Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Zenbook Flip UX360CA-C4044T Review

O88088 19 augustus 2016, 1.184 views

Asus Zenbook Flip UX360CA-C4044T

Een prima convertible-ultrabook, die toch wat steekjes laat vallen. Het glanzende scherm kan lastig afleesbaar zijn bij fel licht en het grijs van Asus is bij mij eerder paars/bruin. De accuduur is echter fantastisch en het convertible deel voegt voor mij veel toe.

Pluspunten

• Accuduur
  • Design

Minpunten

• Glanzende scherm
  • Stroef trackpad

Na jaren Chromebooks gebruikt te hebben vond ik het tijd om een mooie Windows-laptop te kopen. Omdat ik ook wel eens situaties had waarin ik het toetsenbord in de weg vond zitten keek ik ook naar convertible laptops. Na een drukbezocht forumtopic waarin ik aankoopadvies vroeg heb ik uiteindelijk gekozen voor deze laptop. Wat mijn ervaringen zijn zal ik in deze review uitleggen.
Specificaties.
Allereerst vind ik het wel handig om alle gegevens op een rijtje te hebben. De Asus Zenbook Flip is een convertible laptop, te herkennen aan het 'Flip' achtervoegsel. Dit betekent dat het 13,3" FullHD scherm 360 graden rond kan draaien. Omdat het dus ook mogelijk is om de laptop als lompe tablet te gebruiken heeft Asus hem voorzien van een touchscreen. Windows 10 draait op een Intel m3 6Y30 processor en 8GB RAM. Het opslaggeheugen wordt verzorgd door een M.2 SSD van, in dit geval, 128GB. Er zijn ook varianten met meer opslaggeheugen, maar dat komt met een flinke meerprijs. Verder is er ondersteuning voor alle belangrijke wifi-standaarden en voor Bluetooth 4.1. Dit alles is door Asus in een pakketje van 13,9 x 323 x 220mm en 1,3 kilo gestopt. Ter vergelijking, dit is een tikje kleiner dan een Macbook Air en ongeveer even groot als m'n Chromebook. Een overzicht van alle specificaties is hier te vinden.
Uiterlijk.
De Zenbook Flip is gemaakt van aluminium, wat door middel van anodiseren is voorzien van een paars/bruinige kleur. Asus zelf noemt deze kleur 'Mineral Grey', de andere kleur is 'Icicle Gold'. Foto's zeggen in dit geval meer dan duizend woorden, dus hier volgen wat plaatjes:
De klep is voorzien van een patroon van cirkels en een glimmend Asus logo. De rest van de behuizing is egaal van kleur, en toch echt meer paars dan grijs. Wat je ook kunt zien is dat het een glanzend scherm is, wat ook inhoudt dat er weerspiegelingen te zien zijn. Je kunt er last van hebben als je de laptop gebruikt bij felle lichten, maar ik vind het zelf niet zo'n probleem. De aansluitingen zijn wat mij betreft prima. Aan de linkerkant vind je een 'standaard' USB-aansluiting en een SD-kaart slot. Aan de rechterkant vind je nog een USB-A aansluiting, maar ook een USB-C aansluiting, een 3,5mm jack aansluiting, een micro-HDMI aansluiting en een poort voor de stroomadapter.

Het draaien van het scherm werkt soepel en nauwkeurig. In Windows kun je aangeven wat er moet gebeuren als de laptop merkt dat hij in een andere stand gezet wordt. Ik heb het zo ingesteld dat hij automatisch wisselt tussen tabletmodus en laptopmodus omdat ik geen zin heb om het handmatig te wisselen. Iets wat ik vooraf niet wist is dat de laptop in tabletstand ook in portretmodus te gebruiken is. Ik zal het waarschijnlijk niet vaak gebruiken, maar het is wel mooi meegenomen.
Toetsenbord en trackpad.
Een van de belangrijkste dingen aan een laptop is toch wel het toetsenbord. Als je er serieus werk op wil verrichten is het wel zo fijn als alles doet wat het moet doen. De review van Tweakers was zacht gezegd niet erg positief over het toetsenbord. Ik neem aan dat dit voor een flink deel subjectief is. Ik ben een 300 euro kostende Chromebook gewend, en vergeleken daarmee is het toetsenbord van de Zenbook Flip gewoon prima. De reviewer zal ook vaak genoeg op veel duurdere laptops gewerkt hebben, en als daarmee vergeleken wordt dan kan ik me voorstellen dat Asus teleurstelt. Om in te gaan op de minpunten uit de review van Tweakers dan vind ik het ook wel meevallen. Ik heb net drie dubbele letters getypt, en dat ging probleemloos. Het toetsenbord veert in het midden inderdaad mee, maar dat merkte ik pas toen ik doelbewust hard in het midden ging drukken. Bij gewoon typen heb ik er totaal geen last van. Al met al vind ik het toetsenbord gewoon goed.

