Specificaties 14" (1920x1080), 1,256TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI GS43VR 6RE-009NL Phantom Pro Review

Xan 19 augustus 2016, laatste update op 22 augustus 2016, 1.376 views

MSI GS43VR 6RE-009NL Phantom Pro

Het is eigenlijk de MSI GS40 met als enige verandering de 1060 kaarten. Minpunten en pluspunten zijn hetzelfde gebleven als bij de GS40, buiten de 3d performance natuurlijk. Groot pluspunt is dat deze laptop VR aankan!

Pluspunten

• VR ready met settings op high
  • Erg goed beeld kwaliteit
  • Geweldige game performance
  • Design (metal look en metal cover)
  • Steelseries toetsenbord is goed
  • Compact, klein, licht en goede afwerking
  • 180W voeding

Minpunten

• Dun (flexibel) scherm
  • Onder load kun je de fans horen blazen, bij geen load ook ietsjes (mits je de Silent Option software installeerd van MSI: anders kan het irritant worden).
  • Laptop speakers zijn degelijk maar niet uitzonderlijk
  • Veel plastic
  • Een extra usb aansluiting. 2 is toch erg weinig

Overview
Deze laptop is erg licht, gewogen 1.6kg (zonder adapter).
Het steelseries toetsenbord typed erg fijn met redelijke travel.
De aansluitpunten zijn vrij compleet en als volgt: HDMI, 2xUSB , Thunderbolt 3, Micro USB, Cardreader, Mic in-out (versterkt), Ethernet en Kensington slot.
Het zou wel fijn zijn geweest als 1 extra usb connector aanwezig was, 2 is erg weinig.

Display
Het beeldscherm is mat en heeft een goede kleur weergave, geeft voldoende licht om buiten te werken in de niet felle zon.
De Full HD resolutie is mooi: zorgt ervoor dat er genoeg details aanwezig zijn op dat kleine scherm.
Wel is het beeldscherm vrij dun en kun je het makkelijk iets buigen als je op de zijkanten drukt.

Voeding
In de vorige series was er sprake van een 150W voeding waardoor je de accu leeg trok als je een lange tijd aan het gamen was, gelukkig hebben ze hier nu rekening mee gehouden door een 180W voeding erbij te leveren: de accu lijkt nu vol te blijven tijdens spelen.

Opslag
De laptop heeft twee harddisks aan boord, wat veel is voor een 14" laptopje.
Een 256GB SSD die verbonden is aan de PCI2: heeft een erg goede performance en doet niet ten onder aan laptops die daarop concurreren (bijvoorbeeld de asus zenbook 501).
Een 1 terabyte HD met 7200rpm, deze is mooi om te hebben maar niet meer van de tijd. Deze heb ik gelijk verwisseld met een 512GB SSD: dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie.

Performance
Met de i7 skylake aan boord is er meer dan genoeg processing power, ik gebruik de laptop grotendeels voor werk (software-ontwikkeling) en hobby: unreal engine games maken en games spelen.

Benchmarks:
- 3Dmark Timespy, score 3710: http://www.3dmark.com/spy/304159
- 3Dmark Firestor, score 9826: http://www.3dmark.com/3dm/14241706
- 3Dmark Sky Diver, score 23250: http://www.3dmark.com/3dm/14244338
- Steam VR Performance test: VR ready, High score: 7.2 average.

Compacte alles kunner, waarbij concessies worden gedaan op de al oude vlakken: warmte & geluid van de fans, lichte materialen.
Beest op gaming niveau: vrienden zullen versteld staan dat deze kleine krachtpatser zulke framerates en beeldkwaliteit produceert.

Alles met elkaar overwogen is het een goede deal als je deze voor gaming/ontwikkeling wilt gebruiken & niet veel mee wilt zeulen.
De laptop is nog wel aan de prijs omdat dit de 1e generatie van de 1060 kaarten betreft, daarom zal het waarschijnlijk buiten een gedeelte van de bedoelde doelgroep vallen (student/gaming enthousiast).

Heb jij ook een MSI GS43VR 6RE-009NL Phantom Pro?

Hoi Transistortje en JSmid,

Ik zal dit weekend een tweetal dingen toevoegen aan de review:
- Accuduur (gevoel zegt niet al te lang: maar ga dit onderbouwen dmv 3 profielen, eco / normal / gaming)
- Thermal load & throttling (MSI zelf zegt dat deze niet throttled: gaan we achter komen!) m.b.v. lange tijd gamen en de temperatuur center erbij houden.

Zodra het erop staat laat ik je het weten!
Fijn, zo'n spoedige review!
Ik ben zelf erg benieuwd naar de temperaturen van de gpu/cpu.
Naast dat een kleinere laptop met zulke prestaties vaak luidruchtige fans heeft, hebben ze vaak ook last van thermal throttling. Kunt u een indicatie even van de temperaturen onder load?

Ik heb zelf momenteel een Asus G751JY met een 980M (zwaar en groot maar absoluut goede koeling), vandaar de interesse.

Groet,

Joris
Snelle review, kun je iets zeggen over de accuduur bij gewoon gebruik (browsen, tekst tikken)? Gezien de 4-Cell accu verwacht ik daar namelijk niet al te veel van.
ik had de gt62vr dominator pro gekocht maar teruggestuurd... zelfs op laag vond ik de fans nog irritant. Als 3d/gpu gebruikt word vind ik het wel ok, maar niet met office werk, te rumoerig. Jammer. Zou dat bij de 17 inch versies beter zijn? Ik zoek een GTX1060 liefst 1070 laptop met fullhd scherm en bij standaard werk redelijk stil is.