Specificaties 14,1" (1920x1080 IPS), 64GB (flash) - Bekijk alle specificaties

Medion Akoya S4219W 30020607 Review

peter123 21 augustus 2016, laatste update op 21 juli 2017, 895 views

Medion Akoya S4219W 30020607 (Product gekocht)

Deze laptop heeft super goede onderdelen en super slechte. Als je een goed beeldscherm waardeert en niet zo'n snelle CPU nodig hebt en weinig opslag is dit een perfecte laptop. De luidruchtige ventilator en de slechte behuizing halen het geheel echter behoorlijk naar beneden.

Pluspunten

• Super mooi beeldscherm
  • Stil bij lage CPU load
  • Lezen van de eMMC
  • Plaats om een extra 7mm HD/SSD te installeren
  • Zuinig met energie en accu gaat 7 uur mee
  • Weegt weinig en goede afmetingen

Minpunten

• Geen ethernet aansluiting
  • Langzaam schrijven op de eMMC
  • Goedkope behuizing
  • Luidruchtige fan bij hoge CPU load
  • Slechte prestaties CPU
  • Toetsenbord typt belaberd

Keuze
Ik had een Lenovo G50-30 laptop maar vond het beeldscherm niet echt mooi en de gewone hardeschijf maakte hem langzaam. De laptop werd gebruikt voor filmpjes kijken en internetten. Een 15,6" laptop vond ik te groot, maar heb ook een 11,6" gehad en die was te klein.
Mijn wensen invullend in de pricewatch en daar kwamen de volgende laptops uit:
categorie: Laptops
Naar een goed IPS beeldscherm moet je handmatig verder zoeken.
Ik heb voor deze Medion gekozen, omdat ik inmiddels wel vertouwen heb in het merk en het precies de laptop is die aan mijn eisen voldeed.
De Braswell Celeron is gebakken op 14nm en dus zuinig, de SSD zal sneller zijn dan Flash opslag en het beeldscherm is een IPS 1920x1080 scherm en moet top zijn. We gaan eens kijken of dat echt zo is.

Reviews lezen

Specificaties
Intel Celeron N3050 dualcore 1,6GHz
Geheugen: Kingston 2GB DDR3-1600 11-11-11-28 1,35V
Hardeschijf: 64GB eMMC
Optische Drive: geen
Beeldscherm: AU Optronics 14,1" 1920x1080 (Full HD 1080p) IPS mat
Video out: HDMI, Wireless Display (WiDi)
Intel USB 2.0, 2x USB 3.0,
Realtek RTL8723B WLAN 802.11n USB 2.0
Realtek Cardreader, Webcam
Accucapaciteit (Wh): 35520mWh gaat 7 uur max mee.

Uitpakken
https://tweakers.net/ext/f/nVM3qJtbXAluYu57025NQ6go/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/lWLSggySQsdGAG5pX2IcQa9J/medium.jpg
https://tweakers.net/ext/f/mkjwG9l2IWi3A4xBAFiUqLcO/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/2ueiFYlMxh4i0VCRGewZ0O1h/medium.jpg
Laptop, garantieboekje, opstartboekje, een waarschuwingen boekje, een kleine oplader een Cyberlink code en onderdelen om een HD in te bouwen.

Opstarten
Het opstarten duurt niet lang, maar de 2 virus- en malware scanners gaan even lekker 4 uurtjes lang je PC scannen met gevolg 100% CPU load een continue keihard blazende ventilator en je kunt er dan weinig meer mee.
Ik heb maar vlug McAfee en Cyberlink verwijdert. Scheelt ook veel ruimte op de krappe opslag. Daarna laten updaten en 2 uurtjes uitratelen.

De processor
De Celeron 877 scoorde een 5,2, de Celeron 2957U 5,7 en een AMD A4 4000 5,8. De Celeron N3050 scoort een 5,0 en dat merk je ook in de praktijk.

1,18 voor de Celeron 2957U. De Celeron N3050 scoort 0,76.

Intel HD Graphics - Braswell
Afspelen van film gaat goed en een simpel spelletje zal ook nog wel gaan.

Het geheugen loopt op 800MHz en de GPU op 600MHz idle. Vreemd genoeg gaat de GPU bij 4% load naar 300MHz.
BluRay film 1920x1080 55Mbps: CPU: 12% GPU: 4%.
Youtube 854x480 24fps mp4 html5: CPU 30%, GPU 13%
Youtube 1920x1080 30fps mp4 html5: CPU 50%, GPU 30%
Youtube 1920x1080 50fps mp4 html5: CPU 100%, GPU 55%

Beeldsherm
Het beeldscherm is een mat 1920x1080 pixel 14,1" IPS scherm. Het ziet er erg goed uit, maar de Win10 kalibratie laat een zeer hoge gamma waarde zien. Ondanks dat vind ik het beeldscherm er erg goed uitzien. Kijkhoeken, resolutie en kleuren zijn perfect. Win10 had de vergroting op 150% gezet, maar die heb ik verlaagd naar 125%. Zo past er meer op het scherm. Tabbladen uit het Win7 tijdperk zien en echter niet mooi uit. TrueType werkt hierbij waarschijnlijk niet goed.

