Specificaties DLNA -support, WiFi - Bekijk alle specificaties

Eminent EM7580 TV Streamer powered by OpenELEC Kodi Review

hgoor 20 september 2016, laatste update op 8 februari 2017, 4.484 views

Eminent EM7580 TV Streamer powered by OpenELEC Kodi

De Eminent 7580 is een budget mediaplayer op basis van OpenElec (embedded versie van Kodi, oftewel OS+Kodi in één). Voor een eerste poging tot een dergelijk apparaat door Eminent is dit slechts matig geslaagd. Kodi is ook wel voor gevorderden. Als je dat niks lijkt, vermijdt dan deze player.

Pluspunten

• Draait OpenElec (Kodi) 6.x
  • 3 USB (2.x) aansluitingen
  • Concurerence prijs tov Raspberry Pi 3
  • Afstandsbediening met Kodi specifieke ondersteuning
  • Stroomverbruik standby (0,6w)
  • H.265 ondersteuning

Minpunten

• Plastic constructie
  • Hier en daar nog wat 'buggy'
  • Alleen Wireless N 2,4GHz 150Mbps
  • Geen 4K ondersteuning

Geluidskwaliteit Score: 4

Eminent is niet het meest bekende merk, maar maakt al jaren budget netwerkapparatuur in allerlei categorieën. Sommige mensen zullen het merk daarom links laten liggen anderen (zoals ik) hebben er geen moeite mee.

Naast netwerkapparatuur maken ze ook media players. Maar dit is de eerste gebaseerd op OpenElec/Kodi. Ik kon deze voor ¤ 80,- op de kop tikken bij CoolBlue als tweedekansje. Sindsdien is de laagste prijs al gedaald naar ¤79.

Aanschaf was voor mij meer een relatief goedkoop experiment aangezien ik nu een Raspberry Pi B2 gebruik om alles te streamen en deze ook over ethernet wel eens (te) traag is met b.v. spoelen of time-skip.

Zie bij mijn conclusie of het de moeite waard was ;-) en onthoudt: your mileage may vary!

Noot: de eerste firmware update brengt 2 verbeteringen die ik initieel als minpunt had staan. Hierdoor is de overall beoordeling iets verbeterd. Zie update.

Hardware specificaties

De Eminent 7580 heeft niet de laatste en krachtigste hardware: de AMLogic S805-H chipset stamt al uit 2013 en ondersteunt dus geen 4K maar gaat wel goed om met 1080p beeld, ook BD-ROM/BD-ISO.
  • Dimensions in mm. (WxHxD): 150x27x115
  • Weight in grams: 165
  • Card Reader: Micro-SD/SDHC-UHS1
  • USB 2.0 ports: 3x host port (on side panel)
  • Lan port: 100Mbps
  • Audio Output: Digital Optical
  • Power usage stand-by:0.6W
  • Power usage: 2 ~ 3W
  • Power supply: 5V 2A
  • Audio Codecs supported: MP3 / MP2 / OGG Vorbis / PCM / LPCM / AAC/ LC-AAC, HE-AAC, COOK / AC3 / DTS 5.1 / FLAC up to 24bit 192Khz / WAV / MS-ADPCM
  • Video Formats Supported: AVI / BDMV Light / BDISO Light / MKV / VOB / ISO / IFO / TS / TP / TRP / M2TS / MPG / MP4 / MOV / M4V / WMV / RMVB / FLV resolution up to 1080p
  • Video Codecs supported: AVCHD / H/X.264 / MPEG-1-2 / WMV9 (VC-1) / XviD / DivX / H.265 / HEVC
  • Subtitles supported: SRT, SUB, VOB (DVD) & PGS (Blu-Ray)
  • Picture formats supported: HD JPEG, BMP, GIF, TIF, PNG
  • Add-ons included: Opensubtitles. The add-ons we offer can change without notice and we cannot guarantee the function of these add-ons.
  • System requirements: TV with an available HDMI port

Verpakking & inhoud doos

Hier valt niet veel over te vertellen: de doos is typisch Eminent; oftewel simpel en goedkoop.
  • Inhoud
  • De mediaplayer
  • Voeding
  • Afstandsbediening
  • Batterijen (2x AAA)
  • Handleiding (NL)
Wel irritant dat Eminent niet even de moeite neemt om een HDMI kabel mee te leveren: dat is als een printer zonder USB kabel. Maar goed; dit is dan ook een "budget" apparaat.

