Specificaties Tower, 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Define S Review

Zaitsev 21 augustus 2016, laatste update op 4 november 2016, 336 views

Fractal Design Define S

De Fractal Design Define S non-window bevalt uitstekend, hij is ruim, koel, stil en ziet er goed uit. In mijn review licht ik o.a. de verschillen toe tussen de windowed en de non-windowed versie.

Pluspunten

• Nette afwerking
  • Geruisloos door de geluidsdempende matten
  • Veel koeling mogelijkheden zowel air als liquid
  • De non-windowed versie is stiller (i.v.m extra geluidsdempende matten op de side panel) dan de windowed versie
  • Staat iets van de grond door rubberen pootjes
  • Chique uiterlijk door de brushed aluminium look
  • Goede prijs

Minpunten

• Het formaat van de behuizing is aan de grote kant
  • Geen fan-controller of PSU cover
  • Powerknop niet heel netjes afgewerkt

Ik heb in augustus 2016 de Fractal Define Design S non-window aangeschaft en ik ben er zeer content mee. Op internet is het nergens te vinden dat de non-windowed versie extra geluiddempende matten heeft op de sidepanel, waar de windowed versie geen geluiddempende matten heeft. Dit zorgt ervoor dat de non-windowed versie een stuk stiller is. Uiteraard hebben beide versies geluidsdemping op de sidepanel aan de achterkant van het moederbord.

De behuizing, met standaard fans, houdt je componenten erg koel, er zijn namelijk geen obstakels die de koeling(airflow) in de weg kunnen zitten. Er is plek voor 3 hardeschijven en 2 ssd's, deze kan je achter het moederbord monteren (waar je dus normaal alleen je kabels wegwerkt). De HDD's en SSD's krijgen voldoende koeling omdat er een rooster is gemaakt in het frontpaneel zodat ook achter het moederbord verse lucht binnenkomt.

De behuizing is van een hoge kwaliteit, dit merk je aan de gebruikte materialen en de afwerking, Fractal Design heeft met de Define S een topper afgeleverd. Er zijn voldoende stoffilters, een grote die het gehele frontpaneel bedekt, deze zit met magneetjes vast. Bij de voeding zit er één, deze schuif je er zo onderuit om hem schoon te maken of te vervangen. Achter het moederbord is er meer dan genoeg ruimte voor strak kabelmanagement, er passen daar ook HHD's en SSD's dus er is ook sowieso genoeg ruimte voor koeling ervoor.

De behuizing komt standaard met twee vooraf geïnstalleerde 140mm fans, één front intake en één rear exhaust. De behuizing heeft ruimte voor drie 140mm fans in het frontpaneel, dit zorgt voor een enorme hoeveel aan intake air en dus positive-airflow, dit moet zorgen voor minder stofopbouw in de behuizing. Zelf heb ik twee extra fans gekocht, welke hetzelfde model zijn als die met de kast geleverd worden. De fans zijn van hoge kwaliteit. De behuizing is zeer ruim, voor liefhebbers die willen waterkoelen zijn er genoeg mogelijkheden. Er is ruimte voor een 420mm radiator, dit zegt genoeg voor de kenners. In totaliteit kan je in deze kast 8 casefans installeren, drie front intake, één bottom intake, één rear exhaust en drie top exhaust.

De minpunten van deze behuizing zijn o.a. het ontbreken van een fan-controller, een PSU cover en een niet heel goed afgewerkte powerknop. Daarbij moet ik wel zeggen dat als er een fan-controller in had gezeten, de behuizing waarschijnlijk meer zou kosten en de prijs is nu juist één van de pluspunten. Een PSU Cover is een trend in behuizingsland en kan eventueel zelf ook nog te fabriceren zijn, genoeg tutorials op het internet. De afwerking van de powerknop is niet slecht, maar ook niet goed. Het licht van het ledje van de powerknop schijnt op mijn exemplaar niet helemaal dekkend over de knop maar slechts in één hoek van knop.

Concluderend durf ik te zeggen dat deze behuizing goed scoort op 'bang4buck', koeling en stilte. Ik heb zelf nog nooit eerder zo'n stille kast gehoord bij iemand, uiteraard heb ik ook rekening gehouden met mijn componenten. Zelfs onder full load (3D Mark Firestrike Extreme) hoor ik geen geluid, dit terwijl de behuizing letterlijk naast mij staat. Ik check soms of mijn pc nog aanstaat door mijn oor op de kast te leggen (beetje beeld schetsen).

Ik hoop dat je wat aan mijn review hebt gehad, als je vragen hebt mag je mij een pm sturen of hieronder reageren!

Heb jij ook een Fractal Design Define S?