Umi Super Aluminium, Goud, Grijs Review

wesspk 22 augustus 2016, laatste update op 26 augustus 2016, 2.951 views

Umi Super Aluminium, Goud, Grijs

Wil je een fancy smartphone met mooi design, leuke mogelijkheden en prima prestaties? Kies dan de UMi Super. Stijlvol design, een krachtige processor in combinatie met veel geheugen en leuke extra’s zoals; vingerprint scanner en LED ring. De mindere camera is een klein smetje op het imago van deze telefoon.

Pluspunten

• Stijlvol design
  • Prima prestaties
  • Veel mogelijkheden zoals vingerprint scanner

Minpunten

• Camera valt tegen
  • Iets zwaar

Welkom bij deze review van de UMi Super 4G smartphone! Ruim 2 jaar geleden kocht ik mijn eerste smartphone in China. Ik wilde iets goedkoops als 2e telefoon, maar de prijs kwaliteit verhouding maakte echt diep indruk op me. Sindsdien is er een beetje een nieuwe hobby van me ontstaan; Chinese smartphones. Ik probeer altijd innovatieve telefoons uit te zoeken. In deze review gaan jullie er achter komen wat de UMi Super allemaal te bieden heeft!

Inhoudsopgave

Introductie

Let's get started! De UMi super. UMi. Het zei me niet heel veel, al had ik het wel eens voorbij zien komen. Ervaring had ik er zeker niet mee. Na wat research bleek dat UMI flink aan de weg aan het timmeren is. Een facebook pagina met 180K likes, een degelijke website (in het Engels), online customer service en een community. Ze hebben al diverse modellen uitgebracht en doen nu ook een giveaway voor het nieuwe model, het kijken waard dus. Daarnaast bieden ze ook eigen cases/covers/screenprotectors aan.

Ik heb de UMi Super besteld bij www.gearbest.com voor het mooie bedrag van $179,99 wat ongeveer neerkomt op een kleine ¤160. Ik had geluk, want ik heb dit product besteld tijdens een flash sale. Dit was een aanbieding, de normale prijs is ongeveer $200, ¤180 dus. Gearbest heeft vaak aanbiedingen, dus hou het in de gaten. Het mooie is, dat dit product normaal gesproken beschikbaar is voor die prijs in het EU warehouse van Gearbest. Helaas momenteel uitverkocht, maar zal snel weer op voorraad zijn. Door het EU warehouse is de verzending supersnel en betaal je bovendien nooit invoerrechten! Het EU warehouse van Gearbest is gelegen in Engeland.

Je kunt hem hier bestellen.

Specs

Scherm: 5.5 inch 1920 x 1080 FHD Corning Gorilla Glass 3
CPU: Helio P10 ( MTK6755 ) 64bit Octa Core 2.0GHz
GPU: Mali-T860MP2
Systeem: Android 6.0
RAM + ROM: 4GB RAM + 32GB ROM
Camera: Camera voorkant 5MP, Achter camera 13MP.
Sensoren: G- Sensor, Glonass, P- Sensor, L-Sensor, Accelerometer, Compass
Batterij: 4000 mAh
Dual SIM mogelijkheid

Later in deze review zal ik alle aspecten individueel nog behandelen en mijn mening er over geven!

Verpakking en kleur

UMi heeft bij de verpakking gekozen voor een iets luxere/duurdere uitstraling. In plaats van een kartonnen doosje, zoals de meeste smartphones tegenwoordig verpakt zijn, wordt de UMi super geleverd in een soort metalen koekblik. Het ziet er wel mooi uit, dat wel, maar ik had liever een paar euro van de prijs afgezien dan een luxe doosje. Binnenin het doosje is een simpele 3-vaks indeling. Aan de linkerkant ligt de telefoon, met daar beneden het instructieboekje. Rechtsboven zit de charger plug, en rechts beneden de oplaadkabel. Tevens zit er een SIM eject tool bij. Het instructie boekje bevat uitleg in meerdere talen: Engels, Duits, Italiaans, Spaans en Frans.

