Vernee Apollo Lite Zwart Review

Gringer 21 augustus 2016, laatste update op 9 oktober 2016, 3.474 views

Vernee Apollo Lite Zwart

Vernee Apollo Lite - De beste in zijn klasse. Voor het eerst een telefoon uit China besteld en wel de Vernee Apollo Lite. Waar Lite voor staat weet ik niet want de specificaties hebben meer overeenkomsten met een flag ship dan met een budget phone en dat voor ¤ 180,-

Pluspunten

• Premium behuizing
  • Krachtige high end CPU Helio X20
  • 5,5 inch FHD screen + Gorilla Glass
  • Quick charge technologie
  • 4 GB RAM + 32 GB ROM
  • Ondersteunt 2G, 3G en 4G
  • Android 6.0 zonder bloatware
  • 16.0MP Samsung back camera

Minpunten

• Fingerprint scanner wispelturig

Uitstraling en bouwkwaliteit

Met de Vernee Apollo Lite heb je een telefoon in handen met een premium uitstraling die met zijn hoofdzakelijk metalen behuizing robuust in elkaar zit. Dit is niet alleen mijn mening maar ook bij andere reviews zul je dit aspect steeds weer horen. Zelf heb ik overigens de zilveren variant en ik vind hem prachtig.

Scherm

Het scherm is een IPS IGZO screen (FHD 1920x1080) van Sharp die scherp en helder weergeeft met zeer ruime kijkhoeken. Buiten in de zon bleek het scherm ook goed leesbaar te zijn. Bovendien wordt het scherm nog beschermt door Gorilla Glass 3 wat in één van de video reviews die ik zal toevoegen wordt bevestigd.

Performance

Met de Helio X20 krijg je een 10 koppige processor die zeer efficiënt en krachtig is. Webpaginas worden heel snel geladen en games kunnen probleemloos gespeeld worden. Happeringen lijken niet besteed aan deze CPU die alle kenmerken heeft van CPU's die je bij de high end telefoons tegenkomt. De Antutu gaf bij mijn telefoon een score van 87000 aan.

Android 6

Op je toestel krijg je een Android 6.0 versie geleverd zonder bloatware. Dit is prettig omdat ik het zeer storend vind wanneer er apps opstaan die ik niet wil maar die ook moeilijk te verwijderen zijn. Verder wil ik graag mijn telefoon zelf opbouwen met de apps vanuit de playstore.

Quick Charge

De Apollo Lite heeft een batterij van 3180mAh die via de type-C connector in iets meer dan een uur opgeladen kan worden. Bij mij duurde het 1.06 uur om van 6% tot 100% op te laden. Met een volle lading kan je probleemloos een dag vol maken en mocht dat niet lukken (door veel gamen e.d.) dan heb je in een half uur weer 50% van je vermogen terug.

Geheugen en simkaart

Je krijgt de telefoon geleverd met 4 GB RAM en 32 GB ROM. Je kunt het geheugen uitbreiden tot 126 GB wat dan wel ten koste gaat van één van de sim slots. De mogelijkheid is er om dus met twee simkaarten te werken als je niet één van de slots gebruikt voor een geheugenkaart.

Connectiviteit en geluid

Wifi, Bluetooth, GPS, en 3G (ik heb geen 4G) werken bij mij zonder problemen. Via 3G is de connectie helder en duidelijk zowel voor mij als voor de ontvanger. Verder is het geluid van de speaker prima maar zou het van mij wel wat harder mogen. Met de koptelefoon op krijg je ook nog een FM radio tot je beschikking die prima werkt.

Fingerprint scanner

De fingerprint scanner vind ik wat wispelturig. Dit zou kunnen komen omdat ik relatief kleine handen heb en mijn wijsvinger daardoor schuin op de scanner zet.

Camera + video

Moet bekennen dat ik niet echt een fotograaf ben maar naar mijn mening zijn de foto's bij goede belichting prima (zie 5 bijgevoegde voorbeelden). Bij mindere lichtomstandigheden vind ik dat de 16MP Samsung back camera het een stuk moeilijker heeft en aan kwaliteit moet inboeten. Verder heb ik ook nog 2 filmpjes opgenomen (zie video) waarvan ik de kwaliteit goed vind en over het resultaat echt tevreden ben.

