Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router Review

AtmosphereTestpanel 31 augustus 2016, laatste update op 31 augustus 2016, 377 views

Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router (Testpanel)

Een forse maar robuuste router, welke ruim voorziet in mogelijkheden om het thuis of misschien zelfs klein bedrijfsnetwerk aan elkaar te knopen. Het speerpunt van de router is echter de triband Multi User MIMO techniek welke hoge doorvoer tussen verschillende apparaten verzorgd, waarbij de verbindingen netjes stabiel blijven.

Pluspunten

• 8 poorts gigabit switch
  • USB3 poort, naast USB2
  • Duidelijke startup handleiding
  • Bijzonder bereik van WIFI
  • Zeer hoge snelheden en stabiliteit via WiFi
  • 3 jaar garantie en support door linksys

Minpunten

• Behoorlijk formaat
  • prijs

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
0-day: de eerste ervaringen
Nadat vandaag er een pakket binnen was gekomen, snel even de beesten van hun eten voorzien, en kijken wat de EA9500 te bieden had. De router werd vergezeld door een E7000 range extender (eveneens van Linksys).

Nieuwsgierig was ik zeker aangezien het apparaat een pittige prijs heeft. Dat moet toch een reden hebben, en die zou niet de recente overname van Linksys door Belkin mogen zijn...toch? De prijs zou voor mij zeker een obstakel zijn geweest als ik geen hands-on ervaring ermee op had kunnen doen. Een winkelprijs van nabij 440 euro is best pittig, met instap modellen die beginnen bij ongeveer 30§. De vraag is dus een beetje of het apparaat zich niet een beetje de markt uit prijst, hoewel het wel een bijzonder apparaat zou moeten zijn!

Bij het uitpakken viel eigenlijk op dat hoewel zeer netjes verpakt er wel bezuinigd lijkt op de meegeleverde kabels, hoewel dit geen enkel probleem blijkt te zijn. Zowel bedraad als via WIFI blijkt de setupwizard te bereiken. Zolang je de webinterface via wifi wil benaderen, is het niet mogelijk op https voor beheer te activeren. Dankzij de relatief eenvoudige setup zal het uitschakelen beheer via wifi echter geen probleem zijn.

De router komt in een forse doos en blijkt zeer netjes in zacht schuim verpakt. Zoals te zien is niet alleen de doos fors van omvang. De EA9500 zelf blijkt de reden.

In letterlijk drie minuten na inschakelen was er internet via WiFi op mijn telefoon. Het is waarschijnlijk niet de setup die een tweaker zal handhaven maar alsnog is het fijn dat het met zo goed als next next next werkt..
Beheer
Smart Wi-Fi, de beheersinterface, is uitbreidbaar via widgets echter zonder account bij Linksys kreeg ik geen beschikbare widgets,alleen betaalde apps in de Android- of Apple-store. Verder is er een optie welke automatische firmwareupdates uitvoert. De meeste tweakers zouden deze uitzetten, maar voor veel gebruikers zal dit firmware veroudering tegen gaan, en beter beschermen tegen misbruik van buitenaf.
Smart in de naam, zit hem voornamelijk in de koppeling die je met de servers van Linksys kan maken. Door deze te koppelen kan je via de APP, op een willekeurig plek en/of verbinding de router benaderen. Zo kan je bijvoorbeeld een melding krijgen als de router zich na een bepaalde tijd niet gemeld heeft bij Linksys. Via het cloudaccount krijg je dan op de APP een melding, wat eigenlijk inhoud dat je connectie met het internet een probleem heeft. Zeer waarschijnlijk Is de router dan ook niet te beheren :)

De webinterface bevat behoorlijk veel opties, waarbij enkele op wat onverwachte plaatsen. Zo was het even zoeken naar de status en het ip van de wan interface, en klikken op netwerkstatus-display in het hoofdmenu doet weinig. Na even zoeken bleek het wel te zien onder de optie "problemen oplossen" -> "diagnose". Niet perse de verkeerde plek, toch zou het beter zijn geweest om dit direct inzichtelijk te maken.
De indeling van de schermen is dus wennen maar eigenlijk is alles gewoon aanwezig wat je van een gateway verwacht.
Features
Naast de 8 antennes bied de router ook 8 Gigabit-poorten voor het LAN en 1 Gigabit poort voor een WAN aansluiting. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BEOnx1NvdAP1bA.jpeg

De router bied naast het hoofdnetwerk ook ondersteuning van een 2e gast netwerk, welke geen verbinding kunnen maken met het hoofdnetwerk.

