Specificaties GF GTS 250 (740MHz), 1GB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus ENGTS250 DK/DI/1GD3 Review

mindcrimemike 13 oktober 2009, laatste update op 13 oktober 2009, 3.028 views

Asus ENGTS250 DK/DI/1GD3

Pluspunten

• Goede prijs prestatie
  • Bijzonder goede koeling prestatie bij standaard kloksnelheid

Minpunten

• Geen YUV
  • Onvoldoende standaard SW tweaking van de FAN speed mogelijk

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik hou het kort maar het leek mij voor sommige zinvol dat ik mijn ervaring deel gezien ik succesvol wat aan de HW heb getweakt om de geluidsproductie te minimaliseren.

De Black Knight cooler is feitelijk overgedimensioneerd. De laagste Fan snelheid ook namelijk 36% en die gaat onder belasting maar weinig omhoog. Deze minimale snelheid maakte de kaart duidelijk hoorbaar (t.o.v. de fanless video op het moederbord). Na wat metingen met GPU-Z tot de conclusie gekomen dat de koeler zijn werk meer dan uitstekend doet op de standaard klok frequenties. Nou wil ik helemaal niet overklokken. Ik wil stilte in de huiskamer en doe voor games de resolutie wel wat naar beneden indien nodig (Far Cry2 draait trouwens prima op 1650x1080 met bij max detail....goed genoeg voor mij (zie Edit2 hieronder...ik ben terug gegaan naar lagere resolutie met max antialiasing....per saldo beter vind ik...ben inmiddels te oud om me er aan het idee te storen dat m'n LCD niet native wordt aangestuurd...het gaat om 't uiteindelijke plaatje :-). Dus...

Rode draadje van de fan doorgeknipt. Potmetertje ertussen. Aan de kast monteren om de warmte af te voeren. Zo ingesteld dat het fan geluid niet boven de CPU & case fan uitkomt (en deze zijn al zeer stil).
Resultaat volgens GPU-Z is dat de temp nu oploopt tot max 68 graden ipv 56 graden. En dat de fan speed van 36% naar 75% gaat. Zelf met zeer intensieve NVidia demo's krijg ik de temperatuur niet hoger (nogmaals: op de standaard klok frequentie dus). De max temp van de GPU is zo'n 105 graden heb ik hier en daar gelezen. Daar blijf ik dus flink bij uit de buurt en er is nog 25% meer ruimte om de fan speed te verhogen (dat gaat dus nog steeds automatisch).

Overigens maakt de GPU nu onder maximale belasting minder geluid dan onder standaard belasting zonder modding.

De vorige versie had naast HDMI ook component uit. Jammer dat dat er niet meer op zit. Kan dus niet zonder meer op m'n 1080i CRT TV. Dat is naast dat er een ingrijpen in de HW nodig is om de fanspeed voldoende naar beneden te krijgen het enige minpunt voor mij (nope..Rivatuner bood onvoldoende uitkomst hier)

Edit:
Was er bij het bovenstaande vergeten bij te vermelden dat de vlieger van het geruisloos koolen niet opgaat als je een andere kaart direct naast de GTS250 zet (aan de fan kant wel te verstaan). De airflow is dan te matig en het toerental neemt weer enorm toe.

Edit2:
@chimo: Pak je http://www.gpureview.com/...p?card1=606&card2=568 erbij dan zie je idd het verschil in vermogen tussen de twee. Maar ik waag het te betwijfelen of je het geluidsnivo van de 260 onder die van de standaard case fan krijgt zonder dat ķe het te warm krijgt. Deze kaart heeft namelijk niet voor nop de behoefte aan twee externe voedingskabels ipv de ene die de GTS250 vraagt. En hier in de huiskamer was het lage geluidsnivo een must.
De GTS250 is gelijk aan de 9800GTX+ (http://www.gpureview.com/...p?card1=606&card2=571). De 9800GT die wel iets goedkoper is dan de GTS 250 is meteen een stuk langzamer en vond ik geen optie.