Video

Garantie, OTA, producent Vernee (specificaties Apollo Lite) en andere reviews

Vernee geeft twee jaar garantie op de telefoon waarvan het eerste jaar gratis. Bovendien beloven ze regelmatig OTA's te zullen aanleveren waarvan er inmiddels al 3 plaatsgevonden hebben (eind september). Er zijn al vele reviews in het Engels, Duits, Russisch, Spaans en Italiaans verschenen die nagenoeg allemaal lovend over de Apollo Lite spreken. Van een aantal van die reviews zal ik de link erbij zetten.

http://forum.xda-develope...-inch-4g-android-t3457430 - Duits
http://www.chinahandys.net/vernee-apollo-lite/ - Duits
http://smmart.es/reviews/vernee-apollo-lite-opiniones/ - Spaans
http://www.tablette-chino...apollo-lite-test-complet/ - Frans
http://www.android-hilfe....ernee-apollo-lite.785727/ - Duits

De Vernee Apollo Lite is een hele goede telefoon die door een nog jong bedrijf op de markt is gezet. Naast deze Apollo Lite hebben ze ook enkele maanden geleden een telefoon genaamd Thor geïntroduceerd. Ook deze Thor is goed ontvangen en heeft de aandacht op zich gevestigd. Kortom we hebben hier nu twee telefoons van een nieuw Chinees bedrijf die in positieve zin opvallen omdat het gewoon kwalitatief goede telefoons zijn tegen prijzen die we hier niet gewend zijn. Wil je momenteel een telefoon met de specificaties zoals die van de Apollo Lite hier in Europa kopen dan ben je het dubbele kwijt (lees de OnePlus 3 die net wat meer in huis heeft maar dan ook ¤ 400,- kost).

Heb jij ook een Vernee Apollo Lite Zwart?

Petje af voor de review! Was zelf van plan om een review over de Apollo Lite te schrijven, maar had eerlijk gezegd nog niet heel veel positieve punten te melden. Ik geloof er wel in dat er met de toekomstige OTA Updates deze toestel zeker de beste van zijn klasse wordt.
Helaas is niet elke mobiel die ze leveren oké.
Er zijn veel klachten zoals de mobiele verbinden op de 2g en 3 g .
Zoals ook de mijne, ik heb hem helaas terug gestuurd, kon niet normaal bellen en internetten via de mobiele verbindingen.
De camera valt helaas ook tegen zeker met minder licht.
Ook de 4 k video optie is bij laatste update verwijderd om onduidelijke redenen.
Hoop voor vernee dat ze deze en nog andere minpunten kunnen oplossen, dan zou ik het ook een top toestel vinden maar voor nu nog niet.
Altijd vervelend wanneer nou net jij een toestel ontvangt waar het één en ander aan schort. Toen ik 4 jaar geleden mijn Asus Fonepad kocht moest het toestel ook terug omdat ze een hele batch geproduceerd hadden waarvan de batterij niet deugde. Dat was toen in de beginfase een veelvoorkomend probleem bij deze telefoon waar ik uiteindelijk toch jaren veel plezier van heb gehad.

Wat de Apollo Lite betreft heb ik geconstateerd dat:

a) de vele reviews een goede tot zeer goede score geven;

b) die score wordt door mijn eigen ervaring met het door mij aangeschafte toestel bevestigd;

c) Vernee maakt op mij een goede indruk. Een jonge innovatieve en frisse onderneming;

d) Hardware klachten vanwege productiefouten zul je altijd hebben. Zie mijn verhaal over de Asus Fonepad. Deze klachten moeten door de reseller en producent wel netjes opgelost worden.

e) Software klachten is een ander verhaal. Ook bij de grote spelers zoals Apple, Oneplus en Samsung heb je dit soort issues. Het fine tunen en tweaken van de software in relatie tot de hardware is een grillig gebeuren. Plug en play bestaat nou eenmaal niet. Elke IT'er kan hier over meepraten.

Soms moet ik ook wel lachen als ik op een forum de klachten doorlees en dan bemerk dat mensen het verschil niet weten tussen een micro - en nano simcard en dan roepen "Zie je wel deze telefoon heeft geen dual sim" omdat er geen twee micro's in kunnen.

[Reactie gewijzigd door Gringer op 22 augustus 2016 15:32]