Ook is een Quality-of-service optie aanwezig om eenvoudig voorrang te geven aan verkeer van verschillende machines. Hiermee bepaal je simpel, door het slepen van machines en protocollen, wat hoge prioriteits verkeer is. Er zijn hier al redenlijk voor gedefinieerde profielen beschikbaar om als hoge prioriteit aan te kunnen merken, echter als deze er niet tussen zit kan je ook zelf een profiel aanmaken. Dit doet men door een aantal poortbereiken (3 stuks per regel) aan te geven waarover het verkeer loopt.

Via ouderlijk toezicht (parental controls) is het mogelijk voor bepaalde sites een blokkade op te zetten. Dit wordt door zelf een url toe te voegen, en per (netwerk) apparaat aangeven dat toezicht voor deze ingeschakeld is. Hiermee kan je bijvoorbeeld gebruik van Facebook via verbonden telefoons beperken tot alleen in de avond.

Verder is er support voor externe opslag via USB. En hier is dan ook een voordeel voor deze router te vinden, er bevind zich naast een USB2 ook een USB3 aansluiting wat voordelen biedt qua doorvoer snelheid. Dit kan belangerijk zijn bij bijvoorbeeld streamen van full hd of beter vanaf disk. Er kan via 3 verschillende services gebruik gemaakt worden, namelijk SMB/CIFS-, FTP- en Media-services. Bij gebruik van een aangesloten USB3 disk bleef SMB hangen op 20MBps en FTP op 8MBps. Geen records en de disk is sneller, toch is het best acceptabel als je bedenkt dat we het over een router hebben.

Onder connectiviteit bevind zich zelfs vlan optie. Hiermee je met twee poorten op de switch een verbinding naar een andere switch maken (een trunk) en verkeer volledig scheiden. En er zijn zo nog veel meer opties, waarvan veel niet heel diepgaand zijn, maar wel doeltreffend.

Een tweaker zal wat dingen voor beheer missen waarschijnlijk, waarbij ik eigenlijk voornamelijk het gemis van een mogelijkheid om zelf firewall regels aan te maken opmerkelijk vind. Hiermee bedoel ik niet dat er iets mis is met de veiligheid van de router, de standaard instellingen zijn goed en de SPI-firewall zetten de boel in principe behoorlijk goed dicht. Hiernaast is het jammer dat er niet vanaf de router direct bepaald kan worden hoeveel welk apparaat verbruikt.

Een interessante optie functies id de speedtest welke je direct van de router start. Het lijkt erop dat de test op de router zelf draait, want tijdens testen haalde ik via machines achter de router hogere snelheden. De router-test bleek vaak net onder de 165Mbit steken, terwijl de machines erachter rond 200Mbit bezig waren.Onderling tussen twee cliŽnt bleken de transfers ook behoorlijk op orde, dankzij de gebruikte technieken zoals MU-MIMO, triband en beam-forming.
Snelheid
Bij de eerste testen viel wat bijzonders op. Mijn telefoon alleen bleek opeens zo goed als de internet-connectie volledig te benutten: 189Mbps down, op een Samusung S5 ter referentie. Ook mijn iPad haalde met 134Mbps veel hogere snelheden dan via mijn vorige router/gateway. herhaling van de test leverde steevast snelheden tussen 200 en 190Mbps op.

Een probleem: het apparaat doet zijn werk, echt goed. Zo goed dat het een lastig werd de limieten op te zoeken in niet-synthetische testen. Het plan was de diverse netwerk vlakken tegen elkaar te testen om zo zwakke plekken aantoonbaar te kunnen maken. Maar om dit te doen bleken enkel device nu opeens niet toereikend. Dit hield echter wel 1 ding in: de EA9500 deed zijn ding. Ethernet naar ethernet (4* 1Gb Ethernet aangesloten) bleek de geen probleem te zijn, waarbij ik sommige 8 poort switches stevig door de knieŽn zie gaan. WIFI naar ethernet bleek ook op nagenoeg maximale snelheid te draaien. Wifi naar wifi was ongekend. Ik noem bewust geen cijfers want er zijn te veel variabelen waardoor dergelijke real-world testen niet herhaald kunnen worden. Wel kan ik zeggen dat het tegen spectaculair aan zat. De behaalde snelheden zie ik normaal alleen op peperduur professionele switches en routers.
Natuurlijk is doorvoer niet alles, want voor Gaming is PING misschien het belangerijkste kenmerk van een verbinding. De ping-reply tijden was in dit geval vaak slecht 1 a 2 ms hoger dan bedraad, waarbij deze ook nog eens opvallend stabiel bleven. Zo nu en dan bleek tijdens streamen van een kleine bandbreedte de ping even een uitschieter te hebben van max +4ms.

