Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Zenbook UX305CA-FC004T Review

Krentenbol 19 augustus 2016, 278 views

Asus Zenbook UX305CA-FC004T

Een stil en zuinig apparaat. Toch erg vlot en met een heel fijn scherm. Heerlijke portable!

Pluspunten

• Typt erg fijn
  • Mat 1080p IPS-paneel
  • Zuining: gaat lang mee op een acculading, wordt niet heet, fanless design
  • Ondanks het compacte design toch 3 USB-poorten

Minpunten

• Klikgeluid van de knoppen op het touchpad
  • Geluidsniveau en kwaliteit van de speakers
  • Toetsenbord niet verlicht
  • Alleen micro-HDMI als beelduitgang

Deze Zenbook heeft mij heel positief verrast. In de basis was ik op zoek naar een tekstverwerker voor gebruik op de universiteit, maar het is meer dan dat. Portability was belangrijk, samen met de accuduur. Het apparaat is lekker licht en dankzij de SSD en de Skylake processor zuinig, maar ook nog verrassend snel. In de toepassingen waar laptops als deze voor bedoeld zijn, is de 4GB werkgeheugen zeker geen beperking in mijn ervaring.

Ik kan dit ding een hele dag meeslepen zonder dat ik er last van heb en hij gaat ook een hele (werk)dag mee op een acculading wanneer ik hem gebruik om collegesheets te bekijken, aantekeningen te maken en in de browser te Facebooken achtergrondinformatie op te zoeken. 8 Uur op een acculading is geen probleem bij licht tot middelmatig gebruik. Een ander voordeel van de zuinigheid is dat het een fanless ontwerp is en er dus geen openingen zitten voor ventilatie in het apparaat. Alleen wanneer ik hem gebruik op mijn deken wordt de onderkant warm, zeker als ik ook de accu oplaadt. Verder is dit letterlijk en figuurlijk echt een cool apparaat. Wat ook erg fijn is, is dat ik aan het eind van een college hem dicht kan klappen, in de sleeve in mijn tas kan schuiven en in de volgende collegezaal hem binnen 2 seconden na het openklappen weer kan gebruiken. SSD's O+

Het beeldscherm van dit apparaat is echt heerlijk. Ik ben geen big spender en dankzij een gulle gift ergens heb ik dit apparaat kunnen kopen, dus misschien is mijn belevingswereld wat beperkt. Maar het matte(!) IPS-paneel met 1080p is echt een verademing. Dit zou de standaard mogen worden van mij. Al die glossy panelen snap ik sowieso niet, want met het kleinste beetje zon zie je er al niks meer op. Hier is met vrij veel licht erop nog steeds goed mee te werken.

Het toetsenbord heeft een hele fijne aanslag en tikt lekker weg. Een nadeel zou je kunnen noemen dat er geen numpad aanwezig is, maar dat past er simpelweg niet bij. Dat had ten koste gegaan van het typecomfort op de rest van het toetsenbord. Een klein nadeel aan het toetsenbord is wel dat het niet verlicht is. Dat had dit apparaat echt veel goed gedaan.

Het geluid wat uit de speakers komt is op z'n best gezegd treurig. Als je een film of serie kijkt waarin de muziek tussendoor harder is dan de gesprekken, zijn die soms amper te volgen. Dat is wel echt jammer als je bijvoorbeeld saampjes in bed denkt een filmpje te kijken. Je moet dan net mazzel hebben dat het audioniveau van de film hoog genoeg is, of de ondertiteling aanzetten. Ook is de kwaliteit van het geluid niet om over naar huis te schrijven. Het kan zeker erger, maar mooi is het absoluut niet te noemen.

De touchpad werkt erg fijn, maar het klikgeluid van de knoppen is echt belachelijk hard. In de collegezaal of 's avonds laat in een gehorig huis schaam ik me ervoor om die knoppen te gebruiken.

Wat mij ook verrast heeft aan de Zenbook is dat er nog een redelijk spelletje mee te spelen is. Keihard gamen zit er niet in, maar iets simpels als Reus of een klassiekertje tussendoor is geen enkel probleem.

En om af te sluiten: ik vind het echt een heel erg mooi apparaat. Dat mag ook best gezegd worden :)

Heb jij ook een Asus Zenbook UX305CA-FC004T?

Ik heb dit apparaat teruggebracht puur vanwege het klikgeluid. Ook het feit dat tappen zonder dat het touchpad niet ratelt onmogelijk bleek te zijn stemde mij niet tevreden. Verder inderdaad een erg mooi design en scherm. De accuduur was ook erg lang.