OnePlus 3 Grafiet Review

DamirB 22 augustus 2016, laatste update op 22 augustus 2016, 2.611 views

OnePlus 3 Grafiet

Fantastische telefoon maar niet perfect

Pluspunten

• Super snel
  • Camera (al hij het goed doet)
  • Dash charge
  • Snelle WiFi chip
  • USB Type C
  • Vingerafruk scanner
  • Opslag
  • Scherm

Minpunten

• Camera focust soms slecht
  • Maar 52 van 64 GB bruikbaar
  • Vingerafdruk scant soms mis
  • Batterij niet zo goed als voorganger
  • 5,6 GB RAM ipv 6
  • Kleuren niet accuraat bij allerlaagste helderheid

Eerste review wat tips/opbouwende kritiek zou fijn zijn!
Als er ergens een fout qua inhoud of gramatica wijs me er dan op!

De OnePlus 3 is een fantastisch toestel maar niet perfect.

Aflevering en Unboxing

Ik heb voor priority delivery gekozen omdat ik hem nog voor de vakantie wilde hebben.
Het pakketje kwam binnen 4 dagen aan dus heel snel.
Het doosje was iets beschadigd aan de hoekjes maar dat maakt niet veel uit.

Het doosje bevatte:
De telefoon (met screen protector meer hierover later)
De oplader en kabel
Boekjes en stickers
Sim tool
De telefoon was 96% opgeladen.

Het Scherm

Het scherm is een 1080P pentile AMOLED 5.5" van samsung.

Toen ik hem voor de eerste keer gebruikte was het scherm erg donker terwijl hij op het maximum stond. Buiten was het niet te zien buiten. Na een beetje in de instellingen te hebben gespeeld kwam ik erachter dat je Aanpasbare Helderheid moet uitzetten en dan is hij even helder als de Samsung Galaxy S7 (naast elkaar vergeleken niet met een nits meter)

De kleuren zijn standaard niet zo goed. Dit moet je echt aanpassen gelukkig kan dit ook! Na even spelen was het heel goed.
De sRGB update maakt ook een hoop goed maar ik vind dat hij iets te gelig is, haast een soort nightmode.

Buiten is het scherm uitstekend zichtbaar en weerspiegelt amper wat heel fijn is.

Het glas is Corning gorilla glas 4.
Na 4 weken intensief gebruik (ook op stenen op de stranden van Kroatië)
Ik heb nu nul krassen, de screenprotector heb ik eraf gehaald omdat hij niet helemaal over het scherm heen ging en je verkleuringen zag aan de randjes.

Wat wel raar van het scherm is dat als je de helderheid op het laagste zet de kleuren dan niet meer kloppen, het contrast gaat een stuk lager.

De camera

De camera van de OnePlus 3 is een 16 megapixel Sony IMX298 sensor.
Die schitterende foto's maakt als hij goed werkt.
Persoonlijk heb ik het af en toe dat de autofocus echt beroerd is.
En pas als je de app herstart gaat het weer goed wat ervoor kan zorgen dat je een mooie foto misloopt.
Hier heb ik weinig mensen over gehoord dus misschien is het aleen mijn toestel.
Verder heeft de camera OIS en EIS wat ervoor zorgt dat het super stabiel is en je foto's (als hij dus goed focust) super scherp zijn.
Verder kan je natuurlijk ook in manual mode alles zelf doen, focussen ISO en zelfs de sluitertijd.

Video is wat minder, ook de update zie flinke comprossie in de video, hopelijk word dit opgelost met een update.

De front cam is een 8 megapixel sensor die ook van Sony is. Dit is dezelfde sensor als die in de iPhone 5S.
Hij is best goed alleen lijkt niet alsof de kwaliteit op 100% staat en je kan niet zelf scherpstellen, zelfs niet tap to focus.
Verder zet hij een 3 seconden timer als je lacht en is er een beauty mode die je gezicht wat lichter maar wel egaler maakt.

http://imgur.com/a/lotyn foto's genomen met de OP3

Kortom prima

De software en performance

De OnePlus 3 draait op Android 6.0.1 met OnePlus' eigen schil eroverheen (Oxygen OS 3.2.2)

Gelukkig hebben ze het heel standaard gelaten, geen bloatware of andere onzin.
Verder is het heel stabiel ik heb 0 crashes gehad en ik gebruik een telefoon heel intensief.

Omdat Oxygen OS zo licht is is de telefoon heel snel.
Apps openen razend snel en blijven dankzij de 6GB RAM gerust een week openstaan precies waar je het hebt achtergelaten.
En alles draait soepel GTA San Andreas alles op ultra met 60 FPS. Fantastisch!

Batterij en Dash Charging

De batterij is 3000 mAh.
Voor de meeste mensen zal dit meer dan voldoende zijn en komen ze de dag makkelijk door.
Ik moet heb 's avonds wel even kort erin leggen maar ik gebruik heb heel intensief (max helderheid, muziek, GPS, gaming.

