Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Sharkoon FireGlider Zwart Review

Foritain 23 augustus 2016, laatste update op 26 mei 2017, 630 views

Sharkoon FireGlider Zwart

Een van de meest interessante budget muizen op de markt, en dat al sinds 2009. Bouwkwaliteit en 'feel' is vergelijkbaar met menig luxer model en meer features dan menig dubbel-zo-duur alternatief. Het enige puntje is acceleratie in de sensor, maar dat is vaak prima te overzien, en voor deze prijs.....

Pluspunten

• Bouwkwaliteit ver voorbij zijn prijsklasse
  • Uitstekende features: prima aantal knoppen, gewichtjes, rubberen grips, gevlochten kabel, extra glijders en draagzakje.
  • Prettige knoppen en scrollwiel
  • Sensorprestaties gezien de prijsklasse uitstekend, en voor de meeste gamers meer dan prima in orde.
  • Forse maatvoering en bovengemiddeld gewicht prettig voor de grotere medemens.
  • Extreem scherpe prijs-kwaliteitverhouding

Minpunten

• Avago ADNS-9500 sensor vertoont pittige positieve acceleratie. Dit merk je nauwelijks bij bijv 1600 DPI LoL, maar bij 400 DPI CS:GO is het verre van ideaal.
  • Te groot / zwaar voor de meeste kleine handjes.

Review: Sharkoon Fireglider

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Sharkoon Fireground
- Conclusie

Productpagina @ Sharkoon

Onlangs bekeken we de nieuwste muis van Sharkoon, de M50, een leuke all-round muis. Vandaag blijven we bij dit Duits-Taiwanese bedrijf, maar gaan we terug naar hun roots. Daarmee doel ik zowel op het feit dat we een echte prijsvechter gaan bekijken, iets waar Sharkoon toch een reputatie voor heeft, als het feit dat het onderwerp van deze review al een hele, hele lange tijd mee gaat. Nu is een muis uit 2009 niet helemaal ‘roots’ voor Sharkoon, maar voor gaming peripherals is dat toch een extreem lange tijd. We gaan dus terug naar het jaar dat Twitter en Spotify echt groot werden, het jaar dat Microsoft Windows 7 uitbracht, Corsair nog nooit een behuizing had verkocht, en Sharkoon een muisje genaamd ‘FireGlider’ uitbracht.

De originele fire-print FireGlider is nog altijd op de markt, maar wij bekijken de iets recentere geheel zwarte variant. Beide zijn verkrijgbaar vanaf ca 26 eur, en er is een optische variant verkrijgbaar vanaf een luttele 20 euro.

De specificaties van de productpagina:

Kudos weer voor een lekker complete productpagina. Hoewel Windows 7 bij de eerste FireGlider release nog niet uit was is het fijn dat inmiddels Windows 7, 8 en ook 10 worden ondersteund. De gebruikte laser sensor, de Avago ADNS-9500 gaat inmiddels al even mee en is ook geen onbekende hier in huis. De maximale DPI van 3600 is vandaag de dag met de DPI-race wat aan de lage kant, maar er zijn weinig praktische scenario’s waarin 3600 DPI niet voldoende biedt.

De specificaties wijzen vooral op een ietwat grote muis. Een paar millimeter aan de lange, brede en hoge kant en met een leeggewicht van 135 gram ook net een paar gram zwaarder dan de typische gaming muis. Met de meegeleverde gewichtjes kan je hem zelfs nog wat verzwaren.

De verpakking is uitstekend in orde, ook de extra’s zoals de extra glijders en het tasje zijn een leuke touch. Zelfs de USB kabel is gevlochten. Zaken die je niet doen vermoeden dat je met een betaalbare muis te maken hebt.

Hetzelfde gaat eigenlijk op voor de muis zelf; geen enkele indicatie dat je met een goedkoper model te maken hebt. Hooguit dat het ontwerp wat onopvallend is, en in combinatie met de wat grotere, ietwat loggere vorm wellicht niet op de meest flashy high-end muis lijkt, maar het is een oer solide muis die op fysiek vlak echt niet onder doet voor modellen die voor een meervoud over de toonbank gaan. De bovenkant is van een rubberized coating voorzien wat hem flink grippy maakt, en aan de zijkanten zien we ook rubberen grips. Daartussen zit een wat gladder materiaal.

Twee duimknoppen vormen een vrij typische linkerkant, de bovenkant is voorzien van een extra knop en wat een LEDje lijkt is in feite de DPI switch knop zelf. De rechterkant is van het iets gladdere materiaal en niet noemenswaardig gevormd.

