Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Eizo Foris FS2735 Zwart Review

BeOnFilms 26 augustus 2016, laatste update op 26 augustus 2016, 427 views

Eizo Foris FS2735 Zwart

Een tijdje terug heb ik van Eizo de FG2421 gekregen voor een review, die erg veel indruk achter liet. In januari kwam er een nieuw scherm van Eizo uit, de FS2735, een grotere gaming monitor met een hogere resolutie. Ik mocht hem testen van Eizo, en ze verrasten mij opnieuw.

Pluspunten

• Goede kleuren en goed contrast
  • Prestaties uitstekend
  • Stevige behuizing
  • Veel instellingen
  • Software en mobiele app

Minpunten

• Scherp handvat
  • Reflecterende laag
  • Duur

Alle foto's van de review in hogere kwaliteit:

Intro

Specificaties

De FS2735 heeft een 27 inch IPS paneel met een resolutie van 2560x1440, refresh rate van 144 hz en een response time van 4 ms (gray-to-gray). De monitor ondersteunt AMD’s FreeSync technologie en vele opties om het scherm aan te passen naar jouw wensen. De monitor bevat ook een Bluetooth module om je telefoon te koppelen.
De volledige specificatie lijst kan je vinden op de website van Eizo:

Behuizing

Na het uitpakken van de monitor uit de doos moet de voet van de monitor nog bevestigd worden. Dit gebeurt niet met schroeven maar met een handig lock-in systeem. Je schuift de voet op de juiste plek, draait hem recht en zet hem vast met een beugeltje.
De voet is gemaakt van metaal met een plastic cover. De rest van de monitor is ook van plastic dat erg stevig aanvoelt. Bij de vorige Eizo FG2421 was de behuizing niet helemaal goed afgewerkt en had het een paar slappe plekken die je erg gemakkelijk kon indrukken, waardoor kieren ontstonden. Dit is bij de FS2735 niet meer het geval, de monitor voelt zeer stevig aan en bevat nergens slappe plekken of kieren. Dankzij de plastic afwerking is de monitor niet al te zwaar en is het gemakkelijk schoon te maken.

Net als de FG2421 heeft de FS2735 ook een handvat waarmee je de monitor gemakkelijk kan optillen en verplaatsen. Het enige nadeel van dit handvat is de hoekige, scherpe rand die bij je vingers aansluit, dat na een klein tijdje tillen een beetje begint te snijden in je vingers. Dit zorgt voor ge´rriteerde vingers bij wat langere draag sessies. Het handvat iets dieper maken zou dit probleem oplossen.

Onder de rand van de behuizing zijn een aantal aansluitingen te vinden: 2x HDMI, 1x Displayport 1.2, 1x DVI-D, USB, audio jack en natuurlijk de stroom aansluiting. Om 144hz te kunnen gebruiken op 2560x1440 moet je de Displayport aansluiting gebruiken, de andere aansluitingen werken maximaal op 60hz op 2560x1440.
Aan de zijkant van de monitor zitten nog twee USB3.0 poorten en een 3.5mm audio jack.

Onder de rand van het scherm zitten de nodige knoppen om de monitor mee aan te zetten en instellingen te veranderen. Naast de aan/uit knop zit een kleine joystick waarmee je door het menu kan navigeren.

Display/kleuren

Het 27 inch IPS paneel heeft een resolutie van 2560x1440. Wanneer je voor het eerst de overstap maakt van 1920x1080 naar 2560x1440 zal je merken dat dit een wereld van verschil is. Het scherm is erg scherp en dankzij de hoge resolutie heb je ook veel meer werkruimte. De kleuren spatten van het scherm af dankzij het IPS paneel en het contrast is ook prima in orde. Ik ben zelf niet in het bezit van speciale meet apparatuur om de kleuren te meten, dus hier kan ik alleen een persoonlijke mening over geven. Na meerdere IPS, VA en TN panelen getest te hebben kan ik gerust zeggen dat de FS2735 de mooiste weergave tot nu toe heeft gegeven. Dit komt mogelijk door de combinatie van de hoge resolutie en de uitstekende kleuren.
Hier volgen een aantal foto’s om een idee te geven hoe scherp en kleurrijk het scherm is(standaard settings):

Kijkhoeken

Hoe zit het met de kijkhoeken? Dat is een geval apart. Omdat het scherm niet compleet mat is maar een beetje een glossy/reflecterende laag heeft kunnen de kijkhoeken in combinatie met lichtbronnen erg verschillen. Wanneer er geen lichtbronnen vanaf de zijkant aanwezig zijn zoals ramen of lampen, dan zijn de kijkhoeken prima in orde, alhoewel ik ze beter heb gezien zoals bij mijn vorige IPS scherm. Zodra je een lichtbron vanaf de zijkant hebt dan blijft er weinig over om vanaf de zijkant naar te kijken, zelfs met de helderheid van het scherm op 100%. Dit is goed te zien op de foto’s:

