Targus Bluetooth Laser Mouse for Mac Review

MigGroningen 27 november 2009, 2.192 views

Targus Bluetooth Laser Mouse for Mac

Pluspunten

• Eindelijk een BT muis die niet nano of mini is
  • Geen mechanische delen die vies worden/slijten
  • Aandachtig vormgegeven
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• Gedoe met driver
  • Optisch scrollen is wat wennen
  • Fractie v.e. seconde vertraging bij wakker worden

Dit is een uitgebreide review van de Targus Bluetooth Laser Mouse for Mac. Ik heb de mijne aangeschaft bij Saturn in Groningen, waar ik enkele weken later alweer spijt van had, want het kan een hoop goedkoper dan de 59,95 euro die ik ervoor betaalde. En zelfs voor 20 euro minder blijft het een prijzig ding. Maar het is een fijne muis, dus dan vergeten we de prijs maar snel weer.

Eerdere muizen - mijn benchmark zeg maar
Omdat vorm, gewicht en afmetingen van handen en muizen nogal verschillen, leek het me slim om even kort mijn oude muizen na te lopen en te zeggen wat ik daarvan vond:
  • Logitech cordless mouseman (zelfde vorm als de MX400 maar dan veel ouder) - fijnste muis ooit, goede plaatsing van duimknop, juist formaat en gewicht. Helaas al oud en nog met bal.
  • Logitech standaard muisje (optical wheel mouse) - best aardige muis maar eigenlijk te klein en te laag. Geen extra knoppen en bedraad. Optisch maar niet laser, werkte niet op alle oppervlakken.
  • Logitech LS1 laser muisje - fijne muis, laser werkt fijn, maar echt veel te klein en te laag. Binnen twee weken speelde mijn RSI weer op.
Reden van aankoop - BT, scroll-oog, afmetingen, duimknop, uiterlijk
Ik heb me er altijd over verbaasd dat er zo weinig bluetooth muizen in omloop zijn en dat degenen die er zijn, duidelijk op de notebook markt gericht zijn. Een van de weinig uitzonderingen is de Mighty Mouse BT van Apple, maar daarover lees en hoor ik veel klachten. Met name het scrollen (netjes in 4 richtingen) wordt blijkbaar vaak een drama omdat het balletje vies wordt. Zelf vind ik de Mighty Mouse ook nog te klein om lekker mee te werken.
Maar ja, de rest van de BT-muizen heten meestal 'nano', 'mini' of 'for notebook' en zijn dan nog kleiner dan de Mighty Mouse. Daar pas ik voor, ik krijg al kramp in mijn onderarm als ik eraan denk.

De Targus muis wordt zeer wisselend beoordeeld in de spaarzame reviews die ik kon vinden. Het lijkt erop dat het concept van de optische scroll een love-or-hate-feature is. Maar bij een moderne Mac mini met bluetooth wil ik dus een draadloze muis van een normaal formaat. Ik wil in vier richtingen kunnen scrollen zonder me zorgen te maken over het vet van mijn vingers. Ook ben ik een intensief gebruiker van een duimknop op een muis, waarmee ik in ieder geval de functie 'internet back' aanstuur. En dus wilde ik deze muis een kans geven. Dat ie niet lelijk is (ik vind 'm zelfs mooi) helpt dan ook nog wel.

Verpakking - bescheiden en gemakkelijk te openen
De muis komt in een nette verpakking. Een kartonnen doosje van 14x20x5cm, dat makkelijk open gaat. Binnenin vinden we de muis tussen twee losse plastic vormpjes, waarachter nog een plastic vormpje zit dat de twee meegeleverde AA-batterijen en twee vierkante boekjes op z'n plaats houdt. Deze boekjes zijn zo groot als een standaard cd-hoesje en hebben de titels "documentation notice" en "user guide". Er wordt geen cd met driver meegeleverd. Hiertoe heb je in het eerstgenoemde boekje, waarin in enigzins krom Nederlands wordt verwezen naar Engelstalige site met Engelstalige documentatie (op targus.com/uk).

Driver niet kunnen downloaden - zeer kwalijk
Zoals gezegd, de driver moet je maar downloaden. Op zich geen halszaak, een moderne muis aan een moderne computer, dan mag je er ondertussen vanuit gaan dat je internettoegang hebt. Maar dan moet het wel werken! Eigenlijk is het gewoon schandalig dat ik de eerste 10 dagen na aankoop geen toegang had tot een driver, omdat mijn (verschillende) browser(s) in een loop geredirect werd(en).

