Specificaties 30GB 2.5" (SATA-300) @ 240/145MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex Turbo 30GB Review

differentdays 22 september 2009, laatste update op 27 september 2009, 4.616 views

OCZ Vertex Turbo 30GB

Pluspunten

• Snelheid
  • Weinig warmteontwikkeling
  • Stil (Al hoorde ik m'n combinatie van 2 hdd's ook al nauwelijks)
  • Overall performancewinst van het complete systeem

Minpunten

• relatief hoge prijs voor de geboden opslagruimte
  • ontbreken van echte ondersteuning / handleidingen hoe je huidige HDD te vervangen door een SSD

Na lang aarzelen eindelijk overgegaan tot de aanschaf van een SSD.
Excuus voor de aanschaf was m'n verjaardag :*)

Ik hield al enkele maanden de pricewatch en de reviews in de gaten met betrekking tot de prestaties, ervaringen en prijzen van SSD's.
Dat dit de technologie wordt voor de vervanging van de harde schijf als "mechanisch" domein, daar ben ik van overtuigd. Hoe lang het gaat duren voordat het mainstream gaat worden is nog de vraag.
Met de komst van de vertex schijven is volgens mij de weg ingeslagen voor het grote publiek, immers bij prijzen van rond de 100,- is het geen sparen meer, maar een kwestie van prioriteiten stellen! (dan maar wat minder uitgeven aan uitgaan).

Maar genoeg gezwetst, tijd voor de..

Ervaring

In een woord: overweldigend!

Terwijl ik dacht met alle mogelijke "tweaks" alle performance uit de laptop te hebben geperst, blijkt dat alles nog eens een factor 50-100% sneller kan. Zoveel is immers de ervaring met het dagelijks gebruik.

Starten van Vista: +50% (=2/3 van de tijd) vanaf het indrukken van de aan/uit toets!
Starten van verschillende software:
Browsers: Google / IE +100%
Grafisch: Corel Paint Shop Pro +100%
Outlook: +150%

Let op: bovenstaande is ervaringssnelheid. Omdat ik niet eerst alles geklokt heb vr ik de SSD had genstalleerd. :P

Testen

Om bovenstaande ervaring te ondersteunen heb ik de SSD onderworpen aan een aantal tests met behulp van HDTune
Ik vergelijk hierbij resultaten van mijn "oude" HDD, de Seagate Momentus 7200.3 en de Vertex Turbo 30Gb.
  • Random access time voor de Seagate HDD
  • Random access time voor de Vertex Turbo 30Gb

Opvallend is hierbij te vermelden dat de 1e test bijna 2 minuten duurde en de 2e test net iets meer dan 10 seconden!
  • File Benchmark met 512kb voor de Seagate HDD

De pieken van boven de 100MB/s voor de blokgroottes van 128Kb-1024Kb zijn te verklaren door de invloed van de cache van de HDD.
  • File Benchmark met 512kb voor de Vertex Turbo 30Gb

Een ruime factor 2 over de gehele range!
  • Algehele Benchmark met bloksize van 1MB voor de Seagate HDD
Duidelijk is hier natuurlijk de plaats van bestanden op de fysieke platters van de harddisk te zien.

• Algehele Benchmark met bloksize van 1MB voor de Vertex Turbo 30Gb

De grotere performance op de laatste 40% is waarschijnlijk te wijten aan snellere geheugenchips.
Een dergelijk fenomeen zag ik ook al bij de review van E-Jungle van de Vertex SATA II 30GB.

Installatie perikelen

n ding wat ik absoluut wil vermelden is mijn ervaring met het installatieproces dat ik gevolgd heb.

Ik ben de gelukkige bezitter van een van de weinige laptops met standaard plek voor 2 harde schijven. Doel was om de HDD (320GB) in te zetten als data schijf en de SSD als systeemschijf.
Ik bezat (en bezit nog steeds niet) een installatie-cd van Vista of een set met rescue disks.
Op de HDD staat een service partitie met daarop de E-recovery van Acer. Deze wou ik niet meenemen naar de SSD!

Allereerst maar de SSD ingeplugd. Geen enkele hik, de schijf werd gewoon herkend en toegevoegd in de bios en onder schijfbeheer van Vista was hij ook te vinden (ongeformateerd).
De SSD geformateerd en de partitie op actief gezet.

