Specificaties Access Point, WiFi max. 1,75Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) Review

duk3n 16 augustus 2016, 2.541 views

Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Pluspunten

• Signaal sterke
  • Snelheid (ook verder weg van het AC)
  • Bijgeleverde PoE-adapter
  • Gast account
  • Uiterlijk
  • Alle wifi protocollen

Minpunten

• Bekabelde verbinding nodig voor installatie
  • Additionele software verplicht download voor installatie
  • web interface

Beheerbaarheid Score: 4

Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

2 maanden geleden aangeschaft bij http://www.wifishop.nl/l nadat ik jaren last had van slechte wifi (bereik en snelheid) in huis.
De oude situatie was een jaren '80 woning met veel staal verwerkt in het beton, wat niet ideaal is voor wifi. Daarnaast had ik nog de standaard Cisco EPC3928AD router van Ziggo heb. Hoewel deze over 2,4 en 5ghz beschikt over a/b/g/n (ac protocol ontbreekt), is het bereik dramatisch. Hemelsbreed 5 meter van de router halfstreepje bereik (-90 / -85Dbm), wel door het plafond heen.

Om te bepalen of er geen exogene factoren in huis zijn, die voor interferentie zorgen hebben we de stroom in het huis uitgezet m.u.v. de router en daarna één voor één alle apparaten weer aangezet. Hier bleek gelukkig dat zaken als magnetron, babyfoon, dect telefoon of de draadloze stroomschakelaar voor geen/weinig storing zorgen.

Omdat er ongeveer zo'n mininaal 40 wifi op 2,4 Ghz signalen vanuit de buurt te ontvangen zijn, is het redelijk druk op dit spectrum, vandaar dat ik ook zocht naar een sterke 5Ghz access point.

Na de pricewatch lang bestudeerd te hebben uitgekomen bij de Ubiquiti, deels vanwege het design, deels vanwege de technische specs op papier.
Gezien de omvang van het huis (circa 350 m3) wilde ik niet een zeer hoog vermogen access point zoals de https://tweakers.net/pric...36/engenius-eap1750h.html, toch het gevoel dat, overkill is.
De Ubiquiti UniFi AP AC PRO heeft een UFO/brandmelder vormfactor met een diameter van 22 cm en een hoogte van 3cm. Na bestellen was deze binnen 24uur bezorgt.
Installatie
Het access point is alleen te bereiken via de software die je moet downloaden op je pc/laptop via https://www.ubnt.com/download/unifi/, het is alleen niet duidelijk uit de bijgeleverde handleiding, welke versie je moet hebben of waar je deze moet downloaden. De installatie van de software onder windows 10, kan een drama zijn.
De installatie software zoekt naar Java bestanden op een oude plek (windows 7 and before). Herinstallatie van Java kan het probleem oplossen. ( bij mij werkte dat ).
Eenmaal geïnstalleerd moet je de webinterface starten via een seperaat programma en dan opent hij in je browser via een onbeveiligde verbinding (Chrome melding, je verbinding is niet prive)

[h2]Oordeel[/h2]

Prijs / kwaliteit zijn in verhouding denk ik, vergeleken met bijvoorbeeld de Netgear AC1200 en de Asus AC1200G. De laatste twee heb ik ook geprobeerd maar gaven niet het gewenste resultaat in bereik en snelheid.

De webinterface is door de kleine iconen niet heel overzichtelijk. Deze is waarschijnlijk gemaakt voor het MKB of Horeca met meerdere access points.
De instellingsmogelijkheden zijn ruim voldoende.

Installatie, Handleiding en omschrijving kunnen echt veel beter, de gemiddelde leek krijgt deze denk ik niet aan de praat zonder hulp van de helpdesk

Stabiliteit. Het absolute plus punt, zeer stabiel!

Als de prijs €25-35 lager zou liggen en/of de installatie / software beter zou zijn, dan is deze absoluut een topper. Nu zou ik hem niet aan iedereen aanbevelen.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)?

In hoeverre komt het signaal door plafonds heen? Hoeveel hou je nog over als je dit AP beneden neerzet en je op op zolder verbinding maakt?
Dat is erg afhankelijk van verschillende factoren. Zoals materiaal van plafond, electra in het huis, andere storingsbronnen in het huis en de afstand.
Ik heb zelf hem in het trapgat gehangen. Zowel op de eerste verdieping en zolder heb ik bereik. De snelheid neemt wel meer de evenredig af naar mate je verder afkomt van de router.

Dit geldt natuurlijk voor alle routers die verkrijgbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door duk3n op 22 augustus 2018 20:40]