Alcatel One Touch Pop 4S Grijs Review

Joana25 16 augustus 2016, laatste update op 30 augustus 2016, 1.653 views

Alcatel One Touch Pop 4S Grijs

De Alcatel OneTouch Pop4s is een fantastisch toestel en is in zijn prijsklasse zijn geld meer dan waard. Een zakelijk design en een betaalbare kwaliteit gaat goed samen. Het toestel heeft prima specificaties die in praktijk de gebruiker veel plezier zal geven.

Pluspunten

• Strak design, goed ontwerp
  • Beeldscherm scherpe kwaliteit
  • Beeldscherm vlekt amper, superglad
  • Finger print reader werkt soepel

Minpunten

• Beeldscherm verlicht niet genoeg in felle zon
  • Geluid van filmpjes en gesprekken kan niet heel zacht gesteld worden
  • Niet (spat)waterdicht helaas
  • Camera is minder van kwaliteit, donkere foto's

Alcatel OneTouch Pop4s

De Alcatel OneTouch Pop4s maakt onderdeel uit de OneTouch serie toestellen, waar de Idol4s inc VR bril de flagship toestel is. De OneTouch Pop4s heeft beduidend minder goede specificaties, maar is prijs-kwalitatief erg goed te noemen. Hieronder een uitgebreidere review waarin ik mijn gebruikerservaring met de Alcatel One Touch Pop 4S beschrijf.
Een midrange telefoon met aardige specs voor een klein prijsje
Dit is de allereerste keer dat ik een Alcatel toestel gebruik en bezit, wel ben ik de afgelopen jaren Android toestellen gewend. Ik was lang op zoek naar een midrange Android telefoon voor een acceptabele prijs-kwaliteit verhouding. Na uitgebreid toestellen met elkaar vergeleken te hebben, kwam ik uit tot deze telefoon. Mijn doorslaggevende eisen waren: Android 6.0, vingerafdrukscanner, batterij met een hoog mAh, NFC aanwezig, niet duur, 5.5 inch Full HD beeldscherm en een snelle processor. Voor zover ik zie, heeft de Alcatel OneTouch Pop4S van alle toestellen met minimaal deze specificaties de laagste prijs. Het enige wat ik best mis, is dat het toestel niet spatwaterdicht is. Dualsim is een nice to have feature. *edit* Er zijn twee aparte slots, waarvan 1 geschikt is voor nano en de ander voor micro simkaart. De micro sd opslag is een aparte slot. Deze kan tot maximaal 64gb.

De aanschafprijs was 196,- bij de Mediamarkt, waar ik de telefoon ook eerst uitgeprobeerd hebt. Dit is een voordeel omdat ik mijn vorige telefoon online heb besteld, zonder eerst te hebben aangevoeld. Mijn tweede keuze was de Motorola G4 die wel spatwaterdicht is en een betere kwaliteit camera heeft. Maar uiteindelijk heeft het prijsverschil, de snelheid van de processor en uiterlijk van de telefoon een doorslaggevende factor gespeeld.
Eerste indruk en behuizing
De Alcatel OneTouch Pop4S komt in een kleine doos met eigen micro usb lader en zwarte in-ear oordopjes. De smartfoon bestaat uit een gehele harde plastic behuizing, ook de frame rondom de telefoon dat onderdeel uit de behuizing maakt is van plastic. De powerknop en de volumeknop aan de rechter zijkant kent geen reliŰf/ ribbels maar zijn wel van verschillende breedtes, zodat je het verschil wel voelt. De speakers zijn aan de achterkant geplaatst. De camera steekt er lichtjes uit maar is wel omringd met een metal ring. De flits is diep embedded in de hoes, waardoor er een gaatje in de hoes is. Het toestel oogt dus compact en strak afgerond. Vanwege het materiaal voelt het ook niet koud aan. Zowel het aanraakscherm als het toestel blijft helemaal vlekvrij na langdurig gebruik. Ik heb de donkergrijze versie en het toestel oogt luxueus en zakelijk.
Vingerafdrukscanner aan de voorkant
De vingerafdrukscanner zit aan de voorkant in het midden en wordt geactiveerd als je eerst op de starttoets drukt of als je op de powerbutton drukt. Het voordeel is dat je telefoon niet perse in je hand hoeft te houden om het te activeren. Het herkent binnen een seconde je vingerafdruk, het apparaat geeft een lichte trilling en ik vind voor een eerste gebruik redelijk soepel werken. Als rechtshandige pakt hij mijn rechterduim sneller dan mijn linkerduim, die ook geactiveerd is. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik met links vaak een andere hoek mijn duim er op legt. Ik moet meer aanvoelen hoe ik er gebruik van maak, maar al met al ben ik er erg tevreden mee en ik kan er niet meer zonder. Andere mogelijkheden die ik gebruik met de vingerafdrukscanner is om aankopen in de app store te beveiligen.
Scherp Full HD beeldscherm
Het Full HD lcd scherm van de Alcatel OneTouch Pop4S is qua beleving net zo scherp als een Samsung S6 Oled scherm. Vergeleken met mijn vorige toestel de Motorola X Play, wat ook een Full HD scherm is, is het wat mij betreft qua scherpte een vooruitgang, maar qua verlichting is het achteruit gegaan. Buiten in de schaarse doch felle Hollandse zonlicht kan ik niet goed lezen wat er op mijn scherm gebeurt of kan ik niet zien of mijn zojuist gemaakte foto gelukt is. Een pluspunt is dat de terugknop, starttoets en overzicht toets geen deel uit maakt van de scherm en onderaan geplaatst zijn. De terugknop bevindt zich anders dat bij andere Android toestellen als Samsung en Motorola aan de linkerkant. Er kunnen vier app icoontjes op 1 rij geplaatst worden, dat oogt minder druk maar er kunnen dus daardoor minder icoontjes geplaatst worden op 1 pagina.
Geluid
Het geluid is helder, dat de speakers aan de achterkant zijn geplaatst vind ik goed, omdat het niet keihard in je gezicht wordt geblazen. Ik heb nog geen muziek uitgeprobeerd maar wel gesprekken zijn helder en tv kijken geeft ook prima geluid. Een minpunt is dat het geluid wel zachter maar niet heel zacht ingesteld worden naar mijn mening ga je van erg luid, luid en dan mute. De bijgeleverde oordopjes in de kleur zwart zijn prima.
Processor, software, apps
Grote verschil met de Alcatel Idol4 toestellen is 3gb versus 2gb werkgeheugen. Daarom hebben de anderen een betere Snapdragon processor vergeleken met de Alcatel OneTouch Pop4s. Er zit hier een Taiwanese MediaTek MT6755 chip in maar het belooft wel dezelfde processor snelheid als de flagship Idol4s. Dit komt omdat deze chip goed werkt met Full HD screens, maar niet geschikt is voor hogere schermresolutie als Quad HD. Via de benchmark app DiscoMark openen de meest gangbare social apps als Watsapp, Messenger en Instagram binnen 1 seconden.

