Specificaties 13,3" (1366x768 TN), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus RO005 Review

BremFM 23 augustus 2016, laatste update op 23 augustus 2016, 374 views

Asus RO005

Fast. Stylish. Simple. Asus doet zijn beschrijving eer aan; hij is extreem gebruiksvriendelijk, ziet er premium uit en is gewoon snel in waarvoor hij bedoeld is, namelijk de standaard dagelijkse dingen. Youtube, mailtjes versturen, lange teksten typen; met geen van deze dingen zal je problemen ondervinden. Tegen een zachte prijs.

Pluspunten

• Snel voor zijn doeleinden.
  • Lange accuduur.
  • Erg gebruiksvriendelijk.
  • Goede connectie.
  • Licht, makkelijk mee te nemen.
  • Helder, niet spiegelend scherm.
  • Luide, redelijk heldere speakers.
  • Prettig toetsenbord, erg groot, accuraat touchpad.

Minpunten

• Plastic behuizing, snel vingerafdrukken.
  • Niet zo'n grote kijkhoek,
  • Gelimiteerd door ChromeOS.
  • Erg weinig aansluitmogelijkheden
  • Voor een Chromebook aan de dure kant.

Asus C300

Wegens het niet goed werken van de plaatjes heb ik deze moeten verwijderen. De laptop heb ik alweer in moeten leveren bij Asus dus ik kan helaas geen nieuwe foto's maken :(

Fast. Stylish. Simple. Zo beschrijft Asus haar Chromebook C300. Chromebooks zijn laptops die voornamelijk bedoeld zijn voor school en werk. Ze draaien op ChromeOS, Google's eigen besturingssysteem, en werken voornamelijk via de browser en het internet. Een Chromebook heeft daarom ook maar een kleine opslag, bestanden worden namelijk op Google Drive gezet. Je ontvangt bij aanschaf van een (nieuwe) Chromebook altijd 100 GB aan Google Drive opslag voor de volgende 2 jaren.

Ik heb geprobeerd deze review makkelijk en vlot leesbaar te maken.

Er zijn meerdere varianten van de C300. De variant die ik heb is in het zwart uitgevoerd en beschikt over een Intel Celeron N2830, welke prima is om alledaagse taken mee uit te voeren zoals tekstbewerking, internetten en er browser games mee te spelen. Verwacht niet om er zware spellen mee te kunnen spelen, wat eigenlijk ook niet mogelijk is gezien de beperkingen van Chrome OS.

Deze laptop beschikt over 2 GB DDR3L SDRAM, wat eventueel uitgebreid kan worden tot 4 GB. Ook bevat hij een een niet nader gespecificeerde 32 GB SSD. Niet genoeg om alles mee op te kunnen slaan (daar heb je namelijk Google Drive voor) maar wel meer dan genoeg voor ChromeOS, die ook nog eens bijzonder snel opstart. In mijn geval doet de laptop er ca. 10 seconden over om volledig op te starten.

Qua aansluitingen is deze laptop helaas niet zo rijk uitgerust. Hij beschikt over maar 1x USB 3.0, 1x USB 2.0, 2 USB poorten in totaal. Verder zit er nog een 3.5mm audiojack ingang in. Om een extern beeldscherm aan te sluiten bezit de laptop een HDMI ingang, tenslotte zit er nog een SD card reader in om eventueel de opslag uit te breiden.

De laptop is verpakt in een mooie, stevige kartonnen doos. Er zit een handig handvat aan, al vraag ik me af hoe vaak je zoiets nodig hebt. Verder niks op aan te merken.

Zodra ik hem uit zijn verpakking haal valt me direct op hoe licht hij is voor zijn formaat. Hij weegt nog niet eens anderhalve kilo, en is ook redelijk slank, terwijl hij toch over een scherm van 13,3" beschikt.

De laptop heeft een strakke, elegante uitstraling. De achterkant is gemaakt van geborsteld aluminium waardoor hij een "premium-look" heeft. Het blijft wel van plastic dus er komen redelijk snel vingerafdrukken op.

Bij het opstarten van de laptop word je gevraagd om je Google account. Hierna kan je ook een gratis abonnement op 100GB Google Drive opslag activeren gedurende de 2 jaren na activatie.

Het "installeren" bij de eerste keer inloggen ging binnen een minuut, en je hoeft verder niks te doen behalve te verbinden met internet. Dat gaat dus erg makkelijk. Daarna kan je direct aan de slag.

Alle bestanden die je maakt worden opgeslagen in Google Drive. Je hebt dus internet nodig om bij je bestanden te kunnen. Voor tekstbewerking heb je alleen Google Docs. Hier kan je ook offline bestanden mee maken, die automatisch worden gesynchroniseerd zodra je weer verbinding hebt. Ook worden niet al te grote bestanden, zoals tekstbestanden of foto's automatisch gesynchroniseerd met je laptop waardoor je die dus offline in kan zien.

Het toetsenbord heeft een lichte aanslag, waardoor hij erg prettig is voor langer achtereenvolgend gebruik. Ik schrijf momenteel deze review op de C300 en vind het toetsenbord echt fijn.

Asus heeft mij deze laptop gestuurd om er een review over te schrijven. Echter, van het eerste model dat ik ontving was het touchpad stuk. Toen heb ik direct Asus gecontacteerd en kreeg binnen een paar dagen een nieuwe thuisgestuurd. Dit wilde ik er nog even bij zeggen. Ze leveren prima service bij hun producten.

