Specificaties 17", 640GB - Bekijk alle specificaties

Asus G71GX-7T007J Review

VegaDI 28 september 2009, laatste update op 28 september 2009, 3.050 views

Asus G71GX-7T007J

Pluspunten

• klaar voor de toekomst (quad-core processor, 6GB RAM, 1GB VRAM)
  • lekker toetsenbord om te gamen
  • perfecte polsondersteuning
  • bijgeleverde accessoires zijn van hoge kwaliteit

Minpunten

• het kan gebeuren dat framerate drastisch dropt en zware games onspeelbaar worden (reboot verhelpt dit wel)
  • Direct Console bijna nutteloos geworden
  • geen LED status display in deze uitvoering

Aanschaf

Eerst een woordje over de leverancier. Deze laptop heb ik aangeschaft via Azerty. Toen ik hem besteld had was het redelijk onduidelijk wanneer hij op de markt zou komen. Eerst stond er 14 dagen, toen werd het plots onbepaald. Ik kreeg toen de opties om mijn bestelling te annuleren, te vervangen door een gelijkaardig product of te wachten. Zelf heb ik ervoor gekozen om te wachten. Ik heb niet voor niks deze zomer gewerkt om een mooi laptopje aan te schaffen :) Na veel heen en weer gespring van de beschikbaarheiddatum op hun website, bleek hij plots klaar te zijn om op te halen. De laptop had ik besteld op 10 augustus 2009 en hij was beschikbaar op 28 augustus 2009. Op zich viel de wachttijd heel goed mee, zeker na de onduidelijkheid van wanneer hij er effectief zou zijn.

Ik neem het bedrijf niks kwalijk omtrent de levertijd. Na wat te zoeken op het internet bleek het over een globaal probleem te gaan waarvoor Asus zelf verantwoordelijk was.

Ik ben de laptop in het afhaalcentrum in Raalte gaan ophalen. Omdat ik het niet prettig zou vinden als ik na thuiskomst zou merken dat er iets niet zou werken, had ik gevraagd of ik hem terplekke mocht opstarten. Dit was voor hen geen probleem. Er zit echter redelijk wat materiaal in de doos (daarover later meer) met als gevolg dat ik een wachtstoel in beslag nam met al het materiaal + nog een stuk vloer.

Verder had ik ook gebruik gemaakt van een zomeractie voor een draagbare speaker en deze heb ik ook gekregen.

Samengevat: ik ben tevreden over Azerty en de gang van zaken.

Pre-aanschaf

Vooraleer ik de review echt start, wil ik ook nog eventjes in het kort de specs en quirks vermelden van mijn vorige laptop, zodat jij als lezer ook snapt wat de impact was van de overschakeling voor mij.

Mijn vorige laptop was een Acer Aspire 1804WSMi. Hierin zat een Pentium 4 3.2GHz met HT technologie; oorspronkelijk 512 MB RAM maar geüpgrade naar 1,25 GB RAM; ATI Mobility Radeon X600 128 MB VRAM; 17” beeldscherm met native resolutie van 1440 x 900; 100 GB HDD; Belgisch Azerty toetsenbord. Voeding was een groot blok. Batterij ging met moeite 1 uur mee.

De koeling van deze laptop heeft ergens vroeg in zijn eerste levensfase heel veel lawaai beginnen maken. Zelf was ik er gewoon aan geworden, maar alle andere mensen die het hoorden vielen er direct over.
Een dik half jaar heeft het beeldscherm het gewoonweg begeven. Hierna is hij om de één of andere magische reden weer vanzelf beginnen werken zonder reparaties … heel vreemd.

Unboxing

Ik was aangenaam verast toen ik de grote doos opendeed. Hier en daar had ik op het internet al gelezen dat er extra’s bijzaten, maar het bleek dat dit kon verschillen per leverancier. Ik was dus niet helemaal zeker of muis, koptelefoon en draagtas er effectief bij zouden zitten. Wel dus. Naast je laptop krijg je een Razer Copperhead laser muis met blauwe LEDs, een SteelSeries Siberia Full-Size Headset en een 17“ laptop rugzak (vermoedelijk Targus, maar nog niet kunnen terugvinden in of op de tas). Allemaal van heel goede kwaliteit. Je kan ze misschien ook collector items noemen aangezien op elk item het logo van Republic of Gamers staat, wat dus bij de normale losse broertjes en zusjes niet zo is.