De onderzijde is vrij standaard, met de optie om de muis zwaarder of lichter te maken als leuke extra. ‘Licht’ wordt een FireGlider nooit, maar er zit dus wat flexibiliteit in.

Wat vorm betreft is de FireGlider primair een flinke palm grip muis. Nu zijn er genoeg grotere muizen te vinden, het gros bedient simpelweg een kleinere hand. Met een iets grotere hand (20.5cm) is het een lekkere palm gripper, al trek ik de vingers nog altijd iets op vanwege een persoonlijke voorkeur. Ook de dame met haar iets bovengemiddelde dameshand (17cm) is erg te spreken over de palm grip met dit model. Iets kleinere handen gaan ook nog, maar de aller kleinsten onder ons zullen er wellicht wat moeite mee hebben. Verder is de vorm vrij terughoudend, waarbij het lastig is voor te stellen dat er elementen niet bevallen, mits je een maatje meer wilt natuurlijk.

Primaire switches voelen keurig, ik vermoed de typische Omrons, en zelfs de andere knoppen voelen niet goedkoop aan; een frequent minpuntje bij betaalbare muizen. Net als bij de Sharkoon M50 gaat het muiswiel niet in extreme stappen, maar voldoende ‘gemiddeld’ allemaal om voor zowel gamen als andere taken prima mee te komen.

Eigenlijk het enige punt waar je aan merkt dat de FireGlider wat goedkoper is is het gebruik van de Avago ADNS-9500 laser sensor. Niet eens dat de prestaties slecht zijn, verre van, zo vertoont de FireGlider eigenlijk praktisch geen nare trekjes, maar deze sensor heeft wel een flinke positieve acceleratie bij razendsnelle bewegingen, iets wat bij meer recentere lasers (zoals de populaire ADNS-9800) veel minder nadrukkelijk aanwezig is. Dan hebben we het wel over low-sense mega zwaaien, waarbij mensen die weten dat ze op die manier gamen (veelal CS:GO) toch bij een luxere optische sensor uitkomen. Ook de iets hogere lift-off distance richting de 3mm is daar niet echt ideaal voor overigens. Voor all-round gaming, casual gaming, en zelfs zaken als photoshop of iets dergelijks is er eigenlijk geen bezwaar tegen gebruik van deze ietwat volwassen ADNS-9500; geen jitter, geen merkbare prediction, en over het algemeen prettige tracking op alle gangbare oppervlaktes zolang je niet boven de 3 meter/seconde aan je muis zwaait.

De logische compagnon van de Fireglider vanuit huize Sharkoon zal uiteraard de Fireground zijn, een mega muismat. Hoewel vast meer bedoeld voor de vuur-print variant is de print op de Fireground een tikkeltje meer bescheiden, zeker omdat het toetsenbord er voor een groot deel overheen valt. De Fireground is eigenlijk een vrij typische, ietwat gladde mat die vooral opvalt vanwege het grotere formaat, en de nopjes om schuiven van je toetsenbord tegen te gaan. In hoeverre dat laatste effectief is wisselt per toetsenbord, want zodra je bord stevige rubberen voetjes heeft zijn de noppen al snel te laag om iets te kunnen doen, zo ook bij dit CM Masterkeys toetsenbord. Bij andere borden, zeker typische OEM plankjes of iets dergelijks, werkt het wat beter, en kwaad kan het sowieso niet, hooguit zou je kunnen stellen dat wanneer je een TKL bord gebruikt je netto iets meer ruimte over had kunnen houden.

Onderop zien we dat de Fireground best grippy is. Prettig is ook de gestikte afwerking van de randen, iets wat de ‘gemiddelde’ matten van de budget modellen afzet. Gezien het prijskaartje van slechts 20 euro, voor een grote mat als dit ver beneden gemiddeld, weet Sharkoon dus weer een knap matje neer te zetten die de gevoelens onderstreept dat je bij ‘Gaming A merken’ toch echt een stukje extra betaalt voor die merknamen. Een tikkeltje dunner wellicht dan de meeste concurrenten uit die hoek, maar wat prijs-kwaliteitverhouding betreft is Sharkoon met dit product wel hard-to-beat gezien je daar toch echt minimaal een tientje (laten we niet vergeten, 50%) meer kwijt zal zijn, zo niet meer.

