Specificaties 11,6" (1366x768), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire Timeline 1810T-352G16N Review

heinj 8 mei 2010, laatste update op 9 juli 2010, 7.526 views

Acer Aspire Timeline 1810T-352G16N

Pluspunten

• Draagbaarheid
  • Geintegreerde accu
  • Lange accuduur
  • Goede prestaties tov afmetingen/gewicht
  • Normaal toetsenbord

Minpunten

• Hoogglans zwarte afwerking - vingerafdrukken!!!
  • Geen standaard Bluetooth
  • SD kaart steekt iets uit
  • Lange oplaadtijd
  • Veel bloatware

Na een jaar met een Vostro 1700 te hebben gesleept, die qua prestaties behoorlijk goed was (T7500, 8600m GT, 4GB RAM etc.) werd ik door de keuze voor een nieuwe schoolopleiding genoodzaakt om grotere afstanden te moeten reizen met een laptop in een tas. Die 4 kilo's aan Vostro heb ik even volgehouden, maar al gauw raakte ik geinteresseerd in een netbook, zeker aangezien ik op school weinig 'rare' applicaties draai.

Na een zomervakantie lang de markt bekeken te hebben, en een Aspire One 6-cel, HP Mini 5101 en de Aspire One HD overwogen te hebben, besloot ik om iets meer geld uit te geven aan een 1810T Timeline.
Dit vanwege mijn eisen voor een HD scherm, een goede accuduur en een niet uitstekende accu. Daarbij hielp het ook dat een 1810T qua prestaties veel meer 'laptop' is dan een netbook met een GS945 chipset uit het jaar kruik, maar dan wel met gelijke afmetingen en hetzelfde gewicht als diezelfde netbooks met een 6-cel accu.

Features

Processor: Intel Core Solo SU3500, 1.4Ghz, 800Mhz FSB
Videokaart: Intel GMA 4500MHD
Geheugen: 2GB DDR2 RAM -> geupgraded naar 4GB PC6400
Harddisk: 160GB 5400rpm SATA -> geupgraded naar Segate Momentus 320GB 7200RPM
Wifi: Intel 5100 a/b/g/n
Bluetooth 2.0, achteraf ingebouwd, zie onderaan de review
Besturingssysteem: Windows Vista Home Premium 32bit -> nu Windows 7 via Acer
Aansluitpoorten: 3x USB, HDMI, VGA, SD-multikaartlezer, LAN, microfoonplug, koptelefoonplug, Kensington slot.

De features zijn zeer goed te noemen, vooral de aanwezigheid van zowel een HDMI als VGA poort. Een ION bordje heeft bijvoorbeeld alleen HDMI, wat erg lastig is als je op school een powerpointje wil laten zien, want dat moet bijna altijd met VGA-beamers. Verder zijn de aansluitingen ongeveer hetzelfde als op de gemiddelde netbook.
De HD en RAM slots zijn goed bereikbaar via klepjes op de onderkant van de laptop. Het grote voordeel van dat GS45 bordje is wel de aanwezigheid van 2 RAM slots, dus je kan vrij goedkoop upgraden naar 4GB.
En de Windows Vista Home Premium geeft je ook het recht op een gratiesz Windows 7 licentie!

En nu we het toch over software hebben.. het is NIET normaal hoeveel rommel er standaard op de Acer voorgeinstalleerd staat. Acer Gamezone, ePower manager, Google toolbar (nutteloos in IE8), een hoop rare spelletjes, PowerDVD (handig als je geen DVD drive hebt), dat soort zooi staat er allemaal op. Oja, en ook Mcafee, kan je er ook meteen af halen en vervangen door een virusscanner dat wat minder processorkracht vraagt en minder op een virus lijkt.
Al met al ben je toch wel even bezig om alle bloatware te verwijderen. Gelukkig gaat dit vrij gemaakkelijk via simpelweg uninstallen.

Wat ik bij een 1810T het meeste mis is Bluetooth. Bijna alle netbooks hebben dit standaard, alleen een 1810T dus niet. Raar, maar niet onoverkomelijk omdat een usb-bluetooth of geintegreerd bluetooth kaartje zo gekocht is.
En helaas krijg je een SD kaart niet volledig in de lezer, deze steekt iets uit.

