Specificaties Tower, 6 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P183 Review

Exillium 24 september 2009, laatste update op 24 september 2009, 2.451 views

Antec Performance One P183

Pluspunten

• Kabel management
  • Stoffilters
  • Stevig

Minpunten

• Zwaar
  • Opgeven 2 harde schijven bij lange video kaart(en)

Reden van aanschaf
Ik had hiervoor een Antec 900 kast. Deze kast koelde prima, maar door de leds was de kast te druk om in de nacht aan te laten staan. Voor mijzelf was dit nog niet zo'n probleem, maar toen mijn vriendin er slaap problemen door kreeg was het tijd voor een nieuwe kast.

De eisen die ik aan een nieuwe kast stelde waren de volgende:
  • Strakke kast zonder toeters en bellen
  • Goede koeling
  • Stevig
  • Moet een ATX moederbord en full-size video kaart in passen.
  • Ruimte voor kabel management.
  • Aansluitingen voor USB en Audio voorop de kast.
Na het lezen van de Tweakers.net review en mijn eerdere positieve ervaringen met Antec heb ik besloten de Antec P183 aan te schaffen.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast voelt met zijn 14 kilo solide aan. Ik heb me tijdens het inbouwen nergens aan gesneden en heb ook nergens scherpe randen of zwak plastic gevonden.

Het deurtje kan 270 graden draaien, waardoor het niet kan afbreken als je er tegen aan loopt. Het deurtje bestaat ook uit 3 lagen en is erg stevig. Je kan het deurtje met een bijgeleverde sleutel afsluiten, maar dan kun je nog steeds door de gaten in het deurtje op de power en reset knop drukken.

De zijpanelen krassen erg eenvoudig, dus hier moet je voorzichtig mee omgaan.

Je kan de power knop indrukken als het deurtje dichtzit.

De stoffilters zitten minder goed vast. Ik heb de kast nu zo'n 6 weken in gebruik en ze beginnen nu al enigszins los te laten. Ze doen hun werk verder prima, makkelijk los te halen om schoon te maken en ze houden bergen aan stof tegen.

Stoffilter laat los.

Inbouw & installatie
Het linker zijpaneel zit met thumb screws vast, het rechter zijpaneel met normale schroeven. Als je de kabels netjes wil wegwerken moet ook het rechter paneel loskomen, en dus is een schroevendraaier een vereiste. Kaarten zoals je video en geluidskaart moeten ook met schroeven vast gezet worden, dus een schroevendraaier is een vereiste. Zelf vind ik dit geen probleem, maar er zijn mensen die liever een screwless systeem hebben.

Achter het moederbord tray is genoeg ruimte om de kabels netjes weg te werken. De Antec fans komen met molex aansluitingen, dus met alleen S-ATA kabels krijg je helaas niet alles aangesloten.

De kast beschikt over 4 5.25" en 1 3.5" drivebay. Er worden geleiderails bij de kast meegeleverd, die je vervolgens aan je drives schroeft. Hierna kun je ze makkelijk de kast in schuiven. Dit gaat erg eenvoudig.

De kast beschikt verder over 6 3.5" bays voor harde schijven. Er zitten 2 zogenaamde "kooien" voor harde schijven in. De bovenste kooi kan 2 schijven bevatten en de onderste 4.

Hier liep ik tegen een probleem aan. De bovenste kooi is 2 centimeter te lang om samen met mijn 26.5cm lange XFX9800GTX+ in de kast te passen. Zodra ik de kooi er uit haal past de video kaart er prima in, maar gebruikers met een lange video kaart moeten er rekening mee houden dat ze twee schijven aan ruimte moeten opgeven. Dit zou je eventueel kunnen oplossen met een aftermarket GPU koeler.

Koeling
De kast beschikt standaard over 2 120mm fans die voor outtake worden gebruikt. Een daarvan zit achter op de kast terwijl de andere zich aan de bovenkant bevindt. Verder is er voorin nog ruimte voor 2 120mm fans. Deze zouden dan koude lucht aanzuigen voor de harde schijven en video kaart(en).

De standaard meegeleverde fans zijn de bekende Antec Tricool 120mm fans. Ze worden aangesloten door middel van een molex aansluiting, en hebben een schakelaar met 3 standen. Op low zijn ze onhoorbaar, op medium hoor je ze duidelijk en op high stijgt je PC nog net niet op. De schakelaars zitten standaard aan de achterkant van de kast, maar zijn zodanig klein dat het nog wel eens een puzzel wil zijn om de fanspeed op de tast aan te passen.