Asus heeft expres een erg groot touchpad gemaakt zodat je redelijk precies kunt werken zonder een externe muis aan te sluiten. Ook hierover ben ik erg te spreken. Je kan overigens met dit touchpad verschillende bewegingen en gestures maken om zo bepaalde acties uit te voeren. Zodra je met drie vingers naar rechts of naar links veegt dan switch je van tablad. Als je met twee vingers naar beneden of boven beweegt kan je scrollen. Zo zijn er nog wat meer combinaties die je kan maken.

Ook de speakers zijn, gezien deze prijsklasse, verbazingwekkend goed. Ze hebben moeite met de lage tonen, maar produceren een redelijk hard en helder geluid voor simpele laptop speakertjes.

Verder is hij gewoon lekker snel, hij doet perfect waar hij bedoeld voor is; tekstbewerking en browsen op het internet.

Asus claimt zelf dat de accu tot wel tien uur meegaat. Dit is misschien iets te hoog gegrepen, maar de acht uur onder normaal gebruikt haalt hij wel. Als ik de energiebesparing-stand aanzet, en me alleen bezig houd met tekstbewerking (lees= deze review schrijven), zit ik na 4 uur op nog zo'n 55%.

Hij laadt ook redelijk snel op, het enige wat ik wat minder vind is dat de kabel niet erg lang is. Hij is zeker niet te kort, maar als je niet naast een stopcontact zit word het moeilijk om het apparaat op te laden.

De C300 beschikt over een 13,3 inch scherm. De resolutie bedraagt 1366x768, wat keurig is voor laptops in dit prijssegment. Geen Full-HD, maar het scherm heeft een "pixel per inch" (ppi) van 118, waardoor je, zeker op zo'n klein scherm, er niet veel van zult merken. Verder heeft het scherm een matte afwerking waardoor je het scherm nog steeds prima kan zien als je buiten bent. Het scherm heeft een hoge maximale brightness. De kijkhoeken heb ik helaas nergens op internet terug kunnen vinden, evenals welk soort paneel er is gebruikt, maar vanuit mijn eigen ervaring zijn de kijkhoeken matig. Als je er een beetje schuin op kijkt (bijvoorbeeld als je naast de gebruiker mee zit te kijken) kan je het prima zien, maar als je verder dan dat gaat word het toch een beetje lastiger te zien.

Het kleurbereik is redelijk accuraat, echter kan je het scherm niet kalibreren. Dit komt toch weer door de beperkingen van ChromeOS die simpelweg geen tools aanbieden om het scherm te kalibreren.

Met connectiviteit komen we bij het laatste test-onderdeel aan, wat toch wel misschien een van de belangrijkste dingen is bij een Chromebook, aangezien die volledig van een internetverbinding afhankelijk is.

De laptop beschikt over een maximale doorvoersnelheid van 100 Mbit/s. Ik heb ter vergelijking een speedtest gedraaid (op hetzelfde netwerk met dezelfde locatie, namelijk op mijn slaapkamer, redelijk ver van de router af) met de volgende laptops; de Asus Chromebook C300, de Acer Aspire Switch 10 en de Microsoft Surface Pro 3.

De resultaten waren als volgt; de Acer Aspire Switch 10 scoorde het laagst met een up- en downloadsnelheid van ca. 11 Mbit/s. De Asus Chromebook C300 haalde de hoogste downloadsnelheid van maar liefst bijna 30 Mbit/s, maar wel een relatief lage uploadsnelheid van 6 Mbit/s. De Microsoft Surface Pro 3 haalde de hoogste uploadsnelheid, 26 Mbit/s. Hij haalt daarentegen wel maar een matige 18 MB/s downloadsnelheid.

Hieronder zie je nog even de resultaten naast elkaar. Hierbij valt ook gelijk op dat het scherm van de C300 helemaal niet spiegelt, dus nog een keer kuddos daarvoor.

De laptop is naast een krachtige wifi-chip ook uitgerust met Bluetooth 4.0.

Fast. Stylish. Simple. Asus doet zijn beschrijving eer aan; hij is extreem gebruiksvriendelijk, ziet er premium uit en is gewoon lekker snel in waarvoor hij bedoeld is, namelijk de standaard dagelijkse dingen. Youtube, mailtjes versturen, lange teksten typen; met geen van deze dingen zal je problemen ondervinden.
En dat allemaal tegen een zeer vriendelijke prijs.

Nou, dat was het dan; mijn aller eerste review ooit. Als je commentaar hebt, een tip hebt of zelfs als je de review leuk vind, laat dat dan even in de reacties hier beneden achter. Bedankt voor het lezen!

Heb jij ook een Asus RO005?

Geen idee hoe het komt, maar om een of andere reden zijn de foto's heel slecht en half afgesneden op deze review. Hoe kan dit en hoe fix ik dit? (Sorry, dit is mijn eerste review)
De breedte kan volgens mij tot iets van. 625 pixels ...
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ (even met Crtl f zoeken wat je wilt weten :) )
Je kunt verwijzen met de code (bijvoorbeeld)
[img=625,270]http://plekvanjeJeplaatje0/full.jpg[/img]
Echter, als ik op mijn telefoon deze review lees, staan de plaatjes en afbeeldingen er gewoon goed op. Vreemd.