Somfy TaHoma Review

Jeetwee 31 augustus 2016, laatste update op 1 september 2016, 864 views

Somfy TaHoma

Deze controller aangeschaft om de Somfy rolluiken en verlichting te automatiseren. Dit soort zaken zijn sowieso niet goedkoop, maar Somfy is een van de duurdere. Desalniettemin het geld waard, omdat je er kwaliteit en vele mogelijkheden voor terug krijgt.

Pluspunten

• Plug & play na registratie.
  • Functionaliteiten
  • Uit te breiden met Z-wave en andere apparaten
  • Kwaliteit

Minpunten

• Bereik Z-wave module
  • Webinterface en app kunnen beter

Kwaliteit Score: 4
Zoals gezegd, heb ik deze box gekocht om de rolluiken automatisch (en op afstand) te kunnen sluiten en openen. Dit met behulp van een Somfy zonnesensor. Omdat ik flexibel wil zijn in de aanschaf van extra apparatuur, heb ik de Z-wave module erbij gekocht.
Via Z-wave de tuinverlichting voor en achter aangesloten om 's avonds op vaste tijden aan en uit te gaan. Als laatste de handbediende screen omgebouwd naar draadloze bediening. Een Z-wave begweingssensor en een tussenschakelaar staan nog in bestelling via Aliexpress.com.

De controller
Het apparaat oogt goed afgewerkt en ziet er netjes uit. Voelt erg licht aan en kan met een kleine muurbeugel opgehangen worden. Behalve de voeding zijn er aansluitingen voor een lankabel en de Somfy Z-wave usb module.

De installatie
Om het spul te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren bij Somfy en het apparaat koppelen aan een account. Daarna kan je direct van start met het koppelen en inregelen van de apparatuur. Dat kan bij de zonweringen jammer genoeg alleen via een afstandsbediening. Die heb er dus helaas bij moeten kopen. Bij het koppelen van Z-wave schakelaars kan het wel zonder een afstandsbediening. Koppelen is simpel: zoek in het configuratiescherm het soort apparaat op verbindingsprotocol (bijv. RTS, IO of Z-wave) en doorloop de instructies.

Z-wave producten van andere merken kunnen ook gekoppeld worden, al hoewel niet alles ondersteund schijnt te worden. Ook andere controllers zoals de Philips Hue en Axis camera's kunnen aangesloten worden.

Schema's maken
In eerste instantie lijkt er geen duidelijke logica in te zetten wat je waar voor moet gebruiken. Je hebt keuze uit Agenda - Scenario's en Smart. Ook kan je je huisindeling grafisch vastleggen, waarna je kan aangeven welk apparaat waar zit. Dit heeft m.i. absoluut geen toegevoegde waarde, omdat je vanuit dit hoofdscherm eigenlijk toch niet doet. De voor- en achtertuin kan je wel aangeven, maar geen apparaten plaatsen.

Je kan vaste dagen plannen met activiteiten, maar ook meerdere activiteiten in een scenario zetten. Losse activiteiten of scenario's kan je vervolgens inplannen en mbv sensoren onder voorwaarden laten werken.

Cloud en app
Via de telefoon, tablet of pc log je in op de app of website en krijg je toegang tot je instellingen in de cloud van Somfy. Daardoor kan je altijd buitenshuis de situatie monitoren en apparaten in- en uitschakelen. Erg handig, maar als je vrijwel alles op tijd en met sensoren hebt ingeregeld, hoef je niet zoveel meer te doen :O .
De app is een uitgeklede versie van de webportal. Als je bijvoorbeeld met je zonnesensor wilt analyseren hoeveel lux er binnenkomt, dan heb je niet genoeg aan de app.
Je kan grafisch en in tekst zien wat er allemaal gebeurd is. Ook kan je realtime de gekoppelde sensoren uitlezen.

Veel waar voor veel geld met veel (uitbreidings)mogelijkheden. Degelijke kwaliteit en uiteindelijk een redelijk goed gebruiksgemak. De interface kan naar mijn mening veel beter / logischer, maar er is desalniettemin prima mee te werken. Daarom en vanwege de prijs 4 sterren en (nog) geen 5.

Heb jij ook een Somfy TaHoma?

Zelf heb ik de Tahoma al een kleine ander half jaar in bezit en was er heel tevreden over. Ja de inteface kon wat beter en soepeler, de app is wat traag maar verder prima en functioneel.

Echter is er sinds de zomer dat de Box zeer moeilijk op het netwerk komt en dus niet opstart. Zonder mogelijkheid meer te verbinden (lampje blijft oranje). Helpdesk gebeld maar die kwam niet veel verder dan een netwerkkabel vervangen (alsof deze opeens kapot was gegaan) en direct op de router aansluiten (ook al geprobeerd). Inmiddels een nieuwe box ontvangen, die krijg ik zo nu en dan verbonden, maar zodra er weer een update is geweest (zoals gisteren), is de verbinding weer kwijt.

Moet deze box ook maar weer omruilen, deze is ook erg onbetrouwbaar. Zelf heb ik niets veranderd aan mijn netwerk, de eerste keer dat de problemen zijn ontstaan was zelfs tijdens mijn vakantie.
Vreemd van de verbindingsproblemen. Tot nu toe geen last gehad van de update. Merk wel dat als de stroom er af is geweest, de box niet automatisch een nieuwe verbinding maakt met het netwerk. Even de netwerk kabel eruit en erin doen zorgt is dan de oplossing.
Hopelijk komt er wel meer ondersteuning van Z-wave producten, want nu is het erg beperkt. Alleen tot schakelaars, aangezien je moet koppelen met de aan/uit knop. Een Z-wave sensor of thermostaat bijvoorbeeld kan je daardoor niet koppelen.
Even uit nieuwsgierigheid: Gebruik je de oude Tahoma box of de nieuwe versie (model2016) die er heel anders uitziet?
Het voorgaande model.
Geen goede beveiliging, ronduit dramatische interface. Werkt een beetje, misschien. Als je connectie problemen krijgt verwacht dan niet dat je ze zelf op kan lossen: je krijgt gewoon geen enkele informatie. Tahoma = KUT. En ik kan het weten, ik kwam er bij het bestellen van mijn rol scherm gewoon niet onderuit. Wat een drama. Gewoon een programma om je rolgordijn omhoog te laten gaan is al te veel voor deze lui. Kan programma niet saven, geen enkele help, geen foutmeldingen, niets. Interface is uitermate traag als het wel werkt. Om te huilen, afblijven, probeer wat anders.

Oh ja, en je zou verwachten dat je met een online weerbericht ook een eind kan komen. Vergeet dat helemaal maar, dan verkopen ze hun dure weersystemen niet meer.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 29 mei 2017 20:42]

Vervelend voor je dat het niet werkt, maar ik herken me totaal niet in je verhaal. De box is bij mij zeer stabiel en icm de zonnesensor gaan de rolluiken op het juiste moment dicht en weer open. Ook het regelen van de verlichting op schema loopt zeer soepel dmv de Z-wave stick. Zou soms wat meer willen zoals met een Vera mogelijk is, maar neemt niet weg dat ik nog steeds tevreden ben.
Vraag me wel af wat je met jouw reactie op de review wil bereiken, Misschien beter om zelf een review te plaatsen?