Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router Review

betonnerdTestpanel 26 augustus 2016, laatste update op 2 september 2016, 380 views

Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router (Testpanel)

Ik heb deze router getest als aanvulling op mijn standaard KPN Experia Box router. Zoals je mag verwachten in deze prijsklasse heeft de router een legio aan opties en instellingen, maar het Wi-Fi bereik viel voor mijn (thuis) situatie tegen. Voor minder geld bereik ik een betere dekking.

Pluspunten

• 8 Poorten
  • Handige webinterface
  • Handige app
  • USB 3.0

Minpunten

• Wi-Fi bereik (in mijn geval) niet veel beter
  • Geen muurbevestiging
  • Duur

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3

Voorwoord

Deze router heb ik twee weken mogen testen. De verwachtingen zijn hooggespannen voor dit monster. Vooral qua Wi-Fi bereik zou dit een flinke verbetering moeten zijn ten opzichte van mijn huidige situatie met de standaard KPN router. Ik heb niet veel ervaring met testen of netwerken, maar ik heb onlangs wat ervaring opgedaan met het aansluiten van een extra router als Access point.

De Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router is de opvolger van de EA8500. De belangrijkste eigenschappen zijn:
- Wi-Fi-snelheden tot 5,3 Gbps
- Nieuwste generatie AC Wi-Fi, MU-MIMO-technologie (zie hier voor uitleg van MU-MIMO)
- 8 Gigabit-poorten
- 8 externe draaibare antennes
- 1,4 GHz dual-core processor
Zie hier voor productinfo van Linksys zelf.

Een router als deze heeft nogal wat functies om te testen. In deze review beperk ik mij hoofdzakelijk tot de Wi-Fi dekking die ik met dit apparaat hoop te halen. Meer hierover verderop.

Uitpakken

De router is zoals verwacht vrij groot. Zonder de antennes is de breedte 27 cm, de diepte 23 cm en de dikte 7 cm. Met antennes (omhoog gericht) is de afmeting 32 cm bij 27 cm bij 17 cm. De antennes zijn zo'n 13 cm lang en 2 cm bij 1 cm dik. In de doos vinden we, niet geheel verrassend, een adapter, snoer, korte netwerkkabel, kort instructieboekje en een cd-rom (wie gebruikt dat nog?).

Installeren

Het aansluiten is kort uitgelegd in de handleiding en is vrij eenvoudig. Ik heb de router aangesloten op een ethernet uitgang van de KPN modem en de Wi-Fi van de KPN modem uitgeschakeld.

Wat mist is een muurbevestiging. Ik had de router graag aan de wand naast de KPN modem gehangen, maar ik kan de Linksys alleen liggend plaatsen op een plank. Waar moet ik nu m'n schoenen kwijt?

Configureren

Als de router werkt kun je meteen de boel gaan instellen. Dat werkt wat verwarrend, je krijgt eerst een venster om in te loggen op je Linksys Smart Wi-Fi account. Dat account heb ik niet, dus die moet ik aanmaken. Het duurde een poosje voor de activatiemail in m'n inbox zat en ik daarmee verder kon. Met Linksys Smart Wi-Fi kun je verbinding maken met je router, ook als je buiten je netwerk bent. Maar ik wil eerst gewoon de router instellen. Ergens onder aan de pagina zag ik na 3x kijken een knop waarmee de routerinstellingen rechtstreeks kunnen worden bereikt, dus zonder account. Vanaf hier werkt alles vrij eenvoudig en de interface is erg visueel.

Een paar dingen vielen me op:
- Gastnetwerk is al voor je opgezet, je hoeft het alleen nog maar aan of uit te zetten.
- Je ziet snel wat er verbinding heeft gemaakt en je kunt per apparaat instellingen wijzigen, toegang weigeren of ouderlijk toezicht instellen (zie plaatje hieronder). Dit gaat echter soms fout, dan is mijn android device volgens de weergave verbonden via LAN. Lijkt me sterk met een smartphone.
- Je kunt bepaalde apparaten voorrang geven.
- Je kunt je netwerksnelheid testen, maar dit werkt om een of andere reden bij mij niet.
- Als je via de USB 3.0 of 2.0 aansluiting een schijf aan sluit kun je in een paar stappen een netwerkschijf of mediaserver aanmaken, inclusief FTP toegang.