Naast de extra’s zit dus het belangrijkste stuk, de laptop zelf. In deze doos waren ook nog een LCD Cleaning Cloth en een Wire Strip terug te vinden. De Wire Strip heb ik gebruikt om mijn muiskabel bij elkaar te houden. Er zit een veel te lange draad aan de muis om bij een laptop te gebruiken :)

Tussendoortje

Ik ga niet alle technische details in detail gaan bespreken, die kan je zelf wel terugvinden.
Als het zou lijken dat ik misschien te negatief ben, wil dit zeggen dat de dingen die ik niet behandel ok zijn. De echt goede dingen vermeld ik wel.

Aanraakbaar materiaal

Buiten het toetsenbord, het ruststuk voor de handen en de onderzijde, is alles uit een glanzend materiaal. Het grote nadeel hiervan is dat vingerafdrukken er direct zichtbaar op zijn. Het stuk met de aanraak knoppen boven het toetsenbord is zelfs een glasplaatje. Als je deze laptop glanzend wil houden zal je niet anders kunnen doen dan poetsen, poetsen, poetsen. Gelukkig heb je het bijgeleverde poetsdoekje ;)

Het toetsenbord voelt een beetje speels aan. Dit vind ik persoonlijk niet slecht aangezien het een game laptop is. Om er iets anders mee te doen dan gamen moet ik wel toegeven dat het wennen is. Ik kan het niet goed beschrijven, maar het voelt wel anders.

De onderzijde van de laptop lijkt uit het zelfde materiaal te zijn opgebouwd als het toetsenbord. Wat niet zo’n slimme keuze is. Als je de laptop optilt zou je niet zeggen dat je zo’n krachtig beestje in je handen hebt. Het voelt iets te veel als speelgoed plastic. Het materiaal is goed voor het toetsenbord, maar minder overtuigend voor de onderzijde.

Wat ik persoonlijk wel enorm goed vind is het ruststuk voor de handen. Dit ontwerp is subliem. Ik weet niet uit welk materiaal het gemaakt is, maar het is heel aangenaam om er met je handen op te rusten. Echt geschikt voor lange uurtjes gamen (en werken ook natuurlijk :p). Zoals ik ook al gelezen had, het blijft continu koel (behalve in één geval, zie daarvoor het onderdeel Energie).

Aansluitingen

Behalve de aansluitingen op de achterzijde zijn alle zijaansluitingen afgesloten wanneer je de laptop verplaatst. Op zich wel handig zodat er niet vlug stof en dergelijke in de aansluitingen kunnen komen.
De magnetische klepjes over de USB poorten zijn wel een probleempje voor mij aangezien ik mijn nagels altijd heel kort houd. Gelukkig heb ik meestal wel iets bij me om ze mee open te krijgen.

Grafisch

Het beeldscherm is heel scherp en helder. Persoonlijk heb ik wel een grote hekel aan die hoge helderheid van laptops omdat ze ervoor zorgen dat kleuren niet natuurgetrouw weergeven worden en het dus op een andere monitor compleet anders kan zijn.

Op een 1920 x 1200 resolutie is alles een enorm stuk kleiner als je 1440 x 900 gewoon was. Zelf zit ik nogal redelijk uitgezakt te werken als ik goed op dreef ben, waardoor 1920 x 1200 voor mij in dit geval iets te klein wordt. Andere DPI of resolutie wilden niet echt een goede oplossing bieden, dus ben ik genoodzaakt om gewoon recht te blijven zitten, waardoor die resolutie wel aanvaardbaar wordt.

