Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Brown) Review

Foritain 22 augustus 2016, laatste update op 26 mei 2017, 861 views

Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Brown)

De Cooler Master MasterKeys zijn strakke mechanische toetsenborden met uitstekende RGB verlichting. CM geeft de Masterkeys wel pittige prijskaartjes mee voor een ogenschijnlijk 'basic' bord. De minimalistische constructie past wel weer goed bij de TKL layout van de Pro S wat voor gamers (of zij met ruimtegebrek) interessant is.

Pluspunten

• Uitstekend uitgevoerde RGB verlichting
  • (Pro S specifiek) Minimalistische constructie past goed bij de TKL layout. Gezien TKL interessant is voor gamers die graag ruimte over houden voor hun muis is de Pro S een praktisch interessante, maar toch visueel mooie combinatie.
  • Strakke en degelijke behuizingen.
  • Cherry MX switches blijven een veilige en prettige basis voor goed tik- en gamewerk
  • Software leuk voor wat extra LED features, maar in de basis niet noodzakelijk voor de meeste functies.

Minpunten

• Geen polssteun, geen audio- of usb passthrough, geen extra keycaps, feitelijk -geen- extra's.
  • Software ontbreekt noemenswaardige extra functionaliteit buiten wat LED opties.
  • Veel duurder dan CM QuickFire's zonder (RGB) LEDs, en vergeleken met de concurrentie zijn de traditioneel betaalbare CM mechs met de Masterkeys slechts 'iets concurrerend'

Review: Cooler Master Masterkeys S & L

- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Cooler Master

Dik twee jaar geleden reviewde ik de CM Storm Trigger-Z, een toetsenbord waar het gros van de ca 200 reviews sindsdien op is getikt en waar ik dagelijks nog plezier van heb. Zoals de reviews veranderingen ondergingen zagen we Cooler Master dat ook doen; de ‘CM Storm’ sub brand is verdwenen en alles moet nu ‘MasterNogwat’ heten, het ontwerp werd strakker, en uiteraard willen ze de RGB-train ook niet missen. De nieuwste mechanische toetsenborden van het Taiwanese merk heten dan ook ‘Cooler Master Masterkeys Pro’, en zijn het onderwerp van deze review. De Masterkeys komt in een full-size L versie, en een ‘TKL’ (dus zonder numpad) S versie en we gaan beide bekijken.

De Masterkeys S komt met een adviesprijs van 139 euro en is op dit moment te vinden vanaf ca 126 euro. De MasterKeys L komt met een adviesprijs van 149 euro en is verkrijgbaar vanaf ca 146 euro.

De specificaties en features van de Cooler Master website. De Masterkeys Pro L:

De Masterkeys Pro S:

Die twee overzichten geven de eerste indicatie waarom twee toetsenborden in één review worden besproken, de overeenkomsten zijn namelijk het meest opvallend. Beide toetsenborden maken gebruik van Cherry MX switches, zijn zwart uitgevoerd, komen met RGB verlichting en een gelijke featureset. We zien een 1ms/1000Hz response, een ingebouwde processor en werkgeheugen voor het verwerken van alle acties, Macro functionaliteit, een losse 150cm lange USB kabel, en een garantie van twee jaar.

Primaire verschil is logischerwijs de afmeting. Gewicht van beide borden is relatief bescheiden.

De nieuwe MasterVerpakkingen met hun donkergrijs en bescheiden hoeveelheid marketing gemiep bevallen goed hier in huis. Weinig poespas, maar prima stevig. Intern zitten de toetsenborden in een zwarte hoes, geen reishoes overigens, zien we een handleiding, keycap puller, en een 150cm lange gevlochten USB kabel.

Dan dan zien we al snel de tweede reden waarom beide borden in één review worden besproken. Het zijn onmiskenbaar broertjes van elkaar. Hoewel de naamgeving flink anders is dan vroeger, en uiteraard in de details wel wat veranderd is, blijft het voor de leek of bij een snelle blik toch verdomd lastig om te zien wat nu ‘nieuw’ is aan deze Cooler Master bordjes. Het frame komt grotendeels bekend voor van onder andere de Rapid-i en de Novatouch, en daar is ook totaal niets mis mee. Het zijn keurig stevige, strakke no-nonsense behuizingen die een flink contrast vormen met wat de meeste concurrerende ‘gaming’ merken op de markt zetten.