Je hebt gelijk, op het vernee forum (dat meer een chatbox is) worden soms de meest onzinnige problemen naar voren gebracht. Maar het gebrek aan een administator is daar onder andere debet aan.
Ik zelf heb ook direct contact met Vernee gehad. Ze hebben me gevraagd om enkele mtk logbestanden door te sturen naar hun zodat ze de fout konden herkennen. Dit heb ik gedaan, helaas geen antwoord meer gekregen.
Vreemde is natuurlijk dat er toestellen zijn die blijkbaar goed werken met de recente update en toestellen die niet goed werken met dezelfde update. Conclusie ? het ligt niet aan software maar het is een hardware probleem, hoe men dit software matig wilt oplossen is mij een raadsel.
Verder viel mij op dat de camera ondermaats presteert gezien het feit dat dezelfde camera ook in andere toestellen wordt gebruikt die veel beter presteren, zeker bij weinig licht.
Dus hopelijk tackelen ze de problemen in de nabije toekomst want dan is het echt een topper
Laat je nog een vervanger voor je toestel komen of zie je van de Apollo Lite af? Ben wel heel benieuwd hoe ze dit in jou geval dan zouden aanpakken.
Ze hebben aangeboden (geekbuying) om toestel om te ruilen. Moest dan eerst terug sturen en dan zouden ze een nieuwe opsturen. Aangezien de problemen (en tijdsduur) heb ik dit niet gedaan maar om een refund gevraagd en gekregen. Iets terug sturen vanuit Nederland is sowieso een hele onderneming. en gelukkig worden de retourzendingen, wat erg duur is met track en trace, vergoed via pay-pal. Deze heb ik ook al ontvangen.
Ik denk dat ik nog even af wacht hoe zich dit ontwikkeld en wellicht wacht ik nog op hun flagship killer de Apollo. De camera vind ik een belangrijk aspect bij een nieuwe mobiel. Had verwacht (en gezien bij de unboxing reviews) dat deze gemiddeld goed was, dat was helaas bij mijne niet zo
Waar ik heel benieuwd naar ben zijn de gps ervaringen, turn by turn navigatie. Je leest toch wel heel veel gps problemen met verschillende merken. Ik had de Ulephone Future besteld, helaas zag ik nadat ik besteld had, meerdere youtube films waarin de slechte gps werd aangekaart. Dus snel de order laten cancelen, ik ben nu dus in de markt voor een andere telefoon.
Vanochtend nog Mapfactor gebruikt voor navigatie en dat werkt probleemloos.
Zeer mooie review! Ik ben zelf opzoek naar een nieuwe telefoon en vind de Apollo een zeer aantrekkelijke optie. Ik heb alleen nog twee vragen. Waar heb je de telefoon gekocht en (ik neem aan dat je de telefoon buiten de EU hebt besteld) hoe zit het met het betalen van invoerrechten en BTW?
De telefoon heb ik besteld via GearBest en heb daar een review over gemaakt die je op de website van Tweakers kunt nalezen. Wat invoerrechten e.d. betreft valt weinig zinnigs te zeggen. De één wordt hier wel voor aangeslagen terwijl een ander het product zonder bijkomende kosten ontvangt. Overigens zal Vernee deze week de tweede OTA implementeren waarbij met name de stabiliteit van de 3G/4G verbinding zal worden verbeterd. Zal kijken of ik daar nog wat over kan vermelden ter zijner tijd.
Kan deze telefoon nu wle of niet in 4K film opnemen? Is deze optie er inderdaad met de laatste firmware uit? Zo niet, zou je dan een 4K filmpje kunnen toevoegen?
Hebben ze al bij de eerste OTA eruit gehaald. Ze zeggen dat het terugkomt. Ben benieuwd.
Ik heb hem vandaag binnen gekregen en ben enorm teleurgesteld. Waarom? Omdat 3G niet stabiel te krijgen is. Eerst werkte het helemaal niet en nu met de laatste OTA is het iets beter, maar wat mij betreft is deze telefoon in de huidige staat niet bruikbaar wanneer je 3G wilt gebruiken.
4G schijnt wel stabiel te zijn, daar heb ik dan weer geen ervaring mee.
Geef je mijn instellingen door. Misschien heb je er wat aan.

Ik heb preferred network type op 3G staan.
Ik heb enhanced 4G LTE MODE "aan" staan.
En welke network operators zijn er bij jou geselecteerd?

Kijk ook of deze Youtube instructie je nog verder kan helpen.

[Reactie gewijzigd door Gringer op 18 september 2016 15:12]

Ik had de instructies van het youtube filmpje al opgevolgd.

Ik zit bij youfone (kpn netwerk) en bij beschikbare netwerken had ik voor KNP 3G gekozen.

Maar het mag allemaal niet helpen.

Ondertussen ook email contact gehad met Vernee en heb ze wat gegevens opgestuurd waar ze om vroegen. Hopelijk kan die probleem verholpen worden.

Dit bericht kwam ik vandaag tegen op het forum van Vernee. Hopelijk gaat dit voor jouw toestel ook een betere performance brengen.

Precies hetzelfde probleem als ik had😑 en de diverse ota' s lossen het ook niet op.