Scherm opties

De FS2735 heeft genoeg opties om het scherm aan te passen naar jouw voorkeuren. Dit kan via de knoppen achterop de behuizing of via de software van Eizo, G-Ignition. Ook is er een mobiele app voor Android en IOS om via je smartphone instellingen te veranderen. Dit heb ik helaas niet kunnen testen omdat de Android app niet wilde starten op mijn telefoon (LG G Flex 2). Dit komt mogelijk door de vele aanpassingen aan mijn telefoon.
De G-Ignition software bied leuke extra’s zoals het downloaden van instellingen van andere gamers, inclusief die van pro’s. Ik geef zelf de voorkeur aan de standaard instellingen omdat die het beste overeenkomen met mijn eigen scherm waar ik erg aan gewend ben. Alleen de helderheid moest wat omlaag omdat deze erg hoog kan. Zeker een plus punt.
Via de mobiele app zijn er nog andere leuke en handige toevoegingen, zoals het weergeven van een notificatie wanneer je gebeld wordt of een berichtje ontvangt. Dit werkt via de Bluetooth module die in het scherm zit.

Prestaties/Gaming

De monitor is natuurlijk geen gaming monitor als deze niet goed genoeg presteert. De FS2735 heeft een refresh rate van 144 hz en een reponse time van 4 ms. Dit zorgt voor een zeer soepele ervaring tijdens het gamen, mits de game ook op minimaal 144 frames per seconde wordt gespeeld. Maar wat moet je daar nou precies van verwachten?
Snelle monitoren die een refresh rate van 120 hz of hoger hebben zijn erg populair bij gamers die First Person Shooters spelen en het maximale hier uit willen halen. Om snelle bewegingen duidelijk op het scherm te weergeven moeten er dus ook genoeg beelden gezien laten worden door het scherm. Door 120 of 144 beelden per seconde te laten zien in plaats van 60 kan je dus tijdens snelle bewegingen meer zien, en speelt het spel een stuk vloeiender. Daar komt ook nog bij dat tijdens elke frame die weergeven word, de pixels van kleur moeten veranderen. Met een snelheid van 4 ms (gray-to-gray) gaat dit snel genoeg, al merk je wel een verschil met een scherm dat 1 ms (gray-to-gray) heeft, zoals meeste gaming schermen met een TN paneel. De FS2735 heeft bij snelle bewegingen iets meer motion blur dan een vergelijkbaar TN paneel, maar dit valt alleen op als je eerst het TN paneel gebruikt en daarna de FS2735. De 4 ms is dus geen probleem en je raakt er snel aan gewend zelfs als je daarvoor 1 ms gebruikt hebt. In het kort: De prestaties zijn weer prima in orde bij Eizo.

Helaas heb ik AMD’s FreeSync technologie niet kunnen testen omdat ik niet in het bezit ben van een videokaart van AMD. Fabrikanten en webshops wilden mij ook niet helpen door een videokaart aan mij te lenen. Ach ja, misschien volgende keer.

Persoonlijke bevindingen

Na de monitor ruim een maand gebruikt te hebben merkte ik dat mijn Counter Strike prestaties een klein beetje minder werden. Dit komt waarschijnlijk omdat ik gewend ben aan een 24 inch scherm, waar ik goed kan focussen op het volledige scherm. 27 inch is voor mij dus iets te groot om op hoog niveau mee te gamen, maar dat is zeer persoonlijk. Olofmeister van Fnatic speelt op een 27 inch monitor en hij werd vorig jaar verkozen tot beste speler van heel Counter Strike, het is dus allemaal persoonlijke voorkeur.
Het formaat en hogere resolutie is daarentegen wel ideaal voor productieve doeleinden, zoals video- en fotobewerking. Ook films kijken is een stuk prettiger op het grotere scherm, wellicht dat er ooit een tweede scherm bij komt voor die taken.

De Eizo FS2735 is een beest van een monitor. Met de hoge resolutie en snelle refresh rate is dit een scherm die zeker lang mee kan. De verbeterde afwerking geeft een stevige indruk, al kan het handvat nog wel verbeterd worden. Ook zou ik graag een andere coating op het scherm zien, die wat meer mat is en minder reflecterend. Voor de gamers in een donkere bunker maakt dit niets uit. De kleuren en kijkhoeken zijn helemaal in orde, waardoor dit een scherm is die zowel geschikt is voor gamen als voor video- en fotobewerking.
Met een prijskaartje van 1050 euro is dit geen goedkope monitor, maar je krijgt er erg veel voor terug.

Heb je nog vragen over de monitor of misschien over wat anders, stel ze in de reacties hieronder.
Bedankt voor het lezen!

Heb jij ook een Eizo Foris FS2735 Zwart?