Specificaties WiFi-AC (5GHz) max. 450Mbps met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Sitecom Wi-Fi USB Adapter AC450 Review

geishin 14 augustus 2016, 498 views

Sitecom Wi-Fi USB Adapter AC450

Gekocht om van ping problemen af te komen tijdens het gamen. De 2,4 ghz band blijkt wat druk bezet. Voor 25 euro de gok genomen met deze Sitecom adapter. Installatie verliep vlekkeloos. Verbinding maken via wifi.ac kan wat problemen opleveren ivm beperkte ondersteuning kanalen (zie hieronder).

Pluspunten

• Simpel te installeren (plug and play windows 10)

Minpunten

• Ondersteund een beperkt aantal kanalen

Introductie

Gekocht om van ping problemen af te komen tijdens het gamen.
De 2,4 ghz band blijkt wat druk bezet (appartementsgebouw in onze hoofdstad) en als een huisgenoot spotify aanzette dan werd de verbinding al te instabiel.
De modem/router ondersteund wifi AC (5gz), maar de wifi adapter van mijn laptop niet.
Voor 25 euro de gok genomen met deze Sitecom adapter.
Een gok omdat de reviews wat negatief waren en ik mij dus afvroeg of het probleem wel verholpen zou zijn.
Installatie verliep onder windows 10 zonder enig problemen en de adapter werd automatisch herkend.
Verbinding maken via wifi.ac kan wat problemen opleveren als je niet ingelezen bent in het product (zie hieronder).
Nu ik verbinding heb over via wifi.ac lijken mijn ping problemen in ieder geval opgelost.
Installatie
De adapter komt in een simpel doosje, met een installatie cd.
De cd kan ik niet gebruiken, omdat mijn laptop geen cd/dvd-drive heeft.
Hierdoor werd ik wat zenuwachtig, omdat uit de reviews bleek dat mensen moeite hadden met de installatie.
De adapter werd echter direct herkend door Windows, dus qua installatie geen enkele problemen.
Verbinding maken
Na installatie kan het zo zijn dat er geen wifi netwerken herkend worden. Dit komt omdat de sitecom alleen de volgende kanalen ondersteunt: 36, 40 ,44, 48.
Deze cruciale informatie staat niet in de meegeleverde boekjes.
Zelf was ik er wel van op de hoogte, omdat ik voor aanschaf altijd meerdere reviews lees.
Een van de kopers van een bekende webwinkel schreef dit in zijn review over de wifi adapter en nadat ik de modem/router had ingesteld op een van de ondersteunde kanalen werd het wifi netwerk inderdaad direct herkend.
dagelijks gebruik
Dit weekend voor het eerst een paar online spelletjes gespeeld en mijn probleem lijkt opgelost te zijn.
Vandaag geen ping issues gehad, terwijl een uisgenoot via de chromecast aan t netflixen was.
De vorige keer leidde dit direct naar een instabiele verbinding met een ping tussen de 300-3000ms
Vandaag bleef het keurig op 15ms.
Adapter doet voor mij wat het moet doen.
Installatie verliep vlekkeloos en (omdat ik wist welke kanalen ondersteund werden) het opzetten van de wifi verbinding ook.
Wel jammer dat cruciale informatie over ondersteunde kanalen niet beschreven wordt in de meegeleverde informatie.
Prijs is wat mij betreft dik in orde (EUR 25).
Een klein nadeeltje: er zit een blauw ledje op en dat staat niet zo mooi bij mijn rode toetsenbord :+

Heb jij ook een Sitecom Wi-Fi USB Adapter AC450?

Het feit dat enkel kanalen 36, 40 ,44 en 48 gebruikt worden is logisch, kanalen boven 48 zijn in Europa immers niet toegelaten voor Wifi tenzij DFS (Dynamic Frequency Selection) wordt gebruikt om geen problemen met weersatellieten enzo te veroorzaken. Aangezien die feature niet beschikbaar is in die budgetadaptertjes heb je die kanalen inderdaad niet ter beschikking. De snelheid van jouw WiFi verbinding zal hier echter geen problemen door ondervinden hoor. 4 kanalen is in veel gevallen ruim voldoende aangezien het 5GHz spectrum tegenwoordig nog niet echt veel gebruikt wordt.