Specificaties 34" @ 2560x1080 (AH-IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 34UM58-P Zwart Review

hazelip 15 augustus 2016, laatste update op 15 augustus 2016, 8.656 views

LG 34UM58-P Zwart

Lekker formaat scherm voor een heel betaalbare prijs!

Pluspunten

• Royaal formaat
  • Verscholen joystickje voor OSD menu
  • Scherm ook instelbaar via software
  • PIP ondersteuning

Minpunten

• Ondersteunt alleen HDMI (2x)

Ik was al een tijdje op zoek naar een scherm met een 21:9 verhouding voor een goede prijs. Een beetje meer schermruimte is nooit weg. Mijn oog viel op dit 34 inch model.

Ik browse veel en speel af en toe een spelletje (GTAV of Entropia). Mijn videokaart is een R280X en die voldoet waar ik hem voor gebruik. Het is niet de nieuwste kaart, maar prima geschikt voor deze monitor.

Door de jaren heen heb ik ondervonden dat spelen op schermen met hogere resoluties meer vraagt van de grafische kaart wanneer je genoeg "eye candy" actief houdt. Op de native resolutie uiteraard. Dit scherm heeft een resolutie van 2560x1080, wat een tikkeltje meer is dan mijn vorige scherm, een LG E2381 op 1920x1080. Het beeld is dan ook slechts 5cm hoger en wel 29cm breder...

Het enige waar ik me zorgen om maakte was of het formaat niet te groot is. Immers van een 23" naar een 34" klinkt als een flinke stap. Mijn televisie is zelfs maar een 32" LG 32LE7500. Gelukkig valt dit reuze mee! Ik heb een provisorisch opstellinkje gemaakt om te tonen hoe groot zo'n ding nu echt is:

Voorop staat mijn 23" LG E2381, gevolgd door de 34" LG 34UM58-P met daarachter weer de 32" LG 32LE7500.

Deze 34" monitor zou zelfs net in m'n televisiemeubel passen. Voor films kijken zou het geen gek idee zijn. Dat mag ik namelijk ook graag doen en verschrikkelijk veel films uit mijn collectie zijn in 21:9 formaat. Erg mooi op dit scherm. Boven en onder geen zwarte balk, wat dan op een 16:9 model wel gebeurt (deja-vu uit het 4:3 tijdperk, iemand?). De randen om deze monitor zijn flink kleiner dan die om de televisie (die mij nog uitstekend bevalt overigens). De afwerking van het scherm is mat. Het misstaat zeker niet en de kijkhoek, met behoud van beeldkwaliteit/kleur, is tot waar je van opzij het beeld nog kunt zien. Erg groot gewoon.

Op dit scherm zitten acht presets, waaronder een "Cinema" Picture Mode. Voor het browsen gebruik ik de "Reader" mode; die is wat rustiger aan de ogen en voor spelen de FPS1 of FPS2 mode indien donkere delen niet goed genoeg van elkaar te onderscheiden zijn. Deze laatste werkt dus ook prima indien de foto hierboven te donker is. Met twee keer drukken zit je daar in het menu.

"Maar waar zitten die knoppen dan toch?" dacht ik, met mijn handen voelend om de randen van het scherm, toen ik het apparaat net had aangesloten. Jaaa... die zijn er niet! :)

Middels een mini joystickje onderaan het scherm ter hoogte van de voet is het een en ander in te stellen via het on-screen display. Het kan vier kanten op bewegen en ingedrukt worden. Veel van de instellingen kunnen ook gedaan worden via een meegeleverd stukje software "OnScreen Control" genaamd:

Het "My Display Presets" scherm heb ik nog niet helemaal uitgewerkt. Sommige icoontjes zijn ernaar toe te slepen en andere weer niet. Omdat dat niet is zoals verwacht een puntje eraf voor de featureset. Dit zal wel verholpen kunnen worden middels een software update. Zo niet, dan op z'n minst een verduidelijking van wanneer een programma wel of niet toegevoegd kan worden. Wel fijn dat zodra je de focus op een bepaald programma/venster legt dat voor FireFox bijvoorbeeld automatisch de Reader mode geactiveerd wordt en de FPS mode wanneer je een spel start.

