BlackBerry DTEK50 Zwart Review

Tweakerhan 25 augustus 2016, laatste update op 25 augustus 2016, 610 views

BlackBerry DTEK50 Zwart

Sinds een week in gebruik en hij bevalt goed. Overgestapt van een Blackberry Q10 naar dit toestel. Het grotere scherm is toch wel lekker. .

Pluspunten

• Hardware dik in orde voor standaard gebruik
  • Fijne Blackberry functies
  • Veilig in gebruik, bestanden worden standaard gecodeerd
  • Mooi scherm, telefoon ziet er mooi uit
  • SD-kaart toe te voegen

Minpunten

• Accuduur kan altijd beter, maar voldoende bij slim gebruik

De Priv van Blackberry vond ik gewoon te duur, dus de DTEK50 is een perfect alternatief als je Blackberry wilt blijven gebruiken, ook al heeft deze geen fysiek toetsenbord
Blackberry is er in geslaagd een goed midrange toestel te leveren op Android met toch fijne functies die je op andere Android toestellen niet hebt.

De HUB

Zo is de Blackberry-Hub, het 1-scherm overzicht van al je communicatie onmisbaar bij efficiŽnt werken.
Of het nu mail, whatsapp, linkedin, je agenda of beloverzicht is, je hebt het allemaal op ťen scherm en je hoeft daardoor nooit de app apart te openen, wat natuurlijk vanuit de hub wel kan als je andere functies wit gebruiken.

Ook handig

De instelbare snelle veegbewegingen vanaf de onderkant van het scherm werken ook feilloos.. Je kunt functies hieraan koppelen.
Zelf heb ik ingesteld, schuin naar rechts Wifi in- of uitschakelen, omhoog, geluid uit of aan en schuin naar links Blue Tooth in- of uitschakelen. Wifi en Blue Tooth zijn toch wel stroomvreters, dus snel kunnen schakelen zonder zoek werk is handig.
In principe kan je elke functie aan een dergelijke beweging toewijzen en het werkt gewoon goed.

De sneltoets aan de rechterkant lijkt wat onhandig geplaatst, toch kun je ook hier veel functies aan toewijzen.
Zelf heb ik hieraan de hub toegewezen zodat ik met 1 druk op de knop weer mijn overzicht heb van alle berichten.
In de Blackberry 10 besturing kon je de hub vanuit links of via scrollen onderaan meteen in beeld krijgen, in Android moet je de hub-app openen. Dus met de sneltoets heb ik dat opgelost en het werkt top.

Toetsenbord

Getwijfeld heb ik nog wel over de aanschaf omdat deze Blackberry geen fysiek toetsenbord heeft.
Het valt me tot nu toe 100% mee. De geniale tekst-voorspelling waarbij je na het typen van 1 hooguit 2 letters het hele woord omhoog kan vegen is super. De voorspeller is ook zelf lerend dus wordt alleen maar beter.

Design en prestaties

Verder is het toestel mooi om te zien, de wat geribbelde achterkant geeft grip en is eigenlijk ongevoelig voor krassen bij normaal gebruik. Hij ligt goed in de hand, het scherm is mooi helder.

De prestaties zijn goed. Nu ben ik iemand die het toestel vooral functioneel gebruikt. Dat wil zeggen: Mail-Whatsapp-Linkedin-Bellen-Agenda en het nieuws op internet. Wat foto's maken indien nodig en dat is het dan.
Je zou me een gemiddelde gebruiker kunnen noemen. Hiervoor biedt de DTEK50 meer dan genoeg.

Mensen die intensievere apps gebruiken, gamen e.d lopen wellicht tegen beperkingen aan.
Alhoewel je niet altijd moet denken in beperkingen, maar in mogelijkheden.
Of terwijl is er een mogelijkheid om meer te willen voor meer geld? Natuurlijk altijd.

Verder kun je jezelf afvragen als je de vergelijking trekt met autorijden:
Rij ik op de snelweg gemiddeld 100-120 of alleen maar plankgas?
In het laatste het geval zul je daar ook de prijs voor moeten betalen.
De prijs/kwaliteitsverhouding voor deze DTEK50 in ieder geval een dikke acht.

Beveiliging en privacy

Verder is de beveiliging, zoals bij Blackberry standaard, dik in orde.
Alle gegevens op het toestel worden gecodeerd, account-informatie, foto's enzovoort.
Het is dus niet mogelijk deze gegevens op een ander toestel of via een externe toegang te lezen. Natuurlijk alles kan altijd, echter zal het wel heel veel moeite gaan kosten.
Ook is het niet mogelijk, als je toestel in verkeerde handen valt dat iemand dit terugzet naar fabrieksinstellingen en zo het toestel kan gaan gebruiken, dit is geblokkeerd.
Dus, anders gezegd, alstie gejat wordt kunnen ze er niks mee.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een goed wachtwoord instelt of veegpatroon.

