Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CM 690 Review

kronolith 15 september 2009, laatste update op 16 september 2009, 1.274 views

Cooler Master CM 690

Pluspunten

• Lekker veel ruimte aan de binnenkant
  • DVD speler en HD's makkelijk te installeren
  • Cable management mogelijkheden

Minpunten

• Aan/uit schakelaar
  • Frontpanel lastig te verwijderen
  • Meegeleverde fans niet al te stil

Zo, om te beginnen zal ik maar even zeggen dat dit mijn eerste review is, dus opbouwende kritiek is welkom :)

Algemene beoordeling
Zeer goed. Toegegeven, op sommige puntjes komt deze kast te kort (zoals de aan/uit schakelaar waar ik het in het volgende blokje over zal gaan hebben) maar ik heb nog zo'n goede kast voor zo'n goede prijs gezien!

Bouwkwaliteit en Afwerking
Goed. Bij het inbouwen van je apparatuur krijg je echt het gevoel dat ze overal, maar dan ook overal over nagedacht hebben. Zo zul je geen scherpe randen tegenkomen, zijn de meegeleverde schroefjes netjes in de rand van de 5,25" drivebays geschroefd zodat je ze altijd bij de hand hebt als je ze nodig hebt! De schroefjes zul je overigens alleen nodig hebben bij het installeren van je moederbord en voeding, aangezien alles voor de rest zonder schroeven geinstalleerd kan worden! Wel moet ik erbij zeggen dat de zijpanelen erg dun zijn. Als je de kast openmaakt, hoor je een duidelijk *TOING* van je zijpaneel. Verder is er nog de aan/uit schakelaar. Deze moet je niet zoals andere knoppen indrukken, maar een stukje naar binnen toe "draaien". Dit went wel, maar is aan het begin erg lastig!

Inbouwmogelijkheden
Ook zeer goed. De kast is erg ruim en een HD 4850 past er makkelijk in! Je hebt plaats voor 5 harde schijven, die met behulp van handige harddisk houders vastgezet worden. In een voorgaande review werd gesuggereerd dat een IDE schijf niet in deze houders geplaatst kon worden, maar dat is niet het geval. Een IDE schijf past makkelijk! Daarnaast zijn er handige gaten in de onderkant van het moederbord tray gemaakt, waar je je kabels door heen kunt leiden en zitten er overal in de kast handige klemmen die je ook kunt gebruiken om je kabels op te bergen!

Koelingsmogelijkheden
Zeer goed, standaard wordt deze kast geleverd met 3 12 cm ventilatoren, die overigens niet de stilste zijn! Gelukkig is dit met een simpele fancontroller snel opgelost! Verder kun je overal in de kast nog extra ventilatoren plaatsen, even een opsomming:

- Een 12 cm in de achterkant
- Twee 14 cm in de bovenkant
- Twee 12 cm in de linkerzijkant
- Een 8 cm in de rechterzijkant
- Een 12 cm in de voorkant
- Een 14 cm in de onderkant
Zoals je ziet: koeling genoeg dus!

Vormgeving
Smaakafhanklijk, maar ik vind hem mooi! Hij is overigens in het echt nog mooier dan op de foto's ;)

Installatiegemak
Erg goed. Zoals al gezegd is er veel ruimte in de kast waardoor je overal makkelijk bij kunt en kun je alles snel en makkelijk plaatsten dmv clipjes e.d.

Modbaarheid
Voldoende, ik zelf ga deze kast niet modden, maar op internet heb ik al een aantal kasten gezien die helemaal overgespoten zijn in smakelijk wit. Met een beetje fantasie kun je hier vast wel wat van maken!

Kwaliteit van de voeding
Zat er niet bij (kan ook niet voor deze prijs) dus is moeilijk te beoordelen :P. Wel moet ik erbij zeggen dat ik een nieuwe voeding moest kopen, omdat de kabels die aan de voeding zaten die ik al had te kort waren om helemaal bovenin de kast te komen :P.

In 1 woord: SUPER! Ik ben nog nooit zo'n kast tegen het lijf gelopen met zulke goede inbouw/koelingsmogelijkheden voor zo'n prijs! Ik ben er dik tevreden mee en hoop dat ik het ook zal blijven!

Heb jij ook een Cooler Master CM 690?

Volgens mij moet ik je corrigeren, ook over de fan afmeting:
* - Een 12 cm in de achterkant
- Twee 14 cm in de bovenkant
* - Twee 12 cm in de linkerzijkant
- Een 8 cm in de rechterzijkant
* - Een 12 cm in de voorkant
- Een 14 cm in de onderkant

Daarnaast tip voor aan/uit schakelaar, misschien kan je in je bios een toets instellen op je toetsenbord waar je je PC mee kan aandoen, heb ik in ieder geval wel gedaan en scheelt wel beetje voor als je je pc tegen een muur hebt staan of zo, hij zit niet echt op een fijne plek nee.
- de 8 cm fan is een '8015mm fan' (boeit verder niet, maar alsj e de verkeerde koopt ben je wel genaaid. en als je dan nog te weinig fans heb (als je ze allemaal vol prik) kan je altijd nog dit doen

- verder ben je (denk ik) vergeten te vertellen op de case ook nog een paar aansluitingen heeft (2x usb 2.0 (??), firewire, 2x 3.5mm jacks & e-sata)

Ik heb zelf ook de Coolermaster CM 690. Maar het is een helskarwei om dat forntpanel te verwijderen. elke keer dat ik hem d'r af haal, ben ik bang dat het plastic breekt ;(. Maar ik ben zelf ook zeer te vreden over deze kast. ik had deze nodig omdat mijn 4850 niet in mijn oude kast paste.

[Reactie gewijzigd door Luukje01 op 15 september 2009 19:30]

Inderdaad, dat frontpanel is een vreselijk ding ....

Bedankt trouwens, ik zal het er nog even bij zetten!
ok bedankt ;)
Heb ik ook gedaan, dubbelklik op muis en pc gaat aan, is veel makkelijker :)
Het zijn niet de fans die lawaai maken, maar de resonantie met de panelen. Bij mij maakt eigenlijk alleen de fan aan de zijkant lawaai. Schroef ze maar eens los en je zult horen hoe stil ze zijn!

De Aan/uit schakelaar moet je toch niet "draaien"? Het meest gevoelige punt lijkt alleen op een vreemde plaats op de knop te zitten, terwijl hij aan de andere kant gewoon niet reageert.

Op zich geen slechte review. Wat niet afhangt van persoonlijke smaak bespreek je uitvoerig en smaakgebonden puntjes laat je eerder open. Goed gedaan wel.
Tja, draaien... Je moet hem een stukje naar binnen "draaien"
twee punten:

De fan achterin mag maar 120mm zijn
De aan/uit schakelaar moet je niet draaien, maar naar de zijkant indrukken.. naar links dus..
ik vind de aan/uit en reset knop echt kut zitten, ik heb mijn PC namelijk tegen de muur staan, en kan maar net bij die knoppen :(

Verder vind ik het echt een hele toffe kast, vooral de koelmogelijkheden.

goede review :)
Wieehoee.
Dat kleed had ik vroeger ook. :D
Lol is van mn broertje ;)