Ik kan een hoop specs op gaan ratelen, maar:
Informatie van fabrikant
Downloads

Het scherm draait standaard op 60Hz, maar is ook in te stellen op 75Hz via de instellingen van je videokaart (ik moest er een custom setting ervoor aanmaken).
Ik heb de werking getest met UFO Test: Multiple Framerates en hij scoort netjes een "VALID" op 75Hz.

De Picture In Picture functie is handig om één of meerdere vensters op een vaste plaats bovenop het scherm te houden. De rest van wat er op het scherm getoond wordt zal op die plaats(en) eronder vallen. Dit gaat natuurlijk niet op indien je iets in volledig scherm modus start. De afmetingen van de PIP vensters zijn middels slepen aan te passen naar smaak.

Verder viel me op: Als ik mijn hand of elleboog met wat druk op de plank van mijn toetsenbord/muis leg en mijn been op en neer laat trillen, zittend op de stoel, dan wiebelt de monitor ook een beetje mee. Het is niet veel, maar ik merk het wel. Vandaar een puntje eraf op de bouwkwaliteit.

Voor de rest echt een fijne monitor. Ik lees soms dat mensen de resolutie te laag vinden voor een scherm van dit formaat en dat je dan misschien bijziend moet zijn om het te waarderen. Mijn ogen zijn gemeten op -1.0; Ik zit er een kleine meter vanaf en ik vind er niets mis mee... Zoals eerder geschreven is het scherm ook slechts 5cm hoger dan mijn 23" model en in de breedte, waar het grote verschil zit, is de resolutie erop aangepast. Smaken verschillen natuurlijk, dat dan weer wel...

Heb jij ook een LG 34UM58-P Zwart?

Inderdaad jammer van de 2x HDMI, is toch een deal-breaker voor mij, dus verder speuren naar een ander.

edit: zie bij de alternatieven de LG 34UM57 met een DP poort erbij voor dezelfde prijs

Edit2: die M57 is maar 60Hz, dus nogsteeds verder zoeken :)

[Reactie gewijzigd door Sniffels op 16 augustus 2016 12:32]

Vanmorgen de 57 variant (60Hz) besteld bij MediaMarkt voor ¤ 299,= :*)
:D nice, ja die lonkt toch zeker wel ! plezier ermee ! (laat maar weten hoe tof die is om mij over de streep te trekken)
Bedoel je de LG 34UM57-P? ik zie die namelijk niet voor die prijs op de site staan, anders wil ik die ook wel halen...
Yup, had 'm via Pepper gespot. Was in no time uitverkocht. Nu idd helemaal niet meer te vinden :/
Maar ik tik dit op mijn vandaag bezorgde LG 34UM57-P :Y)
Ah balen man...
Voldoet hij aan je verwachtingen?
En wat is eigenlijk het verschil van de 57-p en 58-p?
Ah balen man...
Voldoet hij aan je verwachtingen?
En wat is eigenlijk het verschil van de 57-p en 58-p?
Ja, hij voldoet zeker :)
Twijfelde tussen 2x 24 oid of 1x 34 of zo. Mijn eerste grote scherm.
Ja, jammer dat hij voor die prijs niet meer te krijgen is. Was voor mij ook wel een impulsaankoop, maar kon het doen omdat ik hier al meegelezen had.
Verschil is dat je de 58 variant van 60 naar naar 75Hz kan zetten.
Voor kantoorwerk niet zo relevant.
Kan dit scherm dienen om mn alienware laptop met gtx 980m op aan te sluiten ?
Ja als er een HDMI uitgang op de laptop zit kun je hem gewoon erop aansluiten.
Merk je het erg dat dit scherm een lagere ppi heeft dan een 23'' full hd monitor?
Nou ik zelf helemaal niet, omdat de hoogte vrijwel gelijk is aan een normale 23" monitor en de breedte met pixels gecompenseerd is van 1920 naar 2560. Ik zit 80cm van het scherm af ongeveer.
Ik las dat je het scherm via een custom makkelijk van 60 naar 75hz hebt gekregen. Nu heb ik dit ook zo ingesteld bij nvidia en wanneer ik kijk bij de display settings staat er ook netjes 75hz. Echter ga ik naar die test site, dan geeft hij toch maar 60 aan.

