (4:4:4)
  • Goede upscaling van 480 materiaal (Wii)

Minpunten

• Bouwkwaliteit voet
  • Simplistische afstandsbediening (wel functioneel)
  • 1 dode pixel
  • Inputlag (zie review)

Ik ben tot deze tv gekomen omdat ik een relatief goedkope tv zocht voor algemeen gebruik. Beetje gamen (Wii/ Wii U/PC) en wat Films en series. Ik gebruik hem met name als verlenging van mijn PC waarop ik KODI draai. Smart-tv en aansluitingen boeien mij niet heel.

Uiterlijk

Zoals gezegd het uiterlijk is prima, mooie kleine bezels. Mooie voet. Alleen de bouwkwaliteit van de voet laat te wensen over. De TV zelf voelt prima aan. De afstandsbediening lijkt alsof deze bij een TV hoort uit het jaar 2000, maar acht hij werkt ;). https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BF4SzDVSWuY0ss.jpeg
Aansluitingen
De aansluitingen zijn beperkt. De TV heeft het volgende aan aansluitingen 2x HDMI (ja serieus), VGA, Composite, Scart, Component via VGA aansluiting (converter niet meegeleverd), 1 USB, een audio 3.5" out en een CI+.

Gelukkig heeft de TV een CI+ aansluiting, voor het geval ik/je er tv wilt meekijken via Ziggo. Een volwaardige SCART-aansluiting is tegenwoordig ook een luxe, al zal ik deze niet zo snel gebruiken. Het aantal HDMI-poorten is wel karig: 2stuks! Gelukkig zijn er HDMI splitters die automatisch kunnen overschakelen van source (bij de Action voor 4,99).

Instellingen

Instellingen zijn prima. Het menu is heel simpel en doet wat het moet doen. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BF4SzVYUd4fkQx.jpeg
Beeldscherminstellingen
Het belangrijste voor een TV zijn natuurlijk de beeldscherminstellingen. Waar het hoofdmenu er heel simpel uitziet, is dit bij de beeldinstellingen anders. De tv heeft wat automatische instellingen voor de achtergrondverlichting, asprect ratio, dynamisch contrast en een film-modus. Met de laatste optie kun je de motion interpolatie aanpassen. Gelukkig kan deze ook uit. Aangezien dit in mijn optiek niet om aan te zien is. De instelling voor het dynamische contrast ook niet verkeerd. Bij laag of middel gebruik ziet het er best ok uit. Al lever je wel wat in qua kleurechtheid, de gamme wordt hiermee namelijk verhoogd. De meest opvallende instellingen, zijn die voor de kleuren. Je kunt namelijk rood, groen en blauw appart instellen. Dat zie je niet vaak bij een dergelijk goedkope TV. Hieronder enkele foto's.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BF4Sz15HGziU7d.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BF4SzCjVvxhP5R.jpeg
USB-mediaspeler
De mediaspeler is zoals te verwachten niet heel veel soeps. Hij speelt de meeste bestanden, zelfs een 10bit h264 bestand! Al kan hij deze niet hardwarematig encoderen (met blokkerigheid tot gevolg). Jammer genoeg ondersteund de Toshiba geen DTS, evenals .ass subtitles (ingebakken in een bestand). De tv kan bestanden scannen, zodat je alle video, audio of foto bestanden op een rijtje ziet staan ipv een mappenstructuur. Dit is gelukkig ook uit te zetten.