Ik was gewoon om het laptop scherm in bijna een hoek van 90 graden met de basis te gebruiken, maar bij deze laptop geeft dit het probleem dat je onderin het beeldscherm verkleuring krijgt tengevolge van de kijkhoek. Daarom ben ik genoodzaakt om het scherm dus ietsje meer te kantelen van 90 graden. Gelukkig blijft dit scherm staan op het punt dat je hem loslaat, wat bij mijn andere laptop niet het geval was.

Zoals je wel merkt zijn bovenstaande klachten gewoon een gevolg van mijn niet correcte houding achter een laptop, maar de kijkhoek kan dus wel een probleem zijn voor andere mensen.

De “zwaarste” spellen uit mijn gamebibliotheek die ik op deze laptop heb gedraaid zijn S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl en The Witcher Enhanced Edition. Alle grafische details helemaal op het hoogste bij een resolutie van 1920 x 1200 levert geen enkel probleem op voor de grafische kaart. Beide spellen blijven lekker soepel lopen.

Hoewel er een uitzondering is. Dit is echter een probleem waarvan ik op de hoogte was voor aanschaf. Om een nog onduidelijke reden kan het gebeuren dat de framerate van de videokaart plots de diepte induikt en zware games onspeelbaar worden. In de ongeveer 4 weken dat ik de laptop nu heb, heb ik het reeds 3 keer voorgehad. Asus heeft het probleem al grotendeels kunnen inperken, maar het risico zit er dus nog steeds in. De eerste 2 keer dat ik het voorhad, had ik geen zin om de laptop opnieuw op te starten en heb ik Unreal Tournament gespeeld (gewone UT, zonder toevoeging). Dit spel draaide nog steeds vlotjes ondanks dat het probleem van de kaart wel aanwezig was. De derde keer heb ik de laptop opnieuw opgestart en was het probleem weer verdwenen.
Gelukkig kan ik wel vermelden dat dit probleem zich bij mij steeds bij het beginnen van een game voordeed en niet tijdens het spelen. Bij The Witcher heb ik ook lange periodes aan één stuk zitten spelen zonder tegen het probleem aan te lopen.
Ikzelf kan er gerust mee leven, maar ik kan mij voorstellen dat LANers hier niet echt zitten op te wachten tijdens grote wedstrijden …

Audio

De audio klinkt degelijk voor een laptop te zijn, maar ik vind het toch wat tegenvallen. Het klinkt naar mijn smaak allemaal iets te scherp. Je kan wel instellen dat het ingebouwde Dolby Home Theatre de bass naar zijn max plaatst, maar na een tijdje luisteren merk je dat het niet natuurlijk overkomt en op je begint te werken.

Wat ik ook helemaal niet snap is waarom ze 4 boxen en een subwoofer (alhoewel nog niet echt zien zitten, maar hij zou er moeten zijn) in het ding hebben gestopt. Je zou denken dat je op die manier met een 5.1 (of zoiets, middelste niet aanwezig maar zou gefaked kunnen worden) opstelling zou zitten, maar in alle menu’s kan je enkel stereo kiezen. Gevolg: boxen bovenin en aan voorzijde laptop produceren zelfde geluid. Vind ik heel jammer.

Voor ik deze laptop had aangeschaft, had ik een Sound Blaster X-Fi Go! gekocht. Deze werkt subliem op deze laptop en zeker in combinatie met de bijgeleverde koptelefoon. Misschien dat ik daarom ook verwend ben van de kwaliteit van het geluid die dit dingetje produceert.

Energie

Deze laptop is een desktop vervanger, verwacht dus niet dat je batterij het lang uithoudt. Persoonlijk had ik ook niet anders verwacht. Ik wil een draagbare krachtpatser, geen draagbaar niemendalletje. In de normale modus kan de batterij ongeveer 1 uur en 12 minuten overleven, in de energie besparende modus krijg je er een kwartiertje bij, dus dan wordt het ongeveer 1 uur en 27 minuten. Als je op de batterij werkt wordt het gedeelte rechts naast het touchpad (dus boven de batterij) wel warm. En bizar genoeg is dit niet het geval tijdens het opladen van de batterij.