Prestaties

Dit is het leukste gedeelte van een 1810T, want de SU3500 voelt absoluut niet aan als een energiezuinige, slome back-to-basics processor. Na het standaard getweak van Vista, zoals het uitzetten van Superfetch en indexing (wat ik bij al mn computers doe), draait alles heel vlot. Met browsen, filmpjes kijken, office-prutsen of mail kijken merk ik absoluut geen verschil met mijn Vostro 1700.
Youtube gaat probleemloos, ook HD. Lady Gaga's Poker Face clip op HD draait ook goed, mits je de vista power settings niet in Energiebesparing hebt gezet natuurlijk..
720 of 1024p video's heb ik niet geprobeerd, maar volgens reviews zou dit ook goed moeten gaan. Geloof ik meteen. Ik kijk meestal die 700mb-films in VLC, wat prima gaat voor onderweg.

Wat programma's en spelletjes betreft heb ik al het een en ander uitgeprobeerd. De Adobe rambam zoals Photoshop, Indesign en Illustrator (CS2) werken zonder problemen. Premiere werkt ook prima. Autocad draait zonder problemen. Solidworks werkt ook uitstekend, wel tot op zekere hoogte. Toen ik voor de grap eens een (zeer complex) fabrieksmodel van een koffiezetmachine opende, leek de 3D view meer op een diavoorstelling.. maar daar had zelfs de Vostro ook moeite mee.

Qua spellen heb ik op het moment Re-volt, GTA2, TOCA 3 en Garry's Mod geinstalleerd.
Re-Volt en GTA2 werken goed met alles-op-maximum, gewoon 60+ fps dus. TOCA 3 had wat gepiel nodig, maar draaide uiteindelijk goed op 1024x768 en de rest op medium/low.
Garry's Mod staat op 1280x720 en medium/low en werkt hiermee ook goed. Wel snoepte de Intel kaart, samen met Steam op de achtergrond hierbij veel geheugen weg, waardoor de laptop niks meer overhad. Na het plaatsen van een extra reepje 1GB was ook dit probleem opgelost (die reep had ik nog liggen, daarom geen 2GB).
Team Fortress 2 heb ik ook geprobeerd, dit draaide wel, maar zelfs met alles op laag kun je er eigenlijk niet lekker mee spelen. Het draait gerust wel soepel, maar zodra je bijvoorbeeld bij een capture point vol idioten staat gaat de framerate naar 20-30fps, en dat is gewoon te laag om echt mee te kunnen doen.

Kortom, je kunt er redelijk wat mee qua spellen, er kunnen best vrij recente spellen op gedraaid worden mits je niet al te veeleisend bent qua grafische rekenkracht.

Dit alles is dus getest met 3GB geheugen, en het geheugengebruik van het 4500MHD stuurprogramma op 'Hoog'. Het Intel stuurprogramma heeft meer leuke features, zoals aangepaste energie-instellingen, je kan in 5 stappen kiezen van laag energieverbruik tot hoge prestaties.

Voor de volledigheid nog even de Windows Prestatie-index (met 3GB RAM):

Basisscore 3,3
Processor 3,6
Geheugen 4,9
Grafisch 5,1
Grafische weergave spellen 3,3
Vaste schijf 5,2

Beeldkwaliteit

Gewoon goed. 1366x768 is een fijne resolutie om mee te werken, het voelt niet 'verkrampt' aan en webpagina's zijn lekker te lezen zonder idioot veel scrollen. Uiteraard worden alle icoontjes en teksten een stuk kleiner als je zo'n resolutie in een 11,6 inch scherm propt, maar voor de gemiddelde student is alles prima leesbaar. Misschien dat je opa er een probleem mee heeft, maar dat lijkt me niet echt de doelgroep voor zulke laptops.. ('ik wil er een met een groot scherm')..

Verder heeft de laptop dus een glossy scherm. Ondanks het vele negatieve commentaar vind ik dat je hier buitenshuis ook goed mee kan werken, de helderheid kan hoog genoeg gezet worden. Ik kijk vaak een film in de bus en dat gaat gewoon goed, ook als de film nogal 'donker' is. Je kan het scherm namelijk altijd wel zo kantelen dat er geen irritante spiegelingen zichtbaar zijn. Bij m'n Vostro met mat scherm helpt dit namelijk niet, die blijft slecht af te lezen als je eenmaal de zon in je rug hebt.