Beeld

Ik heb wat kleine testjes gedaan, hieronder meer over. Al met al prima beeld, alleen inputlag is relatief hoog met ca. 70 ms!
Inputlag
De input test heb ik gemeten met een online inputlagtester van Flatpanelsdk
Ik heb met mijn camera enkele foto's gemaakt met mijn dSLR met een sluitertijd van 1/1000 van drie beeldschermen die alle drie tegelijkertijd de online test draaien. Ten opzichte van mijn Benq BL2410PT, heeft de Toshiba een inputlag van ca. 50 ms. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BF4Sz3npfwGq6u.jpeg Ten opzichte van een CRT heeft de Benq een inputlag van ca. 20 ms. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BF4Sz1vYQl2spV.jpegTotaal dus 70ms! Voor FPS games dus niet de beste tv.
Contrast
Op het eerste oog is het contrast van prima kwaliteit. Ik heb geen calibratietool dus ik moet het doen op het blote oog. Tov van andere tv's is zwart bij een felle afbeelding zwarter. Het contrast is nog wel beter dan mijn VA-monitor. Welke een contrast heeft van 1:2747 (max), 1:1.273 (transverse) en 228 : 1 (checkerboard) . Althans volgens hardware.info Opzich niet heel gek dat de Toshiba een goed contrast heeft, want volgens de specs moet de TV 1:4000 (native) halen, waarbij de benq op 1:3000 zit. Al met al, met het contrast van de Toshiba zit het dus wel goed.
Backligt
Tot mijn verrassing maakt deze TV geen gebruik van PWM. Als je hier meer info over wilt, zie het volgende artikel van TFTcentral. Kort samengevat zorgt dit voor een beeld dat niet flikkert en wat dus beter is voor je ogen.
Beelduniformiteit
Om dit te testen heb ik een foto gemaakt met een lange sluitertijd in een verdonkerde kamer. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BF4Sz16zRFNkLw.jpeg Zoals te zien kan dit wel iets beter. Met name aan de zijkanten zie je wat afwijkingen. Echter, de Toshiba heeft niet veel last van backlightbleeding.
Kleuren
Ook hier heb ik geen echte test kunnen uitvoeren, behalve dan dit te vergelijken met mijn Benq. Ten opzichte van mijn Benq hebben de kleuren waarschijnlijk een lichte afwijking. Belangrijk is om het dynamische contrast laag of uit te zetten, want dit verhoogt tevens de gammawaarde van de TV. Ook moet je de Toshiba niet op "dynamisch" zetten. Het beste is de natuurlijke stand met de kamertemperatuur op normaal.
Kijkhoeken
Over de kijkhoeken heb ik niks te klagen. De helderheid en de kleuren lijken niet heel erg te veranderen onder een andere kijkhoek. Zie ook de foto's https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BF4Sz3HUAvGLEt.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BF4SzKoKyzXj0D.jpeg
Dode pixels
Tot mijn spijt zag ik wel een dode pixel, of iets wat erop leek. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BF4Sz2Punvm3k1.jpeg Je ziet duidelijk een zwart puntje, alleen het lijkt eerder op een beschadiging dan een complete dode pixel, als er iets voor zit. Het beeld heeft daarnaast in totaal 3 kleine lichtelijk verlichte punten, alleen dit zou ik geen dode pixels willen noemen.

Deze TV van Toshiba is een prima product voor wat ik ervoor betaald heb (249,- via de Mediamarkt). De TV voelt wel goedkoop aan: met name door de voet en afstandsbediening. Beeld is echter prima! Contrast is uitsteken, kleuren zijn prima, geen PWM, alleen de inputlag is relatief hoog met 70ms. Ik heb deze TV ondertussen kunnen vergelijken met de productreview: Salora 40LED1500 Zwart review door Bliksem B,

Heb jij ook een Toshiba 40L1533DG Zwart?

Heb je met gamemode aan ook nog last van de enorme inputlag?
Uhuh, vervolgens ook alles uit gezet. Wanneer je filmmodus aanzet krijg je nog een extra inputlag van 20ms erbij.
Alleen twijfel ik nu wel of de 20 sec inputlag van mijn benq wel klopt. Ik heb ondertussen namelijk een ander model en ik had toen mogelijk low blue light aan staan. Desalniettemin heeft de TV nog steeds een inputlag van 50 ms.

Ook jammer, de tv kan niet het beeld pauzeren door gebruik te maken van de USB-poort. Toch jammer icm Ziggo digitale tv of een CI+ module.
ja k zat heel erg te kijken naar deze door de prijs vooral icm een ps4 maar dat gaat dus niet gebeuren. mn huidige tv heeft een soort gekleurde ruis in het beeld dus zal k echt moeten vervangen.