Specificaties Tower, 3 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Zalman GS1000-T Titanium Review

GS1000 20 september 2009, 1.462 views

Zalman GS1000-T Titanium

Pluspunten

• Dubbele zijwand om kabels weg te werken
  • HDD's in aparte lades aan voorzijde
  • Mogelijkheid om 5 fans in te bouwen
  • Ruimte in de kast om ook met grote handen te kunnen werken
  • Algehele afwerking

Minpunten

• Geen stoffilter (ook niet later in te bouwen)
  • Geen HDD-indicator voor schijfactiviteit
  • Slots achterzijde alleen met schroevendraaier te gebruiken.

De GS1000 is in verschillende uitvoeringen te krijgen. Ik heb de Titanium, de andere zijn, anders dan de kleur, identiek.

Ik heb deze case aangeschaft omdat ik met m'n Coolermaster Centurion 5 tegen het probleem aanliep dat de VGA-kaart zo goed als klem kwam te zitten tegen de HDD's. Dus liep elke 'verbouwing' uit op het vollegig verwijderen van alle onderdelen om (bijvoorbeeld) een HDD te kunnen vervangen. Wat met de GS1000 voor mij dus een verademing is, is de ruimte die de kast biedt.

Aan de rechterzijde is de wand dubbel uitgevoerd, waardoor alle kabels netjes weggewerkt kunnen worden. Bij het in- en uitbouwen van componenten zitten dus geen draden in de weg.

De voeding wordt aan de achterzijde in een aparte lade gelegd, die vervolgens in de kast geschoven kan worden. De voeding zit dan in een soort dubbele bodem, naast de ventilatieopeningen in de bodem.

Aan de bovenzijde zitten (achter een klepje) aansluitingen voor Mic, Headphone, 2x USB en 1x 1384.

De kast wordt geleverd met 1 fan aan de achterkant, maar er kunnen in totaal 5 fans aangesloten worden, waardoor de kast uitstekend op temperatuur gehouden kan worden:
- 1 achterzijde (gebruik ik)
- 2 onderzijde (gebruik ik niet)
- 2 bovenzijde (gebruik ik)

Wat verder erg handig is, is dat de HDD's niet in de kast zelf, maar in een aparte ruimte aan de voorzijde worden ondergebracht. Het gaat hier om 2 aparte compartimenten die elk met een scharnierend paneel worden afgesloten. Elke ruimte kan 3 HDD's herbergen. Standaard kan de case 3 HDD's aan, maar d.m.v. een los aan te schaffen backpanel kunnen er in totaal 6 HDD's aangesloten worden.

De HDD's worden eerst in een lade gelegd, en dan schuif je de lade netjes op z'n plaats. Ik vind dat zelf erg handig, omdat ik vaak met verschillende HDD's werk (ik help m'n omgeving vaak met o.a. het recoveren van data van bijna defecte schijven). Zodra de HDD op z'n plek zit, gaat naast de gebruikte lade een LED branden, zodat je kunt zien dat de lade in gebruik is.
Over de hierboven genoemde eigenschappen ben ik tevreden tot zeer tevreden.

:( Wat een absoluut (en zeer belangrijk) nadeel is, is dat de kast absoluut niet stofvrij te houden is. Kon ik met m'n oude Centurion volstaan met 1 schoonmaakbeurt per jaar, deze kast vraagt om gemiddeld 1 schoonmaakbeurt per maand. Dit komt omdat er geen stoffilters inzitten en er ook niet in geplaatst kunnen worden. De panelen die aan de voorzijde zitten slaan geregeld wit uit van het stof en de HDD's die er achter zitten komen er ook mee onder te zitten. Misschien heeft Zalman daarom die handige lades voor de HDD's bedacht :) .

Wat ook tegenvalt (hoewel minder belangrijk als het probleem met het stof) is dat er bij Zalman heen HDD-led afkon (die gaat knipperen als de schijven actief zijn). Dat was in mijn geval niet zo'n probleem, omdat ik een multifunctionele LED-display in een van de bays heb zitten.

