Specificaties 17,3" (1600x900 TN), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Medion Akoya E7416T Review

gumkop 27 augustus 2016, laatste update op 11 oktober 2016, 444 views

Medion Akoya E7416T

Standaard een redelijke budget laptop, met upgrade naar SSD een goede budget laptop, waarbij de touchscreen mogelijkheid erg leuk is.

Pluspunten

• drivers vanaf Windows 7 beschikbaar
  • touchscreen is erg leuk
  • redelijke specificaties hardware
  • zeer goed geprijst

Minpunten

• standaard trage opstart
  • standaard werkt het touchscreen niet geweldig
  • toetsenbord niet super degelijk, maar rammelt een beetje
  • linker- en rechtermuis knop werken lastig

Een 17" laptop voor ¤429, wat zou dat kunnen zijn vroeg ik me af.

Deze laptop een paar weken in bezit gehad, niet voor mezelf, maar moest hem voor iemand anders in orde maken, heb er dus als buitenstaander naar gekeken.

Wat me opviel was dat de laptop ergerlijk traag opstart, in het begin al, bij elke nieuwe opstart ging het ietsje sneller, waarschijnlijk de door optimalisaties die Windows 10 doet, maar bleef ergerlijk. Op zich vreemd want het is een 7200rpm HGST 1TB hd (7K1000), welke niet als slechtste uit de reviews komt.

Tevens zijn op de hd een backup en herstel partitie aanwezig evenals alle drivers (voornamelijk Windows 10), behoorlijk compleet dus. De handleiding (voor zover nodig), moet je online van de site plukkenis op een van de partities te vinden. Verder heeft de laptop geen BIOS meer maar UEFI en is er helaas geen goede UEFI handleiding te vinden, dus je mag het allemaal zelf uitzoeken. Helaas is er ook geen mogelijkheid om te wisselen naar een legacy BIOS mode.

Omdat de laptop een vervanging was voor een defecte, heb ik de harde schijf van de oude (gelukkig een SSD), met Windows 7 erop, in de Medion laptop gezet. Dat ging erg makkelijk en daarbij viel het me op dat de hd niet in de laptop geschroefd zit, maar er een beetje in klemt.
Omdat de SSD geen UEFI partitie had en het Windows 7 betreft die geen secure boot kent moest er wat gepruts worden in de UEFI voordat er van geboot kon worden. Daarna de oude hd op de USB poort verbonden, waarbij opviel dat enkel de rechterboven USB poort werkte met een hdd erop. Van de oude hdd zoveel mogelijk drivers geļnstalleerd zodat ik tenminste netwerk had en de rest (oa Intel videodrivers, hotkeys van de Medion site) van internet geplukt.

Ook de touchscreen onder Windows 10 was, volgens mijn beleving althans, erg belabberd en ik vroeg me echt af of dit het nu was, maar onder Windows 7 werkte het tot mijn grote verbazing echt fantastisch. Scrollen in vensters, in- en uitzoomen, swipen, alles werkt en nog goed ook, zelf zo goed dat het gewoon leuk te noemen is. En dat is maar goed ook, omdat de linker en rechtermuis knoppen zo vreemd in de laptop verwerkt zijn dat er nog wel eens mis geklikt wordt, maar hopelijk wordt dat met de tijd beter als het in slijt.

Om Windows 10 op SSD op deze laptop te krijgen zou je van de herstel partitie de Windows 10 image kunnen halen en van deze een bootable USB stick maken om een verse installatie op een SSD te kunnen uitvoeren.

Om een lang verhaal kort te maken, na de upgrade naar SSD is de laptop prima, werkt alles goed, vlot en prettig.

Heb jij ook een Medion Akoya E7416T?

Is het touch screen na een verse win10 install op ssd nog steeds zo belabberd?
niet geprobeerd, maar het ligt dus niet aan mij dat het niet prettig aan voelde