Ik heb een lange geschiedenis met de Sharkoon FireGlider; in de tijd dat wij veel in het buitenland zaten had ik er praktisch overal één liggen, op dit moment liggen er nog minimaal 3 of 4 in huis. Als liefhebber van een forse muis voor tal van doeleinden ligt de FireGlider vorm mij goed, en voor het bedrag van één high-end muis kon ik er eenvoudig voor meerdere locaties één aanschaffen. Vooralsnog houden ze het intensieve misbruik hier ook uitstekend uit, een positief teken voor de bouw van dit product. Veelal is het bij betaalbare game muizen duidelijk inboeten op voelbare kwaliteit, zeker wanneer ze richting het zeer lage prijspunt van deze muis gaan. De FireGlider is wat bouw juist een verademing, want fysiek valt er bijna geen slecht woord over te zeggen: de stevigheid van de materialen is uitstekend, de knoppen voelen uitstekend en zeker niet sponzig, en ook het scrollwiel is gewoon keurig in orde (zij het ietwat soepel). Brengt een muis als een CM Sentinel III, een Logitech G502 of een Roccat Kone (om maar wat andere persoonlijke favorieten te noemen) nog net wat meer verfijning in de materialen en afwerking? Natuurlijk, maar de praktische verschillen in bouw staan in de verste verte niet in verhouding tot het prijsverschil, en dat kan je voor praktisch elke andere muis zeggen.

Ook wat features betreft is het zeker niet mis; optionele gewichtjes, een gevlochten kabel, een praktisch aantal knoppen, extra glijders en zelfs een draagzakje zitten er allemaal bij. Ok, je hebt geen RGB LED feature, maar .. pff. Het enige, en dan ook echt het enige waaraan (slechts een selecte groep) gebruikers zullen merken dat het een betaalbaar alternatief is is de iets oudere Avago ADNS-9500 laser sensor. Zelfs die prestaties zijn feitelijk nog gewoon prima te noemen, met enkel de acceleratie bij snelle zwaaien als noemenswaardig punt. Dat is iets waar vooral low-sense CS:GO fanaten zich aan zullen storen, maar of zij een dergelijke grote en ietwat zware muis zullen gebruiken vraag ik mij sowieso af. Voor all-round gaming en praktisch alle andere taken is het gewoon een prima uitgangspunt, laat de anno 2016 wat bescheiden maximale DPI je zeker niet beïnvloeden.

Feit blijft wel dat de FireGlider een ietwat grotere en zwaardere muis is dan gemiddeld, maar daar zal in Nederland toch voldoende vraag naar zijn. Zodra je graag een ‘handje vol’ wilt (we hebben nog het over muizen eh) hebben dan verdient de Sharkoon FireGlider serieus overwogen te worden. Duurdere muizen bieden soms nog iets meer fancy features of net een tikkeltje eleganter ontwerp welicht, maar dan kies je bewust om extra te betalen voor ‘fancy’. Voor fanatieke low-sense / FPS gamers valt er veel te zeggen voor een luxere optische sensor, maar het gros van de ‘typische’ gamers kan lastig om de hier geboden prijs-prestatieverhouding heen. De Sharkoon FireGlider is Sharkoon op hun aller best: heel veel muis voor heel weinig geld, en een muis die menig dubbel-zo-dure muis op zijn donder kan geven.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 300 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Sharkoon FireGlider Zwart?

Zeer gave review wederom :) +3 natuurlijk
Een toppertje met een "aardse" prijs!
Zeker. Een mooi voorbeeld dat het zeker niet allemaal duur hoeft, zeker voor niet CS:GO nuts.
Mooie review. Ik heb deze muis al voor meer drie jaar en nog altijd erg tevreden mee. Zelfs nu ik 'em vrij intensief gebruikt hebt (>7000 uur) is alleen de onderkant lichtjes versleten. Al zou die vandaag kapot gaan koop ik morgen weer dezelfde ;)
Dank je, en begrijpelijk :D Zelfde verhaal hier met jaren 'zwaar werk'; hij is nog prima.
Mooie review, echter viel mij op dat wij de muis hetzelfde gebruikte: 'al trek ik de vingers nog altijd iets op vanwege een persoonlijke voorkeur'. RSI gekregen door veel te doen :(
Ouch. Op papier is het ook geen beste eigenschap, maar het voelt zo veel scherper voor mij (en velen). Hoop het zo nog even vol te kunnen houden O-)

Uit interesse, is het inmiddels weer weg, of zit je full time aan de ergomuis?
Hah, ik heb er ook nog een ergens rond liggen geweldig ding om eerlijk te zijn.
:D Ik vond er van de week weer één ergens, das wel het voordeel van zo'n prijsje :D
Waar die van mij is... komt vanzelf altijd weer naar boven op een of andere manier.
ja lekker die grote muizen heb nu een Logitech G500 van 2014/2015(nieuwe look).
Ook lekker groot