Specificaties Kit met 1 lens, 12,3MP sensor - Bekijk alle specificaties

Olympus E-620 + ZUIKO DIGITAL 25mm Pancake Zwart Review

Mattun 23 september 2009, laatste update op 23 september 2009, 1.486 views

Olympus E-620 + ZUIKO DIGITAL 25mm Pancake Zwart

Pluspunten

• Klein en licht, prettige bediening, pancake vrij lichtsterk, uitstekende foto's t\m ISO 800 (1600 ook bruikbaar), uitstekende jpegs, goed gebouwd, veel nuttige features (prima beeldstabilisatie en stoffilter), goede autofocus, vrijwel alle camera-aspecten zijn aan te passen.

Minpunten

• Iets minder scherp dan de concurrentie, relatief kleine zoeker, minder goed op hoge ISO-waardes dan m.n. Nikon.

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Disclaimer: dit is mijn eerste DSLR, ik kan niet vergelijken met andere camera's die ik (veel) heb gebruikt. Ik heb wel vrienden/familie/kenissen met andere DSLRs of film SLRs, dus volledig clueless ben ik ook niet ;)

Waarom de 620?
Voor ik op het ding zelf in ga, even kort de belangrijkste redenen waarom ik voor de E-620 met pancake gekozen heb:
  • Compact en lichtgewicht
  • Het ding zit handig in elkaar (knopjes-layout, kantelbaar scherm, etc.)
  • Veel features en aanpassingsmogelijkheden
  • Doet op Olympus' traditoneel zwakkere punten niet veel meer onder ten opzichte van de (CaNikon) concurrentie en is op de andere punten minstens net zo sterk.
  • Ik vind Olympus een tof merk, met een fijne lensselectie
Uitgangspunt bij mijn aankoop is geweest dat ik een praktische kit wil hebben. Daar lever ik graag enige kwaliteit voor in. Ik heb ook de Nikon D90 en D5000, de Pentax K20D en K7, en de Olympus E520, E30 en E3 overwogen. De duurdere modellen vielen vrij snel af omdat ze voor mij het geld (nu) niet waard zijn. Van Pentax kan ik de weather sealing erg waarderen, van Nikon de goede high-ISO prestaties. Canon heb ik niet zoveel mee, als merk en met de plaatjes die eruit komen. Technisch prima, maar niet mijn ding.
Ik heb ook nog even naar micro four thirds camera's gekeken, maar vond die nog niet volwassen genoeg.

Ik ga maar gewoon de review-categoriën bij langs, maar algemeen bewaar ik even tot het laatst, als een soort overig. :)

Featureset
De 620 is volgepropt met features. Om maar wat dingen te noemen die je niet per se in andere camera's uit hetzelfde prijssegment tegenkomt: het tilt en swivel LCD-scherm, autofocus-aanpassingen die je per lens kunt instellen, een werkend anti-stof mechanisme, goede beeldstabilisatie die je eventueel horizontaal of verticaal uit kunt zetten, 3 soorten spot metering afhankelijk van het lichtniveau, 5 cross-type autofocuspunten, draadloze flitsbediening, 4 fps repeteermodus, verlichte bedieningsknoppen, the list goes on... Allemaal features die ook daadwerkelijk nuttig zijn, wat mij betreft. De art filters zijn dan meer een leuke extra.
Er zijn ook wel dingen die ik nog mis, met name een focus assist-lamp (in plaats van dat je de flitser moet gebruiken). Eigenlijk is dat het enige wat ik mis aan features. Movie-mode heb ik niet zoveel boodschap aan. De lens mist een 'feature', er wordt geen zonnekap bij geleverd.

Al met al kan ik er niks anders dan 'zeer goed' van maken. Online wordt de camera ook vaak geprezen om zijn featureset.