Hierna heb ik met Acronis True Image Home 2010 (probeerversie) geprobeerd om de systeempartitie van de HDD te kopiren naar de SSD. Dit ging niet omdat de partitie groter was dan de SSD. (hoeveelheid data was wel kleiner dan 30GB).
Toen met behulp van EASEUS Partition Master Home Edition de systeempartitie van de HDD verkleind naar 30GB. Na het maken van een image op de 2e partitie van de HDD met behulp van een opstartbare cd van Acronis True Image (eerst maken) de partitie "overgezet" naar de SSD.
Systeem opnieuw gestart met alleen de SSD. Vista gaf geen kik, maar was wel gelijk veel sneller. :D
PFFF het was gelukt!

Ik heb op diverse manieren gezocht in de OCZ fora, echter een eenvoudige handleiding o.i.d. kon ik daar niet vinden. Ook zat bij de SSD zelf alleen een papiertje hoe de SSD als HDD te installeren.
Zeker een (dik) minpunt voor OCZ. Op deze manier zijn alleen computerenthousiasten in staat dergelijke acties uit te voeren. Ieder ander is volledig overgeleverd aan een compleet nieuwe installatie van Vista!

Na de installatie

Direct na de installatie meteen maar even de performance nog verder opgekrikt met diverse aanwijzingen uit de fora op internet:
  • Prefetch volledig uitgeschakelt
  • Defrag volledig uitgeschakeld voor de SSD
  • Superfetch uitschakelen
  • Indexing controleren of deze was uitgeschakeld (was natrlijk al lang uitgeschakeld!)
Conclusie (kort maar krachtig)

Mijn hoge verwachtingen van de SSD zijn mr dan waar geworden.

Heb jij ook een OCZ Vertex Turbo 30GB?

Leuke review, draai hier zelf ook met een aantal OCZ ssd disken in raid0 en moet zeggen, w7x64 in 6-7 seconden starten is snnnnnnel.

tip 1: Check de OCZ fora eens voor optimaliseren van de snelheid, hier zijn goede tips te vinden, dan kun je er nog wat meer uithalen.
tip 2: Als je tijd hebt hiervoor, maakt een backup van je laptop en probeer eens Windows 7 (zonder acer troep) op je SSD. W7 kan veel beter overweg met ssd disken dan Vista, en dit scheelt flink in snelheid.
tip3: Kijk uit met updaten van de ssd bios! (maak een complete image van de disk(en)!)
Snelle reactie!
Was nog druk bezig met schrijven op dat moment.
De overgang naar windows 7 zal ik zeker overwegen, echter op dit moment ben ik al mr dan tevreden met m'n huidige systeem.

Even een reactie op jouw 6-7 seconden: dit is natuurlijk zonder de bios en alle post-processen?

p.s. alle acer troep is al door mij verwijderd, al direct na de aanschaf van de laptop :)

[Reactie gewijzigd door differentdays op 22 september 2009 23:17]

Ik draai momenteel een 30 GB Vertex (turbo) op windows 7 RC, maar ik moet zeggen dat ik dezelfde prestaties haal.
Wellicht dat het beter kan, maar ik dacht dat ssd's in combinatie met windows 7 af fabriek optimaal zou werken?
Nu te laat maar dit had kunnen werken/
Met drive snapshot een image maken van je harde schijf en deze naar usb zetten, daarna je ssd erin, booten vanaf een vistape/bartpe en image terug zetten. Werkt perfect.

Mocht ondanks dat je ruimte genoeg hebt de partitie niet passen dan komt dit door bestanden die verplaatst kunnen worden (page file) en op je ssd buiten de ssd zouden vallen. Van te voren defragmenteren met tool die alle bestanden verplaatst naar het begin van je schijf is dan de oplossing...
Typo: Er staat goolgle I.P.V. google.

Mooie review overigens!

[Reactie gewijzigd door differentdays op 22 september 2009 23:14]

•Prefetch volledig uitgeschakelt
•Defrag volledig uitgeschakeld voor de SSD
•Superfetch uitschakelen
•Indexing controleren of deze was uitgeschakeld (was natrlijk al lang uitgeschakeld!)

Heb je mischien fora linkjes voor me? ik heb 2 intel postville sinds gisteren,maar eigenlijk geen onderzoek gedaan wat er meer te doen is,alvast bedankt.

zeer nette revieuw,ssd loopt echt stukken beter dan "normale hd"
Zie mijn reactie hieronder
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar! hoe je dat allemaal uitschakeld.
Zie mijn reactie hieronder..