Bouwkwaliteit

Hoewel alles gewoon van plastic is, voelt het degelijk aan voor zo'n klein laptopje. Je kan het toetsenbord- en schermgedeelte wel licht buigen/flexen, maar er is geen kraakje te horen. De scharnieren voor het scherm voelen ook degelijk aan, de laptop blijft goed dichtzitten, en als 'ie open moet gaat dat met genoeg weerstand.
Het enige nadeel van het schermgedeelte vind ik dat het nogal zwaar aanvoelt in vergelijking met de rest van de laptop. Als de eerder genoemde bus bijvoorbeeld over een echt lelijke hobbel/kuil rijdt heeft 't scherm gauw de neiging om een klein stukje omlaag te klappen, ondanks de vrij strak afgestelde scharnieren.
Eenmaal dichtgeklapt moet je goed je best doen om het deksel in te deuken/drukken, dit is namelijk van keihard zwart hoogglans plastic, dus robuust genoeg om de laptop te beschermen.
Alleen jammer dat dat zwart zo hoogglanzend is.. je hoeft er maar naar te kijken of er komen al vingerafdrukken op.. en niet zo zuinig ook. Gelukkig betreft dit alleen het deksel, het 'geborsteld aluminium' gedeelte rondom het touchpad is namelijk absoluut vingerafdrukvrij.

Al met al dus robuust genoeg om overal mee naartoe te nemen, alleen is het erg jammer van de hoogglans zwarte afwerking in verband met de vieze vingers.

Ergonomie

Hoewel het ding kleiner is dan een A4'tje, zit er toch een honderd procent volwaardig toetsenbord op. Het eerste wat opvalt zijn de platte toetsen, deze hebben geen 'kuiltje' zoals je normaal gesproken bent gewend, maar zijn gewoon plat. Dit is even wennen, maar omdat de toetsen lekker groot zijn raak je er snel aan gewend.
Alleen als je spelletjes speelt met de pijltjestoetsen, ga je je irriteren als je dikke vingers hebt. De pijltjestoetsen zijn namelijk even breed als de andere toetsen, maar wel de helft zo hoog, zodat je pijltje omhoog en omlaag al gauw tegelijk indrukt.

Het touchpad is behoorlijk klein, maar werkt goed en alle leuke dingetjes zitten erin. Ik kon niet wennen aan dat continu scrollen, waarvoor je met je vinger draaiende bewegingen moet maken. Gewoon scrollen met de rechterkant van het touchpad gaat echter prima. Er is software voor om two-finger scrolling te krijgen, maar die heb ik niet geprobeerd.
Op zich is het touchpad niet te klein, het is alleen erg wennen omdat je niet duidelijk voelt waar het touchpad eindigt.. vooral in het begin zit je er vaak naast te wrijven zonder dat 't iets oplevert.

Voor de rest absoluut geen klachten. Alle gebruikelijke shortcuts zitten erop, onder de Fn toets. Bijvoorbeeld geluid aan/uit, geluidsvolumeregelaar, brightness, bluetooth (raar, want zit er niet op), sleep, touchpad aan/uit etc. maar goed, voor de toetsenbordindeling zijn genoeg foto's te vinden op internet.

Warmte en geluidsproductie

Zodra je de laptop aanzet, valt het op dat de fan meteen gaat draaien, er komt vrijwel direct een aangenaam briesje uit de linkerkant van de Acer. Gelukkig maakt de fan bijna geen geluid, dus dit is bij mijn exemplaar niet storend. Mocht je dit anders ervaren, dan is er een fancontrolprogramma te downloaden waar je dat zelf kunt instellen.

Verder wordt de laptop nooit echt warm, als je de 1810T zwaar belast komt er wel wat warme lucht uit de ventilatieopeningen, ook wordt de onderkant warmer. Dit wordt echter nooit storend, het voelt aan als 'handwarm' en niet als een kookplaat op je schoot zoals bij sommige laptops.
Eigenlijk is dat ook weer een nadeeltje, want ik ben bij mn Vostro 1700 gewend om m'n koffie links van de laptop te zetten, voor dat rooster van de luchtuitlaat, zodat de koffie lekker lang warm blijft.. dat werkt dus niet bij een 1810T :D

Mobiliteit en accuduur

Als de laptop zo uit de doos komt, word je begroet door een enorme '8+ hours' sticker. En ik moet zeggen, daar is weinig over gelogen als je alleen maar patience speelt.
Bij normaal gebruik (internetten, msnen, af en toe office) gaat 'ie ongeveer 6 a 7 uur mee, wat in de praktijk ruim voldoende is voor een gewone schooldag, inclusief films kijken in de bus/trein. Uiteraard op energiebesparingsmodus!
Zet je 'm in het hoge prestaties-schema en ga je lekker fulltime gamen of iets dergelijks, dan zal ie ongeveer 4 uur meegaan, wat op zich ook best goed is.