Het voedingsblok is redelijk massief voor hedendaagse normen, maar hij is toch ietsje kleiner dan die van mijn oudere laptop. De voedingskabel had wel iets langer gemogen.

Koeling

Als je bedenkt wat er allemaal in deze laptop zit en de uitlaat voor de koeling ongeveer 1/4 is van de achterzijde, dan kun je wel verwachten dat het afkoelen niet muisstil zal verlopen. Je hoort de koeling draaien en als je veel kracht verlangt van de laptop zal het dus een tandje luider worden. Sommige mensen kunnen zich hieraan storen, maar voor mij persoonlijk is het steeds stiller dan mijn oude laptop die normaal aan het koelen was :)

De bovenzijde (toetsenbord en buren) wordt nooit heet. Zelfs al voel je achteraan een hete stroom lucht, de bovenzijde blijft op een lekker temperatuurtje. Dit vind ik op zich een mooie prestatie. Bij mijn vorige laptop kon je bovenaan makkelijk ontdekken aan de warmte waar welke componenten zaten.

Asus Exclusives

Deze laptop komt uitgerust met een aantal lampjes om het een “stoerder” uiterlijk te geven. Ze passen op zich wel goed bij de rest van het uiterlijk. Het is een leuke gimmick, maar persoonlijk staan bij mij de lampjes uit die uit kunnen staan. Als ik de laptop in stand-by dichtgeklapt voor mij heb liggen, dek ik de pulsende lampjes in het midden op de achterzijde van het scherm af omdat ze mij irriteren. Het enige praktische nut die de lampen aan de zijkant van het scherm zouden kunnen leveren is het irriteren van de persoon aan de andere kant van de tafel :)

Persoonlijk vond ik het LED display de leukste gimmick die de laptop had. Hier kon je dus CPU load, RAM verbruik, enz. op laten verschijnen terwijl je aan het gamen was. Groot was de teleurstelling toen ik na anderhalf uur doorhad dat deze versie van de G reeks het gewoon weg NIET had. Ik dacht eerst dat het standaard niet aangeschakeld was, maar blijkbaar heeft Asus beslist om het ding er uit te laten.

Direct Console is zielig geworden. Ik kan mij inbeelden wat het nut er van was, maar nu totaal niet meer. Het wordt gebruikt voor het instellen van het LED display en de lampen. Ten eerste, aangezien het LED display ontbreekt kan je daar dus niks mee. Ten tweede, de interactieve instellingen voor de lampen lijken niet te werken. De zijlampen aan het scherm zou je op ventilatorsnelheid kunnen laten knipperen, maar ze lijken voor mij dan steeds aan eenzelfde tempo te knipperen. De lampjes aan de voorzijde van de laptop zou je op basis van het geluid afwisselend van kleur moeten kunnen laten knipperen, maar ze blijven dan continu in één kleur branden.
Het enige nut wat het voor mij oplevert is een manier om de overbodige lampen uit te schakelen, maar dat is ook het enige wat je er in feite mee kan …

Het energie programma blijkt ook één functie niet te kunnen die hij wel zou moeten doen: overklokken. Naar wat ik gelezen heb op het internet komt dit door een update, maar aangezien ik de laatste nieuwe updates al op mijn laptop had staan bij aanschaf, kan ik helemaal niet overklokken.

Express Gate

Je hebt een toets op je laptop zitten waarmee je Express Gate kan activeren. Dit is een omgeving waarbinnen je een beperkt aantal zaken kan doen zonder Windows te hoeven opstarten. Deze dingen zijn browsen, muziek afspelen, Skypen, Instant Messagen, afbeeldingen bekijken en online spelletjes spelen. Express Gate is praktisch als je echt iets vlug wil doen, maar anders raad ik het niet echt aan. Momenteel duurt het opstarten van mijn laptop maar enkele luttele seconden langer dan het opstarten van Express Gate. De resolutie is binnen deze omgevingen stukken lager dan je Windows omgeving, zonder een mogelijkheid om het aan te passen. Persoonlijk dacht ik ook dat deze omgeving minder energie zou verbruiken, maar het blijkt dat het evenveel verbruikt als Windows.