Dan is er nog het trackpad. Deze is inderdaad behoorlijk stroef, maar niet té stroef naar mijn mening. Het is wel even wennen om kleine bewegingen met de cursor te maken. Waar ik wel last van heb is dat de trackpad af en toe niet helemaal doet wat ik wil. Dan selecteer ik per ongeluk een stuk tekst, of verplaats ik een tabblad terwijl dat niet mijn bedoeling was. Het schijnt dat dat komt doordat de behuizing iets te flexibel is. Zet je de laptop op een tafel dan is er niks aan de hand.
Scherm.
Dan het scherm. Zoals gezegd is het en 13,3" scherm met een resolutie van 1920*1080 pixels. Het zou ondertussen standaard moeten zijn, maar er is gebruik gemaakt van een IPS paneel wat moet zorgen voor goede kijkhoeken en betere kleuren. Omdat het een convertible is, is er ook een capacitief touchscreen aanwezig, wat waarschijnlijk ook heeft geleid tot de keuze voor een glanzend scherm. Feit: dit leidt tot weerspiegelingen. Mening: dit is niet zo erg. De helderheid is wel wat minder dan ik gewend ben. Ik ben, nu het nog kan, even buiten in de zon gaan zitten, en het is inderdaad een beetje lastig lezen, maar het is te doen als je door de weerspiegeling 'heenkijkt'. Hoe de kleurwaarde en -temperatuur zijn interesseert me vrij weinig. Ik ben geen graficus en zolang groen groen is vind ik het al snel goed.
Prestaties.
Deze laptop is natuurlijk geen racemonster. De Intel m3 6Y30 processor is duidelijk gericht op een zo laag mogelijk stroomgebruik in plaats van topprestaties. De kloksnelheid ligt met 900MHz niet heel hoog. Met de turbo erbij kan hij tot 2,2GHz gaan, maar ook dan is het geen hoogvlieger. Desondanks gaan standaard dingen zoals emailen, internetten en films kijken prima. Het is daarbij ook handig dat er 8GB RAM en een SSD aanwezig zijn. Als je de laptop flink gebruikt merk je dat hij wat warmer wordt. Hij wordt echter niet zo heet dat het oncomfortabel is. Ook is de CPU passief gekoeld wat betekent dat hij muisstil is.
Conclusie.
Al met al ben ik zeer tevreden met deze convertible ultrabook van Asus. De kleur is wat opvallend, en het glimmende scherm is niet voor iedereen weggelegd. De accuduur en het feit dat hij ook als tablet gebruikt kan worden maakt voor mij veel goed. Qua prestaties is het geen snelheidsmonster, maar daar koop je deze laptop (hopelijk) ook niet voor. Voor alledaags gebruik is het een prima ding en heb je er waarschijnlijk jarenlang plezier van.

Heb jij ook een Asus Zenbook Flip UX360CA-C4044T?

Leuke review!
Ik overweeg ook deze laptop aan te schaffen, maar wil dan graag disk encryptie gebruiken. Weet jij of de Windows 10 Home functie Device Encryption ondersteund wordt?
Internet geeft aan dat er een TPM 2.0 chip in zit, dus Bitlocker zou mogelijk zijn bij upgrade naar W10Pro, maar als de standaard W10Home functionaliteit ook werkt dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Als ik het goed begrijp zijn Device Encryption en Bitlocker twee verschillende dingen. Device Encryption kan ik niet vinden op de Zenbook, . Bitlocker is wel een optie, maar daarvoor zul je inderdaad Windows 10 Professional moeten regelen.
Bedankt voor je snelle reactie!
Klopt, Device Encryption vereist (hardwarematig) TPM2.0 en InstantGo. Of een systeem InstantGo ondersteunt, is te testen met powercfg /a
Als "Standby (Connected)" weergegeven wordt, dan is 'ie InstantGo compatible.

(Geleerd op https://blogs.windows.com...go-a-better-way-to-sleep/) :)
Hoe zit het met de accuduur? Wat haal je als hem op een schooldag gebruikt voor wat typen en bijvoorbeeld in de middag een uurtje film kijken?
Ik zit nu ongeveer twee uur te werken op de laptop. De accu begon met ongeveer 70-80% en staat nu op 50%. Hij geeft aan nog 6 uur mee te kunnen. Ik denk dat een schooldag (~7 uur?) en een uurtje film makkelijk moet lukken. En mocht hij leegraken dan is hij in twee uur weer helemaal opgeladen.