Specificaties Bluetooth muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart Review

Gabriel_Knight 17 augustus 2016, 356 views

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart

Muis ligt goed in de hand, is ergonomisch vormgegeven. Het materiaal van de muis voelt prettig aan en voorkomt zweethanden. Opladen gaat met een micro USB kabel. De batterijduur is bij intensief gebruik slechts 9 dagen.

Pluspunten

• Ergonomische vormgeving
  • Handige smartshift scrolltechniek
  • Goede muisklik

Minpunten

• Batterijduur is slechts 9 dagen ipv geadverteerde 40

Goede muis met slechte batterijduur

Na 10 jaar een MX1000 muis van Logitech gebruikt te hebben, was de muis aan vervangen toe, en heb ik besloten om de Logitech MX Master te kopen. De muis lijkt qua vormgeving op de MX1000, maar is een stuk ergonomischer vormgegeven. Bij de duimruist, is het oppervlak voorzien van "ribbels"(zie foto), wat prettig is om vast te houden. Het materiaal waarmee de muis grotendeels bedekt is, is een speciaal soort slijtvast "rubber" dat eerder als plastic dan als rubber aanvoelt. Prettige eigenschap hiervan, is dat het zweethanden voorkomt (wat ik kan bevestigen). Bij het scrollen maakt de muis gebruik van "smartshift". Dit houd in dat het scrollwiel zonder ratelen ronddraait wanneer je snel scrolt, en ratelt als je langzaam scrollt. Ook als je een zwiep aan het scrollwiel geeft en het daarna afremt, gaat deze automatisch over van ratelvrij scrollen naar ratelscrollen.

Een vervelende eigenschap is de slechte batterijduur.
Logitech geeft aan, dat bij gemiddeld gebruik van 6 uur per dag, de muis tot 40 dagen mee kan gaan op één acculading. Ik gebruik de muis zo'n 10 uur per dag, en was dan ook verbaasd dat de muis al na 9 dagen volledig leeg was. Ik heb hierover meerdere malen contact gezocht met Logitech, en deze gaven aan dat dit normaal is, en de muis niet stuk is. Er wordt door Logitech uitgegaan van 6 uur muis gebruik per dag ipv 10, en men mag de muis maar slecht af en toe gebruiken (bijv bij gebruik in Word, waarbij je meer het toetsenbord dan de muis gebruikt). Als je de muis intensief gebruikt is de batterijduur een stuk korter. Daarnaast gaf Logitech aan dat er wordt gesproken over "TOT 40 dagen batterijduur". Het is dus niet een harde eis dat je dit moet kunnen halen. Bij mijn oude MX1000 muis was er een opgegeven batterij levensduur van 21 dagen, waarvan ik bij intensief gebruik 14 dagen haalde. Ik ben dan ook zeer verbaasd, dat ik slechts 9 dagen haal met deze nieuwe muis, met nieuwere zuinigere onderdelen en een nieuw soort accu.
Bizarre is ook dat in geen enkele review op Internet deze "tot 40 dagen batterijduur" getest is. Op vrijwel alle reviewsites wordt deze 40 dagen genoemd, maar blijkbaar heeft niemand deze batterijduur getest, maar gewoon klakkeloos uit het persbericht van Logitech overgenomen

De muis werkt heel fijn, ligt prettig in de hand, maar de accuduur is toch wel een zware domper omdat ik die muis nu wel heel regelmatig moet opladen (wat ook nog es zeer traag gaat).

Heb jij ook een Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart?