Humax iHDR-5200c Review

MadDogMcCree 27 augustus 2016, laatste update op 27 augustus 2016, 483 views

Humax iHDR-5200c

Snel en degelijk. Een Humax is geen showpaard maar een werkbeest. Een werkbeest waar je geen omkijken naar hebt.

Pluspunten

• Buttersmooth
  • Hij werkt, altijd
  • Zapt sneller dan Garfield kan rammen op zijn remote
  • Worden gedumpt op marktplaats, toeslaan nu ze goedkoop zijn

Minpunten

• Teletekst
  • Horizon heeft een bredere TV ervaring

Geluidskwaliteit Score: 5
De Humax 5200c is inmiddels al een vrij oud beestje, maar staat in het oude Ziggo gebied nog steeds zijn mannetje. Ziggo pushed haar klanten richting Horizon en alhoewel Horizon enorm verbeterd is, biedt de 5200c nog steeds een prima alternatief.

Ik heb de Humax inmiddels een jaar of vier. Voorheen de Cisco 8485 in bezit gehad, maar dit onwijs traag stuk ongeluk mag niet eens in de schaduw staan van de 5200c. Via Ziggo voor 50 euro de upgrade kunnen maken, geen moment spijt van gehad.

Beknopt zal ik hier de plus en minpunten van de 5200c bespreken die ik ben tegengekomen. Mijn ervaring is vooral met de basismogelijkheden.

Plus:

-Zapsnelheid. Nu zijn er verschillende defenities van zapsnelheid, maar de Humax blinkt uit in het 'oude analoog' zappen. Je switched van kanaal zo snel als je op de remote kan 'rammen'. Dat wil niet zeggen dat je ook direct beeld hebt, daar heeft de Humax even een tel voor nodig, maar je hebt bij de 5200c nooit het 'lege batterij effect'.

-Favorieten. Niet iedere decoder stelt je in staat om zelf een zendervolgorde te maken, de Humax gedeeltelijk. Het is niet mogelijk kanalen een ander kanaalnummer toe te wijzen, maar je kan wel tot 100 kanalen toevoegen aan een favorietenlijst. De Humax heeft de optie om deze kanalen van 1 tot 100 te nummeren en zo ben je dus af van de onzin volgorde van Ziggo. Een favorietenlijst is zeer gemakkelijk te bereiken en de Humax biedt de mogelijkheid tot 5 favorietenlijsten.

-Remote. Niet iedereen is er blij mee, maar ik wel. Waarom? Het is tevens een universele remote. Een groot nadeel van een decoder tegenover CI+ is dat je dus met een extra remote zit. Niet met de Humax. De Humax remote heeft 4 verschillende kanalen die toe te wijzen zijn aan ieder apparaat. Ik heb hem werkend gekregen met een relatief oude Sony KDL-32D3000 en een antieke JVC FS-SD550 Radio/CD speler. Ik heb overigens nog nooit de batterijen moeten verwisselen.

-Opname. De Humax blinkt hier niet uit tegenover andere PVR's, maar in de vier jaar dat ik deze Humax in bezit heb, is het nog nooit fout gegaan met een opname. Helaas heeft hij wel maar 2 tuners, waardoor je slechts 1 kanaal kan opnemen. Het is technisch mogelijk een 2e kanaal op te nemen, echter kan je dan niet zappen. De beeldkwaliteit doet niet onder voor normaal TV kijken. Ook het live pauzeren werkt bijzonder soepel. Geen haperingen en ook live terugspoelen geeft nooit hickups. 500 GB is niet gigantisch, maar goed genoeg 100+ uur aan HD TV op te slaan.

-Ondertiteling en audiokanalen. Iets waar je niet echt bij nadenkt, maar toch wel handig is; de Humax onthoudt je voorkeur wat betreft ondertiteling en audiokanaal.

-On Demand. Werkt vlotjes, vlotter dan CI+ en gaat niet meer via de kabel zoals bij de Cisco 8485. Een film, serie of programma start nagenoeg instant op, gelijk op de hoogst mogelijke kwaliteit. Veel sneller dan Netflix.

-Stil. Niet muisstil, maar je moet er naast gaat staan om hem te horen. Nogal een verschil met de coil-whine van de Cisco 8485.

-LCD display. Niet enkel het kanaalnummer, maar ook de naam van het kanaal. Zo is het altijd duidelijk welk kanaal er bekeken wordt.

Min

-Teletekst. Teletekst is inmiddels op zijn retour, maar teleteksten op de Humax is niet erg fijn. Het probleem zit hem in het feit dat teletekst native 4:3 is, en de Humax rekt de boel op tot 16:9, wat niet fijn leest. Ook missen de teletekst optie knoppen op de remote, gaat via 'menu', niet handig. Ook ontbreekt er een picture in picture mode i.c.m. teletekst, iets wat CI+ wel heeft.