Gebruik zonder driver - bruikbaar maar niet handig
Noodgedwongen heb ik de muis dus bijna twee weken zonder de Targus driver gebruikt. Het beestje is op zich redelijk plug-and-play; Mac OS X (Leopard en ook Snow Leopard) herkennen het apparaat en laten alles behalve de duim-knoppen direct werken. Wel is het noodzakelijk de gevoeligheid in de voorkeuren op de laagste of bijna laagste stand te zetten, zowel Tracking Speed als Scrolling Speed, want anders is het gebruik erg onprettig. Ik denk dat dit voornamelijk te maken heeft met de hoge precisie van de beide ogen; van die aan de onderkant weet ik dat die 1200DPI is, van het oog dat je met de vinger bedient heb ik geen idee.
Maar ook op de laagste stand qua gevoeligheid is met name het oog bovenop nogal wennen. Het oog voelt aan als een klein kunststof lensje waar je overheen wrijft met je vinger. Dat is weinig sensory feedback, heel anders dan bij een fysiek/mechanisch scrollwheel. In het begin scrollde ik geregeld te ver of niet ver genoeg. Ook wilde er bij het scrollen nog wel eens onbedoeld links-rechts gescrolld worden, terwijl ik op dat moment alleen omhoog-omlaag wilde scrollen. Erg wennen dus en ik kan me helemaal voorstellen dat men er niet mee kan werken.
Naast deze overgevoeligheid miste ik dus nog een functionaliteit; de duimknoppen. Ik was dus erg blij toen ze bij Targus UK hun site weer op orde hadden en ik de driver kon downloaden.

Installeren driver - niet foutloos
Installatie vereiste een herstart, maar daar is overheen te komen. Storender was een dubbele foutmelding aan het eind van de installatie, vlak voor de herstart. Blijkbaar konden bij installatie op Snow Leopard een paar systeembestanden niet worden gevonden. Ik stel me zo voor dat de driver nog niet is geupdate in de drie weken na de release van Snow Leopard. De twee foutmeldingen laten zich echter zonder morren wegklikken en lijken de werking van driver en muis niet te beinvloeden.
Direct na de herstart blijkt de driver (versie 2.0.0b2) zijn werk te doen; de muis is minder gevoelig, minder 'zenuwachtig'. Scrollen met de vinger gaat wat minder licht, wat de controle ten goede komt en de cursor vliegt minder snel over het scherm. Fijn! De Tracking Speed in Mouse Prefences kan zelfs weer een tikje omhoog.

Configureren muis
In de System Preferences heeft zich, na de installatie, een plaatje van mijn muis met daaronder de merknaam Targus genesteld. In Snow Leopard is veel van het systeem over naar 64-bits, maar voor configuratie van de muis moet weer teruggeschakeld worden naar het 32-bits proces, dus System Preferences wordt voor je herstart. (Zie afbeelding 1, onderaan)
Hierna opent System Prefences het Targus-scherm, waarin slechts één knop staat (een stap die er wat mij betreft ook tussenuit kan). Druk op deze knop en er opent een nieuw scherm, waarin je de duimknoppen een functie kunt toewijzen. De default-actie is backward en forward in de Safari browser. Ik gebruik echter Firefox als voornaamste browser. De grap is dat met de default-settings na een druk met de duim gelijk Safari geopend wordt.
Gelukkig is via de optie Predefined Functions een pulldown menu te bereiken waarin ook Firefox Forward en Firefox Back te kiezen zijn, waarmee voor mij de configuratie klaar is. (Zie afbeelding 2, onderaan)
Andere opties binnen Predefined Functions zijn:
  • Desktop
  • Dashboard
  • iTunes Play/Pause
  • iTunes Stop
Naast deze Predefined Functions is het ook nog mogelijk om de volgende zaken onder je duim te hangen:
  • Run Applescript
  • Launch Application
  • Perform Keystrokes
Nauwkeurigheid
Ook deze lasermuis werkt nauwkeurig op bijna alle oppervlakken; op de bank, op de broek, op een gladde tafel. Het schijnt alleen niet te werken op een spiegel, maar die behoefte heb ik ook niet.

Bluetooth
Deze reviewer heeft het over de standaard vertraging die bluetooth heeft, welke volgens hem merkbaar is bij het gebruik van deze muis. Ik heb er zelf nog helemaal niets van gemerkt dat de cursor 'achter je hand aan hobbelt'. Wel merk ik enige vertraging bij het wakker worden, zowel na een koude boot van mijn Mac, als wanneer je je muis oppakt nadat je een flink stuk getikt hebt. Het duurt even een fractie van een seconde voordat je muiscursor reageert, maar daarna is alles weer normaal.
Het bereik van deze muis is goed. Ik heb in mijn huis hooguit 6 meter afstand om te testen en niet de opgegeven 10, maar ook vanaf de volgende verdieping komt het signaal netjes door.