Direct naast elkaar lijkt het net alsof ze bij de S variant simpelweg de zaag in het frame hebben gezet en 8 centimeter hebben ingekort, daarmee is de aanwezigheid (of het ontbreken van) het numpad feitelijk de enige overweging bij je aanschaf van de één of de ander, daarover straks meer. Beide maken gebruik van hetzelfde bescheiden lettertype, iets wat wel in contrast staat met het meer ‘gamey’ font van bijvoorbeeld de Rapid-i.

Onder de functie toetsen van beide borden zien we de mogelijkheid om een aantal zaken aan te passen zonder van de software gebruik te hoeven maken. Bijvoorbeeld de verlichting, de repeat rate, en de macro functies kunnen direct op het bord worden bediend. Ook media knoppen zijn aanwezig als secundaire functies.

De optie om profielen op te slaan en toe te passen is ook aanwezig zonder de software nodig te hebben. Bij de Masterkeys Pro L zijn vier extra profielknoppen toegevoegd, echter bij ruimtegebrek op de Masterkeys Pro S zitten deze als secundaire functies onder de 1-4 knoppen. Gelijk in beide borden is weer de onderste rij knoppen, met Cooler Master logos in plaats van Windows knoppen.

De bekende US International indeling met brede shifts en enters zullen veelal wel in de smaak vallen, iets wat we bij CM ook zelden anders zien.

Met de camera wat lager gesteld zien we ‘echt’ een verschil in de behuizing. ‘echt’ in de zin van ‘we zien iets’, al gaat het mij te ver om het nu ‘echt’ relevant te noemen. De Masterkeys S heeft een lijntje in de zij- en achterkant van de behuizing, en een USB kabel aan de buitenkant aangesloten.

De Masterkeys L heeft daarentegen juist een geheel strakke afwerking van de zijkant en achterkant, en de USB kabel zit wat dieper geplaatst en kan zowel door het midden als langs de zijkanten afgevoerd worden; een oplossing die prima werkt. Zoals je op de foto’s ziet zijn beide toetsenborden iets hoger te plaatsen, en voorzien van rubberen grips om glijden tegen te gaan. Net als vorige CM bordjes doen ze dat dan ook niet.

Met de keycap puller kunnen we de switches in beeld brengen. We zien daar echte Cherry MX switches, maar dat ze wel gebruik maken van transparante behuizingen. Nog interessanter is het feit dat de LEDs niet boven de switch zitten gesoldeerd, maar erin. Op deze manier komt het licht niet alleen beter naar buiten, het zorgt zoals je straks zal zien ook voor een meer evenredige verlichting van de opdruk. We zien een MX Red switch in de L variant, een MX Brown in de S, en een transparante ABS laag voorzien van een laag zwarte verf om te zorgen dat licht zichtbaar is door de letters heen.

Één van de zaken waarin we Cooler Master stappen hebben zien maken is de software, vooral de uitstraling liet nog wel eens wat te wensen over. De software bij de Sentinel III en Xornet II vielen al positief op, en de Masterkeys software oogt in eerste instantie ook prettig. Cooler Master heeft gekozen voor een beperkte doch toegankelijke approach, echter door gewoon weinig functionaliteit te bieden. Er is geen leercurve om aan de slag te gaan met je eigen indeling wat verlichting betreft, en we zien tal van standaard effecten en de optie om zelf elk LEDje naar wens in te stellen.

Met de library optie kan je profielen importeren en exporteren, maar daar valt wel op dat je zaken zoals macro’s echt op het toetsenbord zelf moet aanmaken. Er zijn geen rebind functies of andere technische functies in de software zelf. Nu ben ik pro eenvoud van o.a. de verlichting, maar die niet-extreem-geavanceerde opties hadden er wel in mogen zitten, want om van die te gebruiken moet je nu de handleiding met shortcuts wel bij de hand houden, oftewel juist minder eenvoudig.

Positief is het aantal standaard aanwezige effecten. Vooral het ‘star effect’ waarbij heel eenvoudig af en toe wat knoppen wit oplichten een leuk maar niet overdreven licht resultaat geeft in het donker. Ook snake kunnen spelen met de verlichting op je toetsenbord is een vermakelijke extra.

