Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga 710-14ISK 80TY000KMH Review

Tammesp 20 augustus 2016, laatste update op 20 augustus 2016, 8.269 views

Lenovo Yoga 710-14ISK 80TY000KMH

Een ultrabook met verlicht toetsenbord, full-hd panel en de mogelijkheid om te upgraden is nou niet zo simpel te vinden. Maar dit is nou een toppertje te noemen. Lees hieronder mijn uitgebreider review.

Pluspunten

• Scherm
  • Bouwkwaliteit (WOW-factor)
  • Accuduur

Minpunten

• Aansluitingen
  • Geen NVMe support

Introductie

Vrienden om me heen verklaarde mij als gek.. Nu alweer een nieuwe laptop aangeschaft. Waarom denken ze dat?

Vorig jaar heb ik de Lenovo Y50-70 gekocht. Zoals velen weten is de Y serie van Lenovo niet de lichtste en handzaamste serie. Nu volg ik al 2 jaar de opleiding ICT beheerder, en begon mijn rug steeds meer klachten te krijgen. Het werd toch echt wel eens tijd voor een dun en licht laptopje die je overal zo meeneemt zonder gepuf en adapter omdat elke keer de accu leeg is met een I7-HQ erin.

De Lenovo Y50-70 beviel mij wel zodra het te plek stond, dus waarom dan weer geen Lenovo? Ik ging maar eens op onderzoek uit wat voor ultrabooks Lenovo allemaal uitbrengt. Tsjah, dan kom je bij een lijst van, 'hierkomjeechtnietzomaaruit'..! Toen kreeg ik een mailtje van Lenovo dat ze 10% korting aanbieden op alle laptops. Wel het 'hierkomjeechtnietzomaaruit' werd maar eens onder de loep genomen, en daar kwam de Lenovo Yoga 710 uit. Bijzonder mooi weergegeven, bouwmaterialen zijn perfect, nieuwste generatie processor en werkgeheugen, met een leuke korting van 100 euro deed mijn beurs weer een stuk lichter voelen.
Specificaties
Belangrijkste specs:
  • CPU/SoC: Intel Core i5-6200U
  • Videochip: Intel HD Graphics 520
  • Geheugengrootte: 8GB DDR4 van fabrikant SK Hynix (Specs)
  • Opslagcapaciteit: 256GB M.2
  • Resolutie: 1920x1080 14inch IPS, touchscreen
  • Wifi: Intel 802.11 AC(2x2)+BT4.0
  • Webcam: 720p HD
Link naar alle specs

Unboxing

(Ik was iets te enthousiast met het uitpakken dat ik foto's ben vergeten te maken, dus ik heb de laptop weer helemaal terug ingepakt zoals die bij de voordeur kwam.)

Hier begint mijn vingers weer van te tintelen, het unbox gedeelte! Wel het getintel hield bijna op toen ik dacht dat er niks in de doos zat. 'Is de doos zo licht?!' Gelukkig bewijst deze foto het tegendeel, zit een heel mooi Lenovo doosje in. Nouja heel mooi, voor 900 euro mocht het wel iets meer 'luxe' gehalte bevatten, maar helaas doet Lenovo daar niet aan mee. We gaan door met wat foto's:

De doos, met weer een mooie bruine doos.

De doos van Lenovo, zoals eerder vermeld niet zoveel soeps.

De laptop zelf is gewoon een beauty!

Als laatste foto de adapter, daar ben ik niet al te fan van. Omdat je elke keer zo'n groot blok in je stopcontact hebt en daar is niet altijd ruimte voor. Afijn de werking is voor de rest goed.

Windows-setup

Setup van Windows 10 is easy peasy, je drukt de laptop aan. (laptop ging niet aan, dus eerst maar aan de oplader) Krijg je de basis instellingen van Windows 10 te zien. Land, tijdzone en tijd. Daarna een venster als je Expres instellingen wil gebruiken, die meeste mensen klikken op 'Ja' die willen zo snel mogelijk klaar zijn. Maar weet je ook waar je 'Ja' op zegt? Ik wil niet dat Microsoft gegevens naar zichzelf toe stuurt, dus ik heb dat maar handmatig ingesteld, zo kun je per onderdeel bevestigen wat je wel en niet wilt. Duurt wat langer, maar ach voor een Tweaker geen probleem toch?