Knoppen - plaatsing en gevoel
De muis heeft dus twee configureerbare knoppen aan de linkerzijde. Deze zitten zo geplaatst dat ik ze niet per ongeluk indruk. Eigenlijk is het één knop, die vooraan en achteraan in te drukken is. Achteraan haalt mijn duim vanuit de ruststand makkelijk, voor de voorste knop moet ik mijn hand iets naar voren schuiven. Ik vind dit niet storend, sterker nog, ik ben erg tevreden met de plaatsing van de duimknop.
De duimknop is dus eigenlijk een 4mm breed balkje van bijna 3cm, waarvan de middelste cm vlak is (en dus niet buiten de muis uitsteekt) en de uiteinden een licht bobbeltje hebben. Hierdoor kan je duim zijn weg goed vinden. Bij het indrukken voel en hoor je een heel beschaafd tikje. De travel op deze toetsen is minimaal, maar goed genoeg.
De hoofdknoppen, rechts en links klikken heel wat luider en hebben wat meer travel. De bovenkant van de muis is eigenlijk één schelp met een insnede, welke de scheiding aanbrengt tussen de linker en rechter muisknop. Je hebt een hoop ruimte om op te klikken; het maakt niet uit of je helemaal voorop de muis klikt of net voorbij het midden, de klik werkt goed en is voelbaar en hoorbaar. Ook keurig dus.
Dan het oogje. Naast het bewegen van je vinger hierover (voor, achter, links, rechts) is dit ook een klik-knop, welke niet te configureren is, maar waar je wel je Dashboard aan kan hangen via Exposé & Spaces. Precies zoals ik het wil, dus daar ben ik ook tevreden over. De klik van het oogje is wederom duidelijk voelbaar en hoorbaar. Ook heeft deze knop weer een goede hoeveelheid travel, waardoor je 'm zeker niet per ongeluk indrukt.

Scrollen met het oogje
Ja, het is wennen. Maar na een paar weken dagelijks gebruik en het installeren van de driver ben ik helemaal om. Je moet gewoon leren met een heel andere sensory feedback om te gaan; in plaats van de lichte klikjes die ik gewend was bij mijn Logitech scroll-wieltje voel je nu hoeveel afstand je je vinger over het oogje sleept.
Maar het werkt prachtig. Ik zit nu denk ik op 90 tot 95% van mijn nauwkeurigheid met scrollen die ik gewend was met een wieltje en heb alle vertrouwen dat die laatste procenten er nog aan groeien. En omdat het oogje iets verzonken ligt in de muis, in plaats van een opstaand wieltje, vindt mijn vinger met nog minder moeite de scrollfunctie.
Links/rechts scrollen gaat net zo makkelijk als op en neer en maakt bediening van bijvoorbeeld Cooliris een feestje.

Bouwkwaliteit
Hierover ben ik zeker te spreken. Het apparaat voelt stevig en zeker aan. Alle schuifjes schuiven zoals het moet, de knoppen klikken, er steekt niets uit en ik zie geen plekken waar vuil kan zitten dat niet te verwijderen zal zijn.
Zelfs met de twee AA-batterijen aan boord vind ik het gewicht van de muis erg prettig. Dit is natuurlijk persoonlijk, en hangt ook af van hoe goed het beestje over de ondergrond glijdt. Wel denk ik dat de opgegeven 88gram exclusief de twee batterijen is, want ik kom net boven de 100gram uit. Maar dat kan ook aan de nauwkeurigheid van mijn weegschaal liggen.

Levensduur batterijen
Onderop zit een schuifknopje waarmee je de muis uit kan zetten, maar dat vergeet ik steeds, dus gebruik ik niet. Op de batterijduur kom ik later terug, als ik de eerste keer leegloop.
Wel lees ik dat het oogje rood oplicht als de batterijen leeg raken. Ik ben benieuwd. Het vervangen van batterijen is in ieder geval goed geregeld; met een ander schuifje onderop laat de schelp bovenop los, waarna je de twee AA-batterijen zonder problemen vervangt. Klik en de schelp zit weer terug op z'n plaats en je kunt verder muizen. (Zie afbeelding 3, onderaan)
-Update 27 november 2009 - Na net ruim twee maanden kan ik melden dat de meegeleverde 'GP alkaline' batterijen (2 stuks AA) op zijn. Ook kan ik melden dat het oogje inderdaad rood oplicht, maar dat je daar geen zier aan hebt, want dat doet ie op het moment dat de verbinding ook wegvalt. En dan heb je al wel door dat de batterijen op zijn.
Ik ben met een batterijduur van twee maanden redelijk tevreden, een bluetooth verbinding en twee lasertjes, dat is niet de meest energiezuinige setup. En dan weigert deze gebruiker ook nog eens zijn aan-uit knop onderop te gebruiken.

Het is een prijzig muisje, maar een fijne. Een betere maat dan de meeste bluetooth muizen, goede kwaliteit en functionaliteit. De interface van de driver mag nog wel wat beter, en een driver die je niet op cd krijgt moet gewoon altijd beschikbaar zijn.
Met name het scroll oogje is even wennen, maar volgens mij heeft Targus hiermee een prachtige oplossing gevonden. Ik ben ervan overtuigd dat deze muis veel minder gevoelig is voor vuil dan muizen met scrollwieltjes en balletjes.
De bottomline is dat dat alles uiteindelijk werkt zoals beloofd. Ik heb mijn muis gevonden en ga hier nog lang plezier van hebben!

Updates
250909: Linkfix LS1-muis.
271109: Batterijduur. Kopjes wat bijgewerkt.

Heb jij ook een Targus Bluetooth Laser Mouse for Mac?

-verwijderd- n.v.t.

[Reactie gewijzigd door GS88 op 7 februari 2012 14:49]

jaja, sorry, één keertje vertikt en die vervolgens een keer geplakt bij het herneomen van het artikel in de pricewatch