Specificaties 256MB - Bekijk alle specificaties

Xtreamer Mediaplayer 256MB Review

onok 6 november 2009, laatste update op 6 november 2009, 30.972 views

Xtreamer Mediaplayer 256MB

Pluspunten

• Speelt nagenoeg alles af
  • Werkt snel en soepel
  • Erg goedkoop

Minpunten

• Fan TE lawaaierig. Echter uit te zetten zonder HD.

Geluidskwaliteit Score: 5
UPDATE: Deze review is compleet bijgewerkt voor Firmware 2.0.1

Al enkele maanden had ik het plan om mijn HTPC (met mediaportal) te vervangen voor een mediaspeler. Dit omdat ik besefte dat ik de pc eigenlijk alleen maar gebruikte voor het afspelen van video. Veel nieuwe, moderne mediaspelers kunnen dit prima. De oudere generatie mediaspelers vond ik altijd maar niks, omdat ze niet of nauwelijks ondersteuning hadden voor HD content en h264 codecs. Na veel reviews en allerlei andere artikelen gelezen te hebben, heb ik ervoor gekozen om de Xtreamer te proberen. Ik denk dat voornamelijk de lage prijs me over de streep heeft getrokken. Het duurde erg lang voordat ik de speler in huis had (ca. 6 weken), maar ik heb begrepen dat de leveringsproblemen inmiddels verleden tijd moeten zijn.

Even wat opmerkingen vooraf, zodat je deze review voor jezelf in de juiste context kunt plaatsen:
- Ik heb de Xtreamer zonder wifi besteld, aangezien ik een bekabeld netwerk door m'n hele huis heb liggen.
- Ik gebruik de Xtreamer zonder harde schijf, ik speel alles van netwerk.
- Ik gebruik de Xtreamer voornamelijk voor het afspelen van video. De focus van deze review ligt daar dus ook op. Andere functies heb ik kort of helemaal niet getest.
- Ik gebruik de meegeleverde afstandsbediening niet omdat ik een Logitech Harmoney One heb.
- Ik gebruik de Xtreamer in combinatie met: Pioneer VSX 1017 AV reciever en Parasonic AE900E Beamer.
- Getest met firmware: 2.0.1

Uitpakken en installatie

Toen ik de Xtreamer uit de doos had gehaald, verbaasde ik me een beetje over hoe klein het ding wel niet is. Ik had natuurlijk al een hoop foto's en video's gezien, maar hij is kleiner dan hij lijkt :P Hetzelfde geld voor het gewicht, zonder ingebouwde harde schijf weegt het ding haast niets.
De Xtreamer wordt geleverd met een ac adapter (incl. diverse verloopjes voor andere landen), afstandsbediening+batterijen, een usb kabel en een composiet/stereo audio kabel (3weg tulp). Een HDMI kabel wordt er dus niet bijgeleverd. Dit wordt van tevoren wel aangegeven, en ik heb er genoeg in huis dus dat vind ik geen probleem.

Ik vind zelf dat de speler er best mooi uitziet. Hij voelt wel wat cheap aan(plastic behuizing). Zoals bekend kun je dus een 2,5" harde schijf in de Xtreamer bouwen, maar van deze optie maak ik geen gebruik.
Er zitten de volgende aansluitingen achterop de Xtreamer: 2x USB host, 1x USB mini-slave, 100mbit LAN, hdmi out, optical audio out, stereo audio out, composiet video out.
Ik prik m'n lan kabel erin, hdmi kabel naar m'n versterker (vanuit de versterker een hdmi kabel naar de beamer), optische audio kabel naar de versterker (versterker kan helaas geen hdmi audio verwerken), stekker in het stopcontact, en de pret kan beginnen.

Opstarten en setup

Toen ik de xtreamer voor de eerste keer aandeed, schrok ik best. De ingebouwde fan maakte zoveel lawaai, dat ik meteen de neiging kreeg om het ding in te pakken en terug te sturen. Ik had echter vooraf al gelezen dat de fan best uit kan, zolang je geen ingebouwde harde schijf gebruikt. Dit was dan ook de eerste optie die ik opzocht in de setup. De optie was zo gevonden, en door het aanpassen van de fanspeed van medium naar off was het probleem verholpen. Ik heb ik de dagen erna de warmte van de xtreamer een beetje in de gaten gehouden, maar ik vind het erg meevallen(zolang ik m rechtop zet), dus ik laat het zo. Als ik er wel een hd had willen inbouwen, had ik de Xtreamer waarschijnlijk RMA retour gestuurd, aangezien het fan lawaai ver boven acceptabel niveau was, hoe hard ik mijn versterker ook zet (en die kan best hard). Ik heb uit diverse fora begrepen dat het lawaai dat de fan maakt, heel erg verschilt per Xtreamer. Er zijn echter al diverse mods verschenen om het lawaai terug te dringen.
Ook is er inmiddels een door Xtreamer ondersteunde passieve koeler uitgebracht. Dus ben je een handige Tweaker, of gebruik je de Xtreamer net als ik zonder HD, dat kan dit geen punt voor je zijn.