Tot slot erg handig is de DTEK-app voor privacy. Hier heb je een overzicht van waarvoor je nu allemaal toestemming hebt gegeven. Dit is schrikken als je deze voor het eerst opent.
Het is ook eigenlijk raar dat apps discussieloos maar overal toestemming voor mogen krijgen, toegang tot gegevens, locatie, contacten enz. DTEK50-app monitort dit en steekt daar een stokje voor indien nodig.
Mijn insteek is dan, als ik de app daardoor niet kan installeren, jammer dan, maar ik wil zelf bepalen wat ik wel of niet toesta. De stelling van ze mogen alles van me weten is naÔef en achterhaald.

Conclusie,

Mooi toestel, fijne functies en helemaal bij de tijd.

Heb jij ook een BlackBerry DTEK50 Zwart?

Hoi Tweakerhan,

leuke review. weet jij hoe de tril functie bij toetsenbord kunt uitschakelen ? bij elke druk trilt het toestel nu kort en dat is niet echt prettig.

hoor het graag ;-) thanks

Gr
Hallo,

Nee, ik heb geen idee hoe je dit kan uitzetten.
Heb er overigens ook nooit naar gezocht, omdat het me niet echt opvalt, sorry.
Wat je wel kan doen is de handleiding erop nazien.

Gr Han.
He Tweakerhan,

Het is alweer even geleden dat je deze review gedaan hebt maar ik heb een aantal vragen. Ik zoek een vervanger voor mijn Nexus 5 en deze viel mij op omdat ik de Idol 4 overwoog maar deze met zijn grippy achterkant een betere keuze leek.

Bevalt het toestel je nog steeds goed?
Is de Notificatieled RGB (en aanpasbaar met een app als Lightflow)?
Kan je veel van de BB en andere bloatware verwijderen?

Bij voorbaat dank voor de reactie

Groet,

Boudewijn
Hallo Boudewijn.

Toestel bevalt prima.. De RGB-led is helaas alleen 1 kleur, vindt ik ook wel jammer. Ik heb een Blackberry Q-10 gehad en deze had het wel.
Maar inmiddels ben ik eraan gewend.
Blackberry levert eigenlijk verrassend weinig bloatware mee. Als ik het vergelijk met de Samsung Galaxy S6 van mijn zoon stelt het niets voor.
Als je een Google-account hebt komen er wat apps mee waarvan sommige handig zijn en sommige niet, die heb ik eraf gegooid.
De Blackberry-Messenger gebruik ik niet, je kan hem er niet afgooien maar wel uitschakelen, dat scheelt weer.

Er zit ook een app op, Inhoudsoverdracht, deze is eigenlijk onmisbaar als je van je oude toestel naar je nieuwe alles wilt overzetten.
Dit kan voor de 3 gangbare besturingen. Blackberry/Android en IOS en het werkt geniaal.

De DTEK-app is er voor je privacy en ik vind het fijn om apps aan banden te kunnen leggen.
Verder valt me op nu ik bij alle apps kijk er weinig commerciŽle crap bij staat wat me stoort.
Nu ben ik zelf ook geen verwoede ap-installer. Wel heb ik er een paar opgezet die ik niet meer zou willen missen: "Green Power Free" let op het stroom verbruik zoals je vrouw op het geld.
Deze schakelt automatisch tussen bv dag-nacht qua helderheid, beheert je WiFi of Blue Tooth, synchronisatie en andere nuttige zaken. Sommige zaken zijn beperkt voor de volledige (betaalde) versie. Maar met wat ik nu kan instellen doe ik met mijn batterij minimaal 2 dagen, soms langer. Uiteraard ben ik een gemiddelde gebruiker zoals boven in de review staat en zet ik hem 's nachts uit, ik wil dan geen geouwehoer aan mijn kop.

Verder geeft de Android-apparaat beheer een veilig gevoel, waarmee je je toestel op afstand kan besturen, lokaliseren of zelf helemaal wissen indien nodig.

Ik had een paar schermafdrukken willen plaatsen, dan kun je het startscherm zien zoals ik dit heb ingedeeld en een overzicht van de standaard apps. maar dat lukt me hier niet.
Als je me een persoonlijk bericht stuurt via Tweakers, volgens mij moet dat kunnen , met je mailadres wil je wel een paar schermafdrukken sturen.
Gr Han.

[Reactie gewijzigd door Tweakerhan op 16 december 2016 17:56]

He Tweakerhan,

Dank je voor je zeer uitgebreide antwoord. Ik had niet meer kunnen wensen.
Screenshots zijn niet nodig ik heb een goed idee van wat er te verwachten is.
Ik ben een stuk wijzer geworden en dichte bij mijn beslissing.

Nogmaals dank

Boudewijn
You're welcome.
Als je nog iets wilt weten dan hoor ik het wel.
Gr. Han