Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterKeys Pro L White LED Brown Switch Review

Foritain 26 augustus 2016, laatste update op 26 mei 2017, 1.078 views

Cooler Master MasterKeys Pro L White LED Brown Switch

De White-LED varianten van de Masterkeys maken deze strakke, degelijk, no-nonsense bordjes een stuk goedkoper en dus interessant voor mensen die niet om RGB geven. Het valt niet mee ze op fouten te betrappen, maar de featureset is nog wel erg basic, met feitelijk geen extra's buiten (uitstekende) witte verlichting.

Pluspunten

• Strakke en degelijke behuizingen
  • Cherry MX switches blijven een veilige en prettige basis voor goed tik- en gamewerk
  • (Uiteraard) uitstekende prestaties mbt anti-ghosting e.d.
  • Keurige uitvoering witte backlight, en toch wat leuke effecten.
  • Aanzienlijk goedkoper dan de RGB varianten, en dicht genoeg op de oude 'budget' Quick Fire reeks.

Minpunten

• Geen polssteun, geen audio- of usb passthrough, geen extra keycaps, feitelijk -geen- extra's of opvallende elementen.

Review: Cooler Master Masterkeys Pro L White LED

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Cooler Master

Nog een review van de Cooler Master MasterKeys Pro L? Sort of, want hoewel we de MasterKeys drie maanden geleden bekeken heeft Cooler Master dit bord inmiddels opnieuw uitgebracht, maar dan met witte verlichting in plaats van RGB LED. Op zich niet een heel lastig product om in te beelden aan de hand van de review van de RGB versie, maar m.i. op de markt voor mechanisch toetsenborden wel degelijk een interessante stap en dus met alle plezier wat aandacht waard. We hebben namelijk een flink aantal prijzige bordjes op de markt zien verschijnen, en de RGB MasterKeys deed daar ook wel aan mee, maar de MasterKeys varianten met witte verlichting zijn duidelijk zachter geprijsd. Zo is deze MasterKeys Pro L White LED (Hey CM, kan dat niet wat korter?) te vinden tussen de 107 en 115 euro, wat neer komt op een meerprijs van ca 35 euro voor RGB verlichting, en de compactere varianten zoals de Pro M (wellicht binnenkort een Pro S? Al is die niet echt smaller) zullen aan de betere kant van de 100 euro grens komen te liggen; goed nieuws voor mensen die wel backlight willen, maar meer geven om hun centjes dan om kleur.

Cooler Master legt bij dit model de focus op het feit dat de witte verlichting sterker is dan mogelijk met RGB LEDs, en CM kennende uiteraard de Cherry MX switches waarbij we wel moeten opmerken dat het aannemelijk is dat MX Brown en MX Red goed te vinden zullen zijn, maar het maar zeer de vraag zal zijn of MX Blue ook naar Nederland zal komen.

Na uitpakken bleek dat het toetsenbord echt exact gelijk is aan de RGB variant van de MasterKeys Pro RGB, dus het gros van de review is exact gelijk gebleven omdat niemand baat heeft bij tijd verdoen aan exact dezelfde foto’s maken of dezelfde tekst herschrijven. Als gevolg zie je in de foto’s ook af en toe de MasterKeys Pro S (De variant zonder numpad of pijltjes toetsen) terugkomen of kunnen stukjes tekst bekend voorkomen, maar uiteraard zitten er ook een aantal nieuwe foto’s in van de witte verlichting, en gewoon een aantal omdat het kan.

De specificaties en features van de Cooler Master website. De Masterkeys Pro L:

Op dit vlak dus weinig veranderd; nog altijd een no-nonsense toetsenbord dat niet groter is dan de typische layout vereist. Gewicht is flink wat doet vermoeden dat de bouw degelijk zal zijn, en nog altijd zien we ‘de enige echte’ Cherry MX switches aan de basis staan. We zien een 1ms/1000Hz response, een ingebouwde processor en werkgeheugen voor het verwerken van alle acties, Macro functionaliteit, een losse 150cm lange USB kabel, en een garantie van twee jaar.

De nieuwe MasterVerpakkingen met hun donkergrijs en bescheiden hoeveelheid marketing gemiep bevallen goed hier in huis. Weinig poespas, maar prima stevig. Intern zitten de toetsenborden in een zwarte hoes, geen reishoes overigens, zien we een handleiding, keycap puller, en een 150cm lange gevlochten USB kabel.

