Specificaties 13,3" (1920x1080), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Transformer Book Flip TP301UA-C4054T Review

Tieslubbers 24 augustus 2016, 677 views

Asus Transformer Book Flip TP301UA-C4054T

Pluspunten

• Fraai aluminium design
  • Scherp scherm met grote kijkhoeken
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Maar 128 Gb opslag
  • Slecht geluid

Voor 699 euro heb ik deze Asus Transformer Book Flip TP301UA-C4054T gekocht. Om te beginnen heeft deze laptop een fraaie aluminium afwerking die echter wel extreem veel vingerafdrukken opneemt. Na een week ziet hij er uit alsof ik hem al een jaar gebruik.

Het scherm in deze laptop is een Full HD 1080P IPS scherm en dat zie je er ook af. De kleuren zijn geweldig en hij is bij vrijwel elke kijkhoek te gebruiken, wat natuurlijk wel belangrijk is bij een 2-1 laptop/tablet.

Het toetsenbord en mousepad voelt fijn aan en is makkelijk in gebruik. De laptop is uitgerust met een i5 6200U processor, 8 Gb intern geheugen en een 128 gb ssd. Deze specs zorgen er voor dat hij vrijwel alle processen in een oogblink kan openen. Een nadeel van deze build is de grootte van de SSD. Zodra windows geinstalleerd is, is er nog 85 Gb wat natuurlijk vrij weinig is. Een upgrade voor deze laptop is niet makkelijk zelf uit te voeren helaas.

Deze laptop is uitgerust met een 55 Wh accu en deze doet extreem goed zijn werk. Wanneer je aan het browsen bent met het scherm op 100% heb je ongeveer een accuduur van 6 uur. Zodra je energiebesparing inzet wordt dit verlengt naar ca. 10 uur.

Bij normaal gebruik wordt deze laptop niet warm op je schoot. Vermoedelijk is dit mede door het slim plaatsen van de CPU en de ventillator, namelijk midden achter. Verder is de geluidsproductie van dit product niet noemenswaardig.

De laptop heeft 3 USB 3.0 poorten en 1 USB C poort. Om een beeldscherm aan te sluiten heeft het een HDMI ingang. Om een koptelefoon aan te sluiten heeft het een 3.5 mm audi/mic jack.

Deze laptop is uitgerust met een flipsysteem zodat je je laptop kan transformeren tot een ultra sterke tablet. De schanieren voelen stevig aan, echter kan je hier pas meer over zeggen na een aantal jaar gebruik. Zodra je de laptop omklapt, worden het toetsenbord en de mousepad automatisch uitgeschakeld. Hierdoor kan je niet perongeluk de toetsen gebruiken. De laptop gaat dan in tabletmodus om de besturing van de laptop te ''vereenvoudigen''. Ik persoonlijk vind deze modus niet handig en zet hem daarom ook meestal handmatig terug naar de laptop modus. Het touchschreen voelt erg fijn aan en reageert vrijwel hetzelfde als je smartphone. Als je geen muis aangesloten hebt, is het erg handig om het touchscreen ook in laptopmodus te gebruiken. Hier kom je pas achter als je achter een normale laptop zonder touchscreen gaat zitten en merkt dat je constant probeert te touchen.

Verder zit de aan/uit knop op een voor mij vreemde plek, namelijk de zijkant. Dit zorgde er bij mij al een aantal keer voor dat als ik de laptop op wou pakken of simpelweg in de tablet modus had, hem perongeluk uit deed.

De speakers zitten aan beide zijkanten van de onderkant van de laptop. Persoonlijk vind ik dat de speakers erg slecht zijn. Ze geven geluid alsof het versterkt is in een blik en het gaat tevens niet erg hard.

Met 699 Euro biedt deze laptop een fraaie instap ultrabook met fijne features zoals een SSD, Flipscreen en een fraai aluminium design. Een nadeel van deze laptop is de lage opslag capaciteit van 85 Gb na het installeren van windows.

Heb jij ook een Asus Transformer Book Flip TP301UA-C4054T?

Bedankt voor je review. Wat voor lader zit er bij de laptop? Gaat dat via de usb type-c poort?
Deze laptop wordt niet opgeladen via de USB-c.