LG PV150G Review

gekke-gerrit 17 augustus 2016, laatste update op 31 augustus 2016, 1.501 views

LG PV150G

Een lichte, en gebruiksvriendelijke beamer, met tal van mogelijkheden en een zeer goede ingebouwde media speler, zo kan je overal je films kijken (als het maar donker is). Goede accuduur, zodat je 2 uur draadloos kan genieten. Het is wel jammer dat de audio kwaliteit de wensen overlaat.

Pluspunten

• Formaat en gewicht
  • Beeldkwaliteit voor een non 720p beamer
  • Geluidsproductie
  • Wifi screen sharing
  • Ingebouwde media speler is zeer goed te noemen

Minpunten

• Lichtopbrengst in (in)direct zonlicht
  • Batterij leeg indicator ontbreekt
  • Standaard kleurafwijking
  • Geen Nederlands menu
  • Geen bluetooth
  • Geen alternatief voor Wifi screen sharing (Apple)

Contrast / helderheid Score: 3

Breng mij naar boven!

Deze review wordt mede mogelijk gemaakt door LG en Tweakers, maar ik zal een eerlijk oordeel geven over de LG PV150G Beamer.

Voor sommige mensen zit de vakantie er alweer op, voor mij en mijn vriendin moet hij nog beginnen. In de planning staat een lekkere vakantie richting het zuiden van Europa, in een hotel of appartement. Dat gaan we nog wel even bekijken.

Ik heb van tweakers een bericht gekregen dat ik deze LG Minibeam Nano mocht gaan reviewen, mijn eerste beamer ooit. Mijn hoofd sloeg op hol wat ik allemaal met deze kleine beamer kan gaan doen, hij gaat sowieso mee op vakantie! Verder zitten wij ook midden in een grote verbouwing van ons eerste huis, ook daarvoor kan ik deze beamer zeker wel gebruiken, hoe? dat vertel ik verder in deze review.

De LG PV150G Beamer is een zeer kleine compacte beamer, met een relatief lage instapprijs. In deze review zal ik verschillende aspecten van deze beamer naar voren halen en een paar ideeŽn met jullie delen wat je allemaal met deze beamer kan doen.

In deze review wordt Wifi screen sharing niet besproken, omdat ik geen Android devices tot mijn beschikking heb.

Model RS-650-AMAA-G1
ResolutieWVGA (854 x 480)
Helderheid100 lumen
Contrastverhouding (volledig aan, volledig uit)100.000:1
Geluidsproductie24 dB(A)
Projectielens ScherpstellenHandmatig
Projectielens ZoomVast
Projectiebeeld Schermafmetingen10” ~ 100”
Projectiebeeld Standaard40" op 1,45 m

Audio-uit 1 3.5mm jack
HDMI Compatibiliteit van ingangssignaal Digitaal (HDMI) 1080p/1080i/720p/480p
USB USB 2.0 (Type A)

Overige specificaties
beeldverhouding 4:3, 16:9, Just scan, Ingesteld door pro, Bioscoopzoom, volledig
Geluid 1W, mono
Accu 2 uur (3760mAH)
afmetingen BxDxH108 x 103 x 44 (mm)
gewicht 270 g
Energieverbruik 13 W of 24 W (opladen + ingeschakeld)
Energieverbruik bij stand-by < 0,5 W
Energiebron Adapter (100 V – 240 V bij 50~60 Hz)
Digitale correctie op 4 punten, verticaal
in-/uitschakeling (10 sec. aan, 2 sec. uit)
Slaaptimer
Beeld omdraaien Ja (horizontaal/verticaal)
Kleurtemperatuur aanpassen
Instelbare zwarttinten
Expertbediening vADJ
Gammacorrectie
Ruisreductie
Automatische stand-by

Breng mij naar boven!

De magische doos, een klein doosje. Op naar de inhoud.

De boekjes nemen meer ruimte in dan de beamer! Dat is al een mooi teken!

Alle accessoires bij elkaar, 1 boekje met het verhaal dat ze voldoen aan de richtlijnen die gesteld worden aan wifi en bluetooth :) , een garantie boekje en een handleiding. Verder een CD met met een digitale handleiding.
Er zit ook nog een afstandsbediening bij en natuurlijk een oplader.

De oplader specificaties voor de liefhebber. ( 24.7 Watt )

De LG PV150G Beamer. Een mooi klein dingetje om te zien!

Shot van voren, de ventilatie gaten voor voldoende koeling.

Shot van de zijkant, je ziet een focus wiel voor het handmatig scherpstellen, ventilatie roosters en een Kingston slot (wat echt nooit iemand gebruikt :P)

Shot van de achterkant, Van links naar rechts,
3.5mm Audio jack, HDMI, aan/uit schakelaar, USB 2.0.

