Dell Ultrasharp 2405FPW Zwart Review

Abbadon 15 oktober 2005, 967 views

Dell Ultrasharp 2405FPW Zwart

Pluspunten

• groot
  • goede kleurweergave
  • hoge resolutie
  • groot
  • goede afwerking
  • veel aansluitmogelijkheden
  • USB 2.0 HUB
  • groot

Minpunten

• inkijkhoek ogenschijnlijk kleiner dan specificatie
  • banding op grote vlakken

Als je oplet en gebruik maakt van de regelmatige Dell aanbiedingen heb je voor een relatief laag bedrag een dijk van een TFT scherm. Hoewel absoluut gezien geen wisselgeld (ca ¤ 950) kun je voor dit bedrag nergens anders winkelen voor een scherm met deze enorme afmetingen en specificaties.

Het meest opvallende is het enorme beeldoppervlak: 24 inch, ofwel 61cm(!), in 16:10 breedbeeld verhouding. Wel, dat is de primaire reden waarom je zo'n scherm aanschaft. Maar naast de omvang verwacht je natuurlijk ook het een en ander aan beeldkwaliteit, features en afwerking. Het goede nieuws is dat deze Dell op geen enkel gebied de plank mis slaat.

Het scherm zelf:

Over smaak valt niet te twisten. Daarom zal ik me niet teveel uitlaten over het design. Het zwart/zilverkleurige scherm heeft het bekende Dell uiterlijk welke je terugziet in alle andere LCD's van dit merk. Niets spannends maar lekker 'middle of the road' qua design zodat het eigenlijk wel op elk bureau en in elke werkkamer past zonder met de omgeving te detoneren. Mij persoonlijk staat dat wel aan.

De afwerking is prima in orde: alles zit stevig in elkaar. Knopjes zijn ook solide bevestigd en de symbolen zijn er in gegoten, dus geen opdruk welke af kan slijten. Het scherm heeft een volwaardige voet welke in hoogte verstelbaar en kantel- en draaibaar is. Zo kun je het scherm in nagenoeg elke gewenste positie manoeuvreren, bijzonder comfortabel. Tevens kun je het paneel een kwartslag draaien (pivot functie) om zo met de juiste grafische kaart en drivers een 1200*1920 beeld te krijgen.

Aan de achterzijde van de voet zit een klem om de kabels bijelkaar te houden. Dit is gezien het aantal aansluitmogelijkheden geen overbodige luxe. Het scherm telt naast de obligate DVI, Dsub en stroom aansluitingen een USB2.0 HUB (vier uitgangen!), component aansluiting plus composiet en S-video ingang. Je kunt er dus letterlijk en figuurlijk de halve wereld op aansluiten. Enige wat ontbreekt om dit scherm als een volwaardig HDTV alternatief te gebruiken is het HDCP protocol op de digitale ingang (DVI).

Het beeld:

Enorm, dat is het eerste wat opvalt: 1920*1200 pixels geeft een enorme desktopruimte. Ideaal voor mensen die veel aaneengesloten ruimte verlangen en voor wie twee kleinere schermen geen alternatief is. Wat ook direct opvalt is de lichtintensiteit, je waant je bijna achter een gezichtsbruiner zo fel. Gelukkig kun je de af-fabriek instelling flink terugschroeven. Een ander aspect dat opvalt is de zwartwaarde; zwart wordt bijzonder goed weergegeven door dit PVA paneel (AFAIK Samsung).

En die goede weergave geldt niet alleen voor zwart maar ook voor alle overige kleuren. Dit aspect blijft altijd een heikel punt bij LCD's, net als de response time, maar deze Dell heeft het erg goed voorelkaar. Als referentie heb ik professionele Eizo CRT en TFT's (niet de stervensdure ColorGraphic uitvoeringen overigens) welke bekend staan om hun uitmuntende kleurweergave en deze Dell doet daar niets voor onder! Waar de Dell wel punten laat liggen zijn de kijkhoek en de kleurovergangen. Onder grotere hoek veranderen de kleuren meer dan bij de referentie Eizo's en er treedt ook meer banding op bij geleidelijke kleurovergangen. Echter, zit je alleen midden achter het scherm dan valt hier in de dagelijkse praktijk niet veel van op. Het is in mijn optiek door de goede kleurweergave (en natuurlijk de omvang) een uitstekend scherm voor b.v. fotobewerking.

Over de snelheid van het scherm kan ik kort zijn. Met de enkele game die ik af en toe speel heb ik geen ghosting problemen e.d. ervaren. Hetzelfde geldt voor videoweergave, de enkele ervaringen die ik hiermee heb op dit scherm (film kijk ik op m'n TV) zijn prima.

Ook erg positief is dat dit grote paneel geen enkel defecte (sub) pixel telt. Wetende dat er 2.3megapixels in zitten is dat een erg goede prestatie. Dit plus de alsmaar lagere prijs geeft ook wel aan hoe de productietechnieken continu verbeteren.

Conclusie:

Zoek je een groot scherm met goede beeldkwaliteit dan kun je niet om deze Dell heen. Wat hij biedt voor deze prijs maakt hem een absolute aanrader welke niet mag missen op je shortlist.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2405FPW Zwart?

Reviews door de redactie

De inkijkhoek is gewoon volgens specificaties maar dat komt vooral doordat de specificaties voor inkijkhoeken nogal onzinnig zijn. De kijkhoek houdt pas op op de plaats waar je echt veel minder contrast hebt dan in bij 90' op het scherm. Dit was bruikbaar bij de aller eerste LCD schermen maar je hebt er in de praktijk nu helemaal niets meer aan. Vrijwel alle schermen halen 178', de enige reden dat ze de 180 niet halen is door dat de rand van de monitor iets voor het panel uitsteekt waardoor je op 179' gewoon helemala niets ziet omdat je tegen de rand zit te kijken. De kijkhoek zegt iig totaal niets over kleurechtheid e.d. bij grotere hoeken, kijkhoek is dus ook geen selectiecriterium meer.

Overigens heb ik dit panel ook en het is zonder meer een enorme aanrader. Heb jaren vastgehouden aan CRT (22") omdat deze veel betaalbaarder waren voor de resoluties die ik prettig vind (1600x1200 minimaal) en omdat de oudere TFT schermen (iig de schermen van mijn laptops) echt beroerde kleur reproductie hebben. Deze Dell bevalt echter boven verwachting goed. Alles is ragscherp, alles is super helder en de kleuren zijn geweldig. Dan ook nog alleszinds redelijk geprijst, IMO bijna een perfect scherm :) Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat PIP niet werkt met VGA+DVI maar alleen met een computer en een video input. Behalve dat is dit scherm zondermeer een aanrader.
Ik gebruik met opzet het woord 'ogenschijnlijk' omdat de schermen welke ik ter referentie gebruikt heb ook 170 graden inkijkhoek hebben en bij lange na niet zoveel verkleuring laten zien onder een grotere kijkhoek.

Verder leg ik ook geen verband tussen de kleurkwaliteiten van het scherm en de inkijkhoek; de kleurweergave an sich is imo gewoon erg goed :)