Ergonomie en bedieningsmogelijkheden
Er zijn mensen die de grip van de E-620 te klein vinden. Hier kan ik me wel iets bij voorstellen, maar persoonlijk vind ik hem prima vasthouden zo. Liever minder formaat en gewicht dan een grotere grip. De bediening vind ik erg intuïtief. Dit is mijn eerste DSLR en ik heb geen enkele moeite met de bediening. DPreview zegt: 'Class-leading level of external controls'. Nou, prima :) . Vrijwel alles wat je tijdens normaal gebruik in zou willen stellen kan direct vanuit het infoscherm, andere camera's schijnen dit minder te hebben. Het menu van de 620 wordt wel eens ingewikkeld genoemd. Tsja. Er zijn veel opties, dan is het niet zo gek dat het menu minder overzichtelijk wordt. Heb er persoonlijk geen moeite mee. Ik vind een en ander logisch ingedeeld en je hoeft er sowieso niet vaak te zijn dankzij het uitgebreide infopanel. De optische zoeker is een punt waar ik me enige zorgen over maakte. Ja, hij is kleiner dan die van andere camera's. In de praktijk kan ik hier echter prima mee overweg. Het meest sprekend vind ik nog het volgende verhaaltje: een Canon-vriend zette zijn oog tegen de zoeker van mijn 620. 'De zoeker zal wel minder zijn dan je gewend bent', zei ik. Daarop haalde hij zijn schouders op en zei 'mwa, valt wel mee'. Bedenk daarbij dat een grotere zoeker de camera weer groter en zwaarder maakt, en ik kan er zo goed mee leven, al mag Olympus er van mij nog wel wat aan werken. Eén ding vind ik wel jammer. Er zit één functieknop op de camera. Hier kun je dus ook één functie aan toewijzen, maar er zijn meerdere nuttige keuzes terwijl deze knop soms de enige manier is om ze te gebruiken. Een extra functieknop of andere manier om toch bij die functies te komen was fijn geweest. Niet een belangrijk punt, dus: zeer goed.
Nog een opmerking over de lens: deze is voorzien van een screw-in lensdop. Die heb ik toch maar vervangen door een clip-on versie, dat is net wat praktischer. Oh ja: de nekband heb ik ook vervangen door een Op/tech comfort strap, draagt een stuk fijner.

Snelheid en accuratesse van automatiek
Ik heb geen last van traagheid bij het gebruik van de camera. Bij het opstarten wordt altijd het stoffilter ingeschakeld; dit leidt tot een kleine vertraging, maar dat stelt echt niet veel voor. Bepaalde art filters kunnen ook wat tijd nemen in hun toepassing, maar die gebruik ik toch niet vaak. Autofocus varieert per lens. Bij de pancake vond ik het al snel, bij de lenzen die met Supersonic Wave Drive zijn uitgerust heb je vrijwel direct focus lock. Ik heb nog geen frustrerende situaties meegemaakt waarin ik geen focus kon krijgen. Richt je op een gebied zonder contrast of een te donkere omgeving, dan werkt het niet, maar dan vraag je er ook om. In live view is de focus niet snel. Als ik live view gebruik heb ik daar ook geen behoefte aan, maar goed, het kan vast beter. Lichtmeting: ik vind dat de camera af-fabriek te veel onderbelicht. Gelukkig is dit makkelijk naar wens aan te passen, dat heb ik dan ook gedaan. De metering bevalt me verder uitstekend. Hoe tevreden ben ik over de automatische programma's? Ehm ja, aperture en shutter priority doen wat ze moeten doen, program auto en volledig auto gebruik ik niet. Snelheid van camera, buffer en geheugendoorvoer lijken goed op elkaar afgestemd. Nogmaals zeer goed.

Beeldkwaliteit
Het plaatje dat Olympus maakt (qua kleur e.d.) vind ik na Panasonic het meest prettig van alle merken, al maakt het elkaar niet veel. Olympus schijnt een sterk anti aliasing filter te gebruiken dat de scherpte iets minder maakt dan bij de concurrentie. De klassieke four thirds minpunten, dynamisch bereik en ruis bij hoge ISO-waardes, zijn sterk verbeterd ten opzichte van eerdere Olympus camera's en liggen in de E-620 dicht bij wat de concurrentie kan. DPreview: 'Superb image quality, good tonal response and dynamic range (at ISO 200 and above), good high ISO performance.' De jpeg-engine van de camera is uitstekend. Wat de pancake betreft: het 2.8 diafragma is leuk ten opzichte van andere kitlenzen, maar voor een prime niet heel bijzonder. Technische lensdetails laat ik graag over aan anderen die er meer van weten. DPReview geeft de lens een 7,5 voor beeldkwaliteit: scherpte is goed vanaf 2.8, maar er is wel wat chromatische aberratie en vervorming aanwezig, zo zeggen ze daar. Ik vind het een heerlijk lensje.

Ik heb even getwijfeld over of ik hier een 'goed' of een 'zeer goed' van zou maken. Als ik kijk naar wat je van deze camera kunt verwachten, vind ik het eigenlijk 'zeer goed'. Camera's, met name Nikons, met een grotere sensor hebben minder ruis. Als je daar erg aan hecht komt de 620 niet verder dan goed. Tot en met ISO 800 is geen enkel probleem, 1600 kan ook een prima tool zijn, maar 3200 is toch echt niet meer heel aantrekkelijk. Mensen flippen vaak op het 'high ISO' punt. Ik wil daarom graag benadrukken dat het in verreweg de meeste situaties domweg niet speelt. Ook ISO 3200 gaat je niet redden als er niet genoeg licht is. Koop een flitser of een lichtsterk objectief, daar win je veel meer mee. Ander (m.i. belangrijker) minpunt: vergeleken met vooral Canon zou het beeld wat scherper kunnen zijn. Al met al is het is maar net wat je verwacht en waar je aan hecht.