Ander minpunt(je) is dat je niet alle componenten zonder gereedschap kunt gebruiken: de HDD's en DVD-spelers wel, maar voor de slots aan de achterzijde heb je nog steeds een schroevendraaier nodig.

Mijn conclusie: hoewel de case alle mogelijkheden biedt om componenten snel, safe en simpel in te bouwen, moet ik vanwege het stofprobleem deze case een dikke onvoldoende geven. Tenzij je de case in een steriele omgeving gaat gebruiken, moet ik iedereen de aanschaf van een case in de GS1000-serie ten zeerste afraden. Er zijn genoeg vergelijkbare cases te krijgen met alle voordelen van de GS1000, maar zonder het stofprobleem. Vanwege dit probleem is niet alleen mijn algemene oordeel onvoldoende, maar ook de prijs is door deze 'handicap' te hoog.

Heb jij ook een Zalman GS1000-T Titanium?

Je klaagt over veel stof, staat hij soms in een meelfabriek?.

Overigens een goede review, van een mooie case.
Er is mijns inziens geen enkele case die 100% aan alle eisen zal voldoen.

Maar een stoffilter inbouwen moet volgens mij best wel mogelijk zijn, maar dan moet je dunnere fans monteren.
Heb dit laatst ergens gelezen, weet op het moment niet meer waar.
Waarom krijgt deze kast eigenlijk een slechte algemene beoordeling terwijl je aangeeft dat de punten (op de prijs na) allemaal goed en zeer goed zijn?

Een paar fotootjes zou ook wel prettig zijn :)
Dank voor de reacties. Foto's ga ik er misschien later nog bijzetten, maar ik heb nu even geen werkende camera.

@Aragon: nee, de kast staat niet in een meelfabriek. ;) . Je kunt inderdaad filters op de fans zetten, maar daarmee voorkom je niet dat er stof door de frontpanelen wordt gezogen. Misschien heb ik er wel teveel fans ingezet...?

@TERW_DAN: Op de meeste individuele punten haalt deze kast een goede score. Het algemene oordeel (en daardoor ook de prijs) heb ik op onvoldoende gezet omdat ik van mening ben dat je voor dat geld wel een kast mag verwachten die de boel stofvrij houdt (zoals mijn oude Centurion 5 van Coolermaster).
Mooie uitgebreide review, ik mis een paar plaatjes om het verhaal net dat beetje kracht bij te zetten. In ieder geval een inline plaatje van de kast moet niet zo'n enorm probleem zijn toch? ;)
Ik krijg het idee dat de hele kast zijn onvoldoende alleen gebaseerd is op het feit dat er teveel stof binnenkomt. Je geeft ook aan dat er geen stoffilters toe te voegen zijn, dat vind ik vreemd omdat mijn gs1000 gewoon stoffilters heeft zitten (zelf ingebouwd want ze zaten er niet standaard bij slecht van Zalman omdat dat er toch wel bij kon), en die houden genoeg stof tegen. Na een half jaar heb ik hem even ontstoft en dat viel reuze mee.
Vanwege dit vind ik het onredelijk dat je de onvoldoende eigenlijk alleen baseert op de stof.

De HDD led mis ik ook maar nog lang niet zoveel als de resetknop, dat vind ik toch ook wel een serieus mankement envenals de afwerking van de kast (zijpanelen zitten niet goed in hun "socket", kijk maar in de hoeken).

Verder heb je wel gelijk over het "toolfree". De meeste zitten zo scheef/strak vast dat je alsnog een schoevendraaier nodig hebt.

Verder nette beoordeling. Zal binnenkort mijn eigen review erbij zetten als ik er tijd voor heb gevonden ;).

[Reactie gewijzigd door Makine_31 op 28 oktober 2009 14:05]

Kleine opmerking wat het HDDled betreft, namelijk er zit bij deze kast een 3 en 2 pens aansluiting voor het powerled. Dit is gedaan zodat je kan kiezen om de led of als powerled, of als HDD led te gebruiken.