-Opstarttijd. De Humax heeft een klein minuutje nodig om op te starten vanuit standby. Dit is overigens alleen wanneer hij een aantal uur heeft uitgestaan. Wil je hem afsluiten en opnieuw opstarten, dan gaat het sneller.

-Wifi Dongle. Je krijgt de dongle er gratis bij, maar het had best even ingebouwd kunnen worden. Maar er kleeft nog een nadeel aan de dongle; hij stoort Chromecast verbinding. Mijn Chromecast verliest continu verbinding wanneer de Humax aanstaat. Sluit ik hem af, dan kan ik casten zonder problemen. Dongle zorgt dus voor veel storing. Gelukkig is Chromecast het enige apparaat dat er last van heeft. Een PS3 die op mijn Humax staat werkt zonder problemen.

-Replay TV. Het ontbreken ervan. Technisch zou dit toch mogelijk moeten zijn, gezien On Demand volledig via het internet gaat.

-EPG. Nu is er niets mis met de looks en snelheid van de EPG, maar het is toch jammer dat je niet terug in de tijd kan kijken. Ook is de EPG informatie erg karig (ontbreken van jaartal, acteurs, regiseur, etc) en is hij enkel via Horizon volledig.

-Geen Netflix of vergelijkbare apps. Horizon heeft ook nog geen Netflix, maar wel Videoland, Franse kanalen via IPTV en binnenkort een Italiaans pakket.

Het lijkt nu misschien dat er flink wat nadelen zijn tegenover de voordelen, maar dat is zeker niet zo. De Humax 5200c is misschien wat sober en mist wat Horizon mogelijkheden, echter is het een apparaat dat gewoon doet wat het moet doen. Degelijk en zeer prettig in gebruik. Als je net zoals ik een zapper bent, dan is de Humax 5200c echt de koning in zijn klasse.

Vind je CI+ te traag en wil je niet aan de Horizon, dan is de Humax 5200c de perfecte middenweg. Ziggo verkoopt ze officieel niet meer, maar via Marktplaats zijn ze nog volop verkrijgbaar. Heg is vooral een no-nonsense decoder, die altijd werkt. Een verademing tegenover een Cisco 8485, die nog bij veel oud Ziggo klangen in de woonkamer staat. Wil je de gehele Ziggo ervaring, dan is een Horizon wellicht een betere keus. Maar wil je degelijkheid, schaf er dan nu nog een aan, nu het nog kan. Voor 5 tientjes op marktplaats is werkelijk een koopje.

Heb jij ook een Humax iHDR-5200c?

Meer advertenties

Het fijnste van dit apparaat vind ik het kopieeren van opgenomen video's via het netwerk!
Ik heb zelf zo'n horizon box maar ik hou de humax als reserve voor als ik een video naar mijn pc wil kopieeren.
Klopt, ik maak hier zelf haast nooit gebruik van, maar het is een kwestie van aanzetten, mediaserver selecteren vanaf je PC of Mac (ik gebruik VLC hiervoor, werkt prima) en afspelen maar.
Die opstarttijd heb je geen last meer van als je de standby instelling wijzigt in het menu. Dan is ie instant-on.
De EPG werkte voorheen uitstekend, maar is volledig verneukt door Ziggo zelf. Bewust gecastreerd zodat ze je willen pushen om dat waardeloze Horizon ding te gebruiken.
Belangrijk is inderdaad dat het ding gewoon altijd doet wat ie moet doen, heel betrouwbaar en ook belangrijk: eenvoudig en intuitief bedienbaar.
Dat wist ik niet, super, gelijk even de energiebesparing uitgezet. Het is inderdaad tenenkrommend wat Ziggo met de EPG heeft gedaan, gelukkig biedt Horizon Go nog enigzins uitkomst, maar niet iedereen heeft een tablet op schoot.
Heb je misschien enig idee of de humax werkt in combinatie met ziggo play start tv abonnement? En dan vooral de time shift functie. Als dat werkt dan ga ik binnenkort op zoek naar een. 2e hands model :)
Je bedoelt het live kunnen pauzeren en rewinden van het kanaal dat je bekijkt? Dat kan en is overigens niet abonnements gebonden. De interne tuners stellen je in staat om deze functie te gebruiken, echter let wel, dit kan niet wanneer je op hetzelfde moment een ander programma aan het opnemen bent. Hou er wel rekening mee dat Ziggo niet zomaar eens smartcard levert. Een 2e hands (gedeactiveerde) smartcard is wel gewoon opnieuw te activeren.

Wat overigens niet werkt is de replay functie (tot 7 dagen via de guide terugkijken), dit kan enkel met een Horizon of de Ziggo Go app.
Dank voor je snelle reactie! Ik bedoelde inderdaad het kunnen pauzeren en rewinden. En zo'n gedeactiveerde smartcard hoe kun je die weer activeren dan?
Die kan je zelf via 'Mijn Ziggo' activeren, of via de klantenservice.