De 58GB Hynix HCG8e SSD aka eMMC
Geen gewone HD of snelle SSD, maar een eMMC. eMMC staat voor embedded multi media card. https://en.wikipedia.org/wiki/MultiMediaCard#eMMC
Dit type opslag is vol in ontwikkeling en ik was dan ook erg benieuwd naar de prestaties hiervan. Met USB 3.0 heb ik erg slechte ervaringen. Vooral als je de opslag wat langer gebruikt worden de prestaties slechter.
Hierbij de prestaties na 1 dag gebruik:
https://tweakers.net/ext/f/0aDhgdv2nQHy0rsciIq7nsSL/medium.png https://tweakers.net/ext/f/iTecaC4NjVAbtmY98xW6eG8i/medium.png

Behuizing, toetsenbord en touchpad
De behuizing is van de buitenkant mat wit afgewerkt behalve ondeer de deksel. Daar is het mat zwart. Nadeel is dat je vette vingers vlug ziet. Het toetsenbord is typt goed, maar de behuizing veert mee door het dunne plastic. De touchpad kun je met meerdere vingers bedienden, maar dat werkt niet geweldig.

WiFi, BlueTooth
Er zit een Realtec RTL8723B WLAN chip in. Geen testen gedaan, maar werkt goed.

Geluid
Het geluid komt van een Realtek chip. Er zitten 2 luidsprekers onder de behuizing. Softwarematig kun je voor verschillende geluidsmodi kiezen. Muziek, film, enz. Dit geeft een Dolby Surround effect en werkt redelijk. Het kan heel hard en is stukken beter dan de goedkope standaard oplossing van laptops, maar hoor wat weinig lage tonen.

Medion heeft zich wat mij betreft niet ontdaan van zijn Aldi image. De behuizing en de slechte ventilator dragen hier aan bij. De SSD mag geen SSD heten, maar eMMC of flash. De prestaties zijn ook niet te vergelijken met een SSD. Het beeldscherm is top en het formaat 14" vind ik perfect. Niet te klein en niet te groot.

Onderbouwde op- en aanmerkingen zijn welkom.

Heb jij ook een Medion Akoya S4219W 30020607?

Prima review, en ik denk een aardige laptop voor de prijs. Zeker met oog op het scherm.
Dank je. Je kunt een Toshiba op dit moment krijgen voor 200,- echter de TN-beeldschermen in goedkope laptops zijn vaak erg slecht.
Ook een mooie is deze pricewatch: Asus VivoBook R417SA-FR088T (Wit)
Ik bezit zelf momenteel de Lenovo Ideapad 100S, aardige laptop, geluidsloos, en kan redelijk goed over weg met verschillende tabs ondanks de Intel Atom processor.
Ik zie dat die Atom beter presteert dan deze Celeron. Die valt wat tegen. Mooi dingetje.
Vandaag het B model binnen gekregen welke volledig zwart is. Na een paar keer klikken in Windows 10 direct gewiped en voorzien van Ubuntu 16.04, draait prima na wat wifi gehannes en powertop om de battery duur te verlengen (gaf eerst 4 uur aan, nu 6.5 uur op 80% bij niet intensief gebruik en niet meer continu cpu fan zoals onder Windows 10). Ik wilde een 500gb 2.5" sata schijf bijplaatsen, maar er passen geen reguliere laptop schijven in alleen tot 0.7 cm! De resolutie is goed 1920 x 1080, maar het geheel komt mij iets korrelig over (zoals vroeger het verschil tussen VGA en DVI), maar kan komen door matte uitvoering,

[Reactie gewijzigd door computeraap op 15 september 2016 20:13]

Bedankt voor de toevoeging over de laptop HD. Scheel weer proberen.
Ben jij ergens een Windows 10 serienummer tegen gekomen? Ik niet en deze had ik nodig want kon niet activeren na herinstallatie. Ik had nog een (Pro) serienummer liggen, maar ik vind het toch vreemd dat er nergens een sticker of code staat?
Die sticker is niet meer helaas. Er zijn tooltjes waarmee je het serienummer kunt achterhalen. Misschien systeemherstel?
Bij mij alleen onderop een medion serienummer, niets windows achtigs :( Ik had 'm gewiped voor Ubuntu, dus helaas niets meer uit te lezen van de oorspronkelijke install en de efi had ik ook verwijderd en daar zal waarschijnlijk iets van een serial in hebben gezeten voor de restore. Zal Alternate eens mailen.
Waarom wilde je weer terug naar Windows? Ik zoek iets ter vervanging van mijn oude laptop met Ubuntu en wil op de nieuwe ook weer Ubuntu zetten.