Android 6.0 is ge´nstalleerd en bevat een intuitive menukeuze waardoor ik het toestel binnen twee dagen geconfigureerd heb naar mijn smaak. Het toestel wordt ook nooit erg heet of warm, wat het gebruikersgemak verhoogt.
De bloatware, extra (onnodige) apps die Alcatel meelevert is wel te overzien, de games apps gooi ik er gelijk af en de andere apps zorgen tot nu toe weinig irritaties zolang de updates uitgeschakeld worden. De Apps is de Alcatel variant van de Playstore maar voorziet ook specifieke Onetouch Apps.
Matige camera
Op papier heeft de Alcatel One Touch Pop 4S 13MP achter en 8MP front camera, maar dat zegt in praktijk niet veel. De resultaat van gemaakte foto's zijn buiten vrij fel en wazig bij bewegende objecten, waarschijnlijk te wijten aan de sluiterstijd. Witbalans is vrij beperkt en minder snel toegankelijk via het menu, het meest teleurstellende aan het toestel is dus de kwaliteit van de foto's die hiermee gemaakt wordt. Je zou beter verwachten. Met name de front camera is zonder flits te donker voor een goede selfie in de buitenlucht. Pluspunt is de reactie snelheid en de panorama functie.
Accuduur
Omdat ik mijn telefoon met mijn werkmail en agenda synchroniseer, maak ik eigenlijk wel de hele dag gebruik van de batterij. Met een accu van 2960 mAh is de tijdsduur van de batterij zeer acceptable, maar niet fenomenaal te noemen. Hij gaat ruim een dag mee, elke avond laad ik mijn telefoon op. Echter de quickcharge maakt veel goed en binnen een uur laden heb je je batterij van 35% weer helemaal vol. Daarvoor hoeft de telefoon dus niet de hele nacht aan de voeding te hangen, en de volgende morgen begin je met een accuduur van ongeveer 93%. Tijdens intensievere gebruik bij bijvoorbeeld het streamen van muziek en tv kijken, loopt de batterij wel sneller leeg. Ongeveer 1% per vijf minuten. De accu is trouwens niet verwisselbaar. Er staat "the battery is not user removable." Of handige Harry dat wel kan, valt te betwisten.
Hoesjes en bijbehoren
Het is vrij lastig om hoesjes en bijbehorende screen protector te kopen in de winkel, maar dat moet je via Ebay zoeken. Via Wehkamp heb ik de officiele Alcatel One Touch Pop 4S Aero flipcover besteld en deze matrix cover werkt prima. De flipcover zorgt voor een aangepast view venster en heeft een toegevoegde waarde voor het gebruik van de telefoon. Het scherm licht op als je een notificatie hebt van een bericht. Dat is fijn, want de notificatie LED is verborgen wanneer je dit hoesje hebt.
De Alcatel One Touch Pop 4S is bij elkaar een prima toestel voor een meer dan prima prijs. Voor een bedrag onder de 200 euro krijg je een fantastisch en compleet toestel. Hij is geschikt om zowel zakelijk te gebruiken en prima aan te raden voor degenen die iets veeleisender is dan de gemiddelde gebruiker, maar niet de hoofdprijs van een flagship wil betalen. Je krijgt daarvoor een handige vingerafdrukscanner aan de voorkant, een dual sim toestel, een scherp Full HD scherm, quick charge voor optimaal opladen en een snelle design telefoon waar je het lang mee kan doen.

Van zulke specificaties hoef je niet meer over te dromen. Alcatel One Touch Pop 4S heeft het allemaal voor een zachte prijs.

Heb jij ook een Alcatel One Touch Pop 4S Grijs?

Prima review, met wat mooie foto's erbij zou je het helemaal af kunnen maken.

Ik heb wel 1 vraag. Als je beide simkaarten gebruikt, ben je dan het sd slot kwijt of is dit een apart slot?
Ja dank je wel, ik denk dat ik nog wel foto's toevoeg, maar daar wilde ik meer tijd voor nemen.
Het zijn dus 2 simkaart slots en dan een aparte micro sd card onderaan.
De eerste simkaart slot is alleen geschikt voor nano, de tweede is voor micro simkaart.

[Reactie gewijzigd door Joana25 op 16 augustus 2016 20:59]