Hoewel de naamgeving flink anders is dan vroeger (MasterKeys vs Quick Fire), en uiteraard in de details wel wat veranderd is, blijft het voor de leek of bij een snelle blik toch verdomd lastig om te zien wat nu ‘nieuw’ is aan deze Cooler Master bordjes. Het frame komt grotendeels bekend voor van onder andere de Rapid-i en de NovaTouch, en daar is ook totaal niets mis mee. Het zijn keurig stevige, strakke no-nonsense behuizingen die een flink contrast vormen met wat de meeste concurrerende ‘gaming’ merken op de markt zetten. Wel zijn ze nog strakker dan vroeger, want op het frame zelf is geen branding te vinden (enkel de logo’s op de fn-keys) en visuele details zijn er nauwelijks.

Voor de aardigheid met de Pro S (RGB) ernaast:

Het lettertype is ook anders, iets meer bescheiden dan de wat meer ‘gamey’ fonts van vroeger, en zonder verlichting lijken het haast zakelijke borden. Positief blijft de keuze voor de US International layout met brede shift knoppen die de meeste van ons prefereren. De Pro “L” variant heeft als grotere model het volledige pijltjes en numpad gedeelte in tact. Onder de functie toetsen van beide borden zien we de mogelijkheid om een aantal zaken aan te passen zonder van de software gebruik te hoeven maken. Bijvoorbeeld de verlichting, de repeat rate, en de macro functies kunnen direct op het bord worden bediend. Ook media knoppen zijn aanwezig als secundaire functies.De optie om profielen op te slaan en toe te passen is ook aanwezig zonder de software nodig te hebben. Bij de Masterkeys Pro L zijn vier extra profielknoppen toegevoegd.

De Masterkeys L heeft een geheel strakke afwerking van de zijkant en achterkant, en de USB kabel zit wat dieper geplaatst en kan zowel door het midden als langs de zijkanten afgevoerd worden; een oplossing die prima werkt. Zoals je op de foto’s ziet is het bord zoals gebruikelijk wat hoger te zetten, en voorzien van rubberen grips om glijden tegen te gaan. Net als vorige CM bordjes doen ze dat dan ook niet.

Met de keycap puller kunnen we de switches in beeld brengen. We zien daar echte Cherry MX switches, maar dat ze wel gebruik maken van transparante behuizingen. Nog interessanter is het feit dat de LEDs niet boven de switch zitten gesoldeerd, maar erin. Op deze manier komt het licht niet alleen beter naar buiten, het zorgt zoals je straks zal zien ook voor een meer evenredige verlichting van de opdruk. We zien hier een MX Red switch uit de Pro L RGB variant, een MX Brown uit de Pro S RGB, en een transparante ABS laag voorzien van een laag zwarte verf om te zorgen dat licht zichtbaar is door de letters heen. De MasterKeys Pro L White LED is op dit moment met deze twee type switches te koop.

Hier zien we uiteraard pas het grote verschil met de MasterKeys Pro RGB serie. Mocht je vergeten zijn hoe de MasterKeys Pro -RGB- varianten er uit zien, zoiets dus:

Voor de aardigheid uiteraard een nieuw setje foto’s om de witte verlichting in actie te tonen. Cooler Master stelt duidelijk dat de witte verlichting nog helderder is, maar vergeleken met de (al bovengemiddeld heldere) RGB varianten van de MasterKeys is het verschil niet echt iets om wakker van te liggen (stel dat je soms RGB wilt, maar niet wilt inboeten op de witte weergave) maar eerder een extra stukje nuance. Vergeleken met het gros van de andere toetsenborden die passeerden is het meer zichtbaar dat Cooler Master inzet op ‘extra helder’. De combinatie van wat sterkere LEDs met de witte ondergrond zorgt m.i. voor een prima resultaat welke zowel voor gaming als andere doeleinden keurig voor de dag komt.