Het grootste nadeel van deze omgeving is de sneltoets bij je touchbuttons. Ik heb nog geen manier gevonden om het uit te schakelen. De reden dat ik deze wil uitschakelen is omdat het continu aan blijft staan. Als je batterij in je laptop zit zal die dus traag maar zeker leeglopen door dit ene knopje. Als je de moeite niet doet om de batterij er uit te halen als je met stroom werkt, zal je de batterij dus steeds weer een stukje opladen, wat heel slecht is voor het uithoudingsvermogen van de batterij. Zeker ook niet gewenst aangezien je in het begin maar iets van 1,25 uur hebt.

HD

Uhm, ik heb nog een enkele mogelijkheid gehad om alles wat HD aanbelangt (Blu-ray, HDMi en digitale audio uitgang) te kunnen testen, dus hierover kan ik geen oordeel vellen.

Nog enkele dingetjes

De webcam en microfoon doen hun werk. Voor wie graag wil klooien met de webcam tijdens een gesprek heeft Asus ook een aantal leuke gimmicks voorzien. Bijna alles wat je in het bijgeleverde programma LifeFrame kan, kun je ook in bijvoorbeeld MSN Messenger.

MultiFrame werkt enorm goed. Het is een klein programmaatje die vensters kan positioneren op het scherm. Het werkt ook bij aansluiten van een extra scherm.

De statuslampjes van stroom, batterij opladen en draadloos zitten zó verkeerd. Ze zitten aan de voorzijde van je laptop, maar aangezien deze van boven naar beneden naar achter afloopt, zie je dit dus totaal niet als je voor de laptop zit. Ik denk dat ik ze na 3 dagen pas opgemerkt had.

Persoonlijk ben ik heel tevreden over deze laptop. Hij heeft wel zijn minpuntjes en rare kuren, maar ik kan er mee leven. Ik kan mij wel voorstellen dat anderen dit niet kunnen. Daarom raad ik aan om dus alles wat ik vermeld heb in overweging te nemen als je deze laptop zou willen aanschaffen.

Mijn reden voor aanschaf is voornamelijk om games te kunnen draaien, maar op twee verschillende niveaus: entertainment en beroepsmatig. Momenteel ben ik Game Design & Development aan het studeren en is het wel handig als je een rommelige prototype kan bouwen die niet helemaal klopt qua CPU, GPU en RAM belasting. Deze laptop zal het wel aankunnen ;)

UPDATE
Ik heb enkele foto's toegevoegd. De kwaliteit is wel heel erg bagger, maar komt omdat ik ze heb moeten nemen met mijn GSM camera ... Er draait ook geen spel omdat je de kwaliteit ervan toch niet zou zien.

Heb jij ook een Asus G71GX-7T007J?

Het droppen van de framerate komt inderdaad door de temperatuur en de Heat-Management. Bij een GPU temperatuur boven de 82 graden celsius wordt automatisch het voltage naar de GPU verlaagd. Dit was iets te krap afgesteld dus...

Dit zou verholpen zijn na Bios versie 1201 maar helaas is het nog niet helemaal in orde.
Het blijkt dat het probleem zich nu alleen nog voordoet als de machine uit sleep-mode komt.

Zelf vind ik die knipperende ledjes ook bloed irritant dus gebruik ik die hele sleep mode niet meer waardoor het probleem zich ook niet meer voordoet. Ik heb de machine ingesteld om aan te blijven als ik de klep dicht doe (scherm gaat wel uit) en sluit hem gewoon helemaal af als ik klaar ben.
Het opstarten van Vista gaat toch loei snel... die 30 sec kan ik wel wachten

Twee andere probleempjes die ik tegengekomen ben:

Zo nu en dan krijg ik 2 karakters per toetsaanslag (heel vervelend)

En als ik eerst de klep dicht doe, dan de adapter los haal, de computer verplaats en dan de adapter weer aansluit en de klep open doe, dat het scherm dan niet meer aan gaat.