Bouwkwaliteit
De E-620 voelt stevig aan. Hij is niet weather-sealed helaas, maar dat zou ook weer toevoegen aan formaat en gewicht. DPreview: 'It also retains what is probably the most convincing build-quality in its class, thanks to an excellent choice of materials - it feels rugged and well-made.' Zeer goed dus. Needless to say is hij nog niet kapot gegaan. :Y)

Batterijduur
Ik heb nog nooit een volle batterij in één dag leeggemaakt. Nu hangt dit natuurlijk volledig van je gebruik af, maar voor mij is dit zeer goed.

Uitbreidingsmogelijkheden
Er zijn zoveel accessoires te krijgen, zoals bij alle DSLRs, en daar gaat uiteindelijk ook al je geld naartoe :P. Mocht je een flitser zoeken: vergeet vooral niet ook naar Metz te kijken. De keuze in lenzen is kleiner dan bij Canon en Nikon, maar nog steeds prima. Ik vind het juist wel fijn dat er wat minder keus is, dat houdt een en ander overzichtelijk. Wat ik mis van Olympus zelf zijn wat echt lichtsterke primes (de 50/2 van Olympus komt het dichtst in de buurt), maar als je hier behoefte aan hebt verkoopt Sigma ze. (Als je een Sigma lens kunt proberen voor je hem koopt, doe dat dan, want hun quality control is crap, weet ik helaas ook uit eigen ervaring.) Accessoires die je bij de E-620 kunt krijgen, en niet per se bij vergelijkbare camera's, zijn een battery-grip en onderwaterbehuizing. Ik heb even moeten zoeken naar een tas/case die niet te groot en niet te klein is voor de 620+pancake, maar heb die uiteindelijk gevonden in de Think Tank Chimp Cage. Die gebruik ik niet als schouder- of heuptas (kan wel), maar gewoon om de camera te beschermen als ik hem in m'n rugtas stop. Kortom: alle nuttige accessoires zijn voorhanden, zeer goed.

Hij is niet heel goedkoop, maar je krijgt wat mij betreft behoorlijk bang for the buck. Wil je liever zooms dan de pancake, dan krijg je met de andere kitopties prima lenzen voor een zacht prijsje.

Algemene beoordeling
Formaat en gewicht
Eén van de hoofdredenen om de E-620 te kopen was dus zijn formaat en gewicht, met name in combinatie met de pancake. Ik ben ook echt blij dat ik voor deze gekozen heb. De weinige grammen en millimeters die de 620 bespaart ten opzicht van sommige andere camera's leken me eerst niet heel boeiend, maar nu ik ermee rondloop vind ik dat wel. Gewoon een klein, licht tasje met 620+pancake in m'n rugtas kunnen gooien is echt heerlijk en doe ik dan ook altijd, je weet immers maar nooit. Als je een beetje een grote jaszak hebt, past de combinatie daar ook daadwerkelijk in. Zo gauw je overigens aan de high grade of super high grade lenzen begint, is het formaat- en gewichtsvoordeel wel ongeveer verdwenen.

Minpunten
Nu ik zo op de review terugkijk, zie ik dat ik alle onderdelen 'zeer goed' heb gegeven. Zelf krijg ik dan altijd een 'dat zal wel' idee, maar ik houd me er toch bij, elke beoordeling is gemeend. Om dan toch nog wat te relativeren van alle lofzang, mijn lijstje van belangrijkste minpunten. Dit zijn dingen die af en toe knagen, waarom ik andere merken wel in de gaten blijf houden:
  • ISO-prestaties: ruisloze ISO3200 foto's waren leuk geweest. Four Thirds is daar nu eenmaal minder sterk in. Ik kan er ook niet echt mee zitten, maar toch, hier mag Olympus aan blijven werken.
  • Zoeker. Zelfde als boven eigenlijk. Een veel betere zoeker zou ten koste gaan van formaat en gewicht, maar de balans mag van mij nog iets meer naar een betere zoeker.
  • Minder scherp dan bv. Canon. Dit vind ik misschien wel het grootste minpunt, maar ik vind het moeilijk om precies te bepalen hoeveel scherper een gelijkwaardige Canon nu echt concreet is, misschien valt het ook wel mee. Canonkleuren vind ik dan weer de minste van het stel.
Algemene conclusie: ik vind het een supertof ding. Iedereen moet voor zichzelf bepalen welke camera het beste voor hem is. Pentax, Canon, Nikon (e.a.) maken geen slechtere camera's en ik zal ook nooit iemand de E-620 willen opdringen. De 620 is in bepaalde opzichten beter dan de concurrentie en in bepaalde opzichten minder. Als je op ISO3200 wilt schieten, schijt hebt aan formaat en gewicht, of per se de scherpste foto's wilt hebben (of, ook heel belangrijk vind ik, je de output van Olympus minder prettig vindt dan andere merken, of het merk gewoon niet klikt), dan moet je elders kijken. Vind je formaat en gewicht wel belangrijk, is de bediening en ergonomie van deze camera naar je zin en sluiten de features aan bij je wensen, dan moet je zeker naar de E-620 gaan kijken. Ook de pancake is een redelijk unieke lens die je mede in staat stelt altijd en overal een supergoede camera bij je te hebben. Voor mij was dit de enige echte keus, en ik ben er erg blij mee.

