Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-40W5500 Zwart Review

andromedaan 18 september 2009, laatste update op 18 september 2009, 3.403 views

Sony Bravia KDL-40W5500 Zwart

Pluspunten

• Kleurweergave
  • prachtig scherp beeld
  • diepe zwart
  • nauwelijks ghosting
  • CI+
  • TV is 20° links/rechts te draaien vanaf z'n voet
  • Motionflow
  • Kijkhoeken
  • Internet (PS3 Media Server)
  • geluid (mooie diep geluid)
  • menu (XMB, zoals PS3)
  • ambien light sensor (energiezuinig)
  • veel aansluitingen
  • design

Minpunten

• zappen op afstandsbediening
  • USB input speelt nauwelijks video’s
  • Pianozwarte afwerking trekt stof aan

Als eerst wil ik even melden dat dit m’n eerste review ooit is, en ik niet heel erg technisch ben, maar ik hoop toch wat toe te kunnen voegen.

Setup
De doos is redelijk groot, simpel maar goed verpakt; dikke handleiding (nooit nodig gehad, bediening is goed afgestemt op je buikgevoel), TV, voet, 4 schroefjes, de afstandsbediening en 2 batterijen. De eerste keer dat je TV aan doet doorloop je een menu’tje met een vragenlijst en binnen 3 minuten ben je helemaal ready.

Beeld & Kleur
Wat kan ik zeggen ? Gewoon hele mooie kleuren. Zoals gezegd ben ik niet heel erg technisch onderlegd betreft dit onderwerp, maar als leek viel het me op dat tussen de verschillende kleuren heel veel ‘tussenkleuren’ zitten. Voorbeeld: Bij huidtinten valt dat goed op; van lichbruin naar donkerbruin gaat met een overloop van honderden bruintinten, elke tint wordt heel mooi weergeven. Dát is volgens mij de kern van zeer kleurechte beeldweergave. Op 1080p ziet alles er retescherp uit, echt heeel indrukwekkend!

Ghosting
Op internet heb ik vaak gelezen dat sommigen zich zorgen maakte over ghosting, met name voor het gamen, en ik kan bevestigen dat ik ik er geen enkele keer last van heb gehad. In de MediaMarkt zag ik de 40V4500 naast de 40W5500 staan en de V4500 had wel zeer veel ghosting. Dat viel vooral op bij voorbeeldshots waarbij de camera draaide, erg storend lijkt me dat. Gelukkig heb je daar bij de 40W5500 nauwelijks last van. Ook na 5 snelle sport en race games getest te hebben op m’n PS3 heb ik niks gemerkt, maar wellicht dat het zeer getrainde oog wel klein beetje ghosting opvalt. En de picture-mode stond bij het gamen nog op ‘Algemeen’. Je kan ‘m ook op de Game-mode zetten waarbij ghosting helemaal tot een minimum wordt beperkt, maar voor mij is dat dus niet nodig geweest. Hij onthoudt tevens de mode per input. Als ik dus naar van digitaal tv overga op HDMI2 (daar zit mijn PS3 op) dan onthoudt hij welke picture-mode ik daar had ingesteld.

CI+ module
De eerste dagen heb ik het moeten doen met analoge TV, maar daarna direct de Ziggo CI+ module gekocht en deze in de TV gestopt. De installatie zou heel gemakkelijk verlopen zijn als Ziggo niet de verkeerde manier van installeren had uitgelegd in de handleiding. In de Ziggo handleiding staat verteld en afgebeeld hoe de smartcard in de CAM module moet, maar deze klopt niet. De juiste wijze zien we op het bijgevoegde plaatje (dank aan reneski hiervoor). Vervolgens moet hij met de paarse kant naar achteren in de CI+ slot van de TV. I had to learn the hard way.. Maar toen die het deed was het ook heel mooi. De eerste maand mag ik genieten van het hele kanalenpakket (inc. HD kanalen) en het ziet er retegelikt uit! De W5500 serie is sinds zojuist ook officieel goedgekeurd door Ziggo, tesamen met een boel andere nieuwe BRAVIA’s.

PS3 Media Server
Ondanks het feit dat dit onderwerp niet veel met de TV te maken heeft wil ik dit toch met jullie delen. Download PS3 Media Server en geniet van alle media-bestanden van je PC op je nieuwe BRAVIA ! De Server decode alles direct vanaf de PC zodat DivX, Xvid, AVI, MPEG en zelfs .m2ts (Blue Ray) bestanden probleemloos gestreamd worden vanaf je PC. De PS3 Media Server was eigelijk bedoelt voor de PS3, maar ook zonder PS3 is het nu mogelijk omdat hij deze BRAVIA ook ondersteund. Aanrader dus!

Al met al is dit dus een zeer goede TV voor de ¤899,- die ik ervoor betaald heb. Functies zijn uitgebreid en beeldweergave is uitstekend. Kleuren zijn heel mooi, scherpte is ongekend.

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-40W5500 Zwart?

Het feit dat je PS3 Media Server nodig hebt om bestanden te bekijken is eigenlijk een zwaktebod. Blijkbaar ondersteunt de ingebouwde media speler onvoldoende formaten om mee te kunnen komen met hedendaagse mediaspelers. Beslist een negatief punt.

[Reactie gewijzigd door ari3 op 6 november 2009 01:37]

Ook ik ben gecharmeerd van dit merk en type..
En ook ik ben op zoek naar een Media Speler met een voldoende aantal formatten..

Ben benieuwd welke dit dan wel kan volgens jou?
De LEDs van Samsung iig. niet... :X
Nette review voor een eerste keer vind ik. Plaatjes zijn eventeel in te voegen met [afbeelding1] etc tags.
Hartelijk dank voor de review. Ik wil deze tv ook gaan aanschaffen, Ik vraag me alleen af of je ook netjes en scherp beeld hebt op de niet-HD digitale kanalen. In de winkel is dit niet te beoordelen omdat er alleen maar HD demo's afgespeeld worden.
Heb zojuist deze tv aangeschaft en tot nu toe diep onder de indruk van het beeld. Heb m naast een samsung en een philips gezien, en de sony stak er met kop en schouders bovenuit.