Geluid van de koeling is inderdaad iets aan de heftige kant maar het is dan ook wel een beest van een machine.
Mijn vrouw noemt het nu mijn pooierbak ;)
Ow, ik dacht, er zijn al zoveel foto's online, ik hoef er niet nog te plaatsen :p

Ik zal het wel pas dit weekend kunnen doen vrees ik. Als er voorkeuren zijn van specifieke dingen die jullie willen zien, plaats het maar hieronder, dan zorg ik er wel voor dat er een foto van komt.
Vista? Brrr...

Dat van die frame drops had ik je ook kunnen vertellen, heb al jaren Asus notebooks. Voor mij is het gewoon een indicatie dat ik de ventilatie schoon moet maken :)

Ook deze laptop zal op termijn meer lawaai gaan maken, vanwege stof dus! Ventilator moet simpelweg harder werken.

Mensen vergeten wel eens dat je ook onderhoud moet plegen aan machines en notebooks zijn echte stofhappers omdat ze overal en nergens komen. Mijn laptop staat ook 24/7 aan en dan wordt het nog erger allemaal natuurlijk.

Iedere twee, drie maanden de stofzuiger er doorheen. Dan bedoel ik dus op de ventilatie sleuven. En als je het aandurft, kapje eraf en ventilator eruit schroeven en daar stofzuigen.

Maar uitstekende review. Zou em alleen niet kopen denk ik vanwege de resolutie. Klinkt mij als net te klein allemaal :X

edit:

trouwens dat lcd display moet er wel opzitten...

Ik zie het nog net hier links branden;

Is ook een zeer belangrijke feature... NIet om CPU/RAM te laten zien want dat vind ik totally nutteloos maar MSN draait er ook op.

[Reactie gewijzigd door nl2dav op 14 november 2009 04:46]

Mooie review, maar waar zijn de foto's? ;) Verder alles oke hoor
Echt het enige dat ik mis is een paar plaatjes :)

Zoveel extra werk kan dat toch niet zijn naast een fantastisch mooie review als dit? O-)
ehm.. ja.. de laptop ;)
Ja ik lees je review,leuk , ;) en het gaat over een laptop.met een goede videokaart dus en verder moet ik de spec`s zelf maar opzoeken :? Ik weet eigenlijk niet waarover het gaat.Er zijn zoveel laptop`s.Je geeft aan dat het eenAsus G71GX-7T007J is,dus moeten we nu gaan googlen.Je vorige gaf je wel aan wat voor spec`s.Leuk gedaan,maar niet goed genoeg, .1*

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 21 september 2009 22:19]

Alleen daarvoor geef je een 1*?

Het knopje 'Productinfo' staat naast zijn review hoor.
Kan je eens een paar foto's nemen wanneer de laptop werkt, want ik heb deze laptop besteld en wil zien hoe hij eruit ziet als hij werkt.
Waarom staan de specs van je notebook er niet bij? :?
Omdat je ze heel makkelijk kan vinden als je op het knopje " Productinfo " kan drukken?
Prachtige review ,aangenaam om te lezen.4**** ,en een opmerking;Natuurlijk kan je niet alles van te voren weten ,alleen tijdens het lezen kwam bij mij de gedachte van jammer boven.Je hebt een aantal kleine puntjes opgenoemd waarmee je kan leven,maar wat toch niet helemaal ok was ,volgens jouw.Dat is jammer ,voor zo`n prijs.Het zou mooi zijn als je dat van te voren mee kan nemen in je overwegingen.Maar een ander kan dat nu wel ,als die je review leest :+

ff voor de makkelijkheid ;)

Specificaties

Video Chip GeForce GTX 260
Schermdiagonaal 17"
Hardeschijf Grootte 640GB
Laptop extra's Webcam
n.b ik weet niet of je hier zelf waarde aan hecht maar een screenshotje van de windows prestatie index( vista of 7) had ook best interesant erbij geweest :*)
Idd de specs moeten even in de review.