Specificaties Socket A met NVIDIA nForce2 ST chipset - Bekijk alle specificaties

Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0 Review

Harry_Sack 15 oktober 2005, 410 views

Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0

Pluspunten

• het is handig dat er een hoop aansluitingen geintegreerd zijn en van redelijke kwaliteit, het geluid is prima en er is voldoende usb ruimte. De netwerkkaart is niet helemaal betrouwbaar in vergelijking tot 'echte' netwerkkaarten

Minpunten

• slechte busmastering, er had best firewire en bluetooth geintegreerd mogen worden voor die prijs. Nforce2 is niet echt een superchipset, maar wel een stabiele.

Layout Score: 3
Volgens mij snapt asus het busmastering systeem niet helemaal met deze serie. De netwerkkaart is niet helemaal stabiel en wil nog wel eens wisselen in snelheid en ook de onboardmogelijkheden hadden veel uitgebreider en aangepast aan deze tijd kunnen gemogen.
Voor de basale zaken zit alles er op, maar het soundstorm en de COP oververhittingsbescherming zijn voor mij niet echt de reden om hier een asus voor te nemen.
Ik vind dat men zich met dit bord meer op de gemiddelde prestaties heeft gericht in plaats van het onderste uit de kan te willen halen zoals je van asus mag verwachten, een realteknetwerkchipset zou je niet snel associeren met nvidia danwel asus bijvoorbeeld.
Ook het feit dat hier tig revisies voor aan te pas moeten komen, doet vermoeden dat asus misschien z'n zaakjes niet helemaal op orde heeft met leverancier nvidia.
Met morrende spijt van mijn aanschaf, vind ik het een redelijk stabiel bord dat onder de maat presteert, maar ik hoop en vertrouw tegelijkertijd wel dat de toekomstige Nvidia chipset zich echt gaan bewijzen of dat het tenminste gaat opbieden tegen vergelijkbare Ati chipsets.

Heb jij ook een Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0?

rare review... Ik heb (natuurlijk) zelf ook een Asus A7N8X 2.0 Deluxe (bios 1008).
De onboard soundstorm is er goed: in aan aantal reviews wordt 't moederbord eigelijk een geluidskaart met mobo genoemd.
Verder is de prijs, zo'n 90 euro toendertijd, een koopje voor zo'n moederbord met alles er op: firewire/usb2.0, 2 100Mb netwerk (nividia en 3COM bij mij), raid 0/1 voor sata. Allemaal zeer netjes voor een moederbord wat al 2-3 jaar oud is.

Qua 'prestaties' is het eigenlijk zo dat de laatste jaren 't vaak niet meer veel uitmaakt welk mobo met dezelfde chipset je neemt: onboard features zijn meer verschil makend.
Ik vind hem ook enigszins vreemd. De nvidia netwerkkaart doet het 100% stabiel hier en de nForce2 chipset was destijds de beste, dat is in meerdere tests naar voren gekomen.
Qua prestaties was er nauwelijks veschil tussen de andere nForce2 mobo's toendertijd, dus ik vermoed dat de schrijver van deze review een maandagmorgen model heeft gekocht.