Heb je een idee hoe dit kan?
Als die display settings in een nvidia scherm/tool zitten denk ik dat je na het aanmaken ervan alsnog rechts moet klikken op je bureaublad, beeldscherminstellingen kiezen, geavanceerde beeldscherminstellingen, eigenschappen van de beeldschermadapter en dan het tabblad beeldscherm kiezen moet en vervolgens daar de vernieuwingsfrequentie 75 Hertz moet selecteren en OK moet klikken om het te laten werken.

Ik heb nu ook een nvidia geval erin (ja het kriebelde toch - GTX1070) en op de ufo site verschijnt netjes 75 Hz hier.

Groet,
Charlie

[Reactie gewijzigd door hazelip op 9 maart 2017 07:01]

Bedankt voor je snelle antwoord!

Heb je hem aangesloten via hdmi of via je displayport? Ik heb precies dezelfde kaart maar het lukt me niet echt. Bij de eigenschappen staat nu idd ook 75hz, op de test site blijft hij steken op 60.
Nee via HDMI gewoon. Er zit geen displayport op het scherm toch ;p
haha nee klopt., maar wel op je videokaart, vandaar, want ik krijg het met hdmi - hdmi (bijgeleverde kabel) echt niet voor elkaar.

In Nvidia settings zie ik 75hz, bij de beeldscherm eigenschappen ook, maar op die site is het alsnog 60, heel apart.
Ja dat is inderdaad raar. Ten tijde dat ik de AMD kaart erin had gebruikte ik de tool CRU van deze site om de 75Hz optie af te dwingen: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=410187

Daarna had ik geen geluid via de HDMI aansluiting en kwam ik na wat googlen op een bestandje (hdmi-audio.dat) dat geïmporteerd kon worden in CRU om dat weer werkend te krijgen.

Echter denk ik niet dat dat de reden is dat het bij mij wel werkt, want daarna heb ik een schone windows installatie uitgevoerd (ander mobo/cpu gekocht, 2de hands, dat dan weer wel).
Thanks, ik zal er eens naar kijken. Jammer dat ze hem op de website wel adverteren met 75hz en het vervolgens zo moeilijk is. om het ook te krijgen.

Het enige nadeeltje van dit scherm want ik vind hem verder helemaal geweldig. Bevalt hij jou ook nog steeds?

Bedankt voor je snelle reacties :)
Ja man ik denk nog regelmatig "wat een fijn scherm is dit" :)

Dat wordt even googlen dan om een oplossing te vinden. Of die CRU tool uitproberen misschien.

Groet,
Charlie
In het nvidia scherm bij "bureaubladgrootte en -positie aanpassen" heb ik trouwens de schaalmodus op Aspectverhouding staan, Voer schaling uit op beeldscherm en daar ook de resolutie op 2560*1080 en 75 Hz staan. Ik las ergens dat schaling problemen geven kan. Misschien zit daar een verschil in.
Je bent een held! Daar had ik nog niet gekeken. Het is gelukt en inderdaad, nu krijg ik 75hz valid :)

Ik was al erg blij met dit scherm maar dit maakt hem nog net ietsje beter. Het brede gezichtsveld went echt snel, net zat ik even op mijn oude 23 inch en dacht ik wow, dit is klein haha.

Heel erg bedankt, je hebt me heel blij gemaakt.
Vind zelf het joystickje voor OSD nogal irritant, maar zeker geen dealbreaker oid.

Ook een zeer goede review, +2 van mij ;)