HGST Deskstar NAS, 4TB Review

r_AllocStarByte 20 augustus 2016, laatste update op 20 augustus 2016, 997 views

HGST Deskstar NAS, 4TB

Maakt inderdaad misschien toch wel wat meer geluid dat mijn andere 72k rpm schijfjes, maar is zeker wel de snelste. De benchmark die hieronder zichbaar is gedaan via USB3 enclosure op een ASUS P6TSE met een USB3 controller op PCI-E 1x (controller chipset?, was wel een goedkoop ding).

Pluspunten

• Snel 170.4/171.2 MB/s (CrystalDiskMark 5.1.2 x64)

Minpunten

• 24.7c kamertemperatuur en schijf loopt op tot 52c !
  • 50c zelfs ingebouwd in systeem...
  • Defect binnen 1 dag

Heb jij ook een HGST Deskstar NAS, 4TB?

Tja, ook hdds hebben (voornamelijk 3.5") hebben airflow nodig om af te koelen. In een externe behuizing is dat lastig, of de behuizing zelf moet contact maken en als heatsink fungeren. Maar af en toe 50gr is geen probleem hoor.
Tevens moet ik erbij vermelden dat de behuizing OPEN was en niet dicht. Nog steeds werd dit ding absurd warm!!! Airflow heb ik genoeg in mijn systeem, meer dan genoeg (5x 120mm 1x 200mm). Blijkbaar is het niet mogelijk om deze a 2 uur zonder fan te kunnen laten draaien op je bureau :X Vraag me af hoelang zo'n schijf in een NAS blijft leven. Hij heeft gewerkt. Maar nu is hij dus defect geraakt, blijft continue hangen (VDS bleef al hangen). Prachtig, heb ik weer |:(
Heb deze schijf ook maar wordt zelfs met warm weer niet heter als 33 graden - lijkt mij dat je gewoon een maandagochtend product hebt gehad ;)

[Reactie gewijzigd door calsonic op 21 augustus 2016 12:27]

Denk het ook, heb hier thuis behoorlijk wat schijven draaien. Verschillende merken, en worden niet eens zo warm en hebben nooit dit soort gekkigheid vertoont (tenzij de schijf kapot was aan het gaan door ouderdom). Het is wel apart. Dit is niet de eerste keer dat me dit overkomt. Gewoon weer eens flinke pech gehad.. 8)7

DOA had ik met Seagate, ging die RMA kwam die terug en twee weken later weer stuk. Weer terug en werd hij opnieuw refurbished door "Seagate certified bladiebla". Maand later weer stuk. Toen has ik besloten de schijf te openen want ik had geen zin meer in dat soort onzin. En kwam ik erachter dat er stof(!!) In zat en best veel ook nog. Blijkbaar hebben ze dus een slechte cleanroom of helemaal geen!! WDs zijn iets beter naar mijn ervaring. Jammer dat Samsung nu geen mechanische schijfjes meer doet fabriceren. Daar was ik enorm tevreden mee tot zover 4 Samsung schijfjes gehad en allemaal nog in perfecte staat na 4 of zelfs 5 jaar :)

[Reactie gewijzigd door r_AllocStarByte op 22 augustus 2016 01:48]

Off topic: ik baal ook dat Samsung gestopt is met produceren, heb mijn NAS er nog vol mee zitten. Zullen nog heel wat jaren meemoeten, want ik vervang eerst alle 3TB WD's.

Het lijkt mij ook een maandagochtend product, want deze HGST schijven vallen onder de meest betrouwbare die op dit moment op de markt zijn voor NAS-en (zoek maar naar database statistieken). Bij mij neem ik ook waar dat de temperatuur ongeveer 5 graden hoger is dan de meeste andere schijven, maar dat hangt denk ik samen met het relatief hoge energieverbruik (verder heb ik Samsung Spinpoint Green en WD Green disks). Alle energie wordt uiteindelijk natuurlijk omgezet in warmte. Hoeft geen probleem te zijn, dat blijkt wel uit de fenomenaal goede MTBF-rates van deze disks
Snap je reactie niet helemaal, maar het punt wat ik wilde maken was dat alle fabrikanten maandagochtendproducten leveren. De dichtheid van de kans dat een schijf defect gaat is namelijk veruit het hoogst in de eerste dagen na ingebruikname. Uiteindelijk gaat het vanuit het perspectief van de koper vooral om de gemiddelde levensduur van schijven. Daar scoren HGST schijven consistent heel erg goed, en o.a. WD en Seagate schijven vrij slecht (bron).
Dat weet ik. Uit ook deze bron heb ik mijn gegevens. Als ik dan ook een systeem bouw voor een klant komt er altijd een Hitachi, Toshiba of HGST schijf in. Wat ik er alleen mee wilde zeggen dat het erg toevallig is dat ik weer pech heb met HGST. Wat mijn vertrouwen in dit product wegneemt. Met mijn schijven ga ik zorgvuldig en goed om dus daar ligt het niet aan. Gebruik ze zelfs niet eens voor het besturingssysteem dus zoveel read/writes hoeven ze al niet te maken in vergelijking met andere schijven want het is tenslotte cold storage..

Wat bij een klant gebeurd weet ik niet. Daar kom ik pas achter als jet helemaal game over is voor de schijf. C.q zoveel bad sectors dat Windows opeens niet meer werkt en de data weg is in het ergste geval.

[Reactie gewijzigd door r_AllocStarByte op 5 oktober 2016 08:44]