De adapter is ook vrij klein en licht, dus als het moet kan deze ook zonder veel gezweet meegenomen worden. Het nadeel van 't kleine adaptertje is echter wel een vrij lange laadtijd: binnen een uur is de accu wel weer 50 a 60% opgeladen, maar voor de volledige 100% moet je toch bijna 2 tot 3 uur wachten (!!)

Wat de mobiliteit betreft is dit gewoon een perfect speeltje om mee te nemen. De 1810T is net een paar cm kleiner dan een A4'tje, dus het past prima in een tas. En met 1,44kg schoon aan de haak (ja, heb ik nagewogen), heb je eigenlijk een laptop die heel veel prestaties per kilo levert.

460 euro voor een 1,44kg laptop op A4-formaat, met een 6 cel accu, 2GB RAM tot max 4GB, een Core 2 Solo SU3500, GS45 chipset en GMA 4500MHD. Need I say more?

Een heel fijne draagbare laptop voor een heel nette prijs. De hardware voldoet meer dan goed voor dagelijkse taken en schoolwerk, en biedt zelfs extra ruimte voor meer, zoals wat recentere spellen en zware applicaties zoals Solidworks.
En als je meer wil is een geheugen- of hdd upgrade ook geen onoverkomelijke klus. Dus als je het mij vraagt zeker waar voor het geld!

Extra foto's

Op verzoek! :)

Upgrades

Ondertussen heb ik de 1810T al bijna driekwart jaar, en ondanks dat ik er erg tevreden mee was begon het toch wel te kriebelen om het een en ander te upgraden.

Windows 7 en andere HDD
Allereerst heb ik een 'gratis' Windows 7 aangevraagd via de Acer service. Gratis betekende hier dat ik 27 euro moest betalen voor het verzenden van een dvd'tje in een bubbeltjesenvelop.. maar goed, dat is altijd nog goedkoper dan het in de winkel te moeten kopen.
Tegelijkertijd heb ik een snellere harddisk gekocht, dit werd de Segate Momentus 7200RPM. Na het ontvangen van de Win7 DVD heb ik de hdd direct ingebouwd, dit gaat zeer eenvoudig via een klepje aan de onderkant (2 schroeven, een stekkertje en je trekt de HDD er zo uit).
Daarna een clean install gedaan, wederom indexering en superfetch uitgezet. Dit werkte allemaal lekker vlot, gevoelsmatig beter dan Vista, welke bij mij de vreemde eigenschap heeft om vrij snel langzamer te worden. Nu start de laptop binnen 40 seconden op (van knop indrukken tot bruikbare toestand in windows). Veel sneller dan m'n werklaptop, erg leuk dus!
Ook blijft Windows 7 lekker vlot werken, het 'vollopen' treedt hier na een half jaar (nog) niet op.

4GB dual channel 800mhz geheugen
Daarna volgde een geheugenupgrade. Ik had gelezen dat de GMA4500MHD baat heeft bij een dual channel PC6400 (800mhz) geheugen, dit zou vooral de 3d performance bevorderen. Dit, in combinatie met de wens voor meer geheugenruimte, zorgde ervoor dat ik een 4GB Kingston HyperX setje kocht.
Installatie was wel wat meer werk dan die van de HDD.. ditmaal moesten er 4 schroefjes losgedraaid worden voordat ik bij het geheugen kon komen. Leuk prutsen hoor, zo'n 1810t!
En het leverde zeker wat op. En ja, ik heb Win7 32bit, maar dan heb je alsnog 3,5GB geheugen. Vooral de 3d performance ging er op vooruit, zo kon ik de resolutie in het eerder genoemde TOCA3 van 1024x768 naar 1280x720 opschroeven, waarbij de rest van de settings ruim op medium stond ipv low-medium. Datzelfde gold voor Garry's Mod. Helaas bleef Team Fortress 2 niet lekker speelbaar, maar prestatiewinst was er dus wel!

Bluetooth
Vrij recent heb ik, na het lezen van de howto op notebookreview een bluetooth module ingebouwd. Ik had namelijk nog een Dell Bluetooth Travel Mouse rondslingeren, en het leek me ideaal om deze met de 1810T te combineren ipv de lompe usb muis die ik normaal gebruikte. En aangezien zo'n bluetooth kaartje (die uit dat topic) maar 15 dollar kostte.. waarom ook niet?
Na het bestellen had ik hem binnen 2 weken in huis, en dat helemaal vanuit China.. Met de bijgeleverde installatiehandleiding was het eigenlijk zo gepiept om 't ding in de 1810T te proppen. Alles is namelijk al op bluetooth voorbereid; er zit een lampje, een schakelaar, een Fn-F3 combo en een vakje voor 't kaartje in de laptop zelf. Het enige wat ik hoefde te doen was de laptop volgens de handleiding openschroeven, het kaartje in het daarvoor bedoelde vakje (zie foto hieronder) te drukken, de kabel aansluiten en alles weer in mekaar zetten. That's it.