Dan voer je je Microsoft email in, je vertrouwde achtergrond komt weer tevoorschijn, de mail en agenda werkt gelijk. Super handig, en je kan gelijk aan de slag.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit, dit is een onderdeel waar ik toch wel een beetje versteld van sta. Hoe solide, en mooi weergegeven deze laptop is dat zie je niet vaak. Zoals je op de foto's kan zien (voor klikbare foto's even snel naar onder scrollen voor de foto's). Het aluminium zit in alle hoekjes perfect op elkaar, geen naadje te zien en overal is ook aluminium gebruikt wat de laptop zeer ten goede komt. De look en feel is gewoon perfect bij deze laptop. Ik kan er nog wel een heel verhaal omheen typen, maar dat is niet nodig. Het is een klasse laptop, waar je graag mee gezien word bij klanten en op het werk. Het straalt luxueus uit, waar ik nu toch wel steeds meer van ga houden.

Met een dikte van: 17mm is het niet de dunste, maar wel een stevige/robuuste laptop die wel tegen een stootje kan.

Beeldscherm

Eerst even wat informatie over het beeldscherm zelf:

Het gaat om de fabrikant AUO, ken het zelf niet. Maar ze zijn blijkbaar wel bekend in de beeldscherm industrie LINK

Het is een 1080p panel(Full-HD), 14 inch.

Dan over het beeldscherm, met een nits van 300. Kan het beeldscherm erg vel, maar dan ook zo erg dat het pijn aan me ogen doet. Dus bij mij staat de helderheid vaak rond de 50%, wat weer goed voor de accuduur is.

Voor de rest is het beeldscherm helder en scherp. Kijkhoeken zijn goed, geen dode pixels aan getroffen,backlight bleeding niet te zien. Hieronder 2 foto's van de kijkhoek, naar mijn mening gewoon een goed kijkhoek voor een IPS panel.

Het is wel een glanzend paneel, wat dus veel reflectie heeft tegenover een mat display. Ik heb juist voor een glanzend beeldscherm gekozen voor de extra luxe gehalte die je ermee krijgt.

Tegelijk is het ook Touch beeldscherm, al gebruik ik dat amper omdat je daarmee het beeldscherm vies mee maakt. Het werkt gewoon zoals het hoort te werken, reageert soepeltjes en met de tablet stand is het op de bank wel eens moeilijk kiezen tussen de Samsung Galaxy Tab S2 of de Lenovo Yoga 710...!

Het Yoga gedeelte

Dan het gedeelte wat de laptop wat duurder maakt dan de concurrenten, eerst wat foto's hoe je de laptop zoal kan neerzetten:

Tsjah, ga je nu echt al die standen vaak gebruiken? Nee! Totaal niet, Het is voor een speciale gelegenheid handig dat je het beeldscherm 360 graden kan draaien, maar voor 95% zet je de laptop gewoon neer zoals ze te horen staan. Vooral in het begin krijg je reacties van 'Wow! Dat dat zeg kan!' Maar na een paar dagen is die 'Wo' factor alweer verdwenen in de normaalste zaak van de wereld.

Conlusie: het is een handig om te hebben maar geen pré.

Het gebruik

Het algemene gebruik van de laptop is formidabel. Op de bank, aan tafel, op bureau overal is het een match als je het mij vraagt. De SSD draait lekker zijn snelle rondjes de toetsenbord typt heerlijk zoals we gewend zijn van Lenovo's. De accuduur is gemiddeld met 8 uur goed tot uitstekend te noemen. Hieronder ga ik wat met meer details uitleggen waarom dit nou een formidabele laptop is.
SSD
Het gaat om een Samsung M.2 sata SSD:

Het is helaas geen PCIe NVME poort, maar een standaard sata. Voor mij is dat geen ramp, omdat ik geen grote bestanden bewerk, of met enorm zware applicaties of programma's werk. Laten we wel stellen dat dit echt niet de snelste SSD is, dit is zelfs een middenmoter. Laten we overgaan op een benchmark.

AS SSD benchmark:

Zoals te zien, niet de snelste. Maar doet zijn werk uitstekend.
Processor
De Intel Core i5-6200U is een ULV (ultra low voltage ) dual-core SoC gebaseerd op de Skylake architectuur en is gelanceerd in september 2015. De CPU kan worden gevonden in ultrabooks evenals normale notebooks. Naast de twee CPU- cores met Hyper- Threading geklokt op 2,3-2,8 GHz ( 2 cores : max. 2,7 GHz ) , de chip integreert ook een HD Graphics 520 GPU en een dual -channel DDR4-2133 / DDR3L -1600 memory controller. De SoC is vervaardigd met behulp van een 14 nm proces met FinFET transistors.