Overige info
Heb je een E-620, kijk dan vooral even op Biofos.com. Hier staat een uitgebreide bespreking van alle opties, die je kan helpen het beste uit je camera te halen.
Op dphotojournal.com vind je een uitgebreide lijst met reviews. De minst positieve die ik tot nu toe ben tegengekomen is die op photozone.de, en als je die leest blijkt daar nog steeds uit dat de 620 een uitstekende camera is.

Heb jij ook een Olympus E-620 + ZUIKO DIGITAL 25mm Pancake Zwart?

Leuke review, vooral de opmerking dat een beoordeling ook afhankelijk is van waar je je prioriteiten legt, en dat daarnaast je smaak meetelt is zinvol.

Pancake
Pancake objectieven vind je bij heel weinig merken, naast Olympus heeft voor zover ik weet alleen Pentax deze, vroeger een 40mm 2.8 (manual focus) tegenwoordig is er daar een digitale versie van, verder heeft Pentax ook digitale 70mm/2.4 en een 21mm/3.2 die erg plat zijn. Een 50mm equivalent, wat de door jou gekozen 25mm is (en bij andere merken 30-32mm) of 40mm equivalent heb ik niets mee, dat is dan weer mijn smaak.

Primes
Zelf heb ik lang geleden gekozen voor Pentax en ik nijg nu steeds meer naar om naast één all-round zoomobjectief (fullframe: 35-105, pentax dig: voorkeur 17-70, 16-45) voornamelijk primes te gebruiken. Deze hebben geen vertekening en zijn meestal lichter, scherper maar dwingen je bovenal om zelf meer actief te zijn waardoor je foto's beter worden. Helaas gaan de meeste merken steeds meer enkel zooms maken. Canon en Nikon hebben ze nog wel in het programma, maar doen er weinig mee en niemand houd ze meer op voorraad. Olympus heeft naast genoemde pancake, enkele macro's een 150 en een 300mm. Pentax en Sigma brengen wel nieuwe primes uit, maar zoals je al schreef, heb ook jij met laatste slechte ervaringen.

Tenslotte wil ik je feliciteren met je aankoop. Als je er aandacht voor hebt zul je ontdekken dat er voor Olympus (net als bij Pentax, daar nog sterker) welliswaar minder keus is in lenzen, flitsers en andere accesoires, vooral door de kleinere gebruikersgroep, maar dat die laatste relatief actief en enthousiast/fanatiek is en elkaar goede tips kan geven.
Ik vroeg me af, ik heb nu zelf de E-620 en zit al een tijdje te denken om een nieuwe camera te halen. Echer ben nogal verknocht aan mijn E-620. Heb jij hem al vervangen? of ben je dieper er in gegaan?
Ik heb sinds 2013 een E-M5. De modernere sensor is fijn, net als de verzameling prime lenzen die voor m43 beschikbaar is. Ik heb met de E620 uiteindelijk heel veel met de 12-60 f2.8-4 geschoten, heerlijke lens. Een echt vergelijkbaar alternatief voor de E-M5 is daar niet voor, maar met primes ben ik ook erg blij. Wel vond ik de 620 prettiger vasthouden, maar die is dan ook groter. In de tas die ik eerst voor de 620 + pancake had, kan ik nu de E-M5 met 4 lenzen kwijt, dus qua transport is m43 wel duidelijk makkelijker. Een krachtige (lees: grote) flitser bovenop de E-M5 zetten is ook echt awkward, dus ik gebruik nu een wat minder sterke dan op de 620.
Vooral vanwege de prime lenzen zou ik niet meer terug willen, maar vooruit kijkend zou ik nog wel weer een body met een iets meer dslr-achtige grip willen, misschien de opvolger van de E-M1, of een full frame mirrorless.