Specificaties WiFi-AC (5GHz) max. 1,9Gbps met PCI-e x1 - Bekijk alle specificaties

TP-Link Archer T9E Review

shejaidon 29 augustus 2016, 985 views

TP-Link Archer T9E

TP-link heeft met de archer T9E zeker een goed product in handen. jammer dat het aan de praat krijgen niet bij iedereen even goed gaat. voor de volledige review nodig ik je uit verder te klikken.

Pluspunten

• Zeeer hoge snelheden
  • ziet er voor een netwerkkaart mooi uit

Minpunten

• windows 10 heeft niet de beste ondersteuning
  • 2.4 GHZ band werkt bij mij slecht

Als je op studentenkamers woont is een kabel trekken niet altijd even makkelijk en aangezien de ingebouwde netwerkkaart van het moederbord niet van je het is, was het tijd te investeren in een echte netwerkkaart. ziehier de TP-link Archer T9E.

de verpakking

niet het meest spectaculaire van een netwerkkaart...
De verpakking is in een woord: degelijk
naast de netwerkkaart word er ook een CD met drivers meegeleverd. indien je Windows 10 draait kun je die meteen weggooien en de juiste drivers downloaden van de TP-link site.

Uiterlijk

Te zien op de productfoto is de netwerkkaart. voor een netwerkkaart vind ik hem er prima uitzien mede door de prima vormgegeven heatsink. jammer dat er geen backplate op zit, die had het toch zeker afgemaakt in een open behuizing. (first world problems)

Prestaties

Waarschijnlijk datgene waarvoor je bent gekomen ;)
De metingen zijn uitgevoerd op een afstand van ongeveer 5 meter van de router die gelinkt is in dit artikel. Tussen de router en de netwerkkaart bevind zich ongeveer 10 CM aan hout en 15CM aan muur. Gekoppeld aan de router zit een verbinding van 160mbit afgenomen bij delta. voor de meting is de laptop direct aan de modem gehangen en is er een meting waargenomen van
ping: 6MS
Download: 162Mbit
upload: 17 Mbit
Direct aan de kabel word de beloofde snelheid dus zeker waargemaakt maar hoe zit het draadloos?
Na ongeveer 10 metingen op verschillende tijdstippen kom ik uit op:
ping: 7.2 MS
download: 131.6 Mbit
upload: 15.4 Mbit
Deze resultaten zijn geboekt via de 5GHZ verbinding met de opmerking dat er in de buurt maar 2 andere 5ghz netwerken zijn waardoor ik genoeg vrije keuze aan kanalen heb.

op de 2.4 GHz zijn de resultaten helaas minder, na meervoudig meten kom ik uit op:
ping: 24MS
download: 13.2
upload: 5.1

conclusie

Ja, het is een top netwerkkaart. het heeft mij alleen meerdere dagen gekost hem werkende te krijgen en de 2.4 GHZ band laat teleurstellende resultaten zien zeker als ik het vergelijk met mijn laptop die op de 2.4 GHZ band wel geode resultaten boekt op dezelfde afstand.

Heb jij ook een TP-Link Archer T9E?

is de support voor windows 10 al beter?
Werkt bij mij nu helemaal prima, geen enkel probleem meer mee gehad.
Bedankt voor de reactie! :) Dat moest ik weten
zit er een low profile bracket bij? op sommige sites zie ik dit staan. maar ik kan het niet helemaal vinden op de site van TP link.
ja die zit erop. hij ziet er precies zo uit als hij hierboven word weergegeven als productfoto.