Specificaties Bedraad Qwerty met dome switch toetsen - Bekijk alle specificaties

Sharkoon Shark Zone K20 Qwerty Review

Consigliere 22 augustus 2016, laatste update op 22 augustus 2016, 159 views

Sharkoon Shark Zone K20 Qwerty

Een mooi stuk randapparatuur die zeker niet misstaat op een opgeruimd bureau. Helaas valt de verlichte toetsen wat tegen dit had zeker iets beter gemogen. Voor de prijs rond de 40 euro heb je een gaming toetsenbord in huis waar vele fabrikanten met hun plastic toetsenbord niet tegen op kunnen.

Pluspunten

• De verlichting in 3 kleuren en 3 gradaties aan intensiteit
  • De stalen bodemplaat met polssteunen en rubberen voet
  • De rubber dome switches voor rustige toetsaanslagen

Minpunten

• helderheid van de verlichting is niet egaal waardoor een gedeelte niet goed opgelicht word
  • Rubberen voeten vangen snel vuil en stof waardoor het er slordig uit ziet. echter werkt het toetsenbord ook prima zonder

Sharkoon Sharkzone K20

De Sharkoon Sharkzone K20 is een gaming toetsenbord van Sharkoon. Bij Sharkoon vliegen de nieuwe kasten en de toetsenborden en muizen achter elkaar over het net en de productieband.

Deze keer hebben we het over de Sharkzone K20 het toetsenbord met rubberdome toetsen. Bij het oppakken van de doos denk je te maken te hebben met een mechanisch toetsenbord. Bij het uitpakken zien we toch heel iets anders. Een toetsenbord van staal. Eerder gezegd een stalen plaat met toetsen erop geplakt. Die lekker rustig klinken bij het indrukken.

Verpakking en Inhoud

Bij het bekijken van de verpakking valt het op dat dezelfde opzet is gebruikt als bij de H30 koptelefoon. Zoals elk product van de Sharkzone hebben ze een discrete verpakking met een duidelijk logo erop wat kort en bondig het product aankondigt. Er staan geen fancy plaatjes op of ellelange info. Nou ja op de achterkant dan. Daar staat genoeg een afbeelding van het toetsenbord. En korte specificatie in een 11 talen. Voor de rest een stevige nette doos die dik genoeg is voor het toetsenbord.

Bij het bekijken van de inhoud zien we al snel dat het een simpele doos is met de inhoud die erin hoort te zitten inclusief wat merchandise. Bij het openen van de doos komen we als eerst een mooi stuk schuimrubber tegen wat altijd prettig is als het erin zit voor mocht je het onbedoeld laten vallen of door het transport klem heeft gezeten. Verder komen we in de doos tegen het toetsenbord uiteraard en wat goodies zoals de deurhanger en het boekje.

Techniek achter de Dome Switch
Het toetsenbord zelf voelt lekker zwaar aan aangezien het een stalen plaat is i.p.v. kunstof. De verhoogde keys zijn gebouwd op de zogenoemde “Dome Switches”.

Wat zijn dan Dome switches??

Dome-switch toetsenborden zijn een hybride van flat-panel membraan en mechanische-switch toetsenborden. Ze brengen twee printplaat sporen samen onder een rubber of siliconen toetsenbord met behulp van metalen ‘dome’ switches of polyurethaan gevormde koepels.

” Dome-switch keyboards are a hybrid of flat-panel membrane and mechanical-switch keyboards. They bring two circuit board traces together under a rubber or silicone keypad using either metal “dome” switches or polyurethane formed domes. The metal dome switches are formed pieces of stainless steel that, when compressed, give the user a crisp, positive tactile feedback. These metal types of dome switches are very common, are usually reliable to over 5 million cycles, and can be plated in either nickel, silver or gold. The rubber dome switches, most commonly referred to as polydomes, are formed polyurethane domes where the inside bubble is coated in graphite. While polydomes are typically cheaper than metal domes, they lack the crisp snap of the metal domes, and usually have a lower life specification. Polydomes are considered very quiet, but purists tend to find them “mushy” because the collapsing dome does not provide as much positive response as metal domes. For either metal or polydomes, when a key is pressed, it collapses the dome, which connects the two circuit traces and completes the connection to enter the character. The pattern on the PC board is often gold-plated.

Both are common switch technologies used in mass market keyboards today. This type of switch technology happens to be most commonly used in handheld controllers, mobile phones, automotive, consumer electronics and medical devices. Dome-switch keyboards are also called direct-switch keyboards.”

Bron: Wikipedia

Doordat het dus geen classic switches zijn en geen mechanische hebben we dus een hele zachte aanslag op de toetsen die zeker in het begin als het toetsenbord uit de doos komt nauwelijks horen. Na verloop van tijd en actief typen op het bord begin je ze iets meer te horen maar niet zo hard als een normaal switch toetsenbord en zeker vele malen stiller als een mechanische.

Wat valt er nog meer op aan de K20 Sharkzone toetsenbord. De welbekende Gele kabel zorg voor een typisch Sharkoon tintje.

Bij het aansluiten kunnen we kiezen tussen 3 sterktes aan licht en tussen 3 kleuren. Bij elke stand zien we dat er helaas niet het hele toetsenbord volledig verlicht wordt. We missen op verschillende punten de benodigde lichtopbrengst om een goed verlicht toetsenbord te krijgen. Vooral bij blauw en rood zien we de verminderde opbrengst wat toch wel jammer is.

Als laatste krijgen we de Rubberen “voetjes” die voor de finishing touch moeten zorgen. Helaas zijn dit stofvangers wat meteen het bord een stuk minder aantrekkelijk maken. Deze kunnen gelukkig achterwege gelaten worden waardoor je een fris uiterlijk blijft houden op het toetsenbord

Een mooi stuk randapparatuur die zeker niet misstaat op een opgeruimd bureau. Ik zou er bijna na neigen om dit toetsenbord te gebruiken i.p.v. mijn eigen gaming toetsenbord (door de extra mogelijkheden) anders zeker de K20. Helaas valt de verlichte toetsen wat tegen dit had zeker iets beter gemogen. Voor de prijs rond de 40 euro heb je een goed gaming toetsenbord in huis waar vele fabrikanten met hun plastic toetsenbord niet tegen op kunnen. Een heel groot pluspunt vind ik toch als snoeper boven het toetsenbord dat alles zowat op je bureau glijd tussen de toetsen door.

Het troosteloze "plantje" is dus niet wat ik van het toetsenbord vind maar meer als ondersteuning en omdat de oudste ze geplukt had voor mama

Heb jij ook een Sharkoon Shark Zone K20 Qwerty?