Het praktijkonderdeel invullen bij een mechanisch toetsenbord met Cherry MX switches is lastig, de daadwerkelijke tik-ervaring verschilt, mits de fabrikant geen hele zotte streken uithaalt, nauwelijks. Met inmiddels wat Cherry MX ervaring in de vingers heeft Cooler Master natuurlijk ook weinig te vrezen, want de tik-ervaring is niet anders dan hoort. Ik kan wel wederom een verhaal houden waarom je wellicht MX Red of toch MX Brown zou willen, maar daar zijn al hele mooie topics aan toegewijd. Persoonlijk blijft MX Brown een prettig uitgangspunt, en dat brengt ons wel naar een praktisch ‘probleem’ met deze borden: De beschikbaarheid van de verschillende uitvoeringen is gering, dus tenzij je MX Red of MX Brown wilt lijk je pech te hebben, al kiest Cooler Master daar uiteraard voor wetende dat ze met die twee switches veruit het grootste deel van de vraag voorzien.

Wat prestaties betreft maakt CM uiteraard geen fouten, want met de switch in orde en geen waarneembare verschillen in het gevoel zijn deze borden inhoudelijk gewaagd aan de concurrentie. Het lijkt een inkoppertje, en kenners weten dat datzelfde op gaat voor praktisch elk Cherry MX gebaseerd toetsenbord op de markt, maar voor nieuwkomers in de mechanische wereld wellicht relevant. Wel het noemen waard is de keuze voor Cherry stabilisers (dus met de plastic ‘MX’ kruisjes, en niet de metalen balkjes), iets wat m.i. niet alleen prettig typt, maar vooral ook prettig laat vervangen en schoonhouden.

Anyhoe, als je je switch hebt uitgezocht en gaat tikken op deze Masterkeys blijken het toch keurige borden. Constructie is stevig en geeft niet mee bij normaal (of zelfs abnormaal) gebruik, ondanks dat ze niet heel zwaar zijn mocht je ze af en toe mee willen nemen. Het voelt als solide, degelijk toetsenbord om fanatiek gamen of typen prima aan te kunnen, net als mijn oude vertrouwde Trigger-Z, elke eerdere Cooler Master, en praktisch elk noemenswaardig mechanisch bord momenteel op de markt. In dat opzicht is onderscheidend vermogen ook een pittige uitdaging tot zover dat al niet was wat switches betreft. Ergonomie is nauwelijks interessant te noemen gezien meer recht-toe-recht-aan praktisch niet mogelijk is, waarbij enkel het ontbreken van de polssteun genoemd mag worden als overweging. Een persoonlijke favoriet, maar iets waarbij de meerderheid kennelijk niet wakker ligt als het ontbreekt getuige het bescheiden aantal borden met en grote aantal alternatieven zonder polssteun. Wil niet zeggen dat ik het persoonlijk nog altijd jammer vindt dat er vooralsnog geen teken is van een nieuwe Trigger-Z (met mega polssteun, en een rijtje extra macro-keys) in de nieuwe MasterKeys line-up, iets wat ik overigens elke review gewoon languit schrijf in de hoop dat Cooler Master ooit eens naar mij luistert :D

Wat gebruik valt er dus weinig toe te voegen, duidelijk een no (of althans, little) nonsense recht-toe-recht-aan ramplank om mee te werken.

Voor zij die nog niet bekend waren met de MasterKeys of de nieuwe MasterLineUp van Cooler master is het belangrijk te stellen dat Cooler Master nog altijd prima toetsenborden weet te maken (goh? :D). Ze ogen en voelen grotendeels bekend, maar het nodige stukje evolutie ontbreekt gelukkig niet; witte ondergronden voor een mooier LED effect, transparante switches en iets helderdere LEDs voor een all-round strakkere verlichting, en een net wat strakker frame en lettertype om de meer minimalistisch ingestelde gamers (of typers) ongetwijfeld meer zal bekoren. Sowieso lijkt dat de doelgroep die ze aanspreken, want de concurrentie hebben we voor een groot deel juist veel opvallendere randapparatuur zien maken. Positief is vooral het gevoel van degelijkheid, want de metalen plaat waar de switches op zitten en de Cherry stabilisers zorgen toch voor dat traditionele mech gevoel wat bij de prijsvechters af en toe net wat zuiniger voelt. Toch komt Cooler Master niet weg met een kanttekening betreffende de featureset, want in dit geval ligt ‘minimalistisch’ niet heel ver verwijderd van ‘karig’; zo zien we ook geen USB poorten, audio passthrough, fysieke mediaknoppen (wel media functies onder fn-combinaties) of een (al dan niet optionele) polssteun. Op zich grotendeels features waar lang niet iedereen op zit te wachten, maar het mag genoemd worden dat er op dat vlak gewoon niets bij zit. Fysieke elementen althans, want intern vinden we wel zaken zoals macro functionaliteit en de optie om met de SDK je verlichting te programmeren, als je tenminste C++ kent.