De laatste zijkant, met hier een DC jack om op te laden en een battery indicator.

De onderkant met de nodige info en wat ik een hele fijne toevoeging vindt is de tripod aansluiting. Op een Joby Gorillapod bijvoorbeeld kun je makkelijk het beeld extra bijstellen.

De bovenkant bevat een kleine thumbstick die de nodige functies biedt. Dit zorgt er ook voor dat de afstandsbediening (bijna) overbodig is.

Toepassingen
Waarvoor zou je deze LG minibeam kunnen gebruiken? Hier een paar suggesties.

Vakantie
Dit heb ik al een keer aangehaald, een vakantie is ervoor om lekker te genieten en uit te rusten. Voor ons betekent dat een lekkere hotelkamer of appartement. Vaak is er dan wel een tv aanwezig maar dan houd het ook echt wel op bij 32”. De LG minibeam nano kan net wat groter projecteren. Soms weet je ook niet of de tv HDMI heeft. De LG minibeam zorgt ervoor dat je in ieder geval lekker je piratebay filmpje kan kijken op je vakantiebestemming (Niet teveel natuurlijk, films kijken kun je thuis ook :P).

School
Het is inmiddels al een tijdje geleden, maar voor mijn eindpresentatie van mijn ontwikkelde applicatie had ik een beamer nodig met HDMI, en tja, dat is gewoon nog niet overal aanwezig. Sommige lokalen hadden wel HDMI en andere lokalen alleen VGA. Ook hier kan je dan vertrouwen op je eigen apparatuur in plaats die van derden.

Werk
Op je werk valt er genoeg te bespreken te overleggen en te presenteren. Niet overal hangen beamers en uiteraard is de kamer met de beamer bezet. Je raad het al, probleem opgelost!

Avondje met vrienden
Lekker weer in de avond? Lekker buiten zitten? Die voetbalvrienden kunnen dan nog weleens moeilijk doen, ja maar ik wil wel PEC Zwolle zien, nou dan regelen we dat gewoon. Tegenwoordig is het mogelijk om met Horizon te streamen naar second screen, en dus ook mogelijk om met je iPhone (en Android) je schutting of muur om te toveren naar een tv.

Vroeger, een jaar of 10 geleden, hebben we de TV weleens buiten gezet tijdens het EK. Dat is nu niet meer nodig :D

Bij je opa/oma met oude tv om vakantie foto's te laten zien
De opa van mijn vriendin heeft nog een oude Philips TV (zo een waarvan ik niet eens wist dat het bestond, met zo’n dikke kast erachter). Als we dan weer terug zijn van vakantie kunnen we onze leuke vakantiefoto’s ook aan hem laten zien. Facebook en internet is vaak te hoog gegrepen voor een gemiddelde opa/oma. Zo kunnen ze toch genieten van de foto’s en hebben ze nog gezelschap ook!

Mogelijkheden
De LG PV150G zorgt ervoor dat je altijd en overal een beeldscherm bij je kan hebben. Maar dan heb ik ook nog input apparatuur nodig om er wat mee te kunnen doen. Om jullie alvast ideeŽn te geven wat je er allemaal mee kan doen heb ik hier een lijstje:

Raspberry Pi
Dit is wel de beste keuze die je kunt maken als tweaker. Met een raspberry pi kun je echt alles doen wat je wilt, je hebt alleen een beeldscherm nodig. Nou, die is er nu!

Voor de verbouwing van ons huis maak ik een timelapse, elke 15 seconden wordt er een foto gemaakt met een 120 graden wide angle lens. Helaas is de camera niet zo modern als de gemiddelde smartphone en moet ik dus telkens weer scherpstellen. Dit heb ik een poosje gedaan met een klein 3.5” schermpje, maar de kijkhoek is verschrikkelijk. Dit maakte het dus erg lastig om de camera goed scherp te stellen. Dit heeft enkele keren onscherpe videobeelden opgeleverd helaas. Met een beeldscherm slepen vond ik geen optie, daarom biedt de LG minibeam nano uitkomst!†

Chromecast
Dit is de meest voor de compatible oplossing voor de Apple mensen onder ons. Met het aansluiten van een chromecast kan bijna iedereen wel gebruik maken van de beamer. Je kunt zo snel een filmpje streamen van je apparaat naar de chromecast.

Apple TV
De Apple TV hoort natuurlijk ook in dit lijstje thuis. Hij is klein, maar wel afhankelijk van een 230V aansluiting. Daardoor vind ik dit minder geschikt als extra accessoire voor de LG PV150G.