Aansluiten en setup

Het aansluiten van de player kan in principe op twee manieren: via de HDMI of via de optical (S/PDIF). Meer keuzes zijn er niet: sommige players bieden meer aansluitingen, maar de EM7580 is erg simpel.

Uiteraard kan je de de speler óf direct aan de TV koppelen óf aan je Home Cinema Set/versterker.

In mijn geval hangt hij direct aan de TV omdat ik geen Home Cinema set heb maar een eenvoudige soundbar (Yamaha YAS-101). Mijn TV is via S/PDIF gekoppeld aan de Yamaha.
Setup wizard
Eenmaal opgestart (wat overigens binnen een seconde of 30 is), wordt je begroet door de Kodi/OpenElec 6 (Jarvis) setup wizard.

Hier wordt het interessant: als je bekend bent met Kodi, dan zal je weinig moeite hebben met het instellen van alles. Ben je echter reguliere media-players gewend met hun eigen software en ingebouwde harddisk, dan kan Kodi in het begin wat overweldigend zijn.

De handleiding die meegeleverd wordt, bevat slechts de hoogst nodige info om Kodi aan de praat te krijgen met zowel je netwerk met een lokale harddisk (via USB). Geen uitleg over hoe je b.v. ondertitels kan downloaden of hoe je media indexeert.

Out-of-the-box draait er Kodi 6.1 RC3 op in combinatie met OpenElec 6.95.2.70. Dat is kennelijk een custom build zoals b.v. voor de WeTek boxen, althans dat is mijn vermoeden. Enige zichtbare verschil met reguliere OpenElec is het Eminent logo.
Wifi vs ethernet
Hier kan ik kort over zijn: zelfs met mijn wifi op 3,5 meter afstand moet er om de haverklap gebufferd worden. Kortom, net als mij Pi B2 meteen een ethernetkabel er in.

Dan nog heb je op onverwachte momenten last van bufferen. Niet vaak, maar sporadisch treedt dit op. Ik heb er nog geen reden voor kunnen vinden (misschien als er een achtergrond proces draait dat even wat meer processortijd vraagt?).

Grappig genoeg heb ik op mijn oude Nexus 10 tablet via WiFi geen enkele issue met bufferen o.i.d. met Kodi voor Android.
Indexeren/Snelheid
Mijn bibliotheek bevat circa 1550 films en 2300 TV-afleveringen en bij starten en opnieuw indexeren doet hij daar circa 10-12 minuten over. Dat is ongeveer even snel als mijn Pi B2 dus niet echt een vooruitgang (of achteruitgang).
Beeld & geluid
Beeld en geluid zijn, in vergelijking met mijn Pi B2, even goed op mijn 47" Philips TV. Gewoon met de out-of-the-box instellingen.

3D (SBS) speelt ook gewoon allemaal af zonder issues en de kwaliteit is prima. Met .ISO's en andere formats heb ik ook nog geen problemen ontdekt.
Streamen
Mijn bibliotheek bevat zeer veel verschillende (video)media. Ik stream geen muziek en ook geen foto's, dus dat heb ik niet getest. Zoals aangegeven heb ik af en toe bufferende films en series. Dat lijkt random en ik heb nog geen voor de hand liggende oorzaak gevonden.

Hoewel het mogelijk is om wat settings te tweaken (via SSH), heb ik daar nog geen moeite voor genomen.

Spoelen gaat wel soepeler en sneller dan met m'n Pi B2. Dat is zeker een vooruitgang, zeker met full HD materiaal en films met hoge bitrates.
Aanpassingen
Daar mijn favoriete skin, Eminence, niet meer officieel verkrijgbaar is voor Kodi 16 Jarvis" heb ik deze handmatig geïnstalleerd. Een handleiding heb ik hier gepost op het forum van Eminent zelf.