Details:

Geekbench: (32 bit, geen beschikking over de normale versie)

Klik voor beter foto

Overal een fijne processor, die zuinig is maar toch ook weer krachtig, Heb vaak 20 tabbladen open staan in Chrome met Spotify voor muziek, en dan nog steeds loopt de laptop als een zonnetje. En met een TDP van 15 watt geeft het knappe prestaties!
Video prestaties
De Intel HD Graphics 520 ( GT2 ) is een geďntegreerde grafische eenheid , die kan worden gevonden in verschillende ULV (Ultra Low Voltage ) processoren van de Skylake generatie. Deze GT2 versie van de Skylake GPU 24 heeft uitvoeringseenheden (EUs) geklokt met snelheden tot 1050 MHz (afhankelijk van de CPU -model ). Vanwege het ontbreken van dedicated videogeheugen of EDRAM cache , de HD 520 heeft voor toegang tot het hoofdgeheugen ( 2x 64bit DDR3L -1600 / DDR4-2133 ). Bij deze dus tot DDR4 geheugen

Wel het mag duidelijk wezen dat dit geen game laptop is, daarvoor heb ik het ook niet gekocht. De prestaties zijn meer dan zat voor Youtube 4k content moeiteloos af te spelen.

Zelfs een game als GTA-5 kun je op lage settings bespelen, linkje naar YouTube:

Zelf heb ik thuis een pricewatch: AOC Professional Q2577PWQ Zilver, Zwart monitor. Een QHD beeldscherm wat de laptop zonder moeite mee verbind en een mooie 60p Hz haalt. Even 2 foto's van de aansluitingen:

1: Aansluiting voeding
2: SD-kaart lezer
3: AUX/MIC aansluiting

4: 3.0 Always on USB
5: 3.0 USB
6: Mini-HDMI tot 1.4a (max. 3840 x 2160 @ 30 Hz)
7: Aan/uit knop

De aansluitingen zijn karig, maar net genoeg om je dag mee door te komen.
Accuduur
De accuduur is toch wel een grote plus punt van deze laptop. Je haalt er een hele werkdag mee namelijk, zo'n 8 uur. Ja ik weet het, er zijn laptops met betere accu duur, maar is voor mij niet voor toepassing. 8 uur is lang zat.

Er zit natuurlijk wel een addertje onder het gras. Die 8 uur haal je alleen met 5 tabbladen open en office gebruik. Ga je veel YouTube kijken, grote PowerPoint bestanden bewerken, dan merk je dat de fans aanslaan en dat de accu duur rond de 5 a 6 uur gaat. Dus het ligt aan je werkwijze hoelang je met de accu mee gaat. De fans kunnen als je zware applicaties draait, behoorlijk wat lawaai maken. Is natuurlijk ook wel logisch met een zuinige I5. De accu is met een ander halfuur weer 100%.
Toetsenbord + Touchpad
Dan over het toetsenbord. De toetsenborden van Lenovo staan vaak bekend om hun degelijkheid, vooral de Thinkpad serie doet het goed. Nu dit geen Thinkpad serie is maar een Yoga was ik erg benieuwd hoe dit typte. We,l deze review heb ik met dit toetsenbord getypt:

En het typt heerlijk, de travel is meer dan voldoende voor een ultrabook. De toetsen zijn wat gebogen zodat je vingertoppen er precies invallen, daar hebben ze goed over na gedacht bij Lenovo. De toetsenbord heeft ook nog verlichting die 2 standen heeft namelijk: 1: Aan 2: Iets veller 3: Uit. Werk perfect als het wat donkerder begint te worden. Wel een minpuntje, de rechter shift toets zit op een ongelukkige plaats, naast de pijtjes toets wat resulteert in vaker de pijltjes te hebben gebruikt wat normaal is. Gelukkig gebruik ik de rechter schift toets amper dus voor mij persoonlijk geen ramp.

Overal een fijne toetsenbord, die zijn taak goed volbrengt.

De touchpad keek ik wel het meest naar uit, mijn vorige laptop deed dat niet helemaal naar mijn zin. Wel mijn eerste ervaringen ermee zijn positief. De Windows 10 functies ondersteunt het goed. De rechter en linker muis klik reageert snel en maakt wel een tik geluidje maar dat is verder nier erg. De touchpad is van kunststof en niet van glas, wat naar mijn mening niet af doet van de werking. De aanraking op de touchpad om venster te sluiten of te openen gaat subtiel en reageert goed.

Overal een fijne touchpad, die zijn taak ook goed volbrengt.

Dolby-Surround luidsprekers van JBL

Dan de 2 JBL luidsprekers, waar Lenovo vol lof over spreekt. Zoals op de foto hieronder is te zien, bevinden de 2 luidsprekers zich op de onderkant van de laptop, nog wel in de gedeelte wat schuin naar boven gaat, zodat het geluid toch nog wel een beetje je richting op gaat.