Lightning to HDMI
Als ander alternatief voor de Apple gebruikers is er Lightning naar HDMI, Ik heb zelf ooit deze kabel aangeschaft om presentaties van mijn app’s te geven op school (iOS developer). Dit zorgt voor een lag free input en is dan ook zeer geschikt om games mee te spelen.

3.5mm audio jack
Helaas beschikt de LG PV150G niet over een geweldig audio systeem. Dat was ook niet te verwachten, maar als je een goede filmbeleving wilt hebben, heb je meer nodig dan de ingebouwde 1 Watt speaker. De 3.5mm audiojack biedt uitkomst. Een mooie toevoeging zou ingebouwde bluetooth zijn geweest, maar we moeten het zonder doen. Of toch niet?

Op elke Chinese wholesale website is wel een 3.5mm bluetooth audio transmitter te vinden. Voor een euro of 10, heb je ook bluetooth audio op je device! Op deze manier kan je de draadloze beleving behouden en je bluetooth speaker.

Wat zou jij doen met deze beamer? heb je nog tips of tricks?

Breng mij naar boven!

De LG PV150G Beamer is zoals jullie hebben gezien een klein, schattig beamertje. Toch kan dit kleine beamertje best wel wat!

Het menu bevat eigenlijk vrij standaard onderdelen die een gemiddelde monitor ook heeft. Kleurinstellingen, helderheid, contrast, het zit er allemaal op. Verder heeft hij een sleep timer en nog tal van functies. Zoveel dat ik je gewoon weer terug verwijs naar de specificaties.

Wanneer de beamer voor het eerst wordt gebruikt, wordt je gevraagd om de taal in te stellen. Helaas ontbreekt nederlands, daarom moeten we het maar doen met Engels.

Voor deze review ga ik heel oneerlijk vergelijkingsmateriaal pakken, omdat ik helaas niet in het bezit ben van twee beamers. Ik ben dus genoodzaakt om de beamer te gaan vergelijken met een IPS Retina display van mijn Macbook pro early 2015.

Alle foto's zijn gemaakt met een Nikon D7100 met een nikkor 35mm F1.8
sluitertijd 1/25ste
diafragma 6.3
ISO 400

De foto's zijn gemaakt in een behoorlijk donkere omgeving, maar niet extreem donker of iets dergelijks.

Op alle foto's,
Bovenaan: LG PV150G
Onderaan: Apple Macbook pro early 2015

Breng mij naar boven!

Als eerst excuses voor een paar onscherpe foto's.

Ik zal meteen met de deur in huis vallen. De kleurweergave is niet heel erg geweldig. Het lijkt erop dat bepaalde kleuren erg moeilijk worden weergegeven, Tweakers rood heeft deze beamer dan ook erg veel moeite mee. De overige kleuren die achterblijven zijn bruin/oranje. De rest van de kleuren vind ik er goed uit zin.

Zoals jullie zien wijkt de kleur erg af ten opzichte van de Macbook Pro. Gelukkig geldt dit niet voor alle kleuren!

De Tweakers kleur is te corrigeren door meer groen te weergeven, maar dat heb ik niet gedaan om zo de werkelijke kleuren te laten zien.

Over het algemeen ervaar ik kleurproblemen niet als heel storend. Op de kleur Tweakers rood na vind ik het er redelijk goed uitzien. Normaal gesproken kijk je een film of iets anders zonder direct referentie materiaal, dan is het voor een kleurenleek zoals mij, al bijna niet meer op te merken.

Breng mij naar boven!

Ik vind contrast bij een beamer best lastig te beoordelen. Je projecteert door middel van licht, zwarte beelden zijn in werkelijkheid wit, want je projecteert op een witte muur. Toch ga ik het proberen.

Als je hier kijkt naar de overgang van de tv, van zwart naar grijs, zie je goed dat het contrast wat achter blijft in vergelijking met de macbook. Ook de verschillende kleuren houtstructuur zie je niet altijd even goed terug. Ook dit onderdeel is lastig, want een 1080P video met een 480P beamer afspelen is appels met peren vergelijken.

Voor deze beamer vind ik het contrast prima.

De helderheid is voor een beamer van dit formaat goed te noemen, in eerste instantie bij daglicht valt hij behoorlijk tegen. Je kunt veel minder groot projecteren, omdat dan het licht te veel verspreidt. In de avond, of vooral op donkere plekjes, kan je helemaal los gaan! Je pakt hem op, zet hem neer en je hebt binnen no time een scherm van 240" maar dan moet het ook wel echt super donker zijn.