Zoals eerder vermeld is er genoeg ruimte om de kabels netjes weg te werken. De airflow wordt dus niet of nauwelijks onderbroken door kabels.

Achterop de kast zijn 2 gaten aangebracht om de slangen van een waterkoeling set-up uit de kast te laten lopen. Deze zijn netjes afgerond met een rubberen dop, dus de slangen zullen hierdoor niet beschadigd raken.

Ik heb de kast voor 125.95,- bij cool prices gekocht. Ik heb nog nooit eerder zoveel geld aan een computer kast uitgegeven, maar ik moet zeggen dat ik zeker blij ben met mijn aankoop.

Voor wie een solide kast met weinig fratsen maar wel goede koeling zoekt, is de P183 zeker aan te raden. Let hierbij wel op hoeveel schijven je gaat gebruiken en houd er rekening mee dat je maar twee fans meegeleverd krijgt. Intake fans moeten dus nog aangeschaft worden.

Voor mensen die graag LAN party's bezoeken zou ik toch even verder zoeken naar een wat lichtere kast. met alles ingebouwd kom ik toch op 21 kilo uit, en dat is een beetje teveel van het goede om vaak mee te gaan slepen.

edit 23/09/2009; Links toegevoegd. Neem morgen nieuwe foto's met beter toestel.
edit 24/09/2009; Nieuwe foto's.

Dit was mijn eerste review, dus opmerkingen/aanmerkingen/suggesties & vragen zijn meer dan welkom!

Heb jij ook een Antec Performance One P183?

Reviews door de redactie

Op de bovenste 'cage' zoals je het noemt, kan je ook nog een TriCool fan zetten met een meegeleverde beugel. Voor mijn passieve 4850 was dat net iets te veel van het goede dus bij mij zit de bovenste cage er ook niet in.

Gelukkig is er zonder de cage ook de mogelijkheid een extra koeler te bevestigen (met of zonder leuke kleurtjes).

Met de TriCools op 'low' vind ik de kast aangenaam stil. Ookal zitten er bij mij dus drie van in :)
Tsja, leuk argument hoor die ledjes om een nieuwe kast voor jezelf aan te schaffen, maar je kon natuurlijk ook gewoon even de daarvoor gekoppelde kabeltjes aan je mobo loshalen ;)

Maarja, zo is op deze manier je vriendin extra blij :9
Het HDD activity ledje kan je inderdaad loshalen, maar alle fans op de Antec 900 hebben ook ledjes erin zitten, en deze kun je niet uitschakelen.

Ik vond het zonde om de ledjes allemaal kapot te maken, dus vandaar de aanschaf van een nieuwe.

.... En het begon te jeuken om weer eens wat voor de pc te kopen. ;)
Het gewicht vind ik zelf een voordeel i.p.v. een nadeel; het maakt 'm namelijk stabiel en sterk. Bijvoorbeeld rondspringende en spelende katten zijn geen probleem en zullen de kast niet doen kantelen ...
Over die stoffilters die loslaten; Ik heb ook een P183 en ik blaas met een busje lucht de filters schoon vanaf de 'binnenkant' van het filter. Daarmee krijg ik de meeste stof veilig eraf.

Wel zijn de twee grote filters (met het 'deurtje') altijd doodeng om los te halen. Ik ben altijd bang dat het schaniertje eraf breekt. Dit zal ook wel ooit gebeuren.

Mijn voorste eSATA poort zuigt verder stof aan (zit een extra TriCool achter), dus die zit nu helemaal dicht. Vanwege de electronica wil ik er geen stofzuiger op zetten (statische electriciteit) en met een busje lucht blaas ik het stof alleen maar verder de kast in. In de toekomst gaat hier dus een plakbandje over.

Ook zijn de USB poorten voor op de kast in het donker moeilijk te vinden. Mijn vorige kast is een Antec Lanboy en die heeft een 120mm blauwe led fan aan de voorkant.
Misschien foto's van de binnenkant ook wel leuk!
Leuke review om te lezen misschien als opvolger voor me p182b
Ik zal vanmiddag even nieuwe foto's maken, neem vandaag een goed toestel mee.