Design

Het eerste wat opvalt is… het gewicht. In vergelijking met mijn iPhone 6S voelt deze telefoon aan als een baksteen. Oke, wellicht wat overdreven. De telefoon weegt 185 gram, een stuk zwaarder vergeleken met mijn iPhone die 143 gram weegt. Echter is de telefoon uiteraard ook groter, en denk ik dat dit gewoon een kwestie van wennen is. Door het gewicht heb je wel het gevoel dat je een echt degelijke telefoon vast hebt, geen plastic rotzooi. Dit komt doordat de achter + zijkant volledig van metaal gemaakt zijn. Het ligt gewoon heerlijk in de hand. Kijkende naar het scherm, zien we alleen maar 3 dingen die echt opvallen. De voor camera, oor speaker grill en de Harelquin LED Notification ring in het midden. Over de ring later meer! Dan de achterkant. Op de achterkant zit bovenin, net iets rechtsboven van de camera een sensor. Ik vind het een beetje een rare plaatsing, maar het zal wel gemoeten hebben. Zoals gezegd daar onder dus de 13MP camera. Recht onder de camera zit een dual flashlight, die echt enorm fel aan kan. Daar weer onder zit de vingerprint-scanner! Het typische kenmerk van de UMi telefoons. Over de werking zal ik later nog dieper ingaan. Verder vinden we op de achterkant nog het UMi logo, en onderin model informatie.

De knoppen die op de zijkant zitten hebben heel veel weg van de iPhone 6. Kleine, strakke metalen knoppen. Op de rechterkant zit de knop voor volume omhoog/omlaag, en de aan/uit knop. Op de linkerkant zit het SIM-card slot, waar je dus een SIM eject tool voor nodig hebt die door UMi wordt meegeleverd. Daarnaast zit er op de linkerzijde nog een knop waarmee je snel een applicatie kunt openen. Hij staat standaard ingesteld op camera. Druk je dus op die knop, opent hij meteen de camera. Op de bovenkant zit de 3.5mm earphone-jack. Hier kun je dus je oortjes in stoppen om bijvoorbeeld muziek te luisteren. Verder vinden we op de onderzijde de micro-usb oplaadpoort, en 2 speaker grills! Al met al moet ik zeggen dat de knoppen prima aanvoelen en dat het design van de voor/zijkant goed in elkaar zit!

Scherm

Het 1920 x 1080 Full HD scherm is in een woord: super. Kleuren zijn super helder, echt heel erg mooi. Ook kun je vanuit meerdere kijk-hoeken goed op het scherm kijken. Een van de bijzondere dingen aan het scherm is dat er links en rechts van de LED ring 2 onzichtbare touch-knoppen zitten. Links van de ring een menu knop, rechts een terug knop. De ring zelf, die overigens ook touch is, dient naast notificaties ook als home button. Je kunt echter zelf instellen of je deze knoppen wilt gebruiken, of dat je ze op je scherm wilt zien. Ze zullen dus niet oplichten, maar zijn wel te gebruiken. Persoonlijk vind ik dit het handigste. Op het scherm, dat maakt je scherm weer een stukje kleiner aangezien er altijd onderaan een balk staat met menu, home en terug. Mijn voorkeur heeft dus de touch buttons.
Nu wat meer info over de LED ring. De ring heeft heel veel instellingen! Zo kun je instellen dat hij groen wordt bij gemiste berichten, blauw bij gemiste oproepen, en nog veel meer. Je kunt hem ook gewoon uitzetten, net wat je zelf wilt! Super handig dus.

Prestaties

De UMi komt met een 2.0 GHz Helio P10 Octa core processor. De telefoon werkt erg snel, dit moet ook wel aangezien hij een snelheid van 2.0 ghz zou moeten klokken. De hele ervaring met de telefoon voelt gewoon vloeiend aan, alles laad snel. Betreft opslagruimte is UMi niet al te zuinig geweest. De telefoon heeft 32GB geheugen, en maar liefst 4GB RAM. Genoeg ruimte dus om apps, foto’s, muziek en meer op te slaan. Om de prestaties even aan een test te onderwerpen, heb ik de AnTuTu benchmark laten draaien. Hier beneden zie je de resultaten van die tests:
Hij scoort dus ongeveer 44000. Dat lijkt op papier niet zo heel hoog, maar samen met het hoge werkgeheugen (RAM) en de snelheid is de telefoon wel degelijk erg snel. Ik heb ook enkele games getest, en deze draaiden zonder moeite.
Naast de AnTuTu benchmark heb ik ook de 3Dmark benchmark gedraaid. Hierbij scoort de UMi Super 398.