Zoals eerder aangeven kun je verder zelf allerlei add-ons installeren b.v. Exodus/Genesis etc.. Dat heb ik zelf niet gedaan, maar aangezien het Kodi is kan het allemaal wel.
Onhebbelijkheden
De Eminent 7580 heeft een paar onhebbelijkheden waardoor deze toch een beetje tekort schiet ten opzichte van mijn Pi B2.
  • Het blauwe lampje voorop gaat nooit uit: als de voeding is aangesloten, blijft hij aan, of Kodi nu afgesloten is of niet: een simpel rood ledje was fijn geweest. - zie update
  • Bij handmatig scannen van een film die dan vervolgens aan een set wordt toegevoegd, crashed en herstart Kodi als je direct terug gaat naar het overzicht van films (je kan instellen bij voorkeuren of je films in sets wilt hebben)
  • Af en toe heb ik random crashes met een restart tijdens indexeren of navigeren
  • Geen ondersteuning voor CEC; zelfs mijn Pi B2 heeft dat. Je kan dus niet gebruik maken van de afstandsbediening van je TV en je TV schakelt dus ook niet automatisch naar 3D (en weer terug) als je een 3D film aanzet: dat moet je dan op je TV nog apart doen. - zie update
  • Warmte ontwikkeling: gemiddeld geeft Kodi 75 graden (!) aan; belachelijk want mijn Pi B2 wordt amper 45 graden.
  • Geen 4K ondersteuning dus minder toekomstvast

In mijn optiek is het een slimme zet om Kodi/OpenElec te gebruiken voor een mediaplayer. Kodi heeft enorm veel mogelijkheden en biedt vele plugins. Jammer is het dat er gebruik wordt gemaakt van al oudere hardware en er geen ondersteuning is voor CEC. Het is daarom maar goed dat er een zeer functionele afstandsbediening bij zit (die is qua functies echt top: alle Kodi shortcuts die ik nodig heb, zitten er op).

Ten opzichte van mijn Pi B2 is deze player marginaal sneller: dat is alleen te merken met spoelen in films (skippen).

Ten opzichte van een Raspberry Pi daarentegen mist hij dan weer CEC maar is er wel de ingebouwde WiFi en infrarood + afstandbediening. Die moet je anders weer voor je Pi extra kopen (of als kit).

Al met al is het een beetje lastig om de doelgroep voor deze player in te schatten. Als je geen Android + Kodi kastje wil, is deze player een aardige starterskit, met name door de goede afstandsbediening. Maar een echte grote meerwaarde t.o.v. een Pi heb ik niet ontdekt.

Voor een beginnende gebruiker kan Kodi net weer even meer werk c.q. hoofdbrekens opleveren als een reguliere media-speler. Voor gevorderde gebruikers daarentegen is de feature set wellicht weer net te weinig.

Ook valt er nog weinig te zeggen over de updates die Eminent moet verzorgen en ook is mij onduidelijk of dat dan OTA updates zijn of dat je deze via het MicroSD slot moet 'flashen'. Er wordt nergens met een woord over gerept.

Ik heb dan ook zo'n donkerbruin vermoeden dan deze speler niet heel populair gaat worden.

Voor mij persoonlijk is het experiment maar gedeeltelijk geslaagd, maar deze Eminent heeft - voorlopig - wel mijn Pi 2B vervangen vanwege de fijne afstandsbediening en het marginaal sneller kunnen skippen en spoelen in media.

Update 8 januari 2017

De eerste OTA firmware update (OpenELEC-Eminent.arm-EM7580-6.95.3.001.zip) is een feit en brengt welgeteld 2 aanpassingen mee, die ik eerder als twee negatieve items opgaf, namelijk geen HDMI CEC ondersteuning en het feit dat het powerlampje altijd blauw bleef waardoor je geen idee had of de player uit of aan stond.