De helderheid van deze beamer is aan de lage kant, maar wel voldoende.

Breng mij naar boven!
Over de vormgeving kan ik wel kort zijn, jullie hebben de plaatjes al voorbij zien komen. Het is een kleine schattige beamer, dat is de indruk die het bij mij wekt. Ondanks dat hij een beetje plastic fantastic is, ziet hij er toch goed uit.

De beamer is qua aansluitingen gewoon praktisch. Alle media en invoer, gaat aan de achterkant erin. Stroomtoevoer aan de zijkant. Het werkt allemaal goed en is duidelijk.

De bediening bovenop met het zilverachtige knopje, bevat een klein ledje, zodat je deze makkelijk terug kan vinden als hij in standby staat. Deze kleine dingetjes maken het dan weer af.

Breng mij naar boven!

Het beeldformaat is zeer divers te noemen. Hieronder wat voorbeelden.

Het kleinste scherm wat ik heb kunnen creŽren is een diagonaal van 8" (met scherp beeld uiteraard)

In de woonkamer heb ik de beamer ook nog even neergezet, ter vergelijking staat er ook nog een 37" tv op de foto.
Het resultaat is een 120" groot scherm met heel veel focus ruimte over.

Omdat ik zoveel focus ruimte over had, ben ik naar buiten gegaan om grotere projecties te testen.
Buiten hebben we momenteel een 'zilverdoek' hangen tegen de zon.
Op ons huis heb ik projectie weten te realiseren van 260".
Ook nu had ik nog steeds ruimte over om nog groter te projecteren. Dit gaat ver boven de 100" die opgegeven wordt door LG.

De lichtopbrengst was te mager om lekker te kunnen kijken, daarvoor moet de gemeente toch eerst de straatlantarens bij ons huis uitzetten. Door al het omgevingslicht is het dus lastig om op zulke enorme formaten te projecten.

Focussen van het beeld gaat soepel en gemakkelijk.

Breng mij naar boven!

Eigenlijk hoef ik aan dit kopje niet heel veel aandacht te besteden. De 1W mono speaker maakt op mij geen indruk. Het is leuk dat ze dit toegevoegd hebben, maar ik ben blij dat ze de 3.5mm audio jack niet zijn vergeten. Deze is dan ook van cruciaal belang om normale geluidskwaliteit te krijgen.

Ik heb de speaker vergeleken met mijn iPhone 6S speaker. Beide op 100% volume, het verschil is minimaal maar ik geef toch het voordeel van de twijfel aan de LG beamer.

Een externe speaker is een must.

Breng mij naar boven!

De geluidsproductie van de beamer vind ik erg goed! Als het stil is hoor je de ventilator draaien. Zodra je een filmpje start of een gesprek voert. Of zoals ik nu doe, typen op een mechanisch toetsenbord, dan valt het geluid al weer weg.
De ventilator doet zijn werk verder goed, de beamer overigens nauwelijks warm, ook niet na een lange tijd.

Hierdoor krijg ik wel de indruk dat de ventilator niet temperatuur gestuurd is, hierdoor had het geluidsniveau toch lager kunnen uitkomen als de werkomgeving ook kouder is.

Al met al ben Ik zeer te spreken over de geluidsproductie.

Breng mij naar boven!

Een portable beamer is top, nu de rest nog. Gelukkig hoef je niet je laptop mee te nemen op vakantie, een paar films op USB werkt ook.
De LG PV150G ondersteund de volgende audio en video formaten.

De meest standaard video formaten worden ondersteund, dat is goed.

Ook qua audio ondersteuning hebben we niet veel te klagen.

De USB werkt niet met mac journaled geformatteerde USB apparaten. (Dat was wel te verwachten.)
Windows formatted werkt wel gewoon.

Ik heb een paar tests gedaan met video's van 720P kwaliteit. Hierbij ben ik tot een paar conclusies gekomen.
  • De media player is goed opgezet, werkt snel en soepel.
  • Om gemakkelijk video's te kijken en instellingen te veranderen is de afstandsbediening een must.
  • De player weet waar je gebleven bent als je terug gaat naaf de film die je aan het kijken was.
  • De player weet niet waar je gebleven bent als je de beamer uitzet
  • Wanneer je de beamer start met alleen USB, pakt hij toch standaard HDMI als input source, jammer
Wat betreft ondertitels wordt het volgende ondersteund:

Om dit te kunnen testen heb ik een divx film gedownload met meerdere ondertitels en audio talen, en dat gaat allemaal prima. In het menu kan je hier snel tussen schakelen.