Software

De UMi Super wordt standaard geleverd met Android 6.0. Het fijne eraan is dat er geen rotzooi apps op geļnstalleerd zijn, wat je soms bij Chinese telefoons wel ziet. De Super bevat echt alleen de basis benodigdheden! Zeker een positief punt. Zoals eerder genoemd is een van de positieve punten aan deze telefoon dat je zelf kunt kiezen of je de knoppen op het scherm wilt gebruiken of dat je de touch toetsen gebruikt. Bluetooth 4.1 is ook geinstalleerd op de UMi Super. Verder beschikt de telefoon over wat extra functies zoals;
- Turbo downloaden: grote bestanden kun je sneller downloaden door wifi en 3G/4G tegelijk aan te zetten.
- 4 audio profielen: geluid aan, stil, trillen, en buitenshuis (harder)
Bij Chinese telefoons moet je altijd even checken of het mogelijk is om 3G/4G te kunnen gebruiken op het Nederlands netwerk. Dit kun je doen via de volgende website: http://maps.mobileworldlive.com/
De UMi Super ondersteunt voor 3G/4G: LTE 800, LTE 1800, LTE 2100, LTE 2600. Dat betekent dus dat 3G/4G door alle aanbieders in Nederland wordt ondersteunt en dus ook te gebruiken zijn op de UMi Super.

Batterij

De UMi Super wordt geleverd met 4000 mAh batterij. Na zelf wat uit te testen doe ik met redelijk intensief ongeveer 24 uur met de batterij, wat ik zeker netjes vind. Tevens wordt de telefoon geleverd met fast-charger, althans dat staat er op. Super-fast is hij echter niet, de telefoon opladen van 10-60% kostte me ongeveer 45 min, om de 100% te bereiken nog eens 45 min extra. Echter is dit voor Chinese smartphones in mijn ervaring toch wel een stukje sneller.

Vingerprint scanner

Wat ik persoonlijk een van de tofste features van de UMi Super vind is de vingerprint scanner. De vingerprint scanner is gepositioneerd op de achterkant en biedt aardig wat mogelijkheden. Zo kun je hiermee je telefoon unlocken (dus gebruiken als wachwoord), je kunt aankopen er mee autoriseren en inloggen in apps. Ook als je scherm uitstaat, en je legt je vinger op de achterkant, dan werkt de vingerprint scanner en springt het scherm aan. Na een beetje testen moet ik zeggen dat het niet perfect werkt, maar wel redelijk goed. Vaak pakt de scanner het wel en dan werkt het. Wellicht dat hier nog wat updates voor komen in de toekomst.

Camera

Dan de camera. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze een beetje vind tegenvallen. Ik heb wat foto’s genomen, en dan zie je dat de kleurbalans toch niet helemaal in orde is. Ik moet daar wel bij zeggen; ik heb niks aan de instellingen verandert. Ik heb her en der gehoord dat je met wat instellingen de foto’s een stuk beter kunt maken. Ik vind dat er momenteel nogal een lichte doffe glans op de foto’s zit en dat ze dus niet zo heel mooi zijn. Overigens zijn de laatste 2 foto’s genomen met de ‘selfie’ camera. Oordeel zelf!

Wil je een fancy smartphone met mooi design, leuke mogelijkheden en prima prestaties? Kies dan zeker de UMi Super. Stijlvol design, een krachtige processor in combinatie met veel geheugen en leuke extra’s zoals de vingerprint scanner en LED ring. De mindere camera is een klein smetje op het imago van deze telefoon. Conclusie: een TOP telefoon voor ongeveer ¤180.

Heb jij ook een Umi Super Aluminium, Goud, Grijs?

Ik heb deze telefoon ook gehad (met nadruk op gehad) en was hier eerst heel enthousiast over.
In het dagelijks gebruik kwam ik echter toch wat minpunten tegen.