Hier had een hele lijst moeten komen te staan met meetresultaten, echter bij nader inzien zou dat een hele lijst met minimale verschillen tussen bekabeld en draadloos inhouden. Qua wifi is de EA9500 zeker een van de beste apparaten, en misschien wel de beste! Overdracht tussen Ethernet eb WIFI blijkt ook uitstekend. Vaak blijkt de verbonden apparatuur niet in staat om de de router het te lastig te maken. , merk je al snel dat je tegen andere issues aanloopt dan de router.
Techniek
De router heeft deze stabiliteit en snelheid te danken aan een verzameling van nieuwe en bestaande technieken.

De EA9500 wordt aangestuurd door een dual-core 1,4GHz CPU, vermoedelijk een ARM SoC van broadcom vermoedelijk.

Duidelijk merkbaar was dat er een scheiding tussen de verschillende banden zit. Veel routers hebben een dualband oplossing echter de EA9500 heeft triband support. Hiermee kan de router alle comminicatie over drie banden spreiden. Hiermee een snellere en stabielere verbinding mogelijk omdat de kans kleiner wordt dat er 2 of meer apparaten tegelijk actief worden op die band.

Beam-forming is een techniek die het signaal min of meer richt op het apparaten waarvoor het bedoeld is.Het lijkt een heel logische techniek, echter deze wordt pas sinds kort ook ingezet op Routers. De Ea9500 biedt deze techniek en dat is soms goed te merken: Tijdens het testen van bereik viel mijn telefoon terug naar 4G, echter na enkele seconden werd WIFI gewoon weer opgepakt en de signaalsterkte nam vrij snel duidelijk toe. Na even puzzelen en testen bleek dat er een blindspot is, waar gewoon geen signaal komt, vlak buiten die spot kon mijn telefoon de router niet direct vinden maar toen ze elkaar eenmaal in het vizier hadden bleek de snelheid en signaalsterkte rap omhoog te gaan.

MU-MIMO staat voor Multi User MIMO. Simpel gezegd werkt deze techniek door kanalen en banden te bundelen in respect met het aantalgebruikers/apparaten. Hierdoor wordt het spectrum beter benut.

Vanwege de lengte van de review laat ik het even hierbij qua features
Beheer op afstand via een app
Een leuke optie is dat er voor de router ook een APP beschikbaar is (Android en iOS) welke veel van de mogelijkheden heeft van de Webinterface voor het dagelijks beheer van de router.
Ook kan je hiermee vrij gemakkelijk zien wie er allemaal verbonden zijn met je netwerk, maar ook op welke manier deze verbonden zijn. Klein puntje van kritiek is dat je niet van de apparaten goed kan zien wat de eigenschappen van de verbinding zijn, zoals protocol, snelheid en meer van dat soort dingen. Soms is dat erg handig, maar het overzicht zelf is al erg welkom. In het detail overzicht is het via de APP ook mogelijk om voor een apparaat het verstrekte Ip direct te reserveren
Ervaring (extended ;))
De E7000 extender is eigelijk op maat gemaakt voor de EA9500, maar niet exclusief voor de EA9500. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BEOnx2dKH5XqBx.jpeg Het is eveneens een vrij stevig apparaat zowel voor het gevoel als in omvang. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BEOnx2h01eDOKG.jpeg Maar "size matters" ;) en ook de E7000 doer zijn werk uitstekend. De E7000 wordt in mijn ogen te kort gedaan door de marketing als Extender. Je kan hem ook heel goed inzetten als regulier AP in een bestaande omgeving. Indien mogelijk verdient het de voorkeur om de E7000 te verbinden via een ethernet kabel naar de router. Hierdoor nemet de latency af, en ontstaan er meer bandbreedte.