Helaas kan ik geen halve 'ster' in de overall rating toevoegen; maar dat zouden deze twee minimale aanpassingen m.i. waard zijn.

Blijven twee dingen over die bij een volgende update van belang zouden zijn:
  • ]Kodi 7 Krypton
  • Wellicht overstap naar LibreElec ipv OpenElec?
Changelog:

Nieuwe functies:
CEC module toegevoegd voor het eenvoudiger communiceren tussen CEC geschikte apparaten zoals 4K/FullHD TV en AV receiver.

Technische aanpassingen:
LED status aangepast. LED kleur zal veranderen naar rood wanneer Kodi wordt afgesloten

De update is te verkrijgen via de productpagina: http://www.eminent-online.com/em7580-tv-streamer-powered-by-openelec-kodi.html, tabje "ondersteuning".

Heb jij ook een Eminent EM7580 TV Streamer powered by OpenELEC Kodi?

Voor simpele instap gewoon een nexbox a95x nemen, die kosten +- 40 euro en je hebt een prima mediaspeler op basis van android met kodi die 4K en H.265 ondersteund. Als je wat meer wilt kun je kiezen voor een duurder model of een wetek. En wil je nog meer dan kies je voor een asrock beebox of intel nuc of nvidea shield.
Ik heb liever geen Android box. Probeer jij er maar eens een te vinden met een recente versie van Android waar je fatsoenlijke updates voor krijgt (b.v. van 5.x naar 6.x en 7.x)...

Voor veel mensen zal het vast voldoen, maar ik ben geen fan..

De Shield is waarschijnlijk nog het beste. Ik heb een Shield tablet en die krijgt zat updates...

[Reactie gewijzigd door hgoor op 22 september 2016 21:25]

Ik denk dat de meeste mensen echt niks kan schelen welke android versie er op staat en of er updates voor komen. Wellicht vanuit een security standpunt niet verstandig maar het is puur alleen om af te spelen.
Uitstekend verhaal. Toch houdt ik het nog ff bij een tweedehands HP Elite 8000 USDT voorzien van core2duo, 4GB werkgeheugen, standaard 160 GB hdd, windows 7 en Kodi 16. Op Linux Mint werkt dezelfde configuratie ook goed maar onder Windows werkt Kodi soepeler. Dezelfde pc onder mijn TV werkt ook goed als downloadnode. Nu moet ik zeggen dat Kodi 16 geïnstalleerd op mijn Android TV wel steeds beter doet wat ik ervan verwacht en dat het pc'tje onder de tv steeds minder vaak als mediaspeler wordt ingezet.
Ik heb inmiddels t.b.v HTPC's geëxperimenteerd met respectievelijk een Med8eter box (al heel lang geen firmware updates meer, geen 3D etc.), een Android Stick (in één woord: waardeloos) een Zotac AD-12 (AMD chip met waardeloze thermal fan: veel herrie - werkte wel goed met Openelec), met een Fujitsu Q9000 (core i5, geen IR en bij vlagen ook erg luid), een Raspberry Pi B2 (eigenlijk nog het meest constant) en nu dan deze Eminence.

Helaas nog niet de "perfecte" HTPC gevonden... Denk er nu over om er zelf een te bouwen op basis van een NUC ofzo. Sowieso geen AMD meer voor mij...

Edit: of misschien toch een Pi 3. Die is een stukkie potenter weer.

[Reactie gewijzigd door hgoor op 21 september 2016 22:58]

Er staat een mooie in v&a ;)
Heb je hem al open gemaakt ben altijd benieuwd of er niet een raspi inzit.
Haha, nee, dan had CEC wel gewerkt :)
Ik ben zelf op zoek naar een goede htpc. Welke zouden jullie momenteel als (bijna) plug and play aanraden voor ongeveer 200 euro?
Een HTPC is gebaseerd op een reguliere PC. Ik denk niet dat je iets fatsoenlijks gaat vinden voor dat bedrag. Mijn advies: of een player zoals deze kopen of een Raspberry Pi 3 of een andere mediaplayer (niet gebaseerd op OpenElec).