Vantevoren had ik de Xtreamer al in m'n Logitech Harmoney One geladen (hij staat inmiddels in de database), en alle knoppen werken naar behoren, al heb ik naar mijn eigen smaak wat kleine aanpassingen gedaan. (Ik overigens de gewone afstandsbediening wel even getest, en deze werkt prima)
Het 2e dat me opviel aan de Xtreamer is de snelle opstarttijd: binnen 25 seconden is de speler klaar voor gebruik. Het hoofdmenu bestaat sinds de 2.0 firmware uit 5 opties: Media library, Internet, internet radio, File manager en Settings. Ik ben eerst wat settings gaan aanpassen. In mijn geval was dit het uitzetten van hdmi audio en video output op hdmi auto (en dus het uitzetten van de fan). De Xtreamer reageert vlot op commando's, je kunt soepel door de menu's op opties lopen en de indeling is helder en logisch.

Afspelen van video

Ik speel zoals ik al zei al mijn bestanden via m'n netwerk af. Ik kies dus voor de NET optie. Je kunt vervolgens met gemak door je netwerk browsen en vervolgens shortcuts aanmaken.
Ik heb m'n fileserver aangezet (inmiddels 8,5TB) en ben m'n lijst afgegaan. De speler slikte echt nagenoeg alles, en dat stelde me echt enorm gerust, ik was namelijk bang dat dit me tegen zou gaan vallen. Of het nu 1080p is of SD materiaal, mkv(x264), xvid, Mov of wmv, hij speelt het vlekkeloos af. Ook door mijzelf geproduceerde gare filmpjes met wazige codecs van vroegah speelden gewoon af. Ook subtitles, zowel intern als extern werken gewoon, en wisselen gaat zonder problemen. Het wisselen van audio tracks gaat sinds de 2.0 firmware ook zonder problemen, ook ogg audio commentaar tracks werken nu goed, voorheen liep de speler daardoor vast.

Met firmware 2.0 zijn ook de netwerkproblemen met NET/samba shares opgelost. De Xtreamer ondersteund ook NFS, dit werkt ook uitstekend.

De speler ondersteund ook DVD iso bestanden (ook uitgepakt VIDEO_TS). Hierbij viel het op dat alle dvd functies en menu's ook gewoon moeiteloos op de Xtreamer werkte, met 1 uitzondering. Ik heb 1 DVD waarbij je meerdere angles kunt kiezen. Deze functie kon ik niet vinden op de xtreamer. Dit komt natuurlijk maar zelden voor dus ik zal er niet wakker van liggen.
Ook blu-ray iso images worden nu ondersteund, al zouden menu's niet werken. Ik heb echter nog geen blu-ray iso's getest, dus dat houden jullie nog van me tegoed.

De beeldkwaliteit is overigens in alle gevallen uitstekend, niets op aan te merken. Je kunt zowel tijdens het spelen of in het settings menu de brightness en contrast instellen.

Nieuw in de 2.0 firmware is de 24p modus. Ik wist tot voor kort niet wat dit precies inhield, er werd al veel over gepraat op forums. Dus ik heb me er even in verdiept en heb de functie getest. Ik wist eerst niet eens dat mijn beamer de 24p modus ook ondersteunde dus ik was blij verrast om uit te vinden dat het uitstekend werkte. Ik vond het beeld al vloeiend genoeg, maar met de 24p modus aan is het beeld toch net een beetje vloeiender bij films en nieuwere series.

Verder heb je tijdens het spelen de beschikking over onder andere een zoom functie. Dit is handig, mocht je een bestand hebben met een verkeerde aspect ratio, of een bestand met balken aan de zij- of onderkant. Je kunt stapje voor stapje het beeld uitrekken. Ook is er natuurlijk een seek optie. Je kunt met de pijltjes de video 30 seconden of 3 minuten vooruit zetten.

Afspelen van audio
Afspelen van muziek gaat moeiteloos. Wat ik zeer positief vond, is dat de speler zonder moeite DTS audio tracks afspeeld. Dit is iets wat ik in mediaportal niet eens voor elkaar kreeg. Ik heb verder alleen MP3 en FLAC bestanden, dit werkt gewoon naar behoren. Of het OGG formaat werkt weet ik eigenlijk niet, ik heb geen cd's in dat formaat. Ik ga er wel vanuit aangezien het in video's ook gewoon werkt. Tijdens het spelen wordt diverse informatie getoond, waaronder artiest en titel, maar ook album art.