De setup van de extended bleek zeer eenvoudig: druk de wps toets in op de router, doe dit ook op de E7000. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BEOnx2LjJ2DjmH.jpeg Als alles goed gaat en de indicator op de E7000 wordt groen kan men ook kiezen om de 5 GHz band te koppelen door deze actie snel te herhalen. Je kan dus eventueel overwegen de E7000 eventueel alleen aan 2,4GHz te koppelen en zo de ruimte op 5GHz zo leeg mogelijk te houden voor jou apparaten binnenshuis.

De combi met de range extender kan in grote huizen of in geval van vochtige ruimtes en gewapend beton zeker voordelen bieden, echter in sommige gevallen zal het ook overkill zijn. Het enige nadeel wat ik heb kunnen bemerken is dus de wat lagere en schommelende doorvoer-snelheid als je in een overlappende zone zit, echter dit weegt nauwelijks op tegen het grootste pluspunt: je merkt nauwelijks dat je van router op Extender (of viceversa) overgaat. De doorvoer zal als pure repeater/extender logischerwijs lager liggen: je maakt ook een draadloze verbinding naar de EA9500, waarover de data loopt vanaf het apparaat wat je gebruikt via de repeater, en hebt daarmee twee wireless hops.

Hiernaast is ook opvallend dat veel van mijn apparaten graag via de extender leken te verbinden en niet direct op de router zelf. Dit bleek vaak het geval als ik min of meer tussen de twee in ging staan.
Conclusie en gevoel
Eigenlijk zeg ik als techneut dat gevoel geen rol mag spelen, tenzij dat gevoel ontstaan is uit behoorlijk wat ervaring in de praktijk, de zo geheten nasmaak. En misschien druipt het er wat vanaf, mijn gevoel ging van :/ via :X en 8)7 naar :9~ . Het apparaat maakte zijn beloftes waar en en overtrof mijn verwachtingen op het gebied van WIFI. Een hele bijzondere ervaring... Nooit heb ik het idee gehad dat WiFi zo goed als even stabiel en betrouwbaar kon zijn, vergeleken met een ethernet kabel. Nu kon ik tijdens een speedtest letterlijk via het trappenhuis 3 verdiepingen omlaag lopen zonder dat de verbinding even wegviel en of best case een stevige 'hik op de lijn.' Ik ben nog iets verder gegaan en heb zelf op ongeveer (hemelsbreed) 50m gewoon op mijn telefoon nog een redelijke verbinding terwijl er een compleet appartementen complex tussen zat. Begrijp me goed, ~40mbit is zeker geen 200mbps die ik 'indoor' behaald had, maar dat 40mbps op zon afstand, met zoveel obstructies, is een regelrechte game-changer! De ping testen lieten een vrij constante ping zien ongeacht wat er verder gebeurde op het netwerk, wat een vereiste is voor gaming. Of je over wifi wil gamen zal erg afhankelijk zijn van het spel en je persoonlijke voorkeur maar met de EA9500 heb je wel een zeer solide basis. Puristen zullen altijd hun FPS per kabel spelen, want elke milliseconde extra telt. Voor andere iets minder framerate vereisende zaken, zoals online racen of RTS is de latency van de wifi verbinding gewoon zeer goed.

Eerlijk gezegd ben ik best onder de indruk van het apparaat, en met de support en garantie van 3 jaar door Linksys is het eigenlijk een aanrader voor iedereen die van zijn WiFi problemen af wil. Je hoeft geen expert te zijn om te genieten van de hoogste snelheden, het apparaat levert precies wat het beloofd. Waarom dan geen uitstekende rating: de prijs, hoewel ik wel geneigd ben om te zeggen dat het apparaat de prijs waard is na de ervaring die ik er mee op gedaan heb de afgelopen dagen. Ook het formaat is pittig met 32cm breedte en 16cm diepte. Het is wel functioneel verantwoord maar het blijft groot. Niet elke tweaker zal lief door de partner aangekeken worden nadat het apparaat zijn plaats in de woonkamer inneemt, totdat hij/zij ook in de achtertuin goed bereik heeft ;) En anders plaats je onderweg even de Re7000 extender.. Probleem opgelost ;)

Alle eerder beschreven 'ruwe kantjes' zijn veelal Nice-to-have's, en hier en daar een klein bugje (of driver issue), maar doen niet af aan het product zelf. Ergens begin ik me nu al wat zorgen te maken voor het moment dat ie terug in de doos moet, i'm hooked ;)

Mocht je vragen hebben, opmerkingen en dergelijke, laat hieronder een reactie achter.

Heb jij ook een Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router?