Ook los subtitles toevoegen werkt prima. Je kunt net als in VLC de subtitles syncen, positioneren en vergroten!
Gewoon Top! (Gerrit denkt aan vakantie en lekker films kijken met zijn USB stickje.)

Breng mij naar boven!

Natuurlijk zijn er meer kleine projectoren op de markt.

Asus S1 mobile led projector
Een van de alternatieven is een Asus S1 mobile led projector. Deze led projector heeft twee maal de lichtopbrengst maar nog steeds dezelfde WVGA resolutie.
Verder heeft hij twee USB poorten. Dit zou een voordeel kunnen hebben voor je externe HDD die twee USB poorten nodig heeft (1 voor stroom en 1 voor data). Ook wanneer je een ChromeCast gebruikt heb je stroom nodig via USB, Bij de Asus behoud je dan nog 1 poort voor overige aansluiting. Verder houdt deze beamer het tot 3 uur uit op een accu lading en beschikt hij over een 2 Watt mono speaker.

formaat: BxDxH 110x102x30 tegenover 108x103x44,
Gewicht: 342 gram tegenover 270 gram.

Price wise is deze beamer 60,- duurder dan de LG PV150G
pricewatch: Asus S1 Mobile LED Projector

LG PH300
Deze beamer kost iets meer maar je krijgt er ook meer voor terug. Nog steeds heb je een portable beamer met een batterij duur van 2.5 uur. (Dat is 30 minuten meer dan de LG PV150G) en in plaats van WVGA krijg je HDReady resolutie (720p). Ook het aantal lumen is driemaal hoger, waardoor je minder last hebt van omgevingslicht. Verder krijg je 2 Watt stereo geluid.

Het nadeel is dan wel weer dat deze PH300 ook een stukje groter en zwaarder is.

formaat: BxDxH 113x64x84 tegenover 108x103x44,
Gewicht: 450 gram tegenover 270 gram.

Ook zou hij, door de hogere lichtopbrengst meer geluid maken dan de LG PV150G
Price wise is deze beamer 100,- duurder dan de LG PV150G

Verder heeft LG nog een nieuwe beamer aangekondigd, namelijk
pricewatch: LG PH150G
Deze lijkt qua formaat en specificaties erg in de buurt te komen van de LG PV150G.

Breng mij naar boven!

Na een lange test periode op de accu van de beamer viel hij uit, ik dacht eerst dat dit aan mij lag want ik had een video op pauze staan. Ik heb de beamer weer aangedaan. Hij ging aan, en viel na 5 seconden weer uit. De batterij indicator die wel oplicht als de beamer wordt opgeladen, laat nu niets zien. De uitknop kleurt wel rood, zoals deze dat altijd doet in standby.

Het is jammer dat de batterij niet aangeeft dat hij leeg is.

Zou ik deze beamer uit eigen beweging aanschaffen?
Als ik eerlijk ben zou ik deze beamer niet zelf aanschaffen. Tenminste, dat zou mijn antwoord zijn voordat ik deze review schreef.
Als ik kennissen had of vrienden met een nano beamer en als ik van te voren had geweten wat dit kleine toverapparaatje allemaal kan, dan had ik bijna zeker wel een nano beamer gekocht. Het is echt een hele leuke toevoeging aan je gadget collectie. Heerlijk filmpjes kijken waar je ook maar wilt, als het maar donker is!

Dus zou ik er een aanschaffen? Ja, zeker!
Zou ik de LG PV150G aanschaffen, Ja, want pricewise is hij een zeer goede optie, en voor een gadget 250 a 300 euro betalen is al veel. Dus waarom nog meer uitgeven?

De interne media speler is echt goed te noemen, de beamer laad media snel in en kan veel verschillende bestanden afspelen inclusief ondertitels.

Verder zitten er een aantal handige sensoren op die het beeld omdraaien als je de beamer op de kop neerzet (ophangen aan het plafond). Er zit ook verticale correctie op het het beeld wanneer je schuin omhoog projecteert.

Als we het hebben over beeldkwaliteit vind ik de beamer scherp te noemen. Ondanks de lage resolutie zie je geen pixels, die 'vloeien' in elkaar over. De helderheid is dan wel wat aan de lage kant, maar prima in de avonduren.

Ben je opzoek naar een beamer voor aan de muur? Voor overdag? dan zal je verder moeten kijken. Mocht je een echte toffe gadget willen hebben en in de avond uren een filmpje op de muur willen toveren, dan is deze beamer zeker geschikt voor jou!

Ik ben in het bezit van dyslexie

Special thanks 4 my lovely fiancee Teresa, :D :D voor het controleren van de spelling! :D

Heb jij ook een LG PV150G?