Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson C905 Zwart Review

Parody 19 september 2009, 1.107 views

Sony Ericsson C905 Zwart

Pluspunten

• Uitgebreide featureset, die ook nog eens goed bruikbaar zijn
  • Compact, maar niet te klein

Minpunten

• Levensduur batterij
  • Camera ruist bij weinig licht
  • Beroerde headset

Intro

Na 3 jaar met grote tevredenheid een SE Z550i gebruikt te hebben was het weer eens tijd om het abonnement te verlengen. Die had ook nog wel even mee gemogen als ik geen nieuwe telefoon voor een redelijke prijs zou kunnen vinden. Ik wilde een telefoon hebben met tenminste WiFi, GPS en een radio, waarvoor ik ook geen kapitaal bij zou moeten betalen. Na wat rondzoeken bleek er inderdaad zo'n telefoon te zijn, want Telfort had de SE C905 in de aanbieding i.c.m. 2 jaar 100min+"onbeperkt" internet abonnement en wat bijbetalen. Andere telefoons in dezelfde klasse waren toch een stuk duurder, en m'n eerdere ervaringen met SE waren altijd heel positief, dus dan maar eens deze slider proberen.

Algemene beoordeling

De eerste 3 weken heb ik flink aan het apparaat lopen snuffelen. In het algemeen ben ik heel tevreden over m'n keuze. Alles wat erop zit werkt redelijk tot zeer goed, zonder echt negatieve uitschieters. Uiteraard moet alles binnen een vrij kleine behuizing passen, dus je kunt niet altijd hoge eisen stellen. De telefoon is een stuk groter en zwaarder dan de Z550i, maar past nog steeds makkelijk in een borstzakje of broekzak.

Belangrijk punt voor je 'm in gebruik neemt: waardeer de firmware op naar de laatste versie! De grootste problemen die door de software veroorzaakt werden zijn ondertussen opgelost. Dit zijn onder andere de nauwkeurigheid van de GPS, de batterijduur en de stabiliteit. Ook krijg je de nieuwste Google Maps, inclusief de wandelmodus.

Featureset

Zoals ook in de pricewatch te vinden is, is de featureset aardig uitgebreid. Ik zal dan ook alleen de features behandelen die ik zelf gebruikt heb.

A-GPS

Buiten werkt de GPS goed, al trekt-ie flink aan de batterij. Ik heb 'm al een aantal keer als auto-navigatie uitgeprobeerd, en onder de voorruit aan de autolader werkt-ie prima. Geocaching gaat ook goed, maar bij regen is de ontvangst al een stuk minder. In een bos heb ik het nog niet geprobeerd, maar daar vrees ik toch het ergste. Op zich geen heel negatief punt, want een "echt" GPS-apparaat heeft het onder die omstandigheden ook zwaar. Een externe antenne is niet mogelijk.

Wel grappig is dat-ie eerst een "fix" kan bepalen op basis van de dichtstbijzijnde GSM-paal. Dan zit je ergens in een straal van 700 meter. Dit helpt overigens wel: de volgende fix zit meestal al binnen 30m, en dat binnen een minuut. Menige "echte" GPS die dat niet haalt. Die A(ssisted) werkt dus goed.

De tracker is leuk als je aan het trainen bent. Je kunt precies ziet waar je geweest bent, inc

WiFi

Hier kan ik heel kort over zijn: werkt prima, maar het bereik is wat beperkt en het slurpt aardig aan de batterij. M'n laptop komt een stuk verder qua signaal. Hier wreekt het formaat van een telefoon zich toch wel: er is gewoon geen ruimte voor een grote antenne.

Radio

De ontvangst van de radio is een slag beter dan van de Z550i. Deze stoort veel minder, en onder de rook van de zendmast in Lopik is Radio 538 nog redelijk te ontvangen. De bijgeleverde headset is bagger als je naar muziek wilt luisteren, maar voldoet als headset. Die bij de Z550i zat is toch een stuk beter.

Camera

De camera kan zeker op tegen een goedkope compact-camera. Het enige echte nadeel dat ik tot zover heb kunnen ontdekken is behoorlijk wat ruis bij weinig licht, maar overdag en met de (behoorlijke) flitser werkt-ie prima. Instelmogelijkheden genoeg, die moet ik dan ook nog wel uitproberen.

Overige features
  • Stappenteller: kan permanent op het scherm staan, maar heeft zo af en toe een schop nodig als-ie ineens ophoudt met tellen
  • Tilt meter: dubbelrol als elektronische waterpas en leuk in spelletjes
  • Java support werkt goed. Ik heb al heel wat dingen geļnstalleerd, en alles werkt gewoon
  • Agenda: eindelijk herhalende afspraken! Al met al heel goed bruikbaar, nog beter dan de Z550i
  • MP3 speler met een prettige interface en goed geluid. De bijgeleverde headset klinkt ook hier niet echt lekker
  • Bluetooth werkt gewoon, geen rare dingen gezien
Bereik

Tot zover geen klachten over het bereik. Ik heb het 'm nog niet echt moeilijk gemaakt door diep een bos in te lopen, maar ook in Zwitserland met veel heuvels blijft-ie gewoon palen vinden.

Accuduur

Eigenlijk is de accu een behoorlijk under-powered voor de features van de telefoon. Zolang je alleen maar belt, smst en een beetje internet valt het allemaal wel mee, maar als je de andere features gebruikt gaat het hard. Met de GPS aan is het bijvoorbeeld met 4 uur bekeken. Tot zover kom ik aan 2 a 3 dagen per lading.

Gebruiksgemak

Als je ooit een SE gehad hebt, ken je deze ook. Er zijn wel wat gekkigheidjes (zoals de keylock die je niet met een toetsencombinatie in kunt schakelen), maar ik heb nog geen serieuze ruzie met het toestel gehad.

Design

Net design zonder fratsen. Dat mag ik wel. :)

Bouwkwaliteit en afwerking

Het ziet er allemaal solide uit. Wel jammer dat deze nog uitgerust is met de SE specifieke connector, die nogal gevoelig is voor verontreiniging. Ik heb 'm nog niet laten stuiteren, dus of het allemaal echt stevig is weet ik niet. :Y)

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Echte vastlopers heb ik nog niet gezien. Wel al een keer een automatische reset meegemaakt, maar daarna is de telefoon weer beschikbaar. Het is erg moeilijk om de software foutvrij te krijgen, dus dit vind ik dan nog wel een acceptabele work-around. Verder geen klachten, hij heeft me nog niet in de steek gelaten.

In feite kost deze telefoon me het verschil tussen SIM-only met korting (¤4 per maand), min 6 maanden ¤7 korting op onbeperkt internet plus eenmalig ¤49, wat totaal ¤103 maakt over 2 jaar. Best acceptabel voor een telefoon van dik 300 Euro in de winkels.

Heb jij ook een Sony Ericsson C905 Zwart?

Mooie review, maar een paar plaatjes zou helpen ;)
Mooie review, lekker uitgebreid maar een afbeelding van bijvoorbeeld de telefoon zelf en een plaatje van de camera met "ruis" zou wel een zeer welkome toevoeging zijn :)