Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB Review

theonlyextreme 21 september 2009, laatste update op 17 november 2015, 34.317 views

Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

Pluspunten

• Zeer snel
  • Stil
  • fantastische prijs

Minpunten

• Raid 5 zeer teleurstellend (kan komen door de onboard controller)

als eerste wil ik aangeven dat dit mijn eerste review is. dus geef aub aan waar er plaats is voor verbetering

reden aanschaf

Onlangs heeft 1 van mijn Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB schijven de geest gegeven en heb ik deze RMA moeten sturen.
Natuurlijk heb ik me op de hoogte gehouden van de meest recentste omwikkelingen op het gebied van hardware in het algemeen en ook die van de harde schijven.
De 2 WD1500ADFD schijven stonden bij bij in een raid 0 opstelling waar ik het OS en mijn programma's op had gezet.
Buiten dat ik behoefte heb aan een snel opstartend systeem en snel opstartende applicaties was er ook sprake van enige honger naar opslag capaciteit.
Volgens de specs van deze F3 mocht ik verwachten dat deze opslag monsters met platters van 500GB niet onder zouden doen voor de raptors welke ik voorheen gebruikt had.

Eerste indruk
Schijven worden geleverd in een vrij standaard plastic bakje met schroefjes en een papiertje waarvan ik tot mijn schaamte moet bekennen dat ik tot op heden nog niet gekeken heb wat er in staat.
Geen verrassingen wat betreft het uiterlijk.

Installatie van de schijven
Om voor snel en veilig te gaan heb ik in de eerste instantie gekozen voor een raid 5 opstelling.

Een volledig frisse Windows 7 RTM erop gezet en alle programma's ge´nstalleerd.
Na wat eenvoudige testjes zoals wat bestanden overzetten met HD-tune gekeken wat de prestaties waren.
helaas heb ik geen screenshot gemaakt maar de resultaten bleken tegen te vallen.
Een gemiddelde transfer rate van zo'n 85MB/sec leek mij nu niet om over naar huis te schrijven (of in dit geval in een review).
Bij een raid 5 opstelling ben je ongeveer 1 derde kwijt van je opslag maar zou je theoretisch ongeveer de zelfde prestaties min ongeveer 5% van een raid 0 set-up moeten kunnen behalen.

Dus aan het nadenken geweest over wat nu te doen.
Aangezien ik een ongeduldig persoon ben en bij uitval van 1 van de schijven met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid toch niet het geduld zal hebben te wachten tot ik over een nieuw of gerepareerd exemplaar kan beschikken om het zaakje weer te herstellen heb ik gekozen voor een raid 0 opstelling met 2 schijven en min of meer belangrijke data maar op een back-up schijf te zetten.

Na het opnieuw installeren van de gehele reutemeteut viel me direct al op dat alles sneller aanvoelde.
het installeren op zich maar ook zeker het openen van applicaties en verplaatsen van bestanden.
Nu ook weer met HD-tune getest met gelukkig wel meer dan redelijke resultaten.
2 X Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB. Raid 0

aangezien ik dus 3 schijven heb aangeschaft waarvan ik er slecht 2 in een raid0 opstelling heb gezet kon ik mooi kijken en vergelijken wat een enkele schijf voor resultaten zou heen zetten. zie afbeelding.
Enkele Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB.

Om nog wat ander vergelijkingsmateriaal te verschaffen heb ik nog de resultaten van een tweetal 320GB harde schijven toegevoegd.
Western Digital Caviar SE16 WD3200AAKS, 320GB (16MB cache)

Western Digital Caviar RE16 WD3200SD, 320GB (7200rpm, SATA, 8MB)

Geluidsproductie
Vergeleken met de andere aanwezige schijven kan ik stellen dat de Samsung zo goed als geen geluid produceren.

Temperatuur
de schijven hebben bij normaal gebruik een temperatuur van 35.00 C graden.

overig commentaar

Zodra ik weer de beschikking heb over 2 X Western Digital Raptor WD1500ADFD zal ik deze ook eens testen in standalone en raid 0 om te kijken hoe deze schijven zich verhouden tot deze Samsung schijven.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB?

@Yogi, weet je hoe je ze nog hoger krijgt? :))

Write-Cashe inschakelen, en ipv een 2Tb partitie een 200Gb partitie maken voor je OS.
Simpel feit is, des te kleiner de ruimte , des te sneller iets gevonden is. Zorg er ook voor dat de eerste partitie je Os partitie is, aangezien deze dan aan de buitenkant van je schijf ligt en deze het snelst word afgezocht. Dus even concreet.