Voor mij wordt dit echter goedgemaakt met Dash Charge, het is echt bizar snel, als hij leeg is leg je hem er een paar minuutjes in en hij staat al weer op 20%.

Bouwkwaliteit en design

De OnePlus 3 is erg goed gebouwd, hij voelt super stevig aan en voelt ook heel premuim aan met het alluminium en het glas dat gebogen is aan de randen.
Verder vind ik hem er ook erg mooi uitzien, ja sommige elementen lijken verdacht veel op die van concurenten maar dat doet iedereen.

Features

De OnePlus 3 beschikt over een paar handige features.
Zo heb je Dash Charge waar ik het al over gehad heb.
Maar ook een heel handige alert slider aan de zijkant waarme je heel makkelijk je telfoon op stil of prioriteit zet.

Ook heeft de OP3 een zeer snelle vingerafdruk scanner die niet helemaal foutloos werkt. als je je vinger en niet goed opzet leest hij je vinger soms niet en als je handen vochtig of vies zijn doet hij het ook niet altijd. Maar meestal is hij heel snel..

Kortom is het een heel goede telefoon die ik zeker kan aanbevelen.

Binnenkort komt er een review van de Corsair VOID RGB Wireless en de Corsair Strafe RGB

Heb jij ook een OnePlus 3 Grafiet?

Reviews door de redactie

Nog een beetje fijntunen. Op dit moment is de review amper leesbaar:
"Toen ik hem voor de eerste keer gebruikte was de helderheid en slecht op zijn hoogst was het niet te zien buiten."
...dat je Aanpasbare Helderheid moet uitzetten en dan ik hij even helder als de Samsung Galaxy S7
Dank je wel!
Het is aangepast
5,6 van 6 gb ram maar kunnen gebruiken is heel normaal. Systeem reserveert altijd een gedeelte
Denk eerder een kwestie GiB <> GB.
6,000,000,000 bytes / 10243 = 5,6 GB.
Om dan maar even op de grammatica te wijzen aangezien je dat aangeeft, grammatica is met een extra m. Verder staat in de tweede zin bij het scherm 2x buiten. Ook moet je bij camera van de eerste twee zinnen één zin maken. Bij bouwkwaliteit heb je n typfout in 'premium' staan, alsmede in 'telefoon' in het gedeelte van features. In dit deel is vingerafdrukscanner ook één woord (ook in de pluspunten, hoewel je daar nu een vinger kwijtraakt als je hem gebruikt ;) )

Edit: bij pluspunten ook nog even een s toevoegen achter 'al' bij het punt over de camera.

[Reactie gewijzigd door mark-k op 22 augustus 2016 23:27]

Ik lees bij de minpunten dat je het gebrek aan de volledige 64G aanhaalt. Dit is de standaard bij elke smartphone. Ook je os maakt gebruik van het geheugen, en er zit standaard een systeempartitie op die ruimte in beslag neemt. Neem een willekeurige iphone/android phone, en je ziet hetzelfde beeld. Alleen de grootte van de systeempartitie kan verschillend zijn.
Nu kan dit voor jou natuurlijk een tegenvaller zijn, ik wijt het meer aan het gebrek van kennis in deze.. ;)
Verder dank je wel voor het schrijven van een review.
Dat weet ik maar mijn oneplus One Heeft van de 64 59 bruikbaar wat dus veel beter is
Hoe praktisch is hij in het bij je steken ?
Past hij goed in je broekzak ?

[Reactie gewijzigd door Scherpmes op 24 augustus 2016 04:14]

Ligt er aan welke broek uiteraard maar meestal verrassend goed.
Dat je ram minder hebt is logisch zelfde bij geheugen als je 64 gb geheugen hebt mist er meestal 4 gb en het android besturing systeem gebruikt ook wat dus ja en de kleuren van scherm kun je met srgb mode aanpassen
de ram moet natuurlijk geformateerd worden zodat deze uitleesbaar is voor het systeem. Dit resulteert in 5,6 gb zoals gtr craft zegt. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat een gb van de ram voor de GPU gereserveerd zou zijn...
RAM formatteren?!? _/-\o_
Niet formatteren zoals je hardeschijfen formateert om data te verwijderen (ookal doe je eigenlijk hetzelfde), maar ik bedoel het omzetten van bits naar bytes. Dit is waarom een hardeschijf van 500gb nooit als 500gb in het systeem geregistreerd wordt. Werkt hetzelfde met ram (correct me if im wrong).
Ik heb 8129MB ram in m'n pc waarvan alles bruikbaar is.
ik hoop dat je weet dat 1024 x 8 8192 is
dus 63 word gebruikt voor omzettingen en er is ook altijd een beetje data verlies
RAM voor de GPU word dynamisch aangewezen
Oke, duidelijk... Hoezo kom je hier opeens anderhalve maand later op? :9
Geen idee, ik zat het weer terug te lezen. Ik ga binnenkort de review iets aanpassen na de updates