- 4G ontvangst was bij mij zeer matig. Ik gebruik Tele2 4G en vaak pakte deze telefoon 4G niet waar ik met mijn oude Moto G 4G wel gewoon een snelle 4G verbinding had.
- GPS ontvangst werkte niet goed, bleef vaak maar zoeken naar locatie. Blijkt een bekend issue met Mediatek chips te zijn.
- Het laatste en ergste euvel is dat het touchscreen er bij mij na 3 weken mee ophield. Ik kan natuurlijk gewoon domme pech hebben gehad maar het heeft bij mij toch wel een zure nasmaak achter gelaten. Eerst registreerde het touchscreen allemaal aanrakingen die niet plaatsvonden, en dan echt meerdere per seconde. Na een tijd hield dit op en reageerde een strook van het scherm niet meer goed.
Jammer dat je een negatieve ervaring hebt met de telefoon. Om mijn mening te delen op jouw punten:

- 4G heb ik zelf KPN. Ik kom zelf niet zoveel problemen tegen, maar heb ooit gehoord dat KPN, Vodafone en T-mobile de beste verbindingen hebben en dat de kleinere (goedkopere) providers data bij hun inkopen. Die worden dan ook als eerste weer van het netwerk gegooid. Dus wellicht ligt het daar aan.

- GPS ben ik vaker problemen mee tegengekomen op Chinese smartphones, inderdaad ook met een Mediatek chip. Echter merk ik dat de problemen bij mij alleen in-browser zijn. Daarmee bedoel ik; als ik naar maps.google.com ga en daar probeer pakt hij gps niet. Open ik de google maps app op mijn telefoon, pakt hij de gps snel.

- Het lijkt me pech dat je touchscreen er mee op hield, als het echt heel vaak zou voor komen zouden ze er vast wel iets aan gedaan hebben. Bij mij tot nu toe in iedergeval niks geks.

Bedankt voor het delen van je ervaringen ;)
Wat nog wel eens gebeurd is dat de stekker van het Touch screen losraakt bij de Chinese GSM's.
Heb je dat al gecontroleerd? Ik heb een GSM op deze wijze weer werkend gekregen.
Shitterende review! Heel gaaf, en een dikke +3 hiervoor. _O_
Mooie review

mijn ervaringen zijn een beetje gemengd
ontzettend mooi toestel maar naar mijn idee wat te snel de markt opgezet

maar heb hoop als er een stabiele Cyanogen is
Goede review! Thanks! Ik heb zelf ook een Umi Super en hij bevalt me prima... op de camera na. Dat viel tegen. Ik gebruik een andere app OpenCamera en daar zijn de resultaten een stuk beter mee. Maar geen iphone 6... :) Maar dat verwachte ik ook niet.

Zie ik het goed dat je een screenprotector gebruikt? En zo ja welke? Ik heb twee van die dikkere originele umi protectors gehad maar die waren te breed en dan bleef er vuil onder hangen.
Ik gebruik nu een op maat geknipte iphone6s protector. Bijkomend voordeel hiervan bleek dat ik het scherm nu wel met mijn zonnebril op kan aflezen.
Hey, tof om te horen dat de telefoon je bevalt. Ik gebruik geen screenprotector, dit was gewoon de beschermfolie die er op zat als je hem nieuw krijgt. Heb ik er tijdens het reviewen even op laten zitten ter bescherming.
Ah, ik trok die folie er af en schrok.... moest dat wel. Bij mijn zoon zat op zijn Huawei P8 Lite wel standaard een beschermfolie. Goede service.
Die koste overigens net zo veel als mijn Umi Super.
Wat mij betreft mogen er nog wel wat meer cases komen op de markt.
Ik was een Otterbox Defender gewend op mijn iPhone 6. ...
Ben benieuwd naar Android 7 die 24/12/16 uitkomt!
Mede op basis van jou review heb ik hem via Ali naar Nederland laten komen. Ik heb hem voor de mooie prijs van 130 euro gekregen (zonder douane tax :-)). Dus dat is bijna niets voor zo'n telefoon met deze specs.

Ik vind het voor deze prijs een topper !! Mijn grootste probleem met die toestel is het gewicht, wat is dat ding zwaar zeg vergeleken met Xiamo Mi4c die ik hiervoor had. Verder is het heerlijk om default Android erop te hebben ipv allemaal bloatware en launchers.

GIsteren de update naar 7.01 gedaan, wel jammer dat hij daarmee al mijn settings verwijderde en ik alles opnieuw moest instellen.

voor mij een dikke 4,5 sterren door de prijs/kwaliteit verhouding.