Wat verlichting betreft laat ik de foto’s voor zich spreken. Net als bij de Cooler Master XTi zien we een heerlijk en opvallend heldere verlichting welke zowel in het donker als in het licht goed tot zijn recht komt. De toevoeging van groen ten opzichte van de XTi mag er uiteraard wezen. De manier waarop de LEDs meer in de switch zitten is ook positief, want in tegenstelling tot wat we soms zien zijn ook secundaire functies verlicht. Ietsje minder dan primaire functies, de LED zit tenslotte nog iets aan de bovenkant van de plastic plunger van de MX switch, maar hier mogen we echt niet over klagen. Kleureffecten zijn zoals we eerder bij Cooler Master zagen heerlijk soepel en in praktisch traploze manier in helderheid naar wens aan te passen. Wat verlichting betreft dus geen klagen.

Het praktijkonderdeel invullen bij een mechanisch toetsenbord met Cherry MX switches is lastig, de daadwerkelijke tik-ervaring verschilt, mits de fabrikant geen hele zotte streken uithaalt, nauwelijks. Met inmiddels wat Cherry MX ervaring in de vingers heeft Cooler Master natuurlijk ook weinig te vrezen, want de tik-ervaring is niet anders dan hoort. Ik kan wel wederom een verhaal houden waarom je wellicht MX Red of toch MX Brown zou willen, maar daar zijn al hele mooie topics aan toegewijd. Persoonlijk blijft MX Brown een prettig uitgangspunt, en dat brengt ons wel naar een praktisch ‘probleem’ met deze borden: De beschikbaarheid van de verschillende uitvoeringen is gering. Momenteel is de L enkel met MX Red te krijgen, en de S enkel met MX Brown, ondanks dat ze beide normaliter in Red, Brown, en Blue worden gemaakt.

Wat prestaties betreft maakt CM uiteraard geen fouten, want met de switch in orde en geen waarneembare verschillen in het gevoel zijn deze borden inhoudelijk gewaagd aan de concurrentie. Het lijkt een inkoppertje, en kenners weten dat datzelfde op gaat voor praktisch elk Cherry MX gebaseerd toetsenbord op de markt, maar voor nieuwkomers in de mechanische wereld wellicht relevant. Wel het noemen waard is de keuze voor Cherry stabilisers (dus met de plastic ‘MX’ kruisjes, en niet de metalen balkjes), iets wat m.i. niet alleen prettig typt, maar vooral ook prettig laat vervangen en schoonhouden.

Anyhoe, als je je switch hebt uitgezocht en gaat tikken op deze Masterkeys blijken het toch keurige borden. Constructie is stevig en geeft niet mee bij normaal (of zelfs abnormaal) gebruik, ondanks dat ze niet heel zwaar zijn mocht je ze af en toe mee willen nemen; geen vreemde gedachte bij de Masterkeys S. Beide voelen als solide, degelijke toetsenborden om fanatiek gamen of typen prima aan te kunnen, net als mijn oude vertrouwde Trigger-Z, elke eerdere Cooler Master, en feitelijk elk mechanisch bord momenteel op de markt. In dat opzicht is onderscheidend vermogen ook een pittige uitdaging tot zover dat al niet was wat switches betreft. Ergonomie is nauwelijks interessant te noemen gezien meer recht-toe-recht-aan praktisch niet mogelijk is, waarbij enkel het ontbreken van de polssteun genoemd mag worden als overweging. Een persoonlijke favoriet, maar iets waarbij de meerderheid kennelijk niet wakker ligt als het ontbreekt getuige het aantal borden met en zonder polssteun.

Onderling verschil in breedte is uiteraard wel een overweging. Het ontbreken van het numpad gedeelte zal voor mensen die regelmatig met getallen werken geen optie zijn, echter vanuit het gamer perspectief is die grofweg 8 centimeter extra ruimte een mooi voordeel, het verschil loopt nog op als je gaat vergelijken met meer feature-rijke borden (denk aan macro toetsen, bredere constructies voor de show). Die extra ruimte zorgt dat je muis meer ruimte heeft (prettig voor low sense gamers) danwel dat je armen dichter bij elkaar blijven, wat dan weer regelmatig als prettiger wordt ervaren. Het maakt het TKL concept niet voor iedereen, maar absoluut een mooie overweging voor mensen die dat numpad gedeelte toch nooit gebruiken.

Wat gebruik valt er verder weinig toe te voegen, duidelijk een no (of althans, little) nonsense recht-toe-recht-aan setje ramplank om mee te werken.