Het geluid wat eruit komt is heel mooi helder, de hoge en mid tonen zijn erg goed voor een laptop. De bass wat altijd lastig is om bij een laptop goed voor elkaar te krijgen, is natuurlijk minder. Wel probeert de software van Dolby-Surround dat wat te compenseren met vooraf ingestelde profielen. Dat helpt zeker voor de geluid kwaliteit, maar soms speel je een nummer af waar je meer de achtergrond muziek hoort dan de stem zelf. Dus een eigen profiel maken in de instellingen van Dolby-Surround vind ik wel een pre.

Foto van hoe het programma eruit ziet:

Overal een mooie geluid systeempje dat ze weten te maken van een laptop die 17mm dun is!

Dan zijn we alweer aangekomen aan de einde van mijn review. De laptop is een echte klasse laptop die je graag wilt 'showen' aan je vrienden/collega's. Dat is natuurlijk een goed teken als een fabrikant zoiets voor elkaar krijgt. Het 'show' gedeelte verdwijnt niet zomaar, elke keer als ik de laptop weer open klap krijg ik een kleine glimlach op mijn gezicht. Het is een fantastische laptop, die natuurlijk zijn minpuntjes heeft, maar die worden overmeesterd door alle positieve punten. Het Yoga gedeelte blijft leuk, maar echt functioneel zal het nooit worden, want na een kwartier met de tablet stand heb je al een lamme arm van de 1.6kg wegende laptop. We sluiten echter positief af dat dit een slimme aankoop geweest en dat het een goede vervanger is voor de Lenovo Y50-70. De laptop is blijkbaar nog zo nieuw dat het nog lang niet beschikbaar is, hier een linkje naar de Lenovo website: http://shop.lenovo.com/nl...a/700-series/yoga-710-14/

Hierbij sluit ik mijn review af, het is mijn 2e en ik heb dit met veel plezier gedaan. Hopelijk hebben jullie er ook plezier van gehad, laat dat dan graag weten hieronder. Voor tips/tricks en vragen sta ik helemaal open.

Heb jij ook een Lenovo Yoga 710-14ISK 80TY000KMH?

Mooie review, lang genoeg en veel goede foto's! Echt top gemaakt #duimpie
Fijne review komt de lenovo boven aan mijnzoek lijstje bedankt
Gebruik zelf al een tijdje de 710 met I7 6500, Wat een machtig apparaat!
Ik overweeg ook de i7 versie aan te schaffen. Heb je de versie zonder de dedicated grafische kaart? Hoelang doe je ongeveer met een volle accu?
Zonder dedicated gpu, (die kon ik niet vinden in NL ;) )
Accu gaat volgens mij meestal rond de 5uur(niet echt op gelet)

Maar in de klas heb ik heb tot nu toe nog niet aan de lader hoeven leggen(waar dat voor anderen wel moest)

Ik zal vandaag even naar de looptijd van de accu kijken
En hoe lang hield de accu het vol? Ik heb de i7 versie nu ook besteld. Ik zal er een uitgebreide review over gaan plaatsen. Wat heb jij als minpunten ervaren?
- De rand voor het schanier gaat iets los (doet niet af van de stevigheid, alleen van het uiterlijk, drukt er snel weer op en duurd dan weer lang tot het weer mis gaat)
- Accuduur 5 uur normaal gebruikt haalt ie met gemak.
- Toestenbord is gewoon goddelijk
Hoi Tammesp,

Mooie uitgebreide review, die zie ik graag vaker op Tweakers en zeker van mooie Lenovo laptops!
Nog wat vraagjes,

1. Heb je blacklight (verlichting van toetsbord)
2. Hoe is de accu (duur, oplaadsnelheid)
3. Geluid van koeling?
4. Wat voor materiaal is rondom het toetsenbord? Staal of kunststof?
Moet helaas een system recovery doen, omdat er helemaal geen geluid uit komt. Gebruik het sinds twee maanden en weet niet zeker of het geluid ooit gewerkt heeft, tot ik een youtube filmpje wilde bekijken. Het luidspreker symbool heeft een kruisje erbij (geen apparaat voor geluidweergave geinstalleerd). Na flink wat mogelijkheden te hebben onderzocht met lenovo helpdesk, tot de conclusie gekomen om alles weer terug te zetten naar fabrieksinstellingen mbv de novo knop. (Als het dan wel werkt is de oorzaak iets wat ik zelf heb toegevoegd). Maar serieus, dit is een speldeprik, moet ik daar een naald inzetten om dat knopje te kunnen bedienen (is geen knopje, maar meer een naaldgroot gaatje). Iemand ervaring met specifiek dit model van dit novo knopje?
Overigens andere suggesties ook welkom om mijn geluidsprobleem op te lossen.
Voor het overige: op de shift knop en het novo knopje na een hele fijne laptop.