1. Write Cashe inschakelen
2. OS partitie zo klein mogenlijk houden.
3. Eerste partitie altijd OS partitie

(letop! write cashe zorgt voor betere prestaties, echter bij stroomverlies kan de data sneller beschadigen dan met write cashe uit. mijn advies, test of write cashe het je waard is. mij in iedergeval wel. 202Mb/s met 2x WD640AAKS in raid 0 met 100Gb partitie)

Proof?! http://www.plaatjesupload.../09/16/1253099100-390.jpg

[Reactie gewijzigd door lakigucci op 25 december 2009 09:16]

Je kunt er eigenlijk wel vanuit gaan dat de RAID issues komen door de harde schijven. De Intel controller is voor een onboardchip best behoorlijk, alleen zijn er nogal wat issues met Samsungdisks (veel fabrikanten hebben ze ook tijden afgeraden om in RAID te draaien).
Een backup is belangrijk, er zijn veel Samsungs die nogal wat gezeur geven in RAID, waardoor je snel al je data kwijt kan zijn.
Ik maak zodra ik alles heb ge´nstalleerd een image van mijn OS met programma's en van alle andere belangrijke data maak ik minimaal 1 back-up.
Dat doe ik ook als ik niet in RAID draai dus dat zal geen problemen opleveren.
Voor een RAID 0 opstelling vind ik dat het meer dan redelijke resultaten zijn maar wel vreemd en jammer dat RAID 5 zo teleurstellend is.
Mocht het zo zijn dat binnen afzienbare tijd 1 of beide schijven (RAID set-up) corrupt raken dan zal ik dat in mijn review vermelden.
In ieder geval bedankt voor je reactie.
Je bent in elk geval een verstandig iemand wat betreft backups ;) dat zie je helaas niet vaak genoeg.

Verder hoop ik gewoon dat je meer mazzel hebt als ik met mijn Samsungs (ik had die T166 dingen in RAID 0 draaien, dat gaf dermate veel ellende dat de array iedere keer uit elkaar viel, zeer frustrerend).
Dat is dan ook weer 2 generaties geleden. dus ik denk dat die ervaring niet meer relevant is.
Mooie review, heb ze zelf ook op Win7 RTM draaien met ongeveer dezelfde snelheden. Ik ben het alleen niet met je eens over de geluidsproductie, de seek/write zijn duidelijk hoorbaar.
Ben het eens met krish90.
Mijn 103sj maakt irritante hoge pieptonen :(
Heb AAM al op "Quiet" gezet, maar helpt niet ;(
Deze schijven zijn ook niet heel erg betrouwbaar hoor... vandaag problemen bij het kopieren van bestanden... na een reboot: schijf weg uit logische schijven configuratie (en dan voel je 'm als tweaker al aankomen); fijn dus ruim een terabyte aan informatie waaronder vakantiefoto's permanent verdwenen. Schijnt een bekend (mechanisch!) probleem te zijn bij Samsung schijven die ook wel "click of death" wordt genoemd.

Voor mij in ieder geval nooit geen Samsung meer, en data hamsteren heb ik ook wel afgeleerd nu; Immers: wat je niet hebt kun je ook niet verliezen...
In de praktijk zijn het toch vrij betrouwbare schijven.
Er kan natuurlijk altijd een rotte appel tussen zitten.

Ik vind trouwens dat voor de prijs van een 1TB disk tegenwoordig je het niet hoeft te laten om er 2 te kopen en die dan in RAID1 te zetten ofwel een USB harddisk voor de backups erbij te kopen.

Merk in mijn vriendenkring overigens ook dat er wordt bespaard op een 2e harddisk van een paar tientjes maar dan wel een nieuwe lens van € 500 voor de camera gekocht wordt. De foto's die ermee gemaakt worden staan dan vaak wel maar enkelvoudig opgeslagen....
Hmm.. Jammer dat het voor jou zo gelopen is. echter ben ik wel van mening dat iedereen weet dat een HD kapot kan gaan. tevens, als je 'm nokkievol propt met dit soort belangrijke data, is het toch geen slecht idee om daar even een backup van te maken.
dit kan dan te maken hebben met de door mij gebruikte behuizing en andere componenten.
daar waar andere harde schijven duidelijk spin seek/write geluiden te horen waren heb ik dat bij deze schijven niet.
Ik ga ook voor 2 x F3 in raid 0. Volgens mij zijn die raid issues zeker niet meer relevant, en met een SSD wacht ik nog wel even :)
Ik heb hier 2 x Spinpoint F3 500GB in Raid 0 draaien op een AMD790FX chipset en 4 x Spinpoint F3 500GB in Raid 0 op een X58 bordje met Intel ICH10 controller, alles werkt perfect, op allebei de bordjes dus ik denk eveneens dat de Raid issues voorbij zijn.

Was wellicht ook alleen met de F1 versies van de Samsung Spinpoints vermoed ik.
Heb 2 van deze schijven maar dan 500GB in een RAID 0 opstelling icm een onboard Nvidia RAID controller.

Haal een average read van 201MB/sec. Hoe komt het dat dit sneller is dan op een betere Intel controller? Is 2x 500GB sneller dan 2x 1TB?

[Reactie gewijzigd door nMad op 11 mei 2010 20:25]

Wat ik me af vraag, je kan ook twee partities samen als raid 0 maken, zou dit ook dubbele snelheid geven?
Aangezien je in dezelfde fysieke schijf dezelfde platters hebt zitten die bitjes moeten volschrijven, betwijfel ik of je daar snelheidswinst mee gaat boeken :+
Nee, omdat de leeskop dan steeds een halve schijf over moet zal het zelfs merkbaar langzamer zijn dan gewoon 1 partitie.
werkt prima, niet future proof.

Ik heb nooit problemen ondervonden tot nu toe, alleen geeft dit ding in mijn windows 7 benchmark een 5,7 en de rest van mijn hardware 7,5-7,9 (7,9 is de max)