@Roland_gg: Stationair 52fps. Lopend door de scenery tussen de 54 & 60 fps. in volle actie slecht af en toe een drop naar 48fps meestens tussen 50 & 52. Dit bij de volgende settings: 1280x720; General performance Alles Very High (=Max); Advanced options alles Max & Bloom aangezet; 8x Anti Aliasing. Levert een erg mooi plaatje maar wellicht ben ik te weinig gewend :-). Ik heb een Q9550 CPU.

@Beremaro: Had ik natuurlijk ff moeten melden. 100 Ohm lineair. Maar volg dit draadje ff....wellicht kan je daar nog meer mee: Probleempje bij regelen van fans met potmeter

Edit3: ok duidelijk reviews schrijven is nix voor mij...altijd voortschrijdend inzicht. Nu ik weet hoe de FPS in Farcry2 te tonen en heb ff verder geklooid. 1680x1050 met 2 x AA geeft een FPS tussen de 48 & 60. gemiddeld zo''n 52. Plaatje is toch mooier dan bij de lagere resolutie met 8 xAA. Nu op de native LCD resolutie. Ik denk dat ik 'm zo hou....en nog steeds hoor ik de GPU fan niet boven de fan van de voeding uit. Heerlijk.

Heb jij ook een Asus ENGTS250 DK/DI/1GD3?

Ik had ook een GTS250 gekocht maar had hem snel omgeruild voor een GTX260 en ik raad iedereen aan die een beetje prestaties wil, dit ook te doen. Het is een gerebrande 9800 met oude meuk en oude prestatie terwijl de GTX serie een hele andere technologie is en tien keer zo snel is. No offence maar dit is gewoon de waarheid dus als je een paar centen over hebt en je zoekt een snelle maar geen dure kaart, kijk naar de GTX260 ipv de GTS250, en zijn trouwens niet duur ook nu, 129 heb ik gezien.
@chimo: Pak je http://www.gpureview.com/...s.php?card1=606&card2=568 erbij dan zie je idd het verschil in vermogen tussen de twee. Maar ik waag het te betwijfelen of je het geluidsnivo van de 260 onder die van de standaard case fan krijgt zonder dat ķe het te warm krijgt. Deze kaart heeft namelijk niet voor nop de behoefte aan twee externe voedingskabels ipv de ene die de GTS250 vraagt. En hier in de huiskamer was het lage geluidsnivo een must.
De GTS250 is gelijk aan de 9800GTX+ (http://www.gpureview.com/...s.php?card1=606&card2=571). De 9800GT die wel iets goedkoper is dan de GTS 250 is meteen een stuk langzamer en vond ik geen optie.

leuk gedaan.En die oplossing met potmeter,slim bedacht. 3*** ;)
Even een toevoeging... met de nieuwste NTune kun je de fanspeed t.o.v. je GPU temps tweaken. Ik zat een ander probleem. Mijn 275GTX voerde de fansnelheid niet op bij hogere temps. Via NTune kun je dat zelf activeren, instellen en tweaken. Helaas zit het wat verborgen.

Over de review:
Het is een duidelijke en goede review alleen mis ik toch een beetje toelichting over de performance van je videokaart. Hoeveel FPS haal je dan in Far Cry 2?
Ach, komop, iedereen moet het leren. Mijn eerste review stelde ook niets voor.

Maak wat fotootjes, maak eventueel een grafiekje van de benchmarks die je doet, zodat je makkelijk kunt zien hoe de prestaties liggen en je komt een heel eind :)
Maak wat plaatjes van de kaart en het doosje wat je er allemaal bijkreeg :D ook wil ik wel een foto zien wat je nou precies allemaal verandert had aan de bedrading :>
Idd, review schrijven leer je alleen door het te doen. Ik heb misschien hier: Reinman Rules!: I want you!: To write a 5 star review. nog wel een steuntje in de rug. Kan je gebruiken als een hou vast om van daar uit een review te gaan schrijven.
mooie review.. nu ben ik zeker van mijn keuze en ga ik morgen is ook een mooie gts250 aanschaffen :)
Hallo Michael,

Mooie review!
Wat zijn de specificaties van het potmetertje en is het ook mogelijk een vaste weerstand te gebruiken.

Alvast bedankt voor je reactie.

Groeten Ben
Waarom staat er meer in de edits dan in de rest van de review?
Zeer lekker te lezen review :)