In de review van de MasterKeys RGB varianten haalde ik de aardig toegenomen prijs aan als een minpuntje, en bij deze witte LED variant wordt het nog beter inzichtelijk wat de meerprijs voor die fancy RGB verlichting is: ongeveer 35 euro. Voor iemand die alles graag RGB wil hebben ongetwijfeld te overzien, maar het is geen gering bedrag en wat mij betreft een positief punt dat je met de introductie van de white-LED MasterKeys dus aardig kunt besparen op je bord als je weinig om RGB geeft; een zin wellicht licht gekleurd door mijn persoonlijke voorkeur voor een wit verlichte setup. Uiteraard wel met een kleine kanttekening dat ook deze MasterKeys varianten nog altijd wat duurder zijn dan de oude Quick Fire borden, maar met het oog op de huidige Dollarkoers is dat gat wel grotendeels te verklaren, terwijl het stukje evolutie wat betreft de uitstraling en de verlichting wel de doorslag geeft in het voordeel van de nieuwe modellen. Terwijl de oude Quick Fires langzaam van de markt zullen verdwijnen, met ongetwijfeld wat scherp geprijsde oude voorraden voor de echte oer Hollandse koopjesjagers, hoeven wij niet te treuren dat er straks geen echte strakke betaalbaar mech alternatieven zijn rond dat cruciale 100 euro prijspunt, zeker voor zij die niets geven om flashy extra’s maar wel een degelijke constructie willen en vooral ook niet willen afstappen van de bekende Cherry MX switches. Dit laatste is natuurlijk gebruikelijk bij de meeste goedkopere alternatieven. Al met al dus een prima ‘ouderwetse’ (in de positieve zin van het woord; enige evolutie, maar geen revolutie) toevoeging aan de markt van mechanische toetsenborden.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ca 300 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master MasterKeys Pro L White LED Brown Switch?

Een mooi en strak plankje :)
net als de review +3 alweer.
Ik mis in deze review enkel nog een stukje over de LED lighting modes.

Er bestaat een SDK waarmee je zelf lichtpatronen kunt ontwikkelen. Op http://makerhub.coolermaster.com/custom-lighting/ staan voorbeelden. Toch wel leuk voor tweakers!
Tikkeltje off-topic wellicht: Ikzelf zou eerst liever de tenkeyless-variant van dit keyboard nemen, ware het niet dat daar de USB-aansluiting aan de buitenkant en wat ongelukkig naar de zijkant toe geplaatst is met een 90%-plug (gewoon een andere kabel nemen, dat snap ik ook wel, maar toch).

Dat is bij dit volledige keyboard toch beter opgelost. Ikzelf zou nog wel de usb-kabel in een kleine lus doen vlakbij de plug in die holle ruimte, om eventuele trekkrachten op te vangen. Diezelfde holle ruimte had op de tenkeyless-variant ook wel ontworpen kunnen worden, IMHO.
Ergens vreemd dat ze die kabel keuzes anders hebben gemaakt per keyboard. Ik moet zeggen dat ik hem ook liever recht heb. Er zijn zoals je aangeeft natuurlijk tig andere kabels te koop. Ik zit zelf te denken om zo'n uittrekbare te halen, vooral omdat op de plek waar mijn TKL ligt ik hem best veel versleep, dan zit je -of- met extra kabel of je bureau, of eraan te trekken, die 90 graden kabel vind dat niet heel leuk.
De kabel zelf is het probleem niet. Ik heb nu een Razer Blackwidow TKL keyboard (mijn eerste mechanisch keyboard), en die heeft ook de aansluiting aan de buitenkant. Met als gevolg van het af en toe verslepen dat de microusb-socket uitgelubberd is en geregeld slecht contact maakt. Een beetje bijknijpen met een punttangetje helpt dan wel, maar leuk is anders.