Na opstarten werd het bluetooth kaartje al direct herkend. Ik had al de drivers van de Acer site gedownload (staat gewoon in de lijst met drivers voor de 1810T!) en zodoende deze geinstalleerd.
De muis had echter veel problemen met pairen, deze werd direct gevonden en geinitaliseerd maar na een reboot wou het niet meer met elkaar connecten. Uiteindelijk heb ik de Acer drivers verwijderd en Windows zelf drivers laten zoeken en dit bleek de oplossing. Sindsdien werkt het probleemloos, ook met andere apparaten. Een aanrader dus, ook voor de iets minder professionele tweaker!

Heb jij ook een Acer Aspire Timeline 1810T-352G16N?

Het klopt inderdaad dat er een loze bluetooth switch op zit, die zit net als de wifi switch links onder het touchpad.
Maar je kan het er later zelf inbouwen, zie het topic op notebookreview, het staat ergens in de startpost beschreven. Het komt erop neer dat je een bluetooth module van een andere Timeline kan kopen en vervolgens zelf inbouwt.
Is 4 kg al teveel tegenwoordig? Ik kan me herinneren dat ik met een 7,5 kg zware Acer dagelijks het land door zeulde toen ik nog studeerde :P

Wel een erg nette review overigens.
ach, het was 1983 of 84. ibm had een portable met 5 inch amber schermpje, 8080 erin of zoiets, 640 kilobyte ram en ruim zeventien(!) kilo....
dat waren portables voor Kerels...
Luggables noemt men dat,
De VGA aansluiting lijkt met een rare boog naar boven te staan.
Erg erg mooi review!

Dat een ION bordje alleen HDMI ondersteund klopt trouwens niet:
(Samsung N510, ION chipset met zowel HDMI als VGA aansluitingen)

Ik zie dat je mooie foto's hebt gemaakt en helaas kan je maar 4 foto's toevoegen..
Zou je hier [Ervaringen] Acer Timeline-series nog wat foto's kunnen plaatsen?
Gewoon van de laptop ansich en graag 'n close-upje van SD-kaartje!

Ziet er namelijk mooi uit, volgens mij nagenoeg 't zelfde als een:
pricewatch: Acer Aspire One 751h-Bk Zwart

BlueTooth vind ik jammer, glossy screen ook..
En de pianolakbehuizing vind ik heel lelijk.. Toch trekt dit apparaatje me wel...
Maar ik zou graag 'n bunch foto's zien O-) Je mag ze me eventueel ook mailen! Dank!
Bedankt voor de positieve reacties!

CLB, extra foto's zijn/waren geen probleem, dr staan nu een hoop extra foto's onderaan de review, hopelijk heb je hier wat aan :)
Ik heb net deze laptop ook aangeschaft omdat ik gelukkig mijn Lenovo S10 kwijt kon. Ik wilde eerst voor een DV2 van HP gaan maar die glimde me iets teveel en teveel plastic gevoel. Ik kon deze voor 350 euro kopen dus de keuze was snel gemaakt.

Scherm valt me echt mee netals de toetsen. Het draadloze bereik is super (waarom hebben ze niet een full pci-e slot voor lap erin geknald ipv een half height voor de Intel 5100 kaart (kan namelijk met gemak)) en een kale W7 Ultimate maakt deze lap echt lekker snel. Het voelt niet als die netbook dat je echt moest wachten maar je merkt dat die echt wel wil qua power. Ik heb er meteen 2 gb erbij geprikt dus ik heb nu 4 gb totaal. Er gaat nog een wd black 250 gb 7200 in maar nu al bevalt die zeer goed,. Alles staat legaal erop en werkt als een trein. Jammer geen dual core maar deze single core wil ook wel werken. De webcam doet het super. Kan helaas niet goed bijlichten maar ok. De HDMI werkt ook perfect op mijn scherm HD ready res want mijn lcd scherm kan geen full aan. Prima laptop en zeker een aanrader voor de standaard werk. Ga niet op gamen etc dan moet het echt perfect gaan. De batterij haalt bij mij met gemak 8 uur.
goede review .
veel werk van gemaakt & het leest erg prettig.
Leuk compleet verhaal.
*****.
Een prima review (zo zie je ze niet veel)

