Longshine LCS-WA5-45 Review

fruttenboel 17 september 2009, 2.005 views

Longshine LCS-WA5-45

Pluspunten

• stabiel, betrouwbaar, betaalbaar, veel mogelijkheden, goed bereik, mooi kastje, schakelende stekkervoeding, magnetische voetjes

Minpunten

• da handleiding is summier, knopje van Factory default reset is soms moeilijk te bedienen

Beheerbaarheid Score: 5
Bij mijn favoriete leverancier (VEDT) heb ik begin dit jaar een Longshine WA5-45 wireless access point gekocht. De Fonera begon me de keel uit te hangen en deze was erg aardig geprijsd (minder dan 30 euro).

De Wa5 werkt in een flink aantal modi:
  • wireless server (normaal access point)
  • wireless bridge (enkelvoudig)
  • wireless bridge (meervoudig)
  • wireless bridge (via WDS)
  • wireless repeater
  • wireless client (omgekeerd access point; van WLAN naar ebdraad)
De WA5 is een klein kastje, ongeveer ter grootte van een pakje cigaretten in stemmig alu-grijs. Aan de zijkant zit een ferriet antenne (ca 5 dB) en aan de achterkant zitten twee connectoren:
  • voeding
  • RJ-45
En er zit een klein schakelaartje (AP versus Client). Maar daar komen we later op.

Wireless server

Dit is de bekendste vorm van access points. Een bekabeld signaal komt binnen en wordt omgezet naar draadloos. De WA5 staat fabrieksmatig ingesteld op 192.168.1.1 en zal dus in de meeste gevallen aan je eigen IP range moeten worden aangepast. Ik neem aan dat ik hier niet hoef te vertellen hoe dat ging.

Hoe dan ook, binnen de kortste keren heb je het Access point in de lucht. Even de beveiliging instellen (128 bit WEP, WPA, WPA2, MAC adres filter, en/of ESSID) en je kan gaan met die banaan. Het bereik is fenomenaal. 50 meter in bebouwd gebied en in het open veld haal je de 150 meter makkelijk.
Instellen gaat helemaal grafisch met een simpele webbrowser. Geen Java of andere zooi. Alleen javascript en HTML. Je kan ook letterlijk alles instellen, van heel basaal tot RTS Threshold en PreAmble type.

Het AP heeft maanden aangestaan in deze modus zonder 1 hapering.

Wireless Client

Deze stand is een hele leuke. Je zet hem aan door het schakelaartje op de achterkant in Client mode te zetten. Hierna kan je (nadat je de juiste beveligings opties hebt ingesteld) inloggen op een bestaand Access Point en de RJ-45 connector wordt nu een uitgang!

Aangesloten op een laptop (zonder ingebouwde WLAN antenne) kwam het ethernet ineens vlammend snel binnen. Je weet dat er geen WLAN draait op de laptop. Je ziet alleen de UTP die naar de WA5 loopt en toch surf je over het hele internet.

Later nog eens geprobeerd op een laptop die wel een WLAN antenne heeft, en ook daar was het verschi in snelheid manifest. Twee access points die via ferriet staafjes met elkaar praten gaat sneller dan laptops met hun ingebouwde antenne.

Op deze manier kan je ook een bedrade printen draadloos maken. Of weet ik welk ander apparaat dat wel een RJ-45 heeft maar dat op een plaats staat waar geen bekabeling is.

Repeater mode

In repeater mode pikt de WA5 een draadloos signaal op (zoals in de Client mode) en zendt alles direct weer door. Hierdoor wordt je bereik dus verdubbeld. In deze mode (die in te stellen is via de browser interface) logt de WA5 in op de main server en zendt ook weer uit met de zelfde SSID en encryptie.
Ofschoon de WA5 vaak de 50 meter wel haalt zet je de repeater op een meter of 25 en zo haal je de 60 - 75 meter vaak op je sloffen.

Bridge mode

Hier hebben we drie toestanden:
  • Point to point
  • Point to multipoint
  • WDS
Bij de point to point modes maken de access points onderling contact met elkaar op basis van hun MAC adressen. In WDS mode gaat het (natuurlijk) via WDS. Ik heb alleen wat gespeeld met de Point to point bridge mode en dat werkte lekker.

Specificaties

Protocollen IEEE 802.11b (DSSS) 2,4 GHz
Chipset Realtek RTL8186 (LAN) en RTL8225 (RF)
Bandbreedte Maximaal 72 Mbps
Klimaat 10 - 40 C bij 10 - 90 % relatieve vochtigheid, niet condenserend
Keuring FCC Klasse B, CE, VCCI Klasse B
Voeding Externe voeding, 12 Volt, 0,5 Ampere
Afmetingen 120 mm x 80 mm x 35 mm
  • Werkt als wireless server, wireless client en bridge
  • Makkelijk in te stellen via je webbrowser
  • Ondersteunt WEP, WPA, WPA2
  • Ondersteunt WDS (Wireless Distribution System)
  • Ondersteunt MAC adres filtering
  • Afneembare antenne (RP-SMA connector)
  • Ondersteunt Roaming Link
  • De transmissie snelheid wordt automatisch aangepast als de zender verzwakt door obstakels
  • Ingebouwde DHCP server
  • Firmware kan worden aangepast middels webbrowser
  • LED's voor diagnose doeleinden
  • Externe voeding
  • Esthethisch mooi kastje (misstaat nergens) met magnetische voetjes!

Een heel leuk en betaalbaar access point waar ik een paar leuke maanden experimenterend mee heb doorgebracht. De WA5 kan erg veel en is stabiel als een huis. Ik ben er zeer tevreden over.

Ook de magnetische voetjes zijn ideaal. Je 'plakt' het AP nu neer waar je wilt. Tegen een PC kast of tegen twee schroefjes die je ergens in een wand gedraaid hebt.
Maar hij 'plakt' ook op het dak van je auto. Want het is fantastisch war-driven met dit ding (ofschoon ik dat natuurlijk niet getest heb).

Op de site van de importeur staat een uitgebreide handleiding om de WA5 in Client mode te zetten. Maar die stond er pas toen ik het zelf al uitgezocht had.

Ik ben er dik tevreden mee.

Heb jij ook een Longshine LCS-WA5-45?

Wat een schaamteloze manier om je eigen handeltje te promoten.

Het viel me op dat je meerdere ellenlange reviews hebt geschreven, zowel voor een USB printerserver, parallel printerserver etc. Zonder uitzondering wordt daar de naam van het bedrijf VEDT in genoemd, terwijl dat gewoon je eigen eenmanszaakje is.

Heel fijn dat je een hoop specs post, maar al die lovende woorden hecht ik natuurlijk geen enkele waarde meer aan als je het spul zelf importeert en verhandeld.

Adverteren doe je maar lekker op marktplaats!

[Reactie gewijzigd door tss68nl op 27 januari 2010 16:36]