Wi-Fi Test

Beschrijving situatie
Ik test de router in mijn woning, een rijtjeshuis met 3 verdiepingen, met voor en achtertuin. De gevels bestaan uit metselwerk, isolatie en gipsplaten op houten regelwerk. De binnenwanden zijn opgetrokken in gipsblokken (100 mm dik), behalve op de 2e verdieping, daar zijn ze gipsplaten op houten regelwerk met daarin isolatie. De vloeren bestaan uit gewapend beton (200 mm dik). De huidige router hangt in de meterkast, meteen naast de voordeur.

De volgende apparaten hangen aan de Wi-Fi:
- 3 smartphones, plus die van gasten
- 2 tablets
- Chromecast
- Gramofon
- Af en toe een laptop

Omdat momenteel het Wi-Fi bereik belabberd is op de 2e verdieping heb ik daar een extra acces point gemaakt met een oudere router. Voor deze test heb ik die uitgeschakeld. Dit acces point werkt overigens alleen op de kamer waar die staat, door de isolatie in de binnenmuren wordt de meeste straling tegengehouden.

Ik heb een vrij uitgebreid bekabeld netwerk, dus voor TV kijken (op de TV) en voor de laptops gebruik ik meestal een kabel.
Test opstelling
Voor mij is deze router goed als ik op iedere plek in mijn huis en tuin zonder problemen streaming video kan bekijken. Dat is nu niet het geval. Ik gebruik de KPN Experia Box (versie 9) en die werkt prima op de begane grond. In de achtertuin (meteen achter het huis) en op de 1e verdieping is tv kijken op de tablet al niet meer zonder haperen mogelijk. Op de 2e verdieping en achter in de tuin is browsen al een uitdaging.

Ik heb 4 testen uitgevoerd:
1) Huidige situatie
2) Nieuwe router, oude locatie
3) Nieuwe router, in de woonkamer
4) Nieuwe router, op de eerste verdieping

Voor alle gevallen meet ik het bereik en test ik hoe ik kan rondlopen zonder dat de verbinding zodanig traag wordt de streaming video gaat haperen.
Test attributen
Voor het testen gebruik ik mijn telefoon (Moto G) en tablet (Samsung Tab A) met daarop deze WiFi Analyzer app. Die geeft een output zoals dit:
Ik ben door mijn testapparatuur beperkt tot 2,4 GHz, dus de 5,0 GHz en mixed band kan ik helaas niet testen.
0-meting
Ik heb in de zes locaties in huis en twee locaties in de tuin een aantal keer gemeten met 2 devices. Daarnaast heb ik met streaming video aan door het huis gelopen en gekeken waar de verbinding begon te haperen. Hierbij ben ik in iedere ruimte een paar minuten blijven staan zodat de buffer van de video leeg kon lopen bij weinig bereik. Hieronder staat het resultaat. De router staat links onderin, bij 0.1.
Uiterst groen is in mijn geval 65 Mbps en rood 1 Mbps. Daarnaast heb ik de streaming test in de kleurkeuze laten meetellen.
Testresultaten poging 1
Na het aansluiten en installeren van de router heb ik de testen herhaald. Het resultaat:
Dit valt mij wat tegen. Ik had gehoopt dat er een groter verschil meetbaar zou zijn. Ik kan nu met mijn tablet op iets meer plaatsen TV kijken, maar op de eerste verdieping loop ik soms al wat haperingen op. Ik kan ook iets verder de tuin in lopen, maar kom nog niet tot achterin. Het draaien van de antennes bracht geen soelaas.
Testresultaten poging 2
Omdat ik wil uitsluiten dat het bereik wordt be´nvloed door leidingen of andere storende elementen in de meterkast, verplaats ik de router naar de achterkamer (0.2).
Het ontvangst is nu beter in de tuin (zit alleen glas tussen). In de kamer recht boven de router (1.2) is het ontvangst nu ook erg goed, maar schuin boven de router (1.1) niet. Op de 2e verdieping is geen verschil merkbaar.
Testresultaten poging 3
Ten slotte nog een test met de router op de 1e verdieping aan de achterkant (1.2).
Nu is het bereik goed op de eerste verdieping en ook onder de router (0.2). Schuin onder de router (0.1) is het bereik nu slechter. Op de 2e verdieping is geen verschil merkbaar. In de tuin is het bereik nu iets beter op afstand (3.2), dichtbij het huis (3.1) niet.
Testresultaten conclusie
Het vervangen van de (Wi-Fi van de) KPN Experia Box voor dit antennemonster zorgt in mijn huis en met mijn Wi-Fi gebruik niet voor een significante verbetering van het ontvangst. Vooral de betonvloer van de 2e verdieping lijkt veel roet in het eten te gooien, maar ook de achtertuin is lastig te bereiken. De ideale situatie voor het bereik in huis lijkt midden in de woonkamer, maar dat is inrichting technisch niet haalbaar.
Niet getest
Uiteraard valt er op deze test het nodige aan te merken. Zo heb ik de 5 GHz en de mixed band niet getest en heb ik ook niet getest hoe de router zich gedraagt als deze door meerdere bronnen gelijktijdig wordt belast, iets wat deze router goed zou moeten kunnen.

Overige features

Netwerkpoorten
Uiteraard is deze router meer dan een Wi-Fi zender. Zo zijn er 8 uitgangen te vinden wat in mijn geval ideaal is omdat ik nogal wat netwerkkabels door het huis heb lopen. Die zijn niet allemaal in gebruik, maar de 4 poorten uit de Experia Box waren al niet meer genoeg. Met 8 poorten kan ik weer een poosje vooruit. Overigens heb je voor rond de 30 euro ook een 8-poorts Gigabit netwerkswitch.
App
De Linksys Smart Wi-Fi app voor Android heb ik kort getest. Deze lijkt de meeste basis functies te bevatten die je normaal ook tot je beschikking hebt en werkt net als de web interface erg simpel. Zo kun je snel je gastnetwerk aan/uitzetten, apparaten van je netwerk gooien of juist prioriteit geven. Dit alles kan ook van buiten je netwerk.
USB
Een handige functie is de mogelijkheid tot aansluiten van 2 USB drives. Door een snelle schijf via USB 3.0 (1x) aan de router te hangen is deze meteen bereikbaar vanaf het hele netwerk. De toegang via FTP heb ik nog niet kunnen testen.

Afgaande op mijn testen en mijn situatie is deze router een overkill en zijn geld (nu 440 euro) niet waard. Er zijn vast situaties waar deze router top of the range is, maar ik zou mijn geld er niet aan uitgeven. Voor minder geld koop ik range extenders en een switch waarmee zowel mijn bedraad als draadloos netwerk kan verbeteren.

De verwachtingen waren hoog bij het aansluiten van de router. Helaas viel het verbeterde Wi-Fi bereik nogal tegen. Voor mijn situatie bleek de meerwaarde van de router klein. Nu heb ik niet de indruk dat mijn testsituatie (qua Wi-Fi) veel afwijkt van die in andere woningen. Veel huizen hebben betonnen vloeren, 2 verdiepingen en een tuin. Voor mensen die hier graag hun Wi-Fi dekking willen verbeteren is deze router een slechte aankoop. Voor hetzelfde geld koop je meerdere range extenders die je bij voorkeur via de netwerkkabel aansluit. Ideaal zijn wel de 8 uitgangen, maar die kun je voor 1/10 van het geld ook krijgen in de vorm van een netwerkswitch.

Heb jij ook een Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router?

Top review, zeer uitgebreid getest en geschreven!
geweldige review. en precies wat ik al had verwacht.. je wifi gaat niet zomaar door een gewapend betonnen plafond heen. ook niet met 8 antennes..

bedankt voor de uitgebreide review, mijn keuze is duidelijk :) :+