Ik maak al een jaar zakelijk gebruik van 2 timelines 1810T tbv building automation systemen.
Het zijn prima laptop's en werken lang op 1 accu lading +/- 6 a 7 uur bij normaal gebruik.
Verder voelen de toetsen prima aan is het scharnier lekker stroef, het touchpad zie ik zelf als een moetje (workaround) bij het niet hebben van een wireless mouse.
Hij is lekker snel maar je moet er wel normaal mee blijven werken dus niet een filmpje kijken ondertussen een progje uitpakken en nog even wat downloaden.
Hij is lekker licht je klapt hem makkelijk met een hand dicht om hem snel mee te nemen.
Verder vindt ik het glanzende scherm (in het algemeen)waardeloos de netwerkaansluiting aan de zijkant is in de praktijk in het veld niet handig er is altijd een soort moment werking tussen de laptop en de kabel als je hem in het veld op je schoot hebt.
Het is inderdaad zo dat er vanuit acer teveel ik mag wel zeggen software rotzooi meegeleverd wordt.
Ik mis wel een drive bay maar dit is wel berijpelijk, is erg goed op te vangen door een
USB flash drive te gebruiken.
Verder zou ik een ieder zowel een zakelijke als een thuis gebruiker deze laptop aanbevelen.
M Driftwood
Building automation engineer
Schitterende review. Misschien ga ik zelf binnenkort voor de Tz. Ik heb alleen een compleet offtopic vraag.

Hoe heb jij Re-Volt werkend gekregen?
Daarvoor moet je Revolt op een locatie installeren zonder spaties (bijvoorbeeld C:\Revolt). Daarna de 1207 patch downloaden en installeren, en vervolgens in de eigenschappen van de snelkoppeling bij 'Doel' achter het doel -sli intypen (bijvorbeeld C:\Revolt\revolt.exe -sli). Dan zou hij gewoon moeten werken.
heb je hier mee al zware HD films mee afgespeeld met hoge bitrates ? is dat te doen.. anders een leuk ding voor me ouders zodat ik er ook films voor ze op kan zetten :)
720p volgens mij wel, en tot nu toe nog nooit problemen gehad. Dat zou ook niet moeten, want zelfs 1080p is goed mogelijk mits je de juiste codecs hebt.. welke weet ik niet precies, maar daarover is wel meer geschrevne op internetfora ;)
Bedankt voor het mooie review!

Zag ik goed dat de laptop een US-keyboard heeft? Jammer. We leven in Nederland, namelijk.

Het stoort me al jaren dat bijna alle fabrikanten van laptops het land "Nederland" feitelijk niet erkennen. Dezelfde fabrikanten zien bijvoorbeeld Duitsland wl op de kaart staan. Een Duitser zou never nooit een laptop kopen dat geen Duits keyboard heeft. En dus leveren alle merken alle laptops in Duitsland met een Duits keyboard. Is gewoon marktmechanisme. Nederlanders maakt het niets uit, kennelijk. Behalve mij dan.

Een Nederlands keyboard heeft zeer handige toetsen voor het plaatsen van leestekens die in onze taal veel voorkomen. Bovendien is een grote Enter-toets een deel van de definitie.

Er is in Nederland maar n merk dat ons land erkent en dat is Dell. Hier kun je altijd kiezen voor een Nederlands toetsenbord.

Alle andere merken doen niet mee en laten bovendien alle mails met vragen hierover onbeantwoord.

Weet iemand toevallig of Acer wel aan Nederlandse keyboards doet? Ik zie niks op de site, en mailen heeft - zoals ik al zei - geen zin. Dus daarom vraag ik even rond.

Verder nog een gelukkig 2010 voor iedereen en vooral voor de overspannen waakhondjes met vlassnorretjes hier die onbezoldigd overal "off-topic" brullen en zeggen dat je het antwoord op je vraag moet weten vrdat je deze hier stelt!
Volgens mij begrijp ik je stelling niet helemaal. Bedoel je dat het toetsenbord NL ingesteld staat? Want dat is natuurlijk zo geregeld via de taalbalk of met CTRL+SHIFT.

Verder ken ik alleen AZERTY en QWERTY toetsenborden. Ik snap niet helemaal wat je met een NL toetsenbord bedoeld, sorry.