Ondanks de nieuwe koers van Cooler Master waarbij ze de naamgeving CM Storm achter zich laten en alles ‘Master’ noemen blijven hun nieuwste mechanische bordjes toch vooral erg bekend aanvoelen. Zeker als je zelf eerst een Rapid-i, Novatouch en XTi hebt gehad, en in iets mindere mate de Trigger-Z. Verandering zit primair in de toevoeging van de RGB verlichting, voor het eerst bij Cooler Master, en het feit dat de switches zelf transparant zijn. Dit laatste zorgt voor een betere verdeling van de verlichting dan gebruikelijk, en de combinatie met de bovengemiddeld sterke LEDs en de soepele overgangen en effecten laat dan ook goede indrukken achter; wat RGB ervaring in elk geval één van de betere uitvoeringen. Verfijning zien we ook, want de behuizingen zijn weer net iets strakker dan voorheen en noemenswaardige branding ontbreekt (enkel het logotje in de Windows toetsen). Na de ietwat opvallendere lettertypes bij bijvoorbeeld de Rapid-i zijn de nieuwe Masterkeys weer terug bij een meer bescheiden uitstraling.

Vooral die bescheiden basis zal echter een primaire wens moeten zijn om deze borden te overwegen, want wat verdere featureset betreft zien we eigenlijk bar weinig. USB- en/of audio passthrough zit er niet in, de software maakt het instellen van de verlichting wat prettiger maar voegt ook weinig toe wat functionaliteit betreft, (fysieke) mediaknoppen ontbreken, en ook van een polssteun is geen sprake. Op zich grotendeels features waar lang niet iedereen op zit te wachten, maar met Masterkeys (of eigenlijk met de XTi al) is Cooler Master een stukje hoger in de prijzen gaan zitten, en komen ze in de buurt van concurrenten die veelal nog wel ietsje duurder zijn (maar soms ook goedkoper), maar daar wel weer dergelijke extra’s tegenover zetten. Het zijn de betaalbare bescheiden recht-toe-recht-aan toetsenborden waar Cooler Master hun aanwezigheid in het mechanische segment aan heeft te danken, en vergeleken met de oudere QuickFire’s is het prijsverschil fors. Dat laatste is voor een deel te wijten aan de huidige stand van de Dollar, maar voor de eindgebruiker komt het in feite neer op een flinke meerprijs voor RGB verlichting, zeker gezien de ‘oude’ QuickFire’s nog altijd goed beschikbaar zijn als je niet heel veel om RGB geeft.

De Masterkeys varianten moeten de strijd bij gebrek aan prijs voordeel dus geheel op inhoud voeren, iets wat de Masterkeys S iets eenvoudiger af gaat vanwege een kleiner aantal concurrenten dan de Masterkeys L mee te maken heeft, en het feit dat je veelal voor TKL kiest om zo veel mogelijk ruimte te laten voor je muis. Juist de minimalistische en zeer compacte uitvoering van de Cooler Master komt dan erg goed tot zijn recht voor gamers die die ruimte wel kunnen gebruiken. Menig concurrent heeft een wat ruimere interpretatie van het TKL concept. Het maakt de Masterkeys L inhoudelijk niet minder, enkel speelt deze in een meer bevochten positie op de markt en als je toch voor 'groot' gaat zou het mij niet verbazen dat je meer geneigd zal zijn naar iets extra's. Het onderlinge prijsverschil zal geen rol spelen wanneer je een numpad echter nodig hebt, en als je voor een strak en minimalistisch mechanisch toetsenbord wilt gaan, geen polssteun of andere aansluitingen gebruikt, maar wel goed uitgevoerde RGB verlichting wilt, dan heb je aan beide Masterkeys een meer dan uitstekend mechanisch toetsenbord: degelijk, strak verlicht, en verder geen fratsen.

Edit: Later deze week volgt de review van de (iets goedkopere) variant met enkel witte LED verlichting.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 300 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Brown)?

_O_ Goede review, as usual. Ook as usual, een dikke +3!
Prachtige review! Kwam op dit ram plank terecht vanwege het feit dat dit volgens mij de enige ten-key-less met Browns en RGB is in de PW op dit moment. Correct me if I'm wrong! :)
Dat zou best kunnen hoor, het houdt soms niet over wat mech keuze betreft! Zeker met RGB inderdaad, ik zie zo 1-2-3 ook geen ander.

Overigens ook de reden dat ik de Pro S een iets hogere score geef dan de Pro L. TKL is er al minder keuze, en het ontbreken van een polssteun 'klopt' m.i. meer bij een compacter bord).