Ook nieuw is internet radio. Dit vind ik een leuke en handige toevoeging. Er mogen van mij nog wel wat streams aan de lijst toegevoegd worden (al zijn het er al best veel).

Online content
Hoewel ik deze in de praktijk nauwelijk zal gebruiken, heb ik ook even een blik geworpen op de online content. Het aanbod is inmiddels best groot, er is veel meer beschikbaar dan er in de handleiding staat. Denk aan youtube, filmtrailers van diverse bronnen(o.a. Apple), nieuws feeds, weer, maar ook allerlei overig aanbod, ingedeeld in categorieen als sport, wetenschap, humor etc.
Het werkt behoorlijk snel, maar de kwaliteit is in alle gevallen erg matig. HD kwaliteit van Youtube is bijvoorbeeld niet beschikbaar, en dat is wel jammer.

Overige functionaliteit
De Xtreamer beschikt ook over een NAS functie, FTP server en uPNP server. Ik heb geen van deze functionaliteit getest omdat ik deze nooit zal gebruiken.

Ik ben zeer lovend over de Xtreamer. Sinds de 2.0 firmware zijn de voor mij belangrijkste knelpunten weggenomen, en heb ik een speler die echt precies doet wat ik wil. Het enige echte grote minpunt is de fan, die teveel lawaai maakt. Koop de externe koeler erbij, en klaar ben je.

Mocht je opmerkingen of vragen hebben, of moet ik iets voor je testen, ik doe het graag :) Plaats dan een reactie.

Heb jij ook een Xtreamer Mediaplayer 256MB?

Reviews door de redactie

Even een update voor firmware 1.0.3:
De problemen met NFS zijn opgelost in deze firmware. Helaas werken embedded subtitles in mkv files nu niet meer. Laten we hopen dat ze dat snel weer fixen.
100% met je eens. Werkt perfect dat kleine ding. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.
Wat het voetje betreft moet je even goed kijken. Er zit een klein nokje aan de bovenste deel van het voetje aan de kant die de Xtreamer inschuift. Dat nokje moet in een gaatje in de uitsparing van de xtreamer vallen. Dan een klikje en het voetje zit vast. Wellicht moet je even wat druk aan de binnenkant van het voetje uitoefenen om nokje en gaatje op elkaar uit te richten.
Goede review.
Zit er erg aan te denken om dit mooie apparaat ook aan te schaffen, en deze review zou me zomaar eens over de streep kunnen treppen!
Goede review! Ik ben het er mee eens.

Ik vind de content van de doos ook wat matig. Een Toslink + hdmi kabel had er wel bij gemogen
Niet alle ISO files doen het.....

BD ISO komt nog in een volgende firmware.
UPnP Client draaid ook nog niet super.
DVD ISO bestanden afspelen vanaf UPnP Server kun je wel vergeten.
Hetzelfde geld voor MP3 bestanden.

Zal nog wel komen.....

om de prijs zo laag mogelijk te houden hebben ze zo weinig mogelijk extra's toegevoegd.
top produkt al zeg ik het zelf!
Hm DTS-audio werkt bij mij niet, althans niet die ene track die ik tot nu toe heb geprobeerd. Als ik hem op 2 channels zet stampt ie het wel de optische kabel over, maar in 5.1-modus niet.. Voor de rest prima!
Enige nadelen voor mij zijn dat hij AVCHD iso's niet afspeeld en dat de beloofde torrent client er niet is. Leuk dat ze een NAS maken die het kan maar zit niet te wachten op een extra stroomvreter

Verder ben ik erg tevreden met het apparaat als mediaspeler
Als je een DVD (iso) afspeelt met meerdere kijkhoeken, verschijnt er wl een symbool (camaraatje) in beeld, dus je zou verwachten dat het toch wel kan, maar het knopje om die andere kijkhoeken te selecteren heb ik nog niet gevonden.

Wat ik ook nog mis is een functie 'random play including sub-folders' voor het afspelen van muziek bestanden en/of foto's.

Verder ben ik heel tevreden met het apparaatje, speelt bijna alles zonder mokken en vooral de beeldkwaliteit is prima.
Hey, die guide die je hebt gevolgd voor NFS heb ik gemaakt. :)

Met de huidige FW 1.0.3.1 is het wachten op NFS mounts gelukkig weg. Ik heb zelf een passieve koeler besteld op http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/media_players.html

Vanaf oktober leveren ze. Veel plezier met je Xtreamer en hopelijk brengt FW 2.